Gå til innhold

–Alltid hyggelig å være først


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer fortsatt på hva konkurransetilsynet sier til slike frys-ute-konkurrrentene-avtaler? Det hindrer jo åpenbart sunn konkurranse.

 

I stedet for å spørre Elkjøp hva de mener om det (der er jo svaret som bestilt) så bør mobilen.no ta en telefon til konkurransetilsynet.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg lurer fortsatt på hva konkurransetilsynet sier til slike frys-ute-konkurrrentene-avtaler? Det hindrer jo åpenbart sunn konkurranse.

 

I stedet for å spørre Elkjøp hva de mener om det (der er jo svaret som bestilt) så bør mobilen.no ta en telefon til konkurransetilsynet.

 

Spørs hvor vanskelig det er å unnskylde en kortvarig eksklusivitet - "Elkjøp bestilte først, og får således første leveranse. Etter produksjon og transport vil vi kunne levere til norden igjen om 2-3 uker, og først plasserte ordre vil selvsagt bli levert først, uavhengig av om det er Elkjøp eller Bjarnes Elektro i Hokksund."

Lenke til kommentar

Dette handler ikke om å være først, men om eksklusivitetsavtaler. Det vil si avtaler som ekskluderer, fryser ute, nekter, alle konkurrenter i Norge å kjøpe inn samme produkt. Ikke bare i en viss periode. Elkjøp har kontrakt på at de får monopol på varen i Norge.

 

Slike kontrakter er åpenbart usunne for konkurransen og oss kunder. Konkurransetilsynet skal blant annet ivareta oss kunders interesser i slike saker. Jeg lurer fortsatt på hva de mener om slike avtaler og hva de har tenkt til å gjøre med det.

Lenke til kommentar

Nja.. Jeg tolket følgende som at eksklusiviteten(ikke (bare) prisen) gjelder en begrenset periode:

 

"Nylig kom også nyheten om atGoogles Chromecast kommer til å tilbys eksklusivt via Elkjøp til 295 kroner i en periode."

 

Og OM det stemmer som du sier, så spørs det om Norsk konkurransetilsyn har særlig mye de skulle sagt til utenlandske leverandører.

 

Eksklusivitet gjelder jo over hele linja, omtrent alle importvarer - tror du hvem som helst får kjøpe inn Levis eller Gucci? Volvo eller Audi?

 

Alt kan lovlig paralellimporteres selvsagt, men avtalene er på plass i alle markeder.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Dette handler ikke om å være først, men om eksklusivitetsavtaler. Det vil si avtaler som ekskluderer, fryser ute, nekter, alle konkurrenter i Norge å kjøpe inn samme produkt. Ikke bare i en viss periode. Elkjøp har kontrakt på at de får monopol på varen i Norge.

 

Slike kontrakter er åpenbart usunne for konkurransen og oss kunder. Konkurransetilsynet skal blant annet ivareta oss kunders interesser i slike saker. Jeg lurer fortsatt på hva de mener om slike avtaler og hva de har tenkt til å gjøre med det.

 

100% enig at det er usunt, men jeg ser ikke hva konkurransetilsynet kan gjøre med dette. Det er vel opptil Google selv å velge hvilke leverandører de vil selge varer til.

 

Det er akkurat samme som at PS3 får eksklusive spill, at enkelte butikker får være Apple forhandlere.

Lenke til kommentar

 

 

Det er akkurat samme som at PS3 får eksklusive spill,

 

Akkurat dét kan ikke sammenlignes. Det er ikke bare sette på en xbox eller pc-logo på plata så virker et ps3-spill på andre maskiner.

Det krever trossalt at spillmakeren faktisk lager spillet omtrent fra bunn for de andre formatene. konsollspesifikke spill er mer å sammenligne med bilutstyr, man kan ikke forvente at et mercedes-ratt passer rett inn i en skoda.

Lenke til kommentar
100% enig at det er usunt, men jeg ser ikke hva konkurransetilsynet kan gjøre med dette. Det er vel opptil Google selv å velge hvilke leverandører de vil selge varer til.

