Gå til innhold

BILDESPESIAL: Sjekk det ville skjermkortet vi fant hos AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Devil 13: OMG 4x8pin pcie power...

potensielt maksimalt strømtrekk blir da 75+4*150 = 675W.

 

Enten sviver viftene som støvsugere, eller så kan vi begynne å bruke grafikkortet som koketopp. Regner med at garantien for denne galne saken bortfaller om man ikke har minst én kabinettvifte for å bevege på glovarmen denne garantert kommer til å generere. Navnet hinter også til helvetesild så ja dette blir nok ikke noe småplukk :p

La også merke til at viftene på devil-kortet ikke ser ut som de er optimalisert for statisk trykk, MASSE tomrom mellom viftebladene. Virker som 4870X2 all over again. Welcome back to the hairdryer club, AMD/ATI!

 

ASUS: skjer med molex? way to go å bruke en døende standard på "state-of-the art" maskinvare :/

 

Men må si jeg gjerne kaster skattepengene på et Titan Black/780Ti i en Strix-utgave, såfremt det blir laget vannblokker til dem etter hvert :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ASUS: skjer med molex? way to go å bruke en døende standard på "state-of-the art" maskinvare :/

 

 

Har sett det før, men den er kun for å brukes hvis man kjøler med nitrogen osv, for å ha i gang ett varmeelement for enkelte komponenter. Skal/bør ikke brukes når man bruker viftene eller normal vannkjøling på kortet.

 

Men de kunne nok godt ha brukt S-ATA konnektoren i stedet, slik enkelte har gjort på hovedkort for ekstra strøm i det siste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

ASUS: skjer med molex? way to go å bruke en døende standard på "state-of-the art" maskinvare :/

 

 

Har sett det før, men den er kun for å brukes hvis man kjøler med nitrogen osv, for å ha i gang ett varmeelement for enkelte komponenter. Skal/bør ikke brukes når man bruker viftene eller normal vannkjøling på kortet.

 

Men de kunne nok godt ha brukt S-ATA konnektoren i stedet, slik enkelte har gjort på hovedkort for ekstra strøm i det siste.

Hinta til bruken av SATA som standard strømkontakt ja, produsenter begynner smått å gå over til bruk av SATA-plugger på kjølere osv (Corsair selv gjør jo dette med H100i). Jeg har ikke satt meg inn i om det er fordeler med molex i forhold til spenningsstøy (ripple) eller max støttet strømforbruk, men SATA-pluggen er generelt bedre fra et brukerperspektiv i mine øyne; kontaktpunktene ligger ikke løst inni pluggen, kontakten er stabil men krever ikke hardhendthet for (fra)kobling og ser mye bedre ut om man sikter etter et clean build.

 

Matrix-kortene har varmeelementer som holder minnebrikkene fra å fryse over og forårsake cold-bugs ved LN2-klokking ja :) Glemte å nevne det i farta tidligere, takk for påminnelsen :p

 

Ser for meg at det hadde vært lett å lage til et lite plaststyke som dekker til en hunn-SATA så det ser litt nettere ut når kortet kjøres av en alminnelig forbruker, en bench-klokker plukker uansett hele fadesen fra hverandre for å montere pots så det hadde nok ikke vært store greiene å pirke av et lite plastdeksel da XD

 

Synes bare det ser en smule amatørmessig ut å ha et så godt gjennomført kort rent estetisk uten å ta forhold til at en normal forbruke må se en åpen strømkontakt når kortet er i daglig drift.

 

/rant

/5Øre

Lenke til kommentar

 

 

ASUS: skjer med molex? way to go å bruke en døende standard på "state-of-the art" maskinvare :/

 

Har sett det før, men den er kun for å brukes hvis man kjøler med nitrogen osv, for å ha i gang ett varmeelement for enkelte komponenter. Skal/bør ikke brukes når man bruker viftene eller normal vannkjøling på kortet.

 

Men de kunne nok godt ha brukt S-ATA konnektoren i stedet, slik enkelte har gjort på hovedkort for ekstra strøm i det siste.

Hinta til bruken av SATA som standard strømkontakt ja, produsenter begynner smått å gå over til bruk av SATA-plugger på kjølere osv (Corsair selv gjør jo dette med H100i). Jeg har ikke satt meg inn i om det er fordeler med molex i forhold til spenningsstøy (ripple) eller max støttet strømforbruk, men SATA-pluggen er generelt bedre fra et brukerperspektiv i mine øyne

Sata bruker samme 12V-leder og samme tilkobling som molex, så fra strømmen sin side blir det identisk.

 

Sata har dog ekstra lange GND-pins, som gjør at gnd alltid er det som får først eller sist kontakt. Og gjør det til en sikrere platform. Molex-kontakter derimot har hatt en tendens til å ikke like å hotswappes/falle ut/dårlig kontakt.

 

For ikke å snakke om det fysiske at molex til tider kan være noe dritt å koble til. Sata har dog også den fordelen at skjermkortet også kan hente 3,3V, som styrer mye av fin-elektronikken på kortet, og om de utnyttet muligheten kunne det dermed gir bittelitt mindre spenningstap her, kontra gjennom HKet.

