Gå til innhold

AMD slipper ingen Maxwell-konkurrent i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dessverre begynner vi nok å se effekten av AMD sine finansielle problemer også på GPU-fronten nå. "Tonga" var AMD sitt svar til hvordan de trodde Maxwell kom til å bli. GCN-arkitekturen har også sine utfordringer med hensyn på effektivitet og strømforbruk.

 

Vi har hatt litt kontakt med AMD i forbindelse med jobb, inntrykket mitt er at de har mistet veldig mange dyktige folk (To av tre jeg har hatt kontakt med har sluttet). Fokuset fremover blir low-end/value slik at allerede er på x86 CPU-fronten. Custom løsninger (PS3 & XB1) blir også viktig.

 

AMD prøver seg også på ARM i servere nå, men der har de dessverre ”sovet i timen”, og de ligger flere år bak konkurrentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke så rart. Selv om den trekker mer strøm, så stiller R9 290X ganske sterkt.

Egentlig ikke, med tanke på pris. Jeg hadde når som helst valgt GTX980 over 290X til samme prisen, men det er nå meg.

Lavere strømforbruk, lavere temperaturer, høyere ytelse og alt dette til samme pris, valget burde vel egentlig ikke være så veldig vanskelig.

 

Har selv aldri kjøpt noe annet enn AMD kort, men hadde jeg vært ute etter noe nytt nå, så hadde jeg handlet Nvidia, uten tvil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

AMD hadde et kjempeovertak i noen år etter at de kjøpte ATI. Dessverre klarer de ikke å holde tempoet til nVidia og taper nå både på teknologiske nyvinninger og ytelse. Tipper mye penger har gått til å dekke tapene fra CPU divisjonen og for lite har blitt igjen til utvikling av nye produkter. Håper jeg tar feil og at de kommer med et sterkt tilsvar tidlig neste år.

Lenke til kommentar

Skal Ikke underkjente 9x0 serien, men jeg har en følelse av at den blir relativt kortlivet, eller rettere sagt at den får en oppfølger som blir produsert med ledningsbaner på 20 nanometet om ikke lenge. Chip-produsenten TSMC leverer til båre AMD og Nvidia, og de har nå snart produksjonslinjene på 16nm klare. Deres 20nm er opptatt av Apple og Qualcomm, men det et nå ca. fjerde året med 28nm. Dette er godt på overtid.

Jeg tror jeg venter med å investere i nytt kort til over jul. Da formoder jeg at vi snart er det vi bør være. Maxwell med 20nm.

Lenke til kommentar

AMD hadde et kjempeovertak i noen år etter at de kjøpte ATI. Dessverre klarer de ikke å holde tempoet til nVidia og taper nå både på teknologiske nyvinninger og ytelse. Tipper mye penger har gått til å dekke tapene fra CPU divisjonen og for lite har blitt igjen til utvikling av nye produkter. Håper jeg tar feil og at de kommer med et sterkt tilsvar tidlig neste år.

AMD er nok langt fra blakke, men det er nok for lite penger i kassen for at dem skal kunne konkurrere med Nvidia på dems eget nivå. Synd, men slik har det blitt.

I det AMD klarer å lansere et nytt produkt som klarer å konkurrere med Nvidia, så har Nvidia allerede en helt ny serie med skjermkort på vei. Dem ligger et langt skritt foran AMD, dette er noe Nvidia er fult klare over og noe dem utnytter til de grader.

 

It's nothing personal, It's just business!

Lenke til kommentar

Dessverre begynner vi nok å se effekten av AMD sine finansielle problemer også på GPU-fronten nå. "Tonga" var AMD sitt svar til hvordan de trodde Maxwell kom til å bli. GCN-arkitekturen har også sine utfordringer med hensyn på effektivitet og strømforbruk.

Ifølge AMD India har Tonga faktisk en 384-bit minnebuss, så det de har klart å gjøre på 28nm siden Tahiti kom i begynnelsen av 2012 og nå i siste halvdel av 2014 er å stappe 700 millioner transistorer inn i Tahiti med samme areal for Tonga som i praksis yter marginalt bedre og klokker dårligere...

Jeg skulle likt å vite hva de ekstra transistorene faktisk gjør, og hva i alle dager de har gjort med GCN siden 2012 bortsett fra å legge til TrueAudio og mer fleksible displaykontrollere.

