Gå til innhold

Lader mobilen på 30 sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Særdeles interessant!

 

Det store spørsmålet her er hvordan de kommer seg unna telefonen sin naturlige strømbegrenser. Ser jo at det er en svær kloss på baksiden, så det er vel kanskje naturlig at det blir indusert til en kraftig spole på innsiden, som kanskje også unngår noe av mobilen sin latterlig strenge strømbegrenser. Eller om det er snakk om et spesielt deksel med egen strømkontakt og direkte kobling til batteriet.

 

Å lage en lader som kan lade raskt nok i seg selv er vel ikke spesielt vanskelig. Det er bare å kjøre på med noe kraftig nok (dagens ladere er jo svært små, svake og billige saker). Problemet er jo hvor mye batteriet tåler å lades med uten at den interne motstanden blir aaalt for stor.

Å lade noe slikt opp på 30-60 sekunder vil fort kreve en ladestrøm på over 150 Ampere, ikke bare bare med andre ord. Og å kjøre så mye inn i en enkel lithium-ion-celle høres ekstremt ut. :S

 

Så hva slags magi dette er for noe vet jeg rett og slett ikke. :p

Lenke til kommentar

Dette tror jeg kom akkurat en uke for sent (det er 8. april i dag). Problemet med hurtiglading er ikke å bygge ladere som klarer å levere raskere, men at den interne varmeutviklingen i batteriet kan skade batteriet. Når de går så ekstremt til verks som her så ville jeg forventet at det gikk i lufta.

 

Å lade et 3,8V 2600 mAh batteri fra 27% til 100% på 28 sekunder som i videoen betyr en ladeeffekt på 927 Watt. På 3,8 V betyr det en ladestrøm på 244 Ampere. Kabler som skal takle en sånn strøm i andre sammenhenger har en tykkelse som er sammenlignbar med en banan. Å tro at de fislete småledningene inni en telefon, inni batteriet og de knøttsmå batteripolene skal takle noe sånt er helt på bærtur. Med normal intern motstand i batteriet burde man også forvente at det ble flere hundre grader varmt. Mer enn varmt nok til selvantenning.

Lenke til kommentar

Batteri er det eneste som ikke er bra på telefoner i dag.

Dagens batterier er bedre enn noen gang. S4 har et 2600 mAh batteri. For 5 år siden var det vanlig med 1300 mAh batterier. For 10 år siden var det vanlig med 650 mAh. Problemet er ikke batteriene, men telefonene. Dagens telefoner trekker så mye effekt at selv firedoblingen i batterikapasitet ikke er i nærheten av nok til å få like lang standby eller brukstid. For 10 år siden var det vanlig med 5-8 timer brukstid og 7-10 døgn standby.

Lenke til kommentar

Dette er vel mer en ny batteriteknologi basert på organiske molekyler istedenfor uorganiske elementer/ioner. Så egentlig ikke en ny ladeteknologi som det står i artikkelen.

 

Ville vært fint hvis det var sant, men en rask demovideo uten andre instrumenter enn en mobiltelefon kombinert med et påfallende fravær av noen vitenskapelige publikasjoner, gjør meg ganske skeptisk.

Lenke til kommentar

Dette tror jeg kom akkurat en uke for sent (det er 8. april i dag). Problemet med hurtiglading er ikke å bygge ladere som klarer å levere raskere, men at den interne varmeutviklingen i batteriet kan skade batteriet. Når de går så ekstremt til verks som her så ville jeg forventet at det gikk i lufta.

 

Å lade et 3,8V 2600 mAh batteri fra 27% til 100% på 28 sekunder som i videoen betyr en ladeeffekt på 927 Watt. På 3,8 V betyr det en ladestrøm på 244 Ampere. Kabler som skal takle en sånn strøm i andre sammenhenger har en tykkelse som er sammenlignbar med en banan. Å tro at de fislete småledningene inni en telefon, inni batteriet og de knøttsmå batteripolene skal takle noe sånt er helt på bærtur. Med normal intern motstand i batteriet burde man også forvente at det ble flere hundre grader varmt. Mer enn varmt nok til selvantenning.

Ladespenningen er vel på litt over 4 volt, som også er peak spenningen i batteriet.

