Gå til innhold

Har bare bærbar DVD-spiller, men den krever NRK lisens for


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, om du anmelder en "ukjent" person har du ikke krav på å få vite navnet på vedkommende, men han/henne får vite ditt navn og adresse som anmelder. Det gjør at det av og til ikke er så kult å gjennomføre en anmeldelse.

 

Dette er dog en grov tjenesteforsømmelse fra kontrollørens side... Men i og med at dette er stats drevet og byråkratisk så skjer vel ingenting bortsett fra at kravet etter hvert frafalles ...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

"Dersom den kontrollerte har sendt en ny henvendelse den bli besvart i løpet av de nærmeste dagene eller ukene." Sitat: Lysjord.

 

Spørs hva han mener med de nærmeste ukene. Jeg vil si det er 2, maks 3 uker (som uansett er for lang svartid).

 

Sist jeg kontaktet lisensavdelingen pr. telefon, fikk jeg beskjed om å sende en e-post. Etter over en måned uten svar, sendte jeg en ny forespørsel der jeg etterlyste svar. Ytterligere en måned etterpå sendte jeg en e-post til NRK sentralt og spurte om hvorfor lisensavdelingen ikke svarte. Jeg var ikke frekk eller urimelig i noen av e-postene. Dagen etter fikk jeg svar fra lisensavdelingen, men hoveddelen av e-posten var regelrett kjeft og surmuling over at jeg purret på svar fordi de hadde så mye å gjøre.

 

Andre her inne på diskusjon.no ser jeg har opplevd å vente opp mot et halvt år på svar fra lisensavdelingen. Utrolig seriøst...

 

Skjønner bare ikke hvorfor de kan legge ned hele lisensavdelingen og heller ta dette over skatteseddelen som det meste annet av fellesgoder fra staten. Det vil de spare masse penger på (lisensavdelingen er et pengesluk i seg selv).

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Tror vi skal være veldig forsiktige med å trekke konklusjoner etter at bare den ene parten har fått uttale seg. Det er alltid (minst) to sider av en sak

 

Det er helt korrekt, man skal ikke konkludere uten at alle fakta er på bordet. Problemet med det er at lisenskontoret til NRK ikke har vist tidligere at de ser noe de gjør som diskutabelt. De fremstår som regel som om de er en type statsmakt a-la Nord Korea, og kritikk blir møtt med en vegg av benektelser. Så klasker de deg i bakhuet med en tykk regelbok på veien ut døra

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå vet jo ikke vi om historien til denne familien er helt sann heller da. Men dersom den er det, er dette virkelig råttent av NRK(som forøvrig ikke har vist spesielt voksen oppførsel i slike saker tidligere).

 

Jeg kan faktisk bekrefte at det er slik NRK opererer når de kommer over dårlig norsk.

Min danske halvdel snublet over en slik NRK fyr, og han kom overbevisst tilbake noen måneder senere om at jeg hadde TV, men måtte gi seg når han hadde sett stua fra utsiden (Ikke ett eneste TV apparat)

Partneren var faktisk overbevist om at det var en klassisk dørselger, da NRK er ikke direkte kjent om du ikke har TV og lisensfyren ikke gjør seg skikkelig forstått.

Heldigvis var jeg hjemme når han kom neste gang så jeg dukket unna ett tøvete lisenskrav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NRK svarer på klager i kjent stil, med blind sirkulær argumentasjon.

 

"Din klage kan ikke være gyldig fordi du har bekreftet at du har mottaker i bruk ved å underskrive kontrollseddelen, derfor har du mottaker i bruk og skal betale avgift."

 

Tror ikke du kan få et bedre argument for hvorfor Lisensavdelingen burde være uavhengig av NRK, og dermed også (forhåpentligvis) ikke lenger ha insentiv for å drive på denne måten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Føler jeg selv har lyst til å gjøre noe lignende.

 

Jeg fikk en eldre kar (nesten pensjonist hadde jeg gjettet) innom som spurte om jeg hadde noe, og jeg svarte da at jeg har bare to PC-skjermer som jeg ikke har mulighet til å koble opp i mot noe, da jeg ikke har dekodere eller noe.

Han sa det var greit, og at jeg måtte skrive under.

Jeg skrev under, og han skrev noe mer under. For så å gå sin vei.

 

Så kom han tilbake en uke senere og spurte om akkurat det samme som sist, virket uvitende om at han hadde vært innom tidligere.

Jeg jattet med og fortalte akkurat det samme som forrige gang, gjorde det samme. Skrev under, for så å se på at han skrev ned noe under.

 

En uke etter DET igjen, så kom samme karen innom.

Da kjente jeg at jeg ble litt irritert, og spurte om han var klar over at han hadde vært innom meg tidligere.

