Gå til innhold

Podkast: Etter 18 år er Pokémon-serien ennå gigantisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har gjort mye bra i X/Y, men dessverre lider de fortsatt av det ene problemet som har vært en gjenganger i alle Pokémon-spill: AI'et er helt totalt tilbakestående.

På det værste har jeg sett trenere spamme samme status-move om og om igjen selv om det ikke har noen effekt etter første gangen.

 

Hadde vært kult om de faktisk lagde et AI som i det minste prøvde å være litt intelligent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsom episode, men jeg kommer på noen punkter:

-Grafikken i Red/Blue var faktisk en ganske kraftig oppgradering fra Red/Green.

-Pikachu snakket faktisk så tidlig som Yellow.

-Det nyeste spillet er ikke alltid det beste. HG/SS er bedre enn X/Y. Mer content (til tross for færre pokemans), og MYE bedre menyer gjør det me kjekkere å spille. Frameraten i X/Y er også temmelig dårlig, spesielt med 3D aktivert.

-Pokemon Collosseum og Gale of Darkness til GameCube er de beste konsollspillene i franchiset, og burde blitt nevnt.

-Pokemon Mystery Dungeon burde kanskje vært nevnt? Har ikke spilt disse selv, så kan ikke si noe om kvaliteten, men de har solgt ganske greit. Tror man spiller som pokemons, ikke trainers.

-Det er litt flere forskjeller mellom versjonene enn tre-fire pokemons, selv om det fortsatt er svært diskuterbart hvorvidt det er verdt det å kjøpe begge utgavene i en generasjon. Noen storyforskjeller, f.eks Team Aqua/Magma i Sapphire/Ruby og minst 11(?) forskjellige pokemons man må bytte til seg fra en annen versjon.

 

Jeg forventer selvfølgelig ikke at dere skal kunne alt om alle franchises, og dere er nok akkurat litt for gamle til at dere ble med på den største bølgen her i landet. Selv gikk jeg i sjette klasse når TV-serien kom hit og var derfor midt i målgruppen for de første to generasjonene. Jeg har også spilt alle senere spill i serien, men min åtte år yngre bror har nok gjort at jeg er mer oppdatert om emnet enn jeg strengt tatt burde vært.

Lenke til kommentar

Jeg kom sent inn i Pokemon-hysteriet. Fikk min første GameBoy(som døde for fire måneder siden, etter 20 års trofast tjeneste...:( ) i '93, første Pokemon var Yellow, men det var en av søskenene mine som kjøpte den tror jeg. Jeg ble først introdusert for Pokemon via tv-serien, som mine søsten så på. Jeg var for gammel, så jeg så ikke på. Jeg, eh, fikk bare med meg hva som skjedde.;) Tok over Yellow noen år senere og spilte en del da. Problemet mitt er at jeg aldri klarer å trene alle pokemonene mine nok, så jeg sitter der med en überpokemon og masse dårlige...:p

Lenke til kommentar

 

Jeg forventer selvfølgelig ikke at dere skal kunne alt om alle franchises, og dere er nok akkurat litt for gamle til at dere ble med på den største bølgen her i landet. Selv gikk jeg i sjette klasse når TV-serien kom hit og var derfor midt i målgruppen for de første to generasjonene. Jeg har også spilt alle senere spill i serien, men min åtte år yngre bror har nok gjort at jeg er mer oppdatert om emnet enn jeg strengt tatt burde vært.

 

Setter kjempepris på input fra deg hvertfall! Interessant med forskjellen mellom versjoner. Men for de fleste spillere er det sjelden verdt økonomisk å kjøpe begge versjonene, bedre å bare satse på å bytte tror jeg.

 

Det er også interessant at Red/Blue fikk en visuell oppgradering i forhold til Red/Green - dette var vel for å gjøre det likere animé-serien?

Lenke til kommentar

Min første erfaring med Pokémon var vel i 1999 eller noe sånt, når jeg gikk på ungdomsskolen. Så vidt jeg husker så jeg spillene i hyllene på en lekebutikk og ble nysgjerrig, så jeg lastet ned et av dem og testet på en emulator.

Jeg syns det var ganske kult, og kjøpte Red kort tid etter.

Deretter var jeg hektet en god stund. Så vidt jeg husker var det ikke så veldig lenge deretter at TV-serien begynte å gå på TV2.

Tror Pokémon Gold var det første spillet jeg noengang kjøpte på release datoen.