3,8V er mer et "generelt nivå", eller typisk høyt nivå du vil ligge rundt når du har ca 12-88 % oppladet batteri (vet ikke definisjonen, men ser man på utladningskurven på lithium-ion batterier så ser det omtrent slik ut).

 

De vil heller ikke kunne lade et batteri fulladet på så høy ladestrøm, da strømstyrken vil gå vesentlig ned mot slutten, og da gjelder det å kjøre på med lav strøm over en tid slik at det er så lavt spenningsfall som mulig for å få de siste prosentene.

I andre siden av skalaen så er de siste 5% av batteriet ubrukelige, så du kan nok ikke helt regne med at du faktisk kan utnytte 2600 mah.

 

Kort sagt: 244A er nok i det høyeste laget. La tvilen komme til gode, og si 150A. Som du sier så krever det grove kabler, men langt fra slike du tenker på. For alt vi vet så er det rimelig høy spenning, og en DC/DC konverterer i den boksen bakpå mobilen. Dermed er det bare noen få millimeter inn til selve batteriet. Og da trenger du ikke spesielt grov diameter, selv om jeg anser det som relativt problematisk like vell.

 

Hovedproblemet her er nok batteriet, som du også tar opp Simen1. Hva slags vidunderbatteri er det som på en celle takler slike enorme mengder strøm?! Altså har så lav indre motstand at det ikke spontanantenner, og så lav indre motstand at det faktisk fysisk kan gå så høy strøm. Nei, hadde de funnet opp et slikt vidunderbatteri så hadde de nok publisert det, og ikke rask lademetode. Det finnes bare en teknologi som jeg kan se for meg som kan forklare noe slikt, og hvis jeg skal gjette så er det ikke et batteri i det hele tatt det er snakk om. Men rett og slett en superkondensator de har gjemt inni mobilen.

 

En superkondensator takler gjerne flere hundre ampere, og med en god DC/DC konverter bakpå mobilen så er det fult mulig å lade den opp så raskt. Problemet er naturligvis at kapasiteten er vesentlig lavere per størrelsen på superkondensatoren, kontra et batteri. Dette hjelper til med å forklare rask ladetid, og det faktum at vi ikke fikk se hvor raskt den lader seg ut igjen. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Galaxy S4 har utbyttbart batteri, så de kan også ha laget sitt eget batteri, med spesielt utviklet motstand mot overoppheting...?

Du får det til å høres så lett ut. :)

 

Kanskje med en batterispenning på 1000 volt, noe som betyr seriekobling av hundrevis av knøttesmå battericeller men da hadde de fått enorme utfordringer med isolasjon både internt og eksternt. Det blir praktisk talt som å ha en ladet stungun i bukselomma.

 

Vanligvis er det et energitap på 10-20% ved lading. For å unngå overoppheting er det nødvendig å senke tapet ved økt ladeeffekt. Hadde det vært mulig å senke tapene til 0,1% så hadde man gjort det for lengst. Tapet vil øke ved økende ladestrøm og energikonsentrasjon i battericellene. Skal man øke til ca 1000 Watt ladeeffekt må nok tapet til under 0,1% og det henger ikke på greip med at tapene øker ved økende ladeeffekt.

 

Andrull: Veldig gode poenger der. Vi må rett og slett få mange flere detaljer om dette. Det er ikke så vanskelig å lade 100% på 30 sekunder dersom det er et batteri som er kunstig kappet til en tusendel av normal kapasitet, eller en superkondensator med veldig høy spenning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ikke bare er det snakk om 150-200A, men du trenger også en strømforsyning på 800-1000w.

Kunne hatt et tilsvarende "batteri" og en knøtte-strømforsyning på kanskje 30-40W kombinert i en knøttliten boks. Altså, slik at ladeboksen også vil lade seg opp. Med 30-40W PSU så vil den kunne være klar etter si 10 min. ;)

Lenke til kommentar

Blir umiddelbart skeptisk når de har fjernet statuslinjen på telefonen slik at vi ikke kan se den originale batteriindikatoren.

Tror det er minst like lett å lure den til å tro at du lader så raskt. ;)

 

F.eks med et knøttlite batteri, et ødelagt batteri, eller en kondensator så kunne du bare ladet den opp, kjapt og brutalt. Tipper ladeindikatoren bare leser av spenningen eller noe slikt, så holder det at det bare øker spenningen, så vil den indikatoren fyke opp.

