Gå til innhold

Sony dropper OLED-teknologien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:(

 

Sony var de første med OLED teknologi på markedet. Dette er trist. Jeg håper virkelig dette ikke er trenden, selv om jeg mistenker at samsung/toshiba kommer til å mistolke nyheten som "åja men hva er vitsen med at vi styrer med dette preiket? Det er dyrt å produsere og vanskelig å tjene på så ingen kjøper OLED-TVer."

 

Desverre ville OLED-teknologien allerede tatt av hadde produsentene satset på gradvis økning i skjermstørrelse; først mobiler, så tableter, så laptoper, så desktop monitorer, så tver (Husker alle hvordan LCD-utviklingen gikk for seg?). Da hadde teknologien vokst opp. Det produsentene gjorde var å hoppe fra ett ekstrem til et annet. De blåste opp teknologien for produksjon av småskjermer til tv-størrelse og kastet så penger på de problemene som oppstod for at det skulle resultere i et fungerende produkt. Kanskje bra måte å gjøre business på fra et markedsperspektiv (vi vet at produsentene tjener mest penger på TV og mobil) men ikke særlig bærekraftig for at teknologien utvikler seg på en naturlig og mer kostnadseffektiv måte. Dét er i alle fall min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg velger å være litt vanskelig, og kan ikke forstå

at det er mulig å velge mellom 4K og OLED, siden det ene er

oppløsning

og det andre er

en lysemitterende diode.

 

Med mindre det i praksis ikke er mulig eller for kostbart

å bygge 4K OLED display, da forstår jeg helt utmerket.

Egentlig er jeg drit lei hele OLED, for det dukker jo aldri opp.

Men da er det noe som ligger bak, og det er der journalismen kommer inn.

 

Så hva er det egentlig Sony sier her ? Spennende... jeg ser for meg en oppfølgende artikkel om teknologi krigene,

 

OLED vs. oppløsning,

OLED vs. båndbredde,

OLED vs. sjeldne jordmetaller,

OLED vs. politics

OLED vs. Oculus Rift.

Lenke til kommentar

 

 

Megapixelkrigen har nådd TV-bransjen.. Flott.

Ja, det er flott, oppløsning på over 1080p var på høy tid.

 

AtW

Da må vi jo også få mere innhold med 4K asap. Ser Netflix skal starte med 4K sendinger, men de blir vel like komprimerte som 1080P klippene på Youtube er.
Lenke til kommentar

Jeg velger å være litt vanskelig, og kan ikke forstå

at det er mulig å velge mellom 4K og OLED, siden det ene er

oppløsning

og det andre er

en lysemitterende diode.

 

Med mindre det i praksis ikke er mulig eller for kostbart

å bygge 4K OLED display, da forstår jeg helt utmerket.

Egentlig er jeg drit lei hele OLED, for det dukker jo aldri opp.

Men da er det noe som ligger bak, og det er der journalismen kommer inn.

 

Så hva er det egentlig Sony sier her ? Spennende... jeg ser for meg en oppfølgende artikkel om teknologi krigene,

 

OLED vs. oppløsning,

OLED vs. båndbredde,

OLED vs. sjeldne jordmetaller,

OLED vs. politics

OLED vs. Oculus Rift.

 

Den nyeste Oculus Rift-versjonen bruker OLED-skjermer, tror jeg.

Lenke til kommentar
KimWhinesAlot, den 14 Mai 2014 - 11:18, sa:

 

ATWindsor, den 14 Mai 2014 - 10:19, sa:

 

Kakeshoma, den 14 Mai 2014 - 08:53, sa:

Megapixelkrigen har nådd TV-bransjen.. Flott.

Ja, det er flott, oppløsning på over 1080p var på høy tid.

 

AtW

Da må vi jo også få mere innhold med 4K asap. Ser Netflix skal starte med 4K sendinger, men de blir vel like komprimerte som 1080P klippene på Youtube er.

