Gå til innhold

Jenter spiller like mye dataspill som gutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de som spiller/gamer, er det ingen overraskelse at endel jenter gjør det. Men, så høye tall? Er nok mye som kommer av at nettbrett, telefoner og sånt er med I undersøkelsen.

Candy crush, farville osv er ikke akkurat gaming og gjør resultatet misvisende.

Lenke til kommentar

Har vel ett inntrykk fra LAN-miljøet og diverse gamer venner at det finnes noen jenter som blir vilt avhengig av spilling. Kjenner ei jente som droppa ut av skolen noen år for å spille Quakelive og ett par andre som bruker alt for mye tid på spilling. Det er ikke alltid positivt :)

Lenke til kommentar

Rapporten: http://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2014.pdf (og den gjelder bare for USA)

 

F.eks. på side 5 (pdf side 7) ser vi

Casual/social game play on mobile devices and online has increased significantly over the past year. Among most frequent gamers, social games are now the most popular genre, increasing in popularity by 55% from 2012 to 2013.

Dette er også fra samme side

44% of gamers play on their smartphone

33% of gamers play on their wireless device

Ingen tvil om at det er mange som spiller spill på pc, konsoll, mobil osv. Men vi er ikke spesielt mye klokere når det kommer til hva slags type spill de forskjellige kjønnene og aldersgruppene spiller. F.eks. så er "Action, Sports, Strategy, Role-Playing" slått sammen til en gruppe for hva slags online spill som spilles.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Farmville er ikke gaming" er en litt teit, "no true Scotsman"-aktig holdning. Selvfølgelig er dette spill, hva skulle det ellers være? Poenget er vel heller at informasjonen ikke blir spesielt anvendelig når man favner så vidt, med mindre hele vitsen er å demonstrere at jenter spiller spill. Minner meg egentlig litt om NAFKAMs forsøk på å vise at "alle" benytter seg av alternativbehandling, der de inkluderer massasje i tallene. Det er mye spennende forskning som kan gjøres her, men jeg synes ærlig talt dette ser ut som litt slett arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortsatt ikke sortert etter sjanger og tidsbruk? Det er jo der fordommene ligger, og det hadde vært interessant å se om kjønnsforskjellene spiller inn. Dersom det skulle vise seg at spillerbasen for Call of Duty og FIFA var rimelig jevnt kjønnsfordelt hadde det vært kjempespennende, likeså med The Sims og Farmville, men det virker ikke som om forskerne tar tak i dette.

 

Hva er hensikten med å fordele per sjanger?

Lenke til kommentar

Mange synes kanskje dette høres spennende ut, men jeg føler dette i grunn kan karakteriseres som en ganske så laber undersøkelse. Ca. i samme gate som om forskning hadde "bevist" at gutter elsker romantiske komedier like mye som jenter, på grunnlag av et så dumt spørsmål som; ser du på romantiske komedier med kjæresten din? (masse random-ragers på forum, så prøv å ikke les dette som om jeg prøver å kritisere gutter som liker jentefilmer, eller jenter som liker å kaste tønner)

 

Er dette undersøkelse med grunnlag i spill in general, som kan inkludere facebook-spill, eller er det snakk om "rene" pc spill?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Gledelig! Spill er for alle! :)

 

Så og si alle jenter jeg kjenner er interessert i spill på ett eller annet nivå - enten det er Bioware RPGer, Call of Duty, eller Nintendo-spill.

 

80% av jentene jeg kjenner som er på alderen min spiller Sims ol. inimellom.

Lenke til kommentar

Hva er hensikten med å fordele per sjanger?

For å se hvilke type spill, sjanger osv som appellerer til hvert kjønn og hvilke alders grupper. Dette gir oss en bedre forståelse. Er spill kun noe som er for barn og ungdom? Er CoD, BF o.l. mannsdominert? Er The Sims o.l. kvinnedominert? Osv osv. Så kan man begynne å finne ut av hvorfor svarene på disse spørsmålene er som de er.

 

Er dette undersøkelse med grunnlag i spill in general, som kan inkludere facebook-spill, eller er det snakk om "rene" pc spill?

Har lenket til undersøkelsen lengre opp, den inkluderer alle spill.
Lenke til kommentar

 

 

*Er nok mye som kommer av at nettbrett, telefoner og sånt er med I undersøkelsen. *

Hvor står det at det er med?

 

Så vidt jeg ser står det spesifisert dataspill både i artikkel og kilden, så regner jeg med at spill på mobilplatform ikke er med?

Mobilspill er jo spill det og. De er miniversjoner av spill som kunne blitt gitt ut til Amiga 500 og Super Nintendo. Om spill absolutt må være hardcore pc-grafikk og sånt bryr jeg meg ikke om. Super Mario Bros på NES er jo også et spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fortsatt ikke sortert etter sjanger og tidsbruk? Det er jo der fordommene ligger, og det hadde vært interessant å se om kjønnsforskjellene spiller inn. Dersom det skulle vise seg at spillerbasen for Call of Duty og FIFA var rimelig jevnt kjønnsfordelt hadde det vært kjempespennende, likeså med The Sims og Farmville, men det virker ikke som om forskerne tar tak i dette.

Hva er hensikten med å fordele per sjanger?

 

 

Hensikten er å faktisk lære noe. Man får lite ut av en undersøkelse om lesevaner som putter Hamsun og instruksene på Grandiosa-eska i samme kategori. Se også kommentaren og NAFKAM og massasje. Klart, man kan fint lage definisjoner som er så vide at man kan konkludere med at alle leser, benytter seg av alternativbehandling og er "gamere", men hva er poenget med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som spiller/gamer, er det ingen overraskelse at endel jenter gjør det. Men, så høye tall? Er nok mye som kommer av at nettbrett, telefoner og sånt er med I undersøkelsen.

Candy crush, farville osv er ikke akkurat gaming og gjør resultatet misvisende.

 

You need help? Jenter spiller akkurat det samme som gutter.

http://www.youtube.com/watch?v=jJ74MKgMIHM

 

Gutter spiller også mobilspill som flappy birds haha. Å fordele etter sjanger. Det er så typisk mannlig arroganse.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...