Gå til innhold

CES 2014: CES 2014: Flere nettbrett med full Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På CES har fullversjonen av Windows tatt strupetak på Windows RT.

 

Dette er jo interessant med tanke på hva det medfører indirekte.

 

Advarsel: ubegrunnede spekulasjoner følger.

 

Vi vet fra før at Microsoft jobber med å slå sammen sine tre operativsystemer på sikt, og de har gitt indikasjoner på at dette starter, men ikke fullføres med neste generasjon. Såvidt jeg har forstått det er det Windows Phone og Windows RT som blir slått sammen først, og det virker fornuftig.

 

Så hva skjer nå - er det RT på mobiler som gjelder? Så dårlig som RT selger, og nå når WP har begynt å få fart, så kan dette bli nok en kjedelig liten OS-restart for Windows Phone-brukerene.

 

Hvis jeg kunne velge ubegrenset av eksisterende hardware-krav, ville jeg hatt et fullverdig desktop-OS med mobilt grensesnitt på toppen, selv på min mobil. RT er halvveis dit. Spennende å se hvor langt vi er kommet med mobile computing når Windows versjon 10 kommer om noen år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

På CES har fullversjonen av Windows tatt strupetak på Windows RT.

Dette er jo interessant med tanke på hva det medfører indirekte.

 

Advarsel: ubegrunnede spekulasjoner følger.

 

Vi vet fra før at Microsoft jobber med å slå sammen sine tre operativsystemer på sikt, og de har gitt indikasjoner på at dette starter, men ikke fullføres med neste generasjon. Såvidt jeg har forstått det er det Windows Phone og Windows RT som blir slått sammen først, og det virker fornuftig.

 

Så hva skjer nå - er det RT på mobiler som gjelder? Så dårlig som RT selger, og nå når WP har begynt å få fart, så kan dette bli nok en kjedelig liten OS-restart for Windows Phone-brukerene.

 

Hvis jeg kunne velge ubegrenset av eksisterende hardware-krav, ville jeg hatt et fullverdig desktop-OS med mobilt grensesnitt på toppen, selv på min mobil. RT er halvveis dit. Spennende å se hvor langt vi er kommet med mobile computing når Windows versjon 10 kommer om noen år.

Egentlig er det ikke en restart, i og med at applikasjonene til fullverdige W8 brett også fungerer på RT brett. Forskjellen er at W8 brett også kjører skrivebordsprogrammer, men på en telefon vil det være fullstendig ubrukelig for andre enn hardbarka "nerder" :)

 

Nå er det også gitt utrykk for at Windows Phone 8 og Windows RT har en likhetsprosent på rundt 30, mens Windows Phone 8.1 vil smelte enda mer sammen med RT, og de vil da inneha 70 % likhet.

 

Samtidig jobber Microsoft med å endelig få disse Windows Phone appene til å fungere på W8 og RT, og da er brått ikke sammensmeltingen av RT og WP8 så alt for ille lenger.

 

Klarer de dette blir iallefall jeg fornøyd, og det tipper jeg også vil gjøre det enklere for den "vanlige mannen i gata" å kjøpe RT brett (på samme måte som IOS på iPhone og iPad, og Android på telefon og brett), selv om jeg personlig heller ser at nettbrett får fullverdig W8, knallskjermer og god batteritid. Det er iallefall fremtiden for meg, som ikke bare sitter på Facebook :)

Endret av TheMoonMan
Lenke til kommentar

Nå har jeg Surface Pro, og jeg kan ikke si meg helt enig i at forskjellen bare gjelder for nerder. Den gjelder for alle som har et forhold til desktop-programvare, og det er altså alle over 14 år. Mobiler nå kan kobles til skjermer, tastaturer og ikke minst TV'er, og erstatter mange bruksområder til en vanlig bærbar. Men dessverre er man helt begrenset til mobile apper. Det er svært mye god programvare produsert siden DOS-alderen som fortsatt er i bruk i en eller annen form. Alt er ikke og kommer ikke til å bli gjenbygget som RT-apps.

 

Jeg er altså i grunnen enig med ATWindsor, men rent bortsett fra det, så snakket jeg ikke om forskjellen mellom RT og Windows 8, i alle fall ikke når det gjelder neste generasjon telefoner. Jeg snakket altså mest om overgangen fra nåværende Windows-telefoner til neste generasjon Windows-telefoner.

 

Hvis det er sånn at det er RT-kjernen som skal bygges videre på, håper jeg estimatet av "likhetsprosenten" på 30% er for lavt, for da er det fint lite de har til felles. I praksis er det heller et spørsmål om hvilken løsning de velger for å smelte sammen operativsystemene. Da tenker jeg at man kan snakke om hvilken kjerne, hvilket brukergrensesnitt på toppen, og hvilke kompatibilitet man får mellom den nye versjonen og de to eksisterende platformene slik de er i dag.

 

For eksempel: RT-basert kjerne, grensesnitt videreutviklet fra Windows Phone, Windows Phone applikasjoner kan kjøre på et ekstra lag eller gjennom virtualisering, mens RT-applikasjoner kan kjøres native.

Eller: kjerne videreutviklet fra Windows Phone, ModernUI-grensesnittet fra RT tilpasset mobiler, og støtte for RT-applikasjoner lagt til som en utbygging til eksisterende kjerne.

