Gå til innhold

Slik fikk han idéen som hele digitalteknologien bygger på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest at Victor Hugo, etter å ha skrevet "Les Miserables", dro ut på landet fra Paris for å vente til boka var kommet ut og kritikerne ferdige, fordi han ikke ville tåle det hvis den fikk dårlig mottakelse.

 

Han ga ikke en lyd fra seg på lang tid, men til slutt skrev han et brev til forleggeren sin, med den helt minimalistiske teksten "?". Svaret var "!".

 

Syns det er et veldig godt eksempel på hvordan vi bruker symboler og kontekst for å overføre mening.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Har lest at Victor Hugo, etter å ha skrevet "Les Miserables", dro ut på landet fra Paris for å vente til boka var kommet ut og kritikerne ferdige, fordi han ikke ville tåle det hvis den fikk dårlig mottakelse.

 

Han ga ikke en lyd fra seg på lang tid, men til slutt skrev han et brev til forleggeren sin, med den helt minimalistiske teksten "?". Svaret var "!".

 

Syns det er et veldig godt eksempel på hvordan vi bruker symboler og kontekst for å overføre mening.

 

9367_614103318639364_101805278_n.jpg

 

130777090380.jpg

Endret av Dante's Inferno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Off-topic:

Å et lilla troll, og en moderne prinsesse i blått aftensantrekk.

 

 

post-30484-0-50103800-1404808023.png

 

Og hva skal dette forestille? Artikkelen sier "NADA" om det !

 

Er det et signalbrett for skipskommunikasjon f.eks.? Eller til korte distanser fra et hus til et annet?

 

Er dette obligatorisk kunnskap, slik at artikkelforfatteren forventer at vi alle vet dette på forhånd? Jeg klarer å se at det er knivbrytere, og en kode, men det hadde vært greit å vite hva det ble brukt til tidlig i utviklingen. Altså hva dette panelet forestiller.

 

Jeg kan også telle meg fram til at dette er en 8-siffret kode, som i binære tallverdier. Og sånn sett nok ligger litt nærmere opp til digitalalderen enn kanskje Claude sin samtidige verden?

 

"Reverse"-oppslag på bildet ga meg heller ikke noen resultater.

Endret av G
Lenke til kommentar

Off-topic:

Å et lilla troll, og en moderne prinsesse i blått aftensantrekk.

 

 

post-30484-0-50103800-1404808023.png

 

Og hva skal dette forestille? Artikkelen sier "NADA" om det !

 

Er det et signalbrett for skipskommunikasjon f.eks.? Eller til korte distanser fra et hus til et annet?

 

Er dette obligatorisk kunnskap, slik at artikkelforfatteren forventer at vi alle vet dette på forhånd? Jeg klarer å se at det er knivbrytere, og en kode, men det hadde vært greit å vite hva det ble brukt til tidlig i utviklingen. Altså hva dette panelet forestiller.

 

Jeg kan også telle meg fram til at dette er en 8-siffret kode, som i binære tallverdier. Og sånn sett nok ligger litt nærmere opp til digitalalderen enn kanskje Claude sin samtidige verden?

 

"Reverse"-oppslag på bildet ga meg heller ikke noen resultater.

 

Usikker på hvilket bilde du snakker om men jeg tror du tenker på det som er til høyre for Van Gogh bildet? I såfall tror jeg de representerer en elektrisk bryter (f.eks. en lysbryter). I nede posisjon går strømmen igjennom (lyset går på), oppe så brytes strømmen (lyset går av). Dette er det samme som skjer i en transistor (om jeg ikke tar feil), bare at en transistor kan styres (slås på/av om du vil) ved hjelp av strøm istedenfor mekanikk (som bryteren som er avbildet).

Lenke til kommentar

 

Off-topic:

Å et lilla troll, og en moderne prinsesse i blått aftensantrekk.

 

 

post-30484-0-50103800-1404808023.png

 

Og hva skal dette forestille? Artikkelen sier "NADA" om det !