Lenke til kommentar

 

Ikke bare er det snakk om 150-200A, men du trenger også en strømforsyning på 800-1000w.

Kunne hatt et tilsvarende "batteri" og en knøtte-strømforsyning på kanskje 30-40W kombinert i en knøttliten boks. Altså, slik at ladeboksen også vil lade seg opp. Med 30-40W PSU så vil den kunne være klar etter si 10 min. ;)

 

 

Sant nok, men blir fort mye rot.

 

- Hvor stort skal dette "batteriet" være, smarttelefoner er alt fra 1600-3200 Mah, tablets bruker samme lader, men har ofte ett større batteri på 8-9000Mah.

 

- Flere feilkilder, ting som kan gå galt, deler som kan bli ødelagt.

 

- Økte kostnader og priser på ladere når man skal ha et innebygget batteri og egne ladekretser for laderen i seg selv.

 

- Også slik det er blitt så har folk mer enn 1 lader, til hver enhet, jeg har ihvertfall det. En ligger konstant i pc baggen til studier og forelesning, en på rommet ved siden av senga, en i stua og en nede i kjelleren. Det er bare til meg, dama har også et par liggende.

Lenke til kommentar

Som Simen1 påpeker: Dette kan da umulig være bra for batteriene? Å lade de så kjapt fører jo bl.a til høy varmeutvikling pga manglende kjølesystemer. Selv er jeg bevandret i elbilenes verden og de få produsentene som tillater skikkelig kjapp hurtiglading har som regel dedikerte kjølesystemer, kjøling etc AC etc for å unngå å skade batteriene.

Lenke til kommentar

 

 

Ikke bare er det snakk om 150-200A, men du trenger også en strømforsyning på 800-1000w.

Kunne hatt et tilsvarende "batteri" og en knøtte-strømforsyning på kanskje 30-40W kombinert i en knøttliten boks. Altså, slik at ladeboksen også vil lade seg opp. Med 30-40W PSU så vil den kunne være klar etter si 10 min. ;)

 

 

Sant nok, men blir fort mye rot.

 

- Hvor stort skal dette "batteriet" være, smarttelefoner er alt fra 1600-3200 Mah, tablets bruker samme lader, men har ofte ett større batteri på 8-9000Mah.

 

- Flere feilkilder, ting som kan gå galt, deler som kan bli ødelagt.

 

- Økte kostnader og priser på ladere når man skal ha et innebygget batteri og egne ladekretser for laderen i seg selv.

 

- Også slik det er blitt så har folk mer enn 1 lader, til hver enhet, jeg har ihvertfall det. En ligger konstant i pc baggen til studier og forelesning, en på rommet ved siden av senga, en i stua og en nede i kjelleren. Det er bare til meg, dama har også et par liggende.

 

Rot og rot. De kan da velge å ha en for et spesielt produkt. Dette er nok noe som er ganske så spesifikt for akkurat den mobilen, og må dermed komme med selve batteriet det skal lade. Et vanlig standard batteri går rett og slett ikke å bruke.

 

I tillegg så er det verste som skjer, om batteriet altså ikke holdt, at mobilen går fra 30 sekunder til kanskje 5 minutter å lade (med "bare" 30-40W det siste stykket).

 

Flere ting kan gå galt, men i denne sammenhengen er det en dråpe i havet. 2-3 ekstra komponenter, kontra alt som kan gå galt i en mobil.

 

Selvsagt blir det noe ekstra kostander for en slik "supercharger". Det vil vel de fleste se for seg. Med tanke på den ekstreme avansen de har på dagens ladere, så tror jeg ikke det nødvendigvis trenger å være så mye mer. Du får kjøpt strømforsyninger i flere hundre watt klassen for 3-400kr, og her snakekr vi om batter/kondis + 30-40W. jeg kunne laget det for under hundrelappen om jeg så ville.

 

 

 

 

- Også slik det er blitt så har folk mer enn 1 lader, til hver enhet, jeg har ihvertfall det. En ligger konstant i pc baggen til studier og forelesning, en på rommet ved siden av senga, en i stua og en nede i kjelleren. Det er bare til meg, dama har også et par liggende.