 

Vi har hatt litt kontakt med AMD i forbindelse med jobb, inntrykket mitt er at de har mistet veldig mange dyktige folk (To av tre jeg har hatt kontakt med har sluttet). Fokuset fremover blir low-end/value slik at allerede er på x86 CPU-fronten. Custom løsninger (PS3 & XB1) blir også viktig.

 

AMD prøver seg også på ARM i servere nå, men der har de dessverre ”sovet i timen”, og de ligger flere år bak konkurrentene.

Så i praksis skal de være dårlige på alt nå? Det kan ikke ende bra...

 

Ser ikke K12 bra ut heller altså? Jeg trodde Bobcat, Jaguar, og Puma har klart seg rimelig greit?

 

AMD hadde et kjempeovertak i noen år etter at de kjøpte ATI. Dessverre klarer de ikke å holde tempoet til nVidia og taper nå både på teknologiske nyvinninger og ytelse. Tipper mye penger har gått til å dekke tapene fra CPU divisjonen og for lite har blitt igjen til utvikling av nye produkter. Håper jeg tar feil og at de kommer med et sterkt tilsvar tidlig neste år.

HD 2900 XT kom jo ut et halvt år etter at AMD kjøpte opp ATI, og den var langt fra kompetetiv (verre enn R9 290X vs GTX 980 i dag.) Det var nå først i midten av 2008 og HD 4800-kortene kom at ATI ble kompetetive, så fulgte den ekstremt kompetetive 5000-serien og de godt kompetetive 6000- og 7000-seriene før den greit kompetetive R200-serien kom ut et halvt år for sent og nå kan man lure på hvor kompetetiv R300-serien kommer til å bli etter at Tonga/R285 kom ut med et digert "meh" fra forbrukerens side.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Og så må man tenke på at AMD sine kort rett og slett ikke er like effektive, noe slm forsåvidt ikke betyr så mye på high-end-sjiktet, men det fører jo til mer støy, varmere kort, kvassere kjøletiltak, vanskeligere klokking... Og da er det strengt tatt ikke nok at prisen er lik, da skal det være noe å spare.

 

Og det gjør vel AMD i praksis til value-vare.

Lenke til kommentar

 

 

Dessverre begynner vi nok å se effekten av AMD sine finansielle problemer også på GPU-fronten nå. "Tonga" var AMD sitt svar til hvordan de trodde Maxwell kom til å bli. GCN-arkitekturen har også sine utfordringer med hensyn på effektivitet og strømforbruk.

 

Ifølge AMD India har Tonga faktisk en 384-bit minnebuss, så det de har klart å gjøre på 28nm siden Tahiti kom i begynnelsen av 2012 og nå i siste halvdel av 2014 er å stappe 700 millioner transistorer inn i Tahiti med samme areal for Tonga som i praksis yter marginalt bedre og klokker dårligere...

Jeg skulle likt å vite hva de ekstra transistorene faktisk gjør, og hva i alle dager de har gjort med GCN siden 2012 bortsett fra å legge til TrueAudio og mer fleksible displaykontrollere.

Nei, de har gjort minimalt, men det kan også forklares med mindre penger til R&D. Før siste rundene med kutt gikk også mye ressurser til å lage custom SoC for konsollene.

 

 

 

Vi har hatt litt kontakt med AMD i forbindelse med jobb, inntrykket mitt er at de har mistet veldig mange dyktige folk (To av tre jeg har hatt kontakt med har sluttet). Fokuset fremover blir low-end/value slik at allerede er på x86 CPU-fronten. Custom løsninger (PS3 & XB1) blir også viktig.

AMD prøver seg også på ARM i servere nå, men der har de dessverre sovet i timen, og de ligger flere år bak konkurrentene.

 

Så i praksis skal de være dårlige på alt nå? Det kan ikke ende bra...

 

Ser ikke K12 bra ut heller altså? Jeg trodde Bobcat, Jaguar, og Puma har klart seg rimelig greit?

Sa ikke at de skal være dårlige. De har bare et annet fokus. AMD konkurrerer ikke med Intel i high-end, og det samme kommer nok også til å skje på GPU-fronten.

 

bobcat, jaguar og puma er gode produkter i sin klasse og har funnet sine nisjer. Det store probletet her er at de ikke har sjanse mot Intel sine "big core" (Broadwell), siden Intel ligger nesten to prosessgenerasjoner forran så er det disse de må konkurrere med... (Broadwell-Y / Core M har 3,5,- 4,5W TPD)

 

K12 ser vi neppe før ut i 2016. Det er flere år for sent. Apple hadde sin første ARMv8 CPU i Q3 2013, Nvidia har sin første nå i Q3 2014, og Qualcomm kommer etter neste år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

K12 ser vi neppe før ut i 2016. Det er flere år for sent. Apple hadde sin første ARMv8 CPU i Q3 2013, Nvidia har sin første nå i Q3 2014, og Qualcomm kommer etter neste år.