Alle(?) land i verden har konkurranselovgivning og noe tilsvarende konkurransetilsynet. Google må også følge norske lover om de velger å selge varer til Norge. Det gjelder både salg til importører, enkeltbedrifter og til forbrukere. Kjøper Elkjøp inn varen i et annet land og fører de til Norge selv må de selvsagt følge norske lover akkurat som Google må om de selger til Norge.

Lenke til kommentar

Jeg er enig at dette fremstår pillråttent og hemmer konkurranse og levner jo mindre aktører null sjans da Dixon som står bak Elkjøp er så latterlig store sammenlignet med andre aktører i Norge så de vil jo alltid ha økonomi og så stor markedsmakt her i Norge at de kan trumfe igjennom ting som dette her.

 

Men samtidig så vet jeg ikke hvor stor makt og innflytelse konkurransetilsynet reelt sett har i saker som dette, for som det nevnes så kan vel ikke konkurransetilsynet nekte en selger (i dette tilfellet Google) å selge varer til en kjøper med størst økonomiskhandlingsrom (Elkjøp) som da er villig til å betale ekstra for eksklusivitet, noe selger (Google) naturligvis er interessert i. Det kan dog diskuteres hvorvidt avtaler om eksklusivitet som det sikkert ligger en del penger bak faktisk burde være lovlig eller ikke i det hele tatt.

 

Jeg nekter å tro at Google per i dag, så lenge etter at Chromecast faktisk kom på markedet og at Nokia / Microsoft produserer et såpass begrenset opplag av Nokia Lumia 1320 at Elkjøp gjør beslag på alt og ingenting de måtte ha å tilby. Det virker jo som Google og Nokia / Microsoft bevist begrenser leveringsmulighetene til Norge for å imøtekomme en særskilt avtale de setter med Elkjøp for å gi de eksklusivitet i X-antall uker. Og det i seg selv stinker vel lang vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

100% enig at det er usunt, men jeg ser ikke hva konkurransetilsynet kan gjøre med dette. Det er vel opptil Google selv å velge hvilke leverandører de vil selge varer til.

Alle(?) land i verden har konkurranselovgivning og noe tilsvarende konkurransetilsynet. Google må også følge norske lover om de velger å selge varer til Norge. Det gjelder både salg til importører, enkeltbedrifter og til forbrukere. Kjøper Elkjøp inn varen i et annet land og fører de til Norge selv må de selvsagt følge norske lover akkurat som Google må om de selger til Norge.

 

Hvordan mener du dette skal håndheves?

Se for deg slike avtaler er OK i sverige:

-Elkjøp sverige kjøper inn Chromecast til sitt hovedlager i sverige

-Elkjøp Trondheim kjøper en vare som er tilgjengelig fra deres hovedleverandør - sentrallageret i sverige - nemlig Chromecast.

Hva skal det norske konk.tilsyn ta Elkjøp Trondheim på?

Lenke til kommentar

En ting er at dette er usunt i forhold til konkurranse, en annen ting er at Google har gitt ekslusivitet til et firma som ikke evner å levere. Chromecast er under lanseringen kun et produkt som selges i Elkjøps nettbutikk, og her tar det nesten en uke før produktet er ute av lageret og i hendene på Bring. Elkjøp er en av Norges dårligste nettbutikker når noe skal leveres fra lager, og således en særdeles dårlig strategi av Google.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

En ting er at dette er usunt i forhold til konkurranse, en annen ting er at Google har gitt ekslusivitet til et firma som ikke evner å levere. Chromecast er under lanseringen kun et produkt som selges i Elkjøps nettbutikk, og her tar det nesten en uke før produktet er ute av lageret og i hendene på Bring. Elkjøp er en av Norges dårligste nettbutikker når noe skal leveres fra lager, og således en særdeles dårlig strategi av Google.

 

Bestilte en Xbox One forrige onsdag ettemiddag. Fredag var pakken henteklar på posten, mindre enn 2 dager etter, da sendt fra Oslo over til Bergen. Kan ikke klage på det! Så jeg har kun positive erfaringer så langt :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...