Gå til innhold

[Løst] Kvalitetssjekk av handleliste for ny gaming-pc


Anbefalte innlegg

På tide med ny maskin (hovedfokus på gaming) og siden det er lenge siden jeg var up-to-date på datakomponenter så hadde jeg satt pris på om noen kunne ta en rask kikk over her og se om dette ser noenlunde fornuftig ut.

 

Jeg har brukt en god del timer på å lese rundt på forumet her og hw sine anbefalinger og tror jeg har funnet et nokså greit oppsett, men har tidligere gått på smeller der jeg først under montering fant ut at psu ikke støttet grafikkkortet og denslags, så alltid greit om noen med peiling gidder å øse av sin visdom dersom de ser noe som skurrer :)

 

Hovedkort:

Asus P9X79, Socket-2011

 

Prosessor:

Intel Core i7-4930K

 

Kjøler:

Corsair H75 Hydro Series CPU Kjøler

 

Grafikkkort:

MSI GeForce GTX 780Ti Gaming LE 3GB

 

SSD: (OS, programmer og spill)

2 x Crucial MX100 SSD 512GB

 

HDD: (bilder,filmer,musikk etc)

WD Desktop Green 4TB

 

Minne:

Kingston DDR3 HyperX 1866MHz 16GB KIT

 

PSU:

Corsair RM750, 750W PSU

 

Tastatur, mus, skjermer, dvd-rom og kabinett er på plass.

 

Noen forslag til forbedringer eller noen komponenter som ser ut til å ikke passe sammen?

Endret av Zork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan også legge til følgende hvis du ønsker å benytte de to SSD-ene i RAID 0:

 

SSD-en vil øke systemhyppigheten (aksesstid) ved lesing og skriving av filer på disken ganske dramatisk. Å ha 2x SSD i RAID 0 vil øke gjennomstrømming av data og ikke aksesstiden. Så kopiering og overføring av store filer vil gå raskere og aksesstiden blir ikke noe særlig bedre. Av den grunn er det mange som går fra en SSD til to i RAID 0 som blir ender opp skuffet.

 

Når det er sagt, vil jeg gjerne at du skal kjøpe det du ønsker. Jeg bare legger frem informasjonen slik at du kan ta en informert avgjørelse.

 

De sparte pengene kunne blitt brukt på et nytt skjerm. Det verste jeg vet er spillere med knall gode maskiner og dårlige skjermer :).

 

Skal du kjøre mye HWBot/benchmarking eller lignende, da er det bare å kjøre på!

Endret av BNixx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk begge for gode svar :-)

 

Jeg synes det ser bra ut. Alt passer sammen ;). En kraftigmaskin.

 

Det kan hende jeg får noen stygge blikk, men hvorfor 16GB minne og 6 kjerne CPU?

Du øker prisen og får veldig lite igjen for investeringen når det gjelder gaming.

 

CPU'en ble valgt fordi den var listet opp som et meget godt valg i hw sin cpu-anbefaling - har ingen interesse for benchmarking og denslags, ei heller å bruke mer penger enn hva som er nødvendig, så om det finnes alternativer som yter omtrent likt så er det absolutt interessant.

 

 

Jeg kan også legge til følgende hvis du ønsker å benytte de to SSD-ene i RAID 0:

 

SSD-en vil øke systemhyppigheten (aksesstid) ved lesing og skriving av filer på disken ganske dramatisk. Å ha 2x SSD i RAID 0 vil øke gjennomstrømming av data og ikke aksesstiden. Så kopiering og overføring av store filer vil gå raskere og aksesstiden blir ikke noe særlig bedre. Av den grunn er det mange som går fra en SSD til to i RAID 0 som blir ender opp skuffet.

 

Når det er sagt, vil jeg gjerne at du skal kjøpe det du ønsker. Jeg bare legger frem informasjonen slik at du kan ta en informert avgjørelse.

 

De sparte pengene kunne blitt brukt på et nytt skjerm. Det verste jeg vet er spillere med knall gode maskiner og dårlige skjermer :).

 

Skal du kjøre mye HWBot/benchmarking eller lignende, da er det bare å kjøre på!