Du slipper jo det når du har en supercharger. ;) Er jo halve poenget med så rask lading at du slipper å konstant måtte tenke på å ha mobilen til lading.

 

Lenke til kommentar

Som Simen1 påpeker: Dette kan da umulig være bra for batteriene? Å lade de så kjapt fører jo bl.a til høy varmeutvikling pga manglende kjølesystemer. Selv er jeg bevandret i elbilenes verden og de få produsentene som tillater skikkelig kjapp hurtiglading har som regel dedikerte kjølesystemer, kjøling etc AC etc for å unngå å skade batteriene.

Det er ikke fysisk mulig å lade det originale batteriet slik. Ja, jeg tviler selv om de kjølte det ned med flytende nitrogen. Motstanden blir så stor at tilnærmet all effekten går til oppvarming, og nada til lading. En Elbil har til sammenligning flere tusen slike battericeller og bruker over 60 ganger så lang tid (og dette er selv med kjølesystemer).

Lenke til kommentar

 

Som Simen1 påpeker: Dette kan da umulig være bra for batteriene? Å lade de så kjapt fører jo bl.a til høy varmeutvikling pga manglende kjølesystemer. Selv er jeg bevandret i elbilenes verden og de få produsentene som tillater skikkelig kjapp hurtiglading har som regel dedikerte kjølesystemer, kjøling etc AC etc for å unngå å skade batteriene.

Det er ikke fysisk mulig å lade det originale batteriet slik. Ja, jeg tviler selv om de kjølte det ned med flytende nitrogen. Motstanden blir så stor at tilnærmet all effekten går til oppvarming, og nada til lading. En Elbil har til sammenligning flere tusen slike battericeller og bruker over 60 ganger så lang tid (og dette er selv med kjølesystemer).

 

Nei, det virka usannsynlig for meg og med mindre man prøvde å sprenge dem ;)

Lenke til kommentar

Rot og rot. De kan da velge å ha en for et spesielt produkt. Dette er nok noe som er ganske så spesifikt for akkurat den mobilen, og må dermed komme med selve batteriet det skal lade. Et vanlig standard batteri går rett og slett ikke å bruke.

 

I tillegg så er det verste som skjer, om batteriet altså ikke holdt, at mobilen går fra 30 sekunder til kanskje 5 minutter å lade (med "bare" 30-40W det siste stykket).

 

Flere ting kan gå galt, men i denne sammenhengen er det en dråpe i havet. 2-3 ekstra komponenter, kontra alt som kan gå galt i en mobil.

 

Selvsagt blir det noe ekstra kostander for en slik "supercharger". Det vil vel de fleste se for seg. Med tanke på den ekstreme avansen de har på dagens ladere, så tror jeg ikke det nødvendigvis trenger å være så mye mer. Du får kjøpt strømforsyninger i flere hundre watt klassen for 3-400kr, og her snakekr vi om batter/kondis + 30-40W. jeg kunne laget det for under hundrelappen om jeg så ville.

 

- Også slik det er blitt så har folk mer enn 1 lader, til hver enhet, jeg har ihvertfall det. En ligger konstant i pc baggen til studier og forelesning, en på rommet ved siden av senga, en i stua og en nede i kjelleren. Det er bare til meg, dama har også et par liggende.

 

Du slipper jo det når du har en supercharger. ;) Er jo halve poenget med så rask lading at du slipper å konstant måtte tenke på å ha mobilen til lading.

 

Joda ser den :p

 

Er absolutt store fordeler, og kjenner jeg meg selv rett så hadde jeg nok kjøpt en om det hadde vært tilgjengelig.

 

Når det skal sies så ønsker jeg heller mer fokus på batteriet's kapasitet vs ladingen. Om batteriet hadde hatt x4 kapasiteten hadde jeg ikke hatt noe imot å måtte lade den 3-4 timer for en fullading, annenhver natt koble den inn så har du batteri så det holder. Jeg går konstant med en 5000mah usb lader på meg, ene og alene fordi mobilen ikke holder gjennom en dag, mye surfing, Youtube på buss/bane osv tømmer batteriet før klokka er 18 på dagen.

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...