Nå er det chip guru Jim Keller som leder utviklingen av K12 ;) Og dømme K12 langt ned i støvlene før produktet er ferdig, er vel litt drøyt! Vi får se hva jim får til denne gangen, før vi dømmer prosjektet hans død og begravet!

Grafikkavdelingen til AMD gjør det også veldig bra om dagen! Bare fordi nvidia har lansert 900 serien, så ser jeg ikke at nvidia vil øke forspranget i fremtiden! Nvidia vil bare få noen mnd forsprang med 900 serien! R9 285 fra AMD beviser at dem har noe på gang :) Det er ikke bare nvidia som har klart å senke strømnivået^^

Lenke til kommentar

Nå er det chip guru Jim Keller som leder utviklingen av K12 ;) Og dømme K12 langt ned i støvlene før produktet er ferdig, er vel litt drøyt! Vi får se hva jim får til denne gangen, før vi dømmer prosjektet hans død og begravet!

Grafikkavdelingen til AMD gjør det også veldig bra om dagen! Bare fordi nvidia har lansert 900 serien, så ser jeg ikke at nvidia vil øke forspranget i fremtiden! Nvidia vil bare få noen mnd forsprang med 900 serien! R9 285 fra AMD beviser at dem har noe på gang :) Det er ikke bare nvidia som har klart å senke strømnivået^^

Jim Keller jobbet med K8 arkitekturen til AMD, og har også bidrar til Apple A4 og A5... Men nå er det uansett ingen som dømmer K12 ned i støvlene, jeg sier bare at 2016 er to år frem i tid, og det er lenge i denne bransjen. AMD burde ha vært med fra starten i 64-bit ARM med egen custom kjerne...

 

Grafikkavdelingen til AMD gjør det ikke veldig bra, de holder seg så vidt flytende på grunn av inntekter fra PS4 & XB1. Det eneste 285 viser er at Nvidia er i en helt annen liga med Maxwell. Vi får uansett krysse fingrene for at de er klare med 300-serien i februar 2015 som de sier nå, det er nesten et halvt år frem i tid. Innen den tid har det kommet to brikker til i Maxwell-familien.

Lenke til kommentar

Grafikkavdelingen til AMD gjør det også veldig bra om dagen! Bare fordi nvidia har lansert 900 serien, så ser jeg ikke at nvidia vil øke forspranget i fremtiden! Nvidia vil bare få noen mnd forsprang med 900 serien! R9 285 fra AMD beviser at dem har noe på gang :) Det er ikke bare nvidia som har klart å senke strømnivået^^

Om du hadde skrevet dette for tre år siden hadde jeg vært enig, men i dag stemmer dessverre ikke dette i det hele tatt:

750 Ti gruser R7 260X og R7 265 totalt sett.

GTX 970 gjør R9 290 og 290X irrellevant, og er alt for nærme R9 285 i pris også.

 

R9 285 leverer praktisk talt samme ytelse som R9 280, bortsett fra at det har 1GB mindre VRAM og en 10-20W lavere varmeproduksjon, det er en god grunn til at AMD ikke hypet det så voldsomt opp i himmelen med tanke på at det i praksis ikke gjorde noen endring i markedet bortsett fra at det kommer med mindre VRAM. Det eneste Tonga viste var at AMD har ikke utviklet GCN-arkitekturen på noe vis siden 2012, ifølge Techpowerup er den faktisk mindre effektiv enn R9 290X!

 

Med mindre AMD har et ess i ermet som de ikke kunne implementere i Tonga (Hybrid Memory Cube er ikke ventet før om tidligst et år, 20 nm er ikke ventet å gi noen større endring i ytelse/watt) ser jeg ikke hvordan AMD skal kunne konkurrere mot GTX 980 og snart "Titan 2"...