 

 

Det er det samme hver gang. Det er jo ingen som kjøper 4K innhold når det ikke finnes noe å se det på. Så skjermene må komme først, så kommer innholdet av seg selv når det selges nok skjermer. Det var ikke spesielt mye 1080p (eller 720p) innhold å finne når flatskjermene kom. Det tok vel 2-3 år før BD kom på markedet den gangen.

 

Blu-ray for 4K kommer neste år, og blir å få tak i ikke lenge etter CES ser det ut til etter det jeg har lest.

 

Problemet i dag er at informasjonen kommer så fort, at folk rett og slett er veldig utålmodige. De klager over at det ikke er innhold, og samtidig klager de over at prisene på utstyret for å se innholdet er for dyrt. Samme hvordan kvaliteten på streamet 4K er, så finnes det i hvertfall noe innhold å se. Og 4K TVene har falt utrolig kjapt i pris også. Og den kjappeste metoden å få skikkelig 4K innhold på er faktisk å kjøpe en 4K TV, slik at bransjen ser interessen.

Lenke til kommentar

Jeg velger å være litt vanskelig, og kan ikke forstå

at det er mulig å velge mellom 4K og OLED, siden det ene er

oppløsning

og det andre er

en lysemitterende diode.

 

Med mindre det i praksis ikke er mulig eller for kostbart

å bygge 4K OLED display, da forstår jeg helt utmerket.

Egentlig er jeg drit lei hele OLED, for det dukker jo aldri opp.

Men da er det noe som ligger bak, og det er der journalismen kommer inn.

 

 

Det er ingen verdens problem å bygge en OLED i 4K. Det er de skjermene entusiastene ønsker. Problemet er at produksjonen av OLED fortsatt er vanskelig. For mange av skjermene de lager har feil, og må kastes. Ønsker du å betale 40.000,- og ha noen døde pixler? Hvis de pr 10 produserte skjermer må kaste 4-5 stk (tall tatt ut av hode), så må prisen for disse skjermene bygges inn i prisen for de som kan selges, og dermed blir prisene dyre. Og svinnet blir enda større med 4K, og dermed enda høyere priser.

 

Man ser jo på kommentarer her inne at folk som liker teknologi slik mange her inne gjøre, skriker at PC skjermer f.eks. er for dyrt og man skal i hvertfall ikke betale over 2000,- for en skjerm, det er jo bare ran.

 

Sitter selv på gjerdet å venter på at 4K skal modnes, få inn HDMI 2.0 skikkelig. Og håper samtidig at OLED 4K får sitt inntog, og blir "billig" nok til at jeg kan kjøpe det. 40 Tusen for 65" 4K OLED blir løp og kjøp. Men mulig jeg går for en LCD 4K før det når de gode skjermene slutter å være buede.

Lenke til kommentar

Håper Sony mener alvor når de tilbakeviser dette. Tester av de få OLED tv'er på markedet konkluderer vel med at OLED full-hd er bedre enn LED 4K på sortnivå, farger og bilde generelt. OLED er fremtiden, så får vi håpe at de kan produsere dette mer kostnadseffektivt for oss forbrukere.

Lenke til kommentar

 

KimWhinesAlot, den 14 Mai 2014 - 11:18, sa:

 

ATWindsor, den 14 Mai 2014 - 10:19, sa:

 

Kakeshoma, den 14 Mai 2014 - 08:53, sa:

Megapixelkrigen har nådd TV-bransjen.. Flott.

Ja, det er flott, oppløsning på over 1080p var på høy tid.

 

AtW

Da må vi jo også få mere innhold med 4K asap. Ser Netflix skal starte med 4K sendinger, men de blir vel like komprimerte som 1080P klippene på Youtube er.

 

 

Det er det samme hver gang. Det er jo ingen som kjøper 4K innhold når det ikke finnes noe å se det på. Så skjermene må komme først, så kommer innholdet av seg selv når det selges nok skjermer. Det var ikke spesielt mye 1080p (eller 720p) innhold å finne når flatskjermene kom. Det tok vel 2-3 år før BD kom på markedet den gangen.

 

Blu-ray for 4K kommer neste år, og blir å få tak i ikke lenge etter CES ser det ut til etter det jeg har lest.

 

Problemet i dag er at informasjonen kommer så fort, at folk rett og slett er veldig utålmodige. De klager over at det ikke er innhold, og samtidig klager de over at prisene på utstyret for å se innholdet er for dyrt. Samme hvordan kvaliteten på streamet 4K er, så finnes det i hvertfall noe innhold å se. Og 4K TVene har falt utrolig kjapt i pris også. Og den kjappeste metoden å få skikkelig 4K innhold på er faktisk å kjøpe en 4K TV, slik at bransjen ser interessen.

 

Finnes alt for lite som sendes i 1080P pr i dag. Vet ikke om det er noen kanaler som sender i 1080P i det hele tatt. Nrk sender vel i 720P om jeg ikke tar helt feil, men det tok jaggu meg noen år før det skjedde.

Eneste som er i 1080P pr i dag er spill til PC og Blueray samt Youtube som komprimerer innholdet så mye at DVD ser bedre ut.

Lenke til kommentar
KimWhinesAlot, den 14 Mai 2014 - 16:31, sa:

 

Finnes alt for lite som sendes i 1080P pr i dag. Vet ikke om det er noen kanaler som sender i 1080P i det hele tatt. Nrk sender vel i 720P om jeg ikke tar helt feil, men det tok jaggu meg noen år før det skjedde.

Eneste som er i 1080P pr i dag er spill til PC og Blueray samt Youtube som komprimerer innholdet så mye at DVD ser bedre ut.

 

 

Hvor mange bryr seg faktisk om TV i dag? Det er kun NRK som har akseptabel kvalitet på sine 720p sendinger, og alle de andre kapper kvaliteten for å spare båndbredde. Det er noe vi må leve med i all evighet vil jeg tro, selv med fiber til alle. Personlig så er det kun film kvaliteten jeg bryr meg om, og da er fysiske medier eneste løsning. Og der kommer også lydkvalitet inn, jo også streaming kapper mye ned på. Kan i verste fall ta til takke med DD+, men mindre blir for dårlig hvis jeg skal se via anlegget i stua.

Lenke til kommentar

 

KimWhinesAlot, den 14 Mai 2014 - 16:31, sa:

 

 

Finnes alt for lite som sendes i 1080P pr i dag. Vet ikke om det er noen kanaler som sender i 1080P i det hele tatt. Nrk sender vel i 720P om jeg ikke tar helt feil, men det tok jaggu meg noen år før det skjedde.

Eneste som er i 1080P pr i dag er spill til PC og Blueray samt Youtube som komprimerer innholdet så mye at DVD ser bedre ut.

 

Hvor mange bryr seg faktisk om TV i dag? Det er kun NRK som har akseptabel kvalitet på sine 720p sendinger, og alle de andre kapper kvaliteten for å spare båndbredde. Det er noe vi må leve med i all evighet vil jeg tro, selv med fiber til alle. Personlig så er det kun film kvaliteten jeg bryr meg om, og da er fysiske medier eneste løsning. Og der kommer også lydkvalitet inn, jo også streaming kapper mye ned på. Kan i verste fall ta til takke med DD+, men mindre blir for dårlig hvis jeg skal se via anlegget i stua.

De fleste ser på TV idag. De beste sendingene får du på Discovery og National Geo etc, ikke at de har de beste programmene...

Lenke til kommentar

 

De fleste ser på TV idag.

 

 

Eh nei.. Tror du har feil oppfatning. Det er flere og flere som ser på Netflix og enkelte av disse velger bort NrK, å ta det endelige steget vekk fra det avgiftssyke Norge. Helt lovlig attpåtil. Krever selvfølgelig plombering av TV (altså en omgjøring til monitor).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...