 

Devil 13: OMG 4x8pin pcie power...

potensielt maksimalt strømtrekk blir da 75+4*150 = 675W.

 

Enten sviver viftene som støvsugere, eller så kan vi begynne å bruke grafikkortet som koketopp. Regner med at garantien for denne galne saken bortfaller om man ikke har minst én kabinettvifte for å bevege på glovarmen denne garantert kommer til å generere. Navnet hinter også til helvetesild så ja dette blir nok ikke noe småplukk :p

La også merke til at viftene på devil-kortet ikke ser ut som de er optimalisert for statisk trykk, MASSE tomrom mellom viftebladene. Virker som 4870X2 all over again. Welcome back to the hairdryer club, AMD/ATI!

Når kjøleribbene er så store, så stor jeg at temperaturen tvilsomt blir så veldig høy, tross to GPUer. Dog er jeg enig i at slikt viftedesign er lite ineffektivt, SPESIELT i slike saker når du ønsker statisk trykk.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Devil 13: OMG 4x8pin pcie power...

potensielt maksimalt strømtrekk blir da 75+4*150 = 675W.

Du tror PSUene skrur seg av om man drar mer enn 150W fra en PCIe 8-pin? Du kan fint dra 50-75% mer fra pluggene på PSUer av kvalitet.

Nøkkelordet her er _potensielt_. Jeg tok utgangspunkt i industristandarden, ikke hva som er mulig i praksis. Har heller ikke nevnt noe om at PSUen skrur seg av, det spørs selvfølgelig på hva slags enhet en bruker, en 250W OEM kloss er ikke det samme som en AX1500i.

 

Jeg bruker estimatet til å begrunne hvorfor dette kortet stiller store krav til kjøling. Kom ikke dette tydelig frem i kommentaren? Har nokså grei erfaring med hva som er mulig ellers, og jeg vil i utgangspunktet anta at Devil 13-kortet ikke kommer til å utnytte kablingen fullt ut uansett. Det er mer logisk at det er en workaround for situasjoner der en ønsker å kjøre strømforsyning med separate rails, evt. i rails-modus på de strømforsyningene som opererer med én stor elektronisk styrt rail (til tross for logikk finnes det folk som føler seg sikrere slik), eller for å ha nok å gå på om en skulle være gal nok til å overklokke/benche noe slikt. I uansett tilfelle er ett enkelt R9 290X strømsultent nok til å trenge 8-pin+6-pin kontakter. Jeg tror ikke PowerColor har tilgang på like bra chip binning som AMD har på 295X2, i tillegg til at det ikke virker som klokkehastighetene er nerfed på Devil-kortet.

 

I tilfellet for 295X2 overskrider også AMD den opprinnelige standarden på 8pin pcie-kontakten da de krever 28A per plugg (336W) mot 150. Hadde PowerColor tatt seg friheten til å kreve det samme per plugg hadde potensielt max totalt forbruk endt opp på 75+336*4=1419W. Ser ikke for meg at det ville vært tilfellet.

 

/skader-ikke-å-være-spesifikk

Lenke til kommentar

Hinta til bruken av SATA som standard strømkontakt ja, produsenter begynner smått å gå over til bruk av SATA-plugger på kjølere osv (Corsair selv gjør jo dette med H100i). Jeg har ikke satt meg inn i om det er fordeler med molex i forhold til spenningsstøy (ripple) eller max støttet strømforbruk, men SATA-pluggen er generelt bedre fra et brukerperspektiv i mine øyne; kontaktpunktene ligger ikke løst inni pluggen, kontakten er stabil men krever ikke hardhendthet for (fra)kobling og ser mye bedre ut om man sikter etter et clean build.

 

Etter min erfaring, sett fra ett modde perspektiv for å få en clean build, så er del den gode gamle molexen bedre å jobbe med, da den kan være en ende plugg, mens S-ATAen får kabelen inn fra siden. Men det er også en fordel, så lenge kabelen ikke må inn opp ned slik som kontakten er satt på dette kortet. Men det er vel enklere å lage egne sleeves på molexen enn S-ATAen.

 

Ett annet alternativ, som noen få hovedkort har brukt som ekstra strøm, er den gamle floppy konnektoren. Mange PSUer sender denne med som en ekstra leder (molex til floppy), og man hadde da fått en enda mindre plugg å brukt. Molexen hadde da i de fleste PCer havnet bak i kabel føringen. (Men best er nok å bli kvitt alle, og kun ha igjen S-ATA pluggen til alle komponenter.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring, sett fra ett modde perspektiv for å få en clean build, så er del den gode gamle molexen bedre å jobbe med, da den kan være en ende plugg, mens S-ATAen får kabelen inn fra siden. Men det er også en fordel, så lenge kabelen ikke må inn opp ned slik som kontakten er satt på dette kortet. Men det er vel enklere å lage egne sleeves på molexen enn S-ATAen.

satano3.jpg

 

:dremel:;)

 

Har vært borti ende-sata kontakter som ikke er støpte, de var minst like enkle å åpne opp for sleeving som molex, og det var mindre risiko for å knekke pinnene som holder ting på plass i sata også :p

 

molex_sata_adapter1024.jpg

Endret av Randominated
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...