 

Etter Gold mistet jeg vel litt interessen, og hadde aldri noen av GBA-spillene selv om jeg hadde GBA. Var ikke før for et år eller to siden at jeg spilte gjennom Soul Silver, og så mer nylig skaffet jeg med Pokémon X.

Lenke til kommentar

 

Det er også interessant at Red/Blue fikk en visuell oppgradering i forhold til Red/Green - dette var vel for å gjøre det likere animé-serien?

 

Jeg tror faktisk ikke det, altså. Jeg tror ikke det er noen god grunn for at de gjorde det, men man skal bare være glad til - Red/Green så enda verre ut enn Red/Blue. I Yellow fikk det enda en oppgradering, bl.a. noen farger, bare ikke så mange som på Gold/Silver. Yellow ble også gjort mye mer likt animen. Jesse og James var med, man kunne få alle starters fra Red/Blue, og man kunne fange pokemon på andre steder. Jeg ble helt over meg av lykke når jeg fikk fanga Pidgeotto i Viridian forest, akkurat som Ash i animen :D

 

Kom på enda en liten faktafeil i casten: Man kan dessverre ikke bruke sin opprinnelige Pikachu i dagens spill. Det fantes aldri noen måte å få overført pokes fra G/S/C til R/S/E. Det er nok faktisk noe av grunnen til at interessen min avtok.

 

Jeg kunne sikkert snakket i dagesvis om de første spillene, de er den dag i dag de spillene jeg har brukt desidert mest tid på. Jeg anslår rundt 2000 timer, bare i pokemon blue. Jeg ble skolens kuleste når jeg hadde fått Mew. Den var bare tilgjengelig for nordmenn i en begrenset periode, og man måtte sende inn spillet til Bergsala. Det ble ikke annonsert utenom i Club Nintendo tror jeg, så ingen andre på skolen hadde fått det med seg.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke stort fra ungdomskolen.

 

Kun pokemon red og en kanotur.

 

Tror jeg må tilføye pokemans trainer med gym badges på CVn.

 

Edit: når jeg laster ned på mobilen og bruker den "Du har ikke flash og javascript last ned mp3 her" linken så blir jeg servert retrocrew fra 24.03.2014. Så da må jeg inn på podcast mappen og laste den derfra.

Endret av PetriZide
Lenke til kommentar

Fornøyelig episode. Pokemon var absolutt en hit utenom det vanlige. Husker alle samlet seg i friminuttene med hver sin Gameboy. Minner!

 

Jeg synes kanskje dere virket litt mindre forberedt enn vanlig i denne episoden. Det ble litt upresist på rekkefølgen av Pokemon-spill. Kanskje dere skulle hatt en liste tilgjengelig fra starten av?

Lenke til kommentar

Morro å få en hel episode dedikert til Pokemon. Har mange gode minner fra Pokemon Yellow, som var det første spillet jeg spilte. Helt sykt at serien er 18 år allerede!

 

Der eksisterer for øvrig en grusommere versjon av Lavender Town musikken, som tydeligvis aldri kom forbi betastadiet. Den kan høres her, selv om jeg ikke er sikker på om jeg vil anbefale det :)

Lenke til kommentar

Morro å få en hel episode dedikert til Pokemon. Har mange gode minner fra Pokemon Yellow, som var det første spillet jeg spilte. Helt sykt at serien er 18 år allerede!

 

Der eksisterer for øvrig en grusommere versjon av Lavender Town musikken, som tydeligvis aldri kom forbi betastadiet. Den kan høres her, selv om jeg ikke er sikker på om jeg vil anbefale det :)

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LNKEcCna-ws

 

Den var rett og slett grusom!

Lenke til kommentar

Utrolig hvor lite dere kan om pokemon, er ikke stor fan av pokemonuniverset men selv jeg viste at pokemon gold og silver kom etter pokemon red, blue og yelllow. Kan ha noe med at jeg er vokst opp i på slutten av 90-tallet hvor dette var ganske stort i skolegården, og alle måtte ha pokemonkort:)

Lenke til kommentar

Utrolig hvor lite dere kan om pokemon, er ikke stor fan av pokemonuniverset men selv jeg viste at pokemon gold og silver kom etter pokemon red, blue og yelllow. Kan ha noe med at jeg er vokst opp i på slutten av 90-tallet hvor dette var ganske stort i skolegården, og alle måtte ha pokemonkort:)

 

Hvor mange andre over 30 kjenner du som vet a) hva Lavender Town er for noe og b) hvilket spill det kommer fra :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...