 

Er det et signalbrett for skipskommunikasjon f.eks.? Eller til korte distanser fra et hus til et annet?

 

Er dette obligatorisk kunnskap, slik at artikkelforfatteren forventer at vi alle vet dette på forhånd? Jeg klarer å se at det er knivbrytere, og en kode, men det hadde vært greit å vite hva det ble brukt til tidlig i utviklingen. Altså hva dette panelet forestiller.

 

Jeg kan også telle meg fram til at dette er en 8-siffret kode, som i binære tallverdier. Og sånn sett nok ligger litt nærmere opp til digitalalderen enn kanskje Claude sin samtidige verden?

 

"Reverse"-oppslag på bildet ga meg heller ikke noen resultater.

 

Usikker på hvilket bilde du snakker om men jeg tror du tenker på det som er til høyre for Van Gogh bildet? I såfall tror jeg de representerer en elektrisk bryter (f.eks. en lysbryter). I nede posisjon går strømmen igjennom (lyset går på), oppe så brytes strømmen (lyset går av). Dette er det samme som skjer i en transistor (om jeg ikke tar feil), bare at en transistor kan styres (slås på/av om du vil) ved hjelp av strøm istedenfor mekanikk (som bryteren som er avbildet).

Ops, trykket send litt tidlig der. Så meningen med bildet er nok at ved hjelp av brytere/transistorer så kan du representere hvilken som helst informasjon, f.eks. et bilde. Dett var bidraget til han Shannon.

Lenke til kommentar

 

 

Off-topic:

Å et lilla troll, og en moderne prinsesse i blått aftensantrekk.

 

 

attachicon.gifshannon_claude.png

 

Og hva skal dette forestille? Artikkelen sier "NADA" om det !

 

Er det et signalbrett for skipskommunikasjon f.eks.? Eller til korte distanser fra et hus til et annet?

 

Er dette obligatorisk kunnskap, slik at artikkelforfatteren forventer at vi alle vet dette på forhånd? Jeg klarer å se at det er knivbrytere, og en kode, men det hadde vært greit å vite hva det ble brukt til tidlig i utviklingen. Altså hva dette panelet forestiller.

 

Jeg kan også telle meg fram til at dette er en 8-siffret kode, som i binære tallverdier. Og sånn sett nok ligger litt nærmere opp til digitalalderen enn kanskje Claude sin samtidige verden?

 

"Reverse"-oppslag på bildet ga meg heller ikke noen resultater.

Usikker på hvilket bilde du snakker om men jeg tror du tenker på det som er til høyre for Van Gogh bildet? I såfall tror jeg de representerer en elektrisk bryter (f.eks. en lysbryter). I nede posisjon går strømmen igjennom (lyset går på), oppe så brytes strømmen (lyset går av). Dette er det samme som skjer i en transistor (om jeg ikke tar feil), bare at en transistor kan styres (slås på/av om du vil) ved hjelp av strøm istedenfor mekanikk (som bryteren som er avbildet).

Ops, trykket send litt tidlig der. Så meningen med bildet er nok at ved hjelp av brytere/transistorer så kan du representere hvilken som helst informasjon, f.eks. et bilde. Dett var bidraget til han Shannon.

 

Hehe.. Det der er fra en intelligenstest og underteksten skal være: "Hvilket bilde mangler?"

Lenke til kommentar

Videoen sier dessverre svært lite om Shannons egentlige bidrag. Men det er kanskje litt for komplisert til en tabloid 5 minutters video.

 

Shannons fagfelt er informasjonsteori og det handler mer om innholdet i 0 og 1 enn selve bruken av binærkode. Det er fra Shannons teorier at vi kan finne teoretiske granser for hvor mye en fil kan komprimeres uten tap av informasjon. Eller man kan finne ut hvor mye ekstra informasjons som må legges til i data for gjør dataoverføringer robust mot støy.

 

Bildene er forresten fra videoen, men virker litt tilfeldig valgt: Et selvportrett av van Gogh og en mekanisk illustrasjon av transistorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...