Jeg tror ikke så mye på den siste, fordi da vil Microsoft måtte beholde en variant av RT-kjernen sammen med Windows Desktop, og en annen sammen med Windows Phone. Men kanskje det er alt de rekker til neste generasjon; å få et felles rammeverk (RT) på to platformer (mobil og PC). I praksis vil de da ha tre typer applikasjonsrammeverk fordelt på to typer enheter: mobiltelefoner og PC-er inklusive tablets.

 

Jeg tror at RT-kjernen trimmes og innføres på mobiltelefoner, kun hardware-nære deler av Windows Phone beholdes, og hvilket grensesnitt som legges oppå er egentlig ikke viktig, så like som de er. Og RT-apper skal støttes på den neste mobilgenerasjonen.

 

PC-applikasjoner kan de ikke slutte å støtte i en eller annen form på PC-er, RT er den nye kjernen de har satset på, som skal sikre dem et lukket økosystem a la Appstore/Play, så jeg tror Windows Phone-apper trekker det korteste strået, og bare er enda en av de mange typer mobil-apper fra Microsoft som forsvinner etter i beste fall en generasjon med kompatibilitetsmodus.

 

Spennende å følge med på blir det i alle fall. Jeg har bare hatt én Microsoft-telefon og synes ikke så langt de har levert noen verdige upgrade-paths til NOEN generasjoner. Stikk motsatt av på PC-plattformen. Men om to generasjoner så får vi kanskje se at de kraftigste mobiltelefonene helt kan erstatte bærbare PC-er inklusive legacy-programvare, og forhåpentligvis blir overgangen mellom neste generasjon og den generasjonen like smertefri som man er vant til på PC-er. Kanskje kan også sånne som jeg synes at Windows blir en aktuell plattform på mobilen igjen allerede i neste generasjon?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Vil strengt tatt ha disse mulighetene i en mobil ala padfone. En enhet som er kraftig nok til alt en har behov for av datakraft, arm 53 har jeg store forhåpninger til. Må bare få det inn i en enhet som har video ut samtidig som den kan lades.

Spesifiser behov så kan jeg kanskje prøve de ut på mitt brett.

Lenke til kommentar

Vil strengt tatt ha disse mulighetene i en mobil ala padfone. En enhet som er kraftig nok til alt en har behov for av datakraft, arm 53 har jeg store forhåpninger til. Må bare få det inn i en enhet som har video ut samtidig som den kan lades.

Spesifiser behov så kan jeg kanskje prøve de ut på mitt brett.

 

Det hadde vært veldig hyggelig, men skjønner om du ikke gidder, har litt rare behov. Jeg skal kjøre litt større bibliotek i programmet J. River Media Center, og ha ett system som er ganske snappy på den, også når det gjelder søk blant mange filer osv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå har jeg Surface Pro, og jeg kan ikke si meg helt enig i at forskjellen bare gjelder for nerder. Den gjelder for alle som har et forhold til desktop-programvare, og det er altså alle over 14 år. Mobiler nå kan kobles til skjermer, tastaturer og ikke minst TV'er, og erstatter mange bruksområder til en vanlig bærbar. Men dessverre er man helt begrenset til mobile apper. Det er svært mye god programvare produsert siden DOS-alderen som fortsatt er i bruk i en eller annen form. Alt er ikke og kommer ikke til å bli gjenbygget som RT-apps.

Skal jeg gjøre et poeng at det i hovedsak kun er nerder som vil ha denne type problemstilling?

 

For meg virker det som om trenden er at PCer generelt blir mindre og mindre brukt fordi det faktisk finnes forholdsvis gode apper for de fleste bruksområder. Iallfall som er gode nok "for de fleste". Flere og flere av de jeg kjenner bruker for det meste nettbrett når de er hjemme, for de kan fikse alt de ønsker å gjøre med den. Hvorfor kjøpe en dyr PC da? Det er veldig, veldig få utenom nerdene som oss (om noen i det hele tatt) som sitter på kvelden og tenker "Nå skulle jeg gjerne fått kjørt et DOS-program fra '91" og ikke har en PC å gjøre det på.

 

De aller fleste er ikke som "vi". De må ikke kunne kjøre Visual Studio, Photoshop, Premiere, fullblods Office eller Steam på et brett for å være fornøyde. De kommer nå inn i nettbankene sine for de har apper, og til Facebook, Twitter og Instagram finnes det egnede apper, og mange andre "proffe" programmer kan for de fleste erstattes med enklere apper. Og til resten finnes det nettlesere. Jeg sier ikke at det er en fornuftig utvikling, men det er trenden.

 

For disse passer Android og iPad. Og for disse passer RT.

 

Når det er sagt så tror jeg muligens at Microsoft ikke gjorde det så enkelt for seg når de lanserte RT. Forbrukerne er tydeligvis forvirret nok fra før. Og de som skal anbefale og selge nettbrettene er jo like forvirret. Eller late.

Lenke til kommentar

 

Det hadde vært veldig hyggelig, men skjønner om du ikke gidder, har litt rare behov. Jeg skal kjøre litt større bibliotek i programmet J. River Media Center, og ha ett system som er ganske snappy på den, også når det gjelder søk blant mange filer osv.

 

AtW

Programmet kjører fint nok. Får ikke testet noe videre da jeg har lite lokale filer. Selvsagt knotete på liten skjerm og har ikke vært koblet til noe større. Importerte 380 filer fra sd kort på 20 sekunder. Søke blant disse filene går kjapt. Mer får jeg ikke prøvd.

Endret av valen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...