Her må jeg vel noe beskjemmet inrømme at dette med å kjøre disker i Raid er noe jeg aldri har forsøkt eller satt meg inn i, men det burde jeg kanskje..? :)

Lenke til kommentar

Takk begge for gode svar :-)

 

Jeg synes det ser bra ut. Alt passer sammen ;). En kraftigmaskin.

 

Det kan hende jeg får noen stygge blikk, men hvorfor 16GB minne og 6 kjerne CPU?

Du øker prisen og får veldig lite igjen for investeringen når det gjelder gaming.

 

CPU'en ble valgt fordi den var listet opp som et meget godt valg i hw sin cpu-anbefaling - har ingen interesse for benchmarking og denslags, ei heller å bruke mer penger enn hva som er nødvendig, så om det finnes alternativer som yter omtrent likt så er det absolutt interessant.

 

 

Jeg kan også legge til følgende hvis du ønsker å benytte de to SSD-ene i RAID 0:

 

SSD-en vil øke systemhyppigheten (aksesstid) ved lesing og skriving av filer på disken ganske dramatisk. Å ha 2x SSD i RAID 0 vil øke gjennomstrømming av data og ikke aksesstiden. Så kopiering og overføring av store filer vil gå raskere og aksesstiden blir ikke noe særlig bedre. Av den grunn er det mange som går fra en SSD til to i RAID 0 som blir ender opp skuffet.

 

Når det er sagt, vil jeg gjerne at du skal kjøpe det du ønsker. Jeg bare legger frem informasjonen slik at du kan ta en informert avgjørelse.

 

De sparte pengene kunne blitt brukt på et nytt skjerm. Det verste jeg vet er spillere med knall gode maskiner og dårlige skjermer :).

 

Skal du kjøre mye HWBot/benchmarking eller lignende, da er det bare å kjøre på!

Her må jeg vel noe beskjemmet inrømme at dette med å kjøre disker i Raid er noe jeg aldri har forsøkt eller satt meg inn i, men det burde jeg kanskje..? :)

 

 

Her er noen forslag:

 

CPU:

Om du skal overklokke:

Intel sin 4790K er en råtass som yter bra, nylig lansert:

https://www.komplett.no/intel-core-i7-4790k/817261

2649,-

 

Hvis ikke, kjøp 4790 ikke K versjonen som er litt billigere.

 

Hovedkort:

Denne CPU-en er basert på sokkel 1150, så da må du velge et annet hovedkort som har de komponentene du har behov for. Et mellom 1000 og 1500 kroner bør ha det meste du kan ha bruk for og i tillegg gi litt rom for oppgraderinger senere (SLI, mer minne, flere harddisker/SSD osv.). Hovedkorter er et personlig valg. Det viktigste er å velge det hovedkortet som gir deg de utgangene og inngangene du har behov for samt litt rom for fremtidige oppgraderinger

 

Skal du overklokke må du kjøpe et hovedkort med Z97 brikkesettet, som nevnt av fflex ovenfor.

 

Minne:

Kjøp 8GB 1600Mhz minne. Jeg pleier å kjøpe Kingston eller Crucial, men aller har sine meninger om RAM.

 

Angående RAID. Poenget mitt var at det er bortkastet å ha to høyytelses SSD i RAID 0 på en gamingmaskin - les innlegget mitt over engang til om du er usikker på hvorfor. Jeg hadde heller kjøpt en 1TB SSD enn 2x 500GB.

 

Med det har du spart en god del penger og har en maskin som yter like bra i de aller fleste spill som finnes i dag. +/- noe %

Endret av BNixx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oioi, du er klar for å bruke penger på en råtass av en gaming maskin, ser jeg. Hehe

 

Jeg henger meg på de andre sine meninger hva angår CPU. Den du har valgt er litt vel overkill for gaming, du får ikke igjen veldig mye på investeringen.

 

Jeg ville ha derfor valgt en i7-4790k. Er det en grunn til at du trenger 1 TB ssd? Eller 16GB ram?

