Gå til innhold

CES 2014: Denne får selskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns det er litt kjipt at såpass mange av de ikke engang velger noe spesielt kabinett. Alternate virket spesielt late, mens Materiale og Webhallen ikke engang gadd å slenge på et klistremerke.

 

Liker bedre når jeg ser iBuyPower, CyberPower, Alienware og Digital Storm sine. De ser nå ut som de vil være veldig like innvendig, men en egen kasse går lang vei i å interessere meg i det minste. :p

Lenke til kommentar

At de er bygget av deler som opfyller kravene for SteamKlisteremerke. Og har SteamOS. Ellers ingenting. Kan få klistremerke og OS på min helt ordinære maskin også :)

 

Men hva skjer om jeg vil spille noe på en slik maskin som ikke krever Steam? For eksempel krever nesten alle EA sine spill at man benytter seg av Origin.

Lenke til kommentar

 

Men hva skjer om jeg vil spille noe på en slik maskin som ikke krever Steam? For eksempel krever nesten alle EA sine spill at man benytter seg av Origin.

Du kjøper widnows og legger det på en ny partisjon med dual-boot, og kjører origin derifra.

 

"Med Steam Machines kastes tastatur og mus på dynga."

Altså mindre funksjon enn en vanlig PC.

Vell, du kan garantert plugge i begge deler og spille med, men OSet er optimalisert for gamepad, men neppe begrenset til det.

Lenke til kommentar

"Med Steam Machines kastes tastatur og mus på dynga."

 

Altså mindre funksjon enn en vanlig PC.

Sitatet er bare tull, disse bruker 100% fint mus og tastatur. Steam Machines er helt vanlige ferdigbygde maskiner som kommer med SteamOS forhåndsinstallert og ingenting annet. Det er ingenting spesielt med de, de bruker for det meste helt vanlige komponenter og de kan styres som en helt vanlig PC. De konkurrerer ikke med vanlige hjemmebygde PC-er på noen måte. De konkurrerer med konsoller, men bare på bakgrunn av at de 1) Ofte passer inn i stua. 2) Har et enkelt grafisk grensesnitt som kan kontrolleres med en kontroller. 3) Kommer 100% til dyst uten behov for å fullføre en Windows-installasjon eller laste ned DirectX, skjermkortdrivere, endre museinstillinger og andre ting Windows krever. Plug and play in the living room, spiller du ikke i stua er ikke dette noe for deg og du kan 100% ignorere det uten å bli sint eller redd for at spilling på vanlige PC-er skal forsvinne. Er du ikke interessert i plug-and-play men liker å sette opp alt selv og slikt på en PC er ikke dette noe for deg og du kan 100% ignorere det uten å bli sint eller redd for at spilling på selvkonfigurerte maskiner skal forsvinne.

 

Spiller du i dag på en konsoll og liker å spille på konsollen, men vil ha bedre grafikk og på sikt et større bibliotek tilgjengelig? Flott, kjøp en Steam Machine i 2015, den kan erstatte konsollen din.

 

Det er ikke så alt for lenge siden den velrenommerte spillutvikleren Valve presenterte sine planer for å entre maskinvaremarkedet. Med sin nye Steam Machine planlegger selskapet å gå rett i strupen på de etablerte konsollmakerne Nintendo, Sony og Microsoft.

Har dere en kilde på dette? Valve har så vidt jeg vet aldri sagt at de skal selge Steam Machines. De har laget SteamOS og de har introdusert konseptet om Steam Machines, men det eneste de har sagt er at de skal/har produsert ~100 prototyper som viser dette konseptet, disse prototypene er nå på utlån til utvalgte brukere. Valve har ikke sagt at de skal produsere en eneste Steam Machine til men at det er leverandører som Dell, HP osv som skal stå for design, produksjon og salg av Steam Machines til sluttbrukere, 100% uavhengig av Valve og salg vil ikke gå via Valve.

 

EDIT: Og til slutt kan jeg repetere enda en ting: Steam Machines vil bli solgt til minimum maskinvarepris. Koster maskinvaren i maskinen 5000,- vil MSRP være på minst 5000,- og trolig ~5-20% høyere. Har du drømmer om å kjøpe en komplett Steam Machine med et GTX780 til 2999,- og sette kortet i din vanlige spill-PC er det bare å legge fra deg den drømmen, maskinen vil koste 110% av maskinvareprisen til en eventuell lagertømming.

Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Så hva er egentlig forskjellen på disse maskinene og en ordinær PC? At de er merket med Steam og kommer med Steam OS?

"Med Steam Machines kastes tastatur og mus på dynga."

 

Altså mindre funksjon enn en vanlig PC.

Hei, det var kanskje en vel bastant setning fra min side. Du kan helt fint plugge inn et hvilket som helst tastatur og mus, men hovedfokuset vil med Steam Machine ligge på spill som kan styres med den medfølgende styrespaken.

 

/