Lenke til kommentar

 

 

Grafikkavdelingen til AMD gjør det også veldig bra om dagen! Bare fordi nvidia har lansert 900 serien, så ser jeg ikke at nvidia vil øke forspranget i fremtiden! Nvidia vil bare få noen mnd forsprang med 900 serien! R9 285 fra AMD beviser at dem har noe på gang :) Det er ikke bare nvidia som har klart å senke strømnivået^^

Om du hadde skrevet dette for tre år siden hadde jeg vært enig, men i dag stemmer dessverre ikke dette i det hele tatt:

750 Ti gruser R7 260X og R7 265 totalt sett.

GTX 970 gjør R9 290 og 290X irrellevant, og er alt for nærme R9 285 i pris også.

 

R9 285 leverer praktisk talt samme ytelse som R9 280, bortsett fra at det har 1GB mindre VRAM og en 10-20W lavere varmeproduksjon, det er en god grunn til at AMD ikke hypet det så voldsomt opp i himmelen med tanke på at det i praksis ikke gjorde noen endring i markedet bortsett fra at det kommer med mindre VRAM. Det eneste Tonga viste var at AMD har ikke utviklet GCN-arkitekturen på noe vis siden 2012, ifølge Techpowerup er den faktisk mindre effektiv enn R9 290X!

 

Med mindre AMD har et ess i ermet som de ikke kunne implementere i Tonga (Hybrid Memory Cube er ikke ventet før om tidligst et år, 20 nm er ikke ventet å gi noen større endring i ytelse/watt) ser jeg ikke hvordan AMD skal kunne konkurrere mot GTX 980 og snart "Titan 2"...

Jeg tenker ikke på ytelse når det gjelder R9 285, men hva som er forbedret fra fra 2xx serien til AMD! La oss glede over hva nvidia har gjort med 900 serien, og parkerer konkureneten! Jeg tenker ikke slik, og ser hva de 2 hovedkonkurrentene vil bringe frem løpet av 2015 ;) AMD har ikke tapt løpet i 2014, frem til 900 serien til nvidia ble lansert! AMD får jo bare større markedsandeler fra nvidia! Kan du forklare det? 2015 vil vi få svar på det meste! Jeg tror de kjemper side om side... Som alle de andre åra! Du burde vare glad for at AMD pusher NVIDIA! Eller ønsker du samme situasjonen som har skjedd med cpu? Jeg lever i troa! 200 serien til AMD var meget bra, men den ble ikke parkert av nvidia! Slik har det vært i alle år, de følger hverandre med minimum margin! Ja de er litt på etterskudd, men det er så margimalt, at det ikke er noe å rope ulv for!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke på ytelse når det gjelder R9 285, men hva som er forbedret fra fra 2xx serien til AMD!

Hva er det du tenker på da? Det er litt småflikking her og der, også har de lagt til en 3. parts DSP for lyd.

 

Jeg tror de kjemper side om side... Som alle de andre åra! Du burde vare glad for at AMD pusher NVIDIA! Eller ønsker du samme situasjonen som har skjedd med cpu? Jeg lever i troa!

Det er godt du lever i troa. Jeg er desverre ikke så optimistisk, AMD har hatt enorme underskudd de siste årene, og ikke hatt mulighet til å investere i nærheten av hva de burde i R&D. De siste årene har også over en tredjedel mistet jobben. Nå begynner vi å se effektene av dette, og at GCN bortimot har stått stille siden 2012 er et produkt av dette.

 

200 serien til AMD var meget bra, men den ble ikke parkert av nvidia! Slik har det vært i alle år, de følger hverandre med minimum margin! Ja de er litt på etterskudd, men det er så margimalt, at det ikke er noe å rope ulv for!

Vil si at Maxwell har parkert de ganske godt. Problemet til AMD er også at Nvidia på ingen måte er ferdig heller. Innen AMD kommer med noe nytt gå er GM206 og GM200 også lansert.

5 månder er etter min mening mye på etterskudd, og kombinert med AMD sin økonomiske situasjon og endret strategi så ser jeg ikke veldig stor grunn til optimisme med det første. AMD sloss på to fronter, de har også Intel på den andre siden, og det hjelper ikke at Intel nå er i gang med volumproduksjon av brikker (APU'er) med 14nm produksjonsprosess. Det er to generasjoner foran AMD (og Nvidia).

Lenke til kommentar

 

det blir vel saann som med CPU delen, AMD gir opp high end mot nvidia, saa blir intel og nvidia "kongene" mens amd blir liggende langt etter i begge leirer.

Og vi får nesten ingen fremskritt fordi de som er på toppen blir late (=resultat av mangel på konkurranse).

 

ja det er nok sant, man ser jo hvordan det gaar paa CPU froten. SAKTE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...