 

Du kan jo alltids vurdere å bruke pengene spart ved å redusere CPUen, og bytte GPU (skjermkortet) fra ett enkelt 780ti til 2x290. 2x290 er betydelig bedre enn ett enkelt 780ti for gaming. Når det er sagt, dersom du velger ett enkelt 780ti i dag, så kan du jo kjøpe ett til i fremtiden, og kjøre det i SLI. SLI 780 ti er bedre enn CF 290.

 

Dersom du velger crossfire 290, så må du nok øke PSU din litt, tenker jeg. Hehe :)

 

EDIT: Uansett, så er vel en 780ti mer enn nok for games i dag, og sikkert et par år frem i tid, hehe :)

Endret av mk1337
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig fint å få så mange og gode tilbakemeldinger og svar - takk til alle :)

Siden alle synes å være enige om prosessor så bytter jeg da prosessor og hovedkort til

 

Intel Core i7-4790K

Asus Z97-PRO

 

Da går du heller for: i7-4790k CPU og et Z97 hovedkort som feks Asus Z97-PRO

 

 

Her er noen forslag:

 

 

CPU:

Om du skal overklokke:

Intel sin 4790K er en råtass som yter bra, nylig lansert:

https://www.komplett.no/intel-core-i7-4790k/817261

2649,-

 

Hvis ikke, kjøp 4790 ikke K versjonen som er litt billigere.

 

Hovedkort:

Denne CPU-en er basert på sokkel 1150, så da må du velge et annet hovedkort som har de komponentene du har behov for. Et mellom 1000 og 1500 kroner bør ha det meste du kan ha bruk for og i tillegg gi litt rom for oppgraderinger senere (SLI, mer minne, flere harddisker/SSD osv.). Hovedkorter er et personlig valg. Det viktigste er å velge det hovedkortet som gir deg de utgangene og inngangene du har behov for samt litt rom for fremtidige oppgraderinger

 

Skal du overklokke må du kjøpe et hovedkort med Z97 brikkesettet, som nevnt av fflex ovenfor.

 

Minne:

Kjøp 8GB 1600Mhz minne. Jeg pleier å kjøpe Kingston eller Crucial, men aller har sine meninger om RAM.

 

Angående RAID. Poenget mitt var at det er bortkastet å ha to høyytelses SSD i RAID 0 på en gamingmaskin - les innlegget mitt over engang til om du er usikker på hvorfor. Jeg hadde heller kjøpt en 1TB SSD enn 2x 500GB.

 

Med det har du spart en god del penger og har en maskin som yter like bra i de aller fleste spill som finnes i dag. +/- noe %

 

 

Valgte 2x500GB da den modellen fikk mange godord på forumet her og det også ble noen hundrelapper billigere med 2x500 i steden for 1TB.

 

Men gir det mer fornuft å gå for en 1TB så skifter jeg til en slik, f.eks:

Crucial M550 1TB 2.5” SSD 7mm ?

 

Når det gjelder minne, så tror jeg jeg beholder 16GB - jeg har ofte mange programmer kjørende og har en liten 'hang-up' på å ha minne i overflod :) Ser jeg kan spare rundt en tusenlapp på å gå for 8GB isteden, men skulle uansett komme inn godt under budsjett her med alle de andre gode rådene jeg har fått.

 

Er det en grunn til at du trenger 1 TB ssd? Eller 16GB ram?

 

Du kan jo alltids vurdere å bruke pengene spart ved å redusere CPUen, og bytte GPU (skjermkortet) fra ett enkelt 780ti til 2x290. 2x290 er betydelig bedre enn ett enkelt 780ti for gaming. Når det er sagt, dersom du velger ett enkelt 780ti i dag, så kan du jo kjøpe ett til i fremtiden, og kjøre det i SLI. SLI 780 ti er bedre enn CF 290.

