Gå til innhold

Endelig kommer EVGAs superskjermkort til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde dette kortet hatt 6 eller aller helst 12GB med Video minne, hadde det vært stor sjanse for at eg hadde kjøpt dette.

 

3GB er alt for lite!

Får vurdere for EVGA sitt GTX 780 6GB da vett. ;) Synd det foreløpig ikke ser ut til å komme på noen classified-utgave (enda).

 

Å ha 6GB minne på et slikt kort er nok ikke nødvendig, som Taake89 nevnte. :)

 

 

2x 8-pin + 1x 6-pin power-connectors, 6-pin forer kun minnet på kortet mens 8-pin går til core. Skal man kjøre SLI med 2 eller flere kort er det kjekt med en PSU med nok PCI-e kabler og nok power.

Så det er en elektrisk separat 12-V krets til kun minnet? Det hørtes jo litt urovekkende ut.

 

Det vil kanskje gi noe mer stabil spenning og mindre støy på strømmen til minnet sin VRM, men med den nedsiden at strømtilkoblingene blir svært ubalansert belastet. Du belaster jo i så fall 12-V lederene til GPUen sin VRM 33 % hardere (6 stykk 12V-ledere, kontra 9 stykk). Som allerede opererer laaaangt utenfor specs med skikkelig OC.

 

Minnet trekker jo knapt strøm, og en hel 6-pin tilkobling ville vært vanvittig overkill. :hm:

 

For å bruke en bilanalogi: Du ønsker å øke ytelsen til bilen ved å fjerne turboen til bilen, fordi du ønsket å senke vekten...

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For å bruek en bilanalogi: Du ønsker å øke ytelsen til bilen ved å fjerne turboen til bilen, fordi du ønsket å senke vekten...

 

 

Likte teorien din her.

er det faktisk noen som har verifisert at den ene 6pin kontakten bare leverer strøm til minne?

Lenke til kommentar

At minnet ikke bruker i nærheten av 75W er sant.

 

MEN, legg merke til at dette bare er de offisielle spesifikasjonene, og de tåler å levere langt mer enn dette. Men ikke uten at det vil bli et merkbart spenningsfall over lederene. Og 75W, 150W etc.. bare er fantasitall og ikke har noe å si for oss forbrukere, så er det interessante tallet hvor mange ampere som går gjennom hver leder, samt spenningsfallet dette gir.

 

Har du f.eks en 8-pin tilkobling, og en 6-pin så er det altså ikke slik at den ene kontakten vil levere 150W, mens den andre leverer 75W (om effekten altså er 225W totalt). Faktisk så vil det via 12V railen gå like mye strøm gjennom 6-pin og 8-pin kontakten (50% til hver, tilsvarende 112,5W hver). Forskjellen oppstår på veien tilbake, hvor 8-pin kontakten har en ekstra "aktiv jord-leder", som gjør at det går mer tilbake via den.

Eksempel: Hvis du kjører en fin overklokk på kortet, slik at det trekker 600W totalt fra 12V railen, hvor GPUen står for 585W og minnet for 15W (som jeg mener er en mer realistisk gjetting for hvor mye minnet står for).

 

Hvis det ikke er delt mellom minne og GPU med to 8-pin og en 6-pin:

GPU + Mem (600W = 50A)

+12V: 9 Aktive Ledere = 5,6A per leder (18AWG tykkelse, 75cm lange) = 0,09V spenningsfall

-GND: 8 Aktive Ledere = 6,25A per leder (18AWG tykkelse, 75cm lange) = 0,1V spenningsfall
Totalt: 0,19V spenningsfall 12V - 0,19V = 11,81V som VRM'en vil se.

Hvis det ER delt mellom minne og GPU med to 8-pin til GPU og en 6-pin til minne:

 

GPU (585W = 48,75A):

+12V: 6 Aktive Ledere = 8,13A per leder = 0,130V spenningsfall

-GND: 6 Aktive Ledere = 8,13A per leder = 0,130V spenningsfall

Mem (15W = 1,25A):

+12V: 3 Aktive Ledere = 0,4A per leder = 0,007V spenningsfall

-GND: 2 Aktive Ledere = 0,63A per leder = 0,001V spenningsfall

 

Totalt spenningsfall (GPU + Mem): 0,13V + 0,13V + 0,07V + 0,01V = 0,28V spenningsfall.

Trekker vi fra dette så får vi; 12V - 0,28V = 11,72V som VRM'en vil se.

 

Konklusjon:
Det faktisk interessante tallet her vil da være hvilken spenning som VRMen ser, og som igjen sier noe om hvor stabil overklokk du klarer å få. For i dette eksempelet så vil du få 11,72V til skjermkortet om du deler opp kontaktene, eller 11,81V om du ikke gjør det.

Ps:
Ja, faktisk så er dette også en liten forenkling og ikke helt korrekt, og feilforskyvningen vil være enda litt større i virkeligheten, da jeg ikke gadd å regne inn det faktum at dette ikke er linær elektronikk, og effektnivået (og strømtrekket) vil øke med økende spenningsfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg liker bare kort som blåsrer luften ut av kabinettet.

Vel, dette kortet er beregnet for Ln2 kjøling. Luftkjøleren er der bare for at den ikkje ser så stusselig rett ut av eska.

 

For de som ikkje visste det, så er ikkje dette kortet noe bedre på luft og vann i forhold til vanlig TI Classified.

 

Kingpun har tom. ordna en egen luft/vann bios til kortet, fordi standard bios har så stramme timings på minnet. Dermed ville ikkje minnet overklokke bra uten ln2. Spesial bios har slappere timings. Samsung minne på disse VS normalt Hynix på vanila ti classy

Lenke til kommentar

Ikke vær så avansert min venn, hehehe. max er 150w på 8pin og 75w på 6 pin + 75w max på pci slotten.

Hehe, beklager, det var så enkelt forklart som jeg fikk det til.

 

De spesifikasjonene der som du oppgir der er som jeg prøvde å få frem sist, en voldsomt forenkling, og vil faktisk være direkte feil i alle praktiske sammenhenger. Det sier bare hvor mange kontakter og fordelingen av strømkontakter, som et skjermkort minimum må ha, sett i forhold til dens originale TDP, for å tilfredsstille ATX-standarden.

 

Det må ikke forveksles med hvordan strømfordelingen blir, eller hvor mye de blir nødt å levere i praksis.

 

Uansett hva slags skjermkort, og uansett hva de sier, så vil en 6-pin kontakt kombinert med en 8-pin kontakt på samme skjermkort, aldri fordele strømmen slik at det blir tilsvarende 150W på 8-pin og 75W på 6-pin! (Ja faktisk så vil en leding lede en gitt mengde strøm, ikke Watt)

 

F.eks:

Mitt HK levererer maks 30-40W til hvert skjermkort via PCI-e slotten (målt). Og ved overklokking så leverer de to 8-pin kontaktene en strømstyrke som gjør at de forsyner tilsvarende 200-250W hver. Altså, IKKE 2x 150W.

 

For oss litt mer hardbarka overklokkere, så må vi ta hensyn til de faktiske elektriske karakteristikkene til kablene, ikke en imaginær effekt som sier null og niks om motstanden..

 

For en kabel er en motstand som du ønsker å gjøre så liten som mulig for å forhindre ustabil og fluktuerende spenning ved endring av lasten.

 

De oppgitte, 150W, 75W etc.. er bare mumbo jumbo, og betyr null og niks.

 

Ja, skikkelig overklokking er så mye mer enn bare å sitte på gutterommet å trykke på en skjerm. Noen ganger trengs det en del elektriske kunnskaper, så vel som fysikk, termodynamikk og matte.

Ja, selv så sitter jeg med et par multimetere, strømtang, et par faste spenning og strømmålere, et mobilt oscilloscop og Evbot for å måle og justere spenninger. Samt at jeg bruker egne lagde kabler og kjøleutstyr.

 

Spesielt når vi snakker om så ekstrem overklokking som disse kortene er laget for.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...