Har var ikke det, og da jeg forklarte at han hadde vært innom meg to ganger tidligere samme måneden, så svarte han: "Oi. Da har jeg sløst vekk masse tid jeg da!".

Så gikk han ned og ut fra blokken der jeg bodde for øyeblikket.

 

Det viser at det finnes de som er innom og skal kreve inn lisens som er impotente.

Er det DETTE vi betaler NRK-lisens for?

 

Og ja, jeg betalte nylig den regningen jeg fikk på nesten 4000,-

da jeg hadde klaget før, og fikk beskjed om at jeg MÅTTE betale den uansett,

for SÅ og sende beskjed om at jeg ikke skulle ha NRK-lisens.

Jeg sendte en fin epost inn til de, men har for øyeblikket ikke fått noe svar på den.

Om jeg får ny i posten neste halvår så skal jeg fint sende den tilbake, for så å anmelde de.

Ikke noe problem engang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

NRK svarer på klager i kjent stil, med blind sirkulær argumentasjon.

 

"Din klage kan ikke være gyldig fordi du har bekreftet at du har mottaker i bruk ved å underskrive kontrollseddelen, derfor har du mottaker i bruk og skal betale avgift."

 

Tror ikke du kan få et bedre argument for hvorfor Lisensavdelingen burde være uavhengig av NRK, og dermed også (forhåpentligvis) ikke lenger ha insentiv for å drive på denne måten.

 

Vent .. hva?

Skriver vi under fordi vi HAR mottaker?

 

Han fra NRK som var på døren til meg sa klart og tydelig at jeg måtte skrive under for at jeg IKKE hadde mottaker, og da ikke skulle betale avgift.

Dette er helt uhørt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

NRK svarer på klager i kjent stil, med blind sirkulær argumentasjon.

 

"Din klage kan ikke være gyldig fordi du har bekreftet at du har mottaker i bruk ved å underskrive kontrollseddelen, derfor har du mottaker i bruk og skal betale avgift."

 

Tror ikke du kan få et bedre argument for hvorfor Lisensavdelingen burde være uavhengig av NRK, og dermed også (forhåpentligvis) ikke lenger ha insentiv for å drive på denne måten.

 

Vent .. hva?

Skriver vi under fordi vi HAR mottaker?

 

Han fra NRK som var på døren til meg sa klart og tydelig at jeg måtte skrive under for at jeg IKKE hadde mottaker, og da ikke skulle betale avgift.

Dette er helt uhørt!

Det kommer helt an på hva som er krysset av på skjema, jeg refererte i utgangspunktet til svaret de fikk på sin klage.

 

"Opplysningene som ble gitt vår kontrollør ble bekreftet av dem med din underskrift. Det er ut fra disse opplysningene du, i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottaker, er registrert med lisens.»"

 

Helt latterlig svar på en klage, uten å ta hensyn til innsigelser eller være lydhør for at kontrolløren kan ha gjort noe feil/uredelig så konstaterer de bare at de har sitt på det tørre, vennligst betal.

 

En rask titt på forskriften avslører hvorfor de insisterer på at du må betale regningen for deretter å klage i ettertid:

 

Forskrifter om fjernsynsmottakere

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir så oppgitt av sånne organisasjoner som pakker inn og beskytter egne ansatte, så det blir helt umulig for den forulempede å i det hele tatt vite hvor man skal rette en klage. Folk burde bli flinkere på å kreve at sånne mennesker identifiserer seg i forkant, for i etterkant kan man bare gi opp.

Lenke til kommentar

"Paret viser også til at de har bekreftelser fra leverandør til huset, om at det eneste signalet de inntar er internett, sier Natalie."

Dette er dessverre irrelevant for NRK (ARK), som setter NRK-lisens etter utstyr du bruker for å se innholdet på og ikke hvor/hvordan innholdet hentes (fra).

 

For eksempel kan de, med loven i hånd, pålegge deg NRK-lisens fordi du har en TV som ikke er blombert selv om du ikke bruker denne antenne-inngangen for å ta inn signal til enten internett eller TV.

Endret av Kenifyable
  • Liker 2
Lenke til kommentar

NRK er frekke tullinger som vil ha penger for allt. Når man må betale over to tusen kroner i lisens, bare for å ha en tv.

 

Jeg har en tv hos meg, jeg har plombert tv'en så jeg ikke kan motta tv signaler. Jeg ser kun på nett tv og netflix.

 

 

I starten krevde NRK lisens uansett, men jeg klagde. Da slapp jeg å betale lisens.

 

Men NRK er frekke når de krever lisens for en bærbar DVD spiller som ikke kan motta tv signaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...