 

 

Kunne sikkert klart meg med 512 GB SSD en god stund, men lagringsplass kan en jo aldri få nok av ;)

 

Vurderte å kjøre to kort i Crossfire, men tror jeg satser på det ene kortet. Som du sier så har en jo da muligheten for å legge til enda ett når den tid kommer at det begynner å slite med å drive spillene rundt :)

Lenke til kommentar

Mye ligger den pcen du har tenkt å bestille på? Kan jo selvsagt gå inn på hver enkely del og regne selv, men tipper du har gjort det allerede :p

 

Har ikke finregnet på det, men det som lå i første post kom på rundt 19.000 tror jeg. Blitt litt billigere nå og håper å få prisen enda litt ned etter en sjekk av prisguiden når alt er på plass :)

Lenke til kommentar

Synes anbefalingen av R9 290 er "greit nok", men du sitter også med høyere strømforbruk og mer varme som genereres. GTX 780 og R9 290 yter såpass likt, at andre faktorer også spiller inn.

 

Ta en titt her, her har de overklokket helt basic - dvs ikke noe ekstrem kjøling eller noe i den gården:

 

Dette er basert på stock kjøler, og ikke feks den Sapphire kjøleren som det er linket til ovenfor. Det sier dog noe om potensiale

Lenke til kommentar

Synes anbefalingen av R9 290 er "greit nok", men du sitter også med høyere strømforbruk og mer varme som genereres. GTX 780 og R9 290 yter såpass likt, at andre faktorer også spiller inn.

 

 

Tull, det er marginale forskjeller inn i bildet , et 290x vil i Stille modus (som er omtrent det kortet kjører på for det meste ) trekke 3-4 Watt mer strøm enn et 780 Ti , Idle er forskjellen på 3Watt så dette er ikke et argument for eller mot noen av kortene.

http://www.tomshardware.com/reviews/powercolor-devil-13-dual-amd-r9-290x-review,3853-6.html

 

Har selv et Amd R9 280 kort (Burde egentlig ha investert i et 290 kort da prisene falt like etter jeg kjøpte 280 kortet) og bruker mantle i flere spill , har trolig vært ganske så heldig da jeg ikke har opplevd de problemene som en del brukere snakker om ( hakking og fps drops til 1 innimellom) , har derimot måttet justere litt på power profilen til Windows 8 da kortet ikke er glad i å gå fullstendig i dvale.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Da har jeg fått bestilt - mange takk til alle gode råd her i tråden, de har vert til stor hjelp! :w00t:

 

Endelige listen ble da:

 

Intel Core i7-4790K
ASUS Z97-PRO
MSI GeForce GTX 780Ti Gaming LE 3GB
Crucial M550 1TB 2.5" SSD 7mm
WD Desktop Green 4TB
Kingston DDR3 HyperX 1866MHz 16GB KIT
Corsair RM750, 750W PSU

 

til den nette sum av 17.735,- som var innenfor budsjettet og gikk dermed for 780Ti og 16GB ram med god samvittighet :)

 

Var egentlig tenkt å gå for Seasonic-PSUen som anbefalt her, men den var ikke på lager før om 4 dager så da ble det Corsairen.

 

Edit: Skippet vannkjøleren da cpu som ble anbefalt her kom med boxed fan (noe den jeg opprinnelig satte opp ikke hadde). Blir ingen hardcore (men satser på litt) overclocking så håper den holder - om ikke så kan jeg oppgradere kjølingen i etterkant.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Edit: Skippet vannkjøleren da cpu som ble anbefalt her kom med boxed fan (noe den jeg opprinnelig satte opp ikke hadde). Blir ingen hardcore (men satser på litt) overclocking så håper den holder - om ikke så kan jeg oppgradere kjølingen i etterkant.

 

Ikke gjør det, det er ofte plundrete å skulle bytte vifte. Så sett på den viften du regner med build'en skal ha gjennom levetiden med en gang. Boxed viftene som følger med CPU er som regel forferdelige greier med tanke på støy og effektivitet. Et sånt vannkjølesett som i første posten din er mye bedre enn boxed viftene. Jeg vet ikke om noen av disse vannkjølingene skiller seg ut mer enn andre, men det er sikkert noen i tråden her som kan hjelpe der også. :)

Endret av Joey1313
Lenke til kommentar

Ser ut som du endte opp med en ok oppsett.

Jeg hadde trolig ikke kjøpt MSI da de ofte sparer inn litt penger ved valg av komponenter i produktene sine , men har ikke hørt noe negativt i farta om Ti kortet.

 

Skjermkortet hadde jeg soleklart valgt noe annet, et 780 ti er bortkastet penger og jeg hadde heller valgt et 290X Sapphire Toxic. Uansett så tror jeg du kommer til å bli fornøyd med det du har kjøpt deg.

 

Når det gjelder kjøling til CPU bør man alltid vurdere den kraftigste løsningen om man har vurdert å overklokke , ønsker man derimot en stillegående løsning finner man den som takler temperaturen på cpu på lavest mulig hastighet og støynivå.

Lenke til kommentar

 

Ikke gjør det, det er ofte plundrete å skulle bytte vifte. Så sett på den viften du regner med build'en skal ha gjennom levetiden med en gang. Boxed viftene som følger med CPU er som regel forferdelige greier med tanke på støy og effektivitet. Et sånt vannkjølesett som i første posten din er mye bedre enn boxed viftene. Jeg vet ikke om noen av disse vannkjølingene skiller seg ut mer enn andre, men det er sikkert noen i tråden her som kan hjelpe der også. :)

 

 

Jeg har byttet kjøler på en del cpuer så det hadde nok gått greit (selv om det, som du sier, kan være en del plunder), men det er forsåvidt et godt poeng at det kan være like greit å få noe skikkelig på plass med det samme, så jeg la inn en bestilling på vannkjølingen fra første posten også. Godt Komplett har gratis frakt for tiden ;)

 

 

Skjermkortet hadde jeg soleklart valgt noe annet, et 780 ti er bortkastet penger og jeg hadde heller valgt et 290X Sapphire Toxic. Uansett så tror jeg du kommer til å bli fornøyd med det du har kjøpt deg.

 

Ja, jeg kikket på 290X som du tidligere anbefalte og vurderte det - benchmarkene i anmeldelsen på hw.no av 780Ti viser jo at det er lite som skiller disse i ytelse - og ikke alltid i favør Ti - men siden jeg endte opp med å ha litt å gå på i budsjettet, så ble det 780Ti selv om det nok er litt penger ut av vinduet i forhold til 290X.

Lenke til kommentar

 

 

Ikke gjør det, det er ofte plundrete å skulle bytte vifte. Så sett på den viften du regner med build'en skal ha gjennom levetiden med en gang. Boxed viftene som følger med CPU er som regel forferdelige greier med tanke på støy og effektivitet. Et sånt vannkjølesett som i første posten din er mye bedre enn boxed viftene. Jeg vet ikke om noen av disse vannkjølingene skiller seg ut mer enn andre, men det er sikkert noen i tråden her som kan hjelpe der også. :)

 

 

Jeg har byttet kjøler på en del cpuer så det hadde nok gått greit (selv om det, som du sier, kan være en del plunder), men det er forsåvidt et godt poeng at det kan være like greit å få noe skikkelig på plass med det samme, så jeg la inn en bestilling på vannkjølingen fra første posten også. Godt Komplett har gratis frakt for tiden ;)

 

 

Skjermkortet hadde jeg soleklart valgt noe annet, et 780 ti er bortkastet penger og jeg hadde heller valgt et 290X Sapphire Toxic. Uansett så tror jeg du kommer til å bli fornøyd med det du har kjøpt deg.

 

Ja, jeg kikket på 290X som du tidligere anbefalte og vurderte det - benchmarkene i anmeldelsen på hw.no av 780Ti viser jo at det er lite som skiller disse i ytelse - og ikke alltid i favør Ti - men siden jeg endte opp med å ha litt å gå på i budsjettet, så ble det 780Ti selv om det nok er litt penger ut av vinduet i forhold til 290X.

 

 

780 Ti er ikke et dårlig kort, det er bare ikke helt optimalt i mine øyne og Mantle er jo noe som for meg har gitt meg bedre ytelse (FX cpu + Amd gpu ) , når det er sagt så er det jo akkurat som du påpeker svært lite forskjell mellom disse to kortene (om man ser bort fra prisen) og Nvidia kortet er definitivt et bra kort.

Det viktigste er jo at du selv er fornøyd med det du kjøper og koser deg med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...