Gå til innhold

"VLAN komme i gang" -diskusjon - Undertråd av RouterOS-tråd


Anbefalte innlegg

Jeg driver med - for meg et stort prosjekt med å sette opp en MikroTik router som har RouterOS som styresystem.

 

Ser for meg å leke meg med solid basis i VLAN-bruk på den.

 

Jeg har Altibox abonnement 50 oppgradert (35/35), og vet at det finnes 3 VLAN-ID'er i bruk fra før. Disse må videreformidles til underliggende utstyr.

 

Det om VLAN-ID'ene lærte jeg om fra en lenke ut til freakforum, så ja det er ikke mulig å kun koble til i håpet (egen router), ihvertfall i teorien direkte uten å først da måtte benytte Altibox-router'en ELLER en eventuellt bridgemode-oppsett som enkelte snakker mye om (for heller da går man ikke utenom Altibox-router'en EGENTLIG).

 

 

Aktuelle Altibox VLAN-ID'er (sitat fra en diskusjon hos Norsk Freakforum):

 

 

VLANs altibox bruker:
100 = tlf / config av routern din , 10.X.X.X har den ip'en
101 = tv net
102 = internet

 

Fant en grei video som gir litt forståelse, men det er mange forskjellige emner og tilnærminger man må lære seg. F.eks. det å koble seg opp mot "grensesnittet" for å kommunisere med sin router.

 

Jeg er heldig å ha RouterOS, som også gir en et Web-GUI. Det er det ikke alle som har, noe denne video'en tydelig gir inntrykk av, da han leker seg på konsoll-nivå med å gi router'en direkte kommandoer.

 

Å gi direkte kommandoer slik fordrer at man også må spørre med kommando for å se hva status quo er blitt. Det kombinert med at læreren i video også må forklare grunnleggende om VLAN, gjør at video'en er blitt så himla lang å se på:

 

 

 

Utfordringene står nok i kø, og det er sommer og sol i øyeblikket. Selv blir jeg vekkreist i helgen og vi har besøk fra "land og strand", så det blir ikke akkurat grundige studier av dette her og nå.

 

Denne tråden er spunnet ut fra behovet for å kunne mer, før man starter med konfigurering, og er en direkte Undertråd av en RouterOS-spesifikk tråd. VLAN er i bruk på mye flere ting en kun RouterOS, for de som ikke vet dette.

 

Her er hovedtråden om RouterOS:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1609884

 

 

 

 

Her er en undertråd om den MikroTik hardware jeg nå sitter med, som kjører RouterOS som styresystem:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1610803

 

 

Her er også en tråd om brannmurforståelse, som jeg nettopp opprettet:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1617130

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

et om VLAN-ID'ene lærte jeg om fra en lenke ut til freakforum, så ja det er ikke mulig å kun koble til i håpet (egen router), ihvertfall i teorien direkte uten å først da måtte benytte Altibox-router'en ELLER en eventuellt bridgemode-oppsett som enkelte snakker mye om (for heller da går man ikke utenom Altibox-router'en EGENTLIG).

 

Kan si såpass at det stemmer ikke... Du kan fint droppe routeren fra ALtibox og koble ditt eget utstyr, enten det er en router eller en L3 switch, rett i mediakonverteren...

 

Kjenner ikke til Mikrotik og aner ikke hva slags muligheter de gir eller hva de støtter, men for å eventuelt route de respektive VLAN-ID'ene fra Altibox til ditt utstyr/enheter internt, så må switchportene du kobler endeutstyr (TV, PC, etc...) være medlem av korrekt VLAN og være untagged..

 

Hvis du kjører router -> switch, så må linken mellom dem være en trunk link...

Lenke til kommentar

@ChrisCo:

Sånn jeg ser for meg det, så kommer tre forskjellige VLAN-ID'er fra Altibox ned fra deres internettpresentasjon, i en kabel. Omtrent slik:


post-30484-0-92970600-1405515519_thumb.png


Kilde til tallverdiene for VLAN-ID'ene er Norsk Freakforum, spesiellt dette innlegget:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=219922



Jeg synes det er fornuftig å samle en del begrep i en liten liste (mulig jeg lenker til forklaringer etterhvert):

- VLAN-ID

- untagged

- switchport

- trunk

(mulig det kan bli lagt til flere siden)





Også en generell forståelse av boksene i et Altibox-bredbånd:

mediakonverter = den første boksen du ser koblet til fiber, dens oppgave er å oversette lyssignalet til et strømsignal for RJ-45 kobberlinje

Hjemmesentral:

Altibox-router (modem)/ Zyxel P2812 (hos mange abonnenter) = Denne boksen mottar det uoppdelte signaler med innhold av 3 VLAN-ID'er. Disse VLAN-ID'ene blir så dedikert til hver sine spesifikk porter. Det er dessverre kun en port som har VLAN-ID 102 i seg som har navnet PC på selve RJ-45 inngangen. Så har man noen som har VLAN-ID 101 i seg, disse kalles TV ved RJ-45 portene (er vel en 3 stykk av disse TV-portene)

RJ-45 er en fysisk tilkoblingsstandard for 8 leders twisted pair kabel. Som igjen er bæreren av ethernet-protokollene (måten trafikken overføres).

 

 

 

Mediakonverter typisk HET-3012 (ganske ofte levert til kunder, finnes alternative bokser/løsninger):

 

post-30484-0-60479000-1405517271_thumb.jpg

 

 

 

Altibox-router'en typisk:

 

post-30484-0-99146700-1389717238_thumb.jpg
Andre hjemmesentraler + eventuelle dekodere for TV-titting, som er en boks jeg foreløpig ikke behøver. Dekoder blir en eventuellt "tredje boks". Oversikt hos Altibox selv:
post-30484-0-13252600-1405517791_thumb.jpg
Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Kan si såpass at det stemmer ikke... Du kan fint droppe routeren fra ALtibox og koble ditt eget utstyr, enten det er en router eller en L3 switch, rett i mediakonverteren...

 

Det kommer jo an på om du har mediakonverteren, jeg har CPL3, som ikke blir levert med mediakonverter, så jeg har gått for bridgemode oppsett, og en kabel fra fra hver port(internett / tv) og så skrudd på bpdu filtering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ChrisCo:

 

Sånn jeg ser for meg det, så kommer tre forskjellige VLAN-ID'er fra Altibox ned fra deres internettpresentasjon, i en kabel. Omtrent slik:

 

 

attachicon.gifVLAN-ID'ene__Altibox.png

 

 

Kilde til tallverdiene for VLAN-ID'ene er Norsk Freakforum, spesiellt dette innlegget:

 

http://freak.no/forum/showthread.php?t=219922

 

Ja? Stemmer det.... Hva tenker du på egentlig? :hmm::p Så lenge du har utstyr som støtter VLAN tagging, så er det ikke noe problem.. Og det har vel du......

 

 

 

Det kommer jo an på om du har mediakonverteren

 

Har man ikke mediakonverter, så er det bare å kjøpe en for noen hundringser og oppover..... :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette er ikke ment for å lage en stor kontrovers i vår dialog. Tvertimot, det jeg prøver på ChrisCo, er å informere leseren av denne tråden. Selvfølgelig har jeg VLAN-støtte. Problemet er å få startet. Foreløpig legger jeg oppstarten noen dager på is. Men forsøker å "hale inn fisk" fra andre brukere som allered har erfart oppstartsproblemene selv. Forsøker så godt jeg kan å fyre av mine spørsmål på en ryddig måte. Det er ingen entydig guide å spore så vidt jeg kan se på forumet. Og jeg er newbie til de grader på en del av termene her. Vær litt tålmodig, og ekstra informativ. Det er andre newbies som kommer til å lese disse trådene, så korte svar er ikke alltid det beste, annet enn når det finnes en enkel og kort løsning/forklaring.

Lenke til kommentar

 

 

Dette er ikke ment for å lage en stor kontrovers i vår dialog. Tvertimot, det jeg prøver på ChrisCo, er å informere leseren av denne tråden.

 

Nei da, for all del! :tease: Ikke ment heller som eller for å lage noen kontrovers om temaet... Var kun ment som info, utifra det du selv sier, at det er for å informere andre, at det at man ikke kan fjerne HS'en fra Altibox, ikke stemmer.. Kun korrigerte utsagnet ditt, for å få det riktig.... ;)

 

Og skal gi deg kred for å lage ryddige og ordentlige tråder, på aktuelle/relevante/mindre "mainstream" nettverkstemaer og emner, som også er interessante å ta opp/diskutere, samt bruk å bilder... :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker ChrisCo.

 

@kpolberg:

Nå vet jeg ikke om disse BX-modulene er kompatible om en annen. Men her er en SFP fra TP-link til ikke for høy pris:

 

http://www.amazon.com/1000Base-BX-WDM-Bi-Directional-Module-SM321B/dp/B008NXK0F6

 

 

Price: $54.94

  • TX: 1310nm / RX: 1550nm Internal +3.3V Power Supply

 

post-30484-0-37747200-1405532958_thumb.jpg

 

 

Omtrent kr 350 - uten å ta hensyn til frakt, fortolling og mva-klarering. Men, det er kanskje bedre å søke på amazon.co.uk, eller broadbandbuyer.co.uk

 

 

 

http://www.broadbandbuyer.co.uk/Shop/ShopSearch.asp?CategoryID=821

 

http://www.broadbandbuyer.co.uk/default_ShopGroup.asp?ShopGroupID=172

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis du skal kvitte deg med alle boksene til Altibox, så må du ha en mediaconverter ja. Men hva er poenget? Sett boksen i bridge mode, bestill fast ip, og bare patch TV og telefon videre fra deres boks.

 

Det er jo ingen vits å dra inn TV og Telefon inn i din egen switch. Porten til internet er jo untagged, så her måker du bare pluggen rett i brannmuren din, så får du ip automatisk fra altibox. Evt sett den adressen du får når du bestiller fast ip, manuelt.

 

Jeg tok tidligere TV via min egen switch, bare for å gjøre det. Men det er jo poengløst. Du får jo ikke noen fordeler med det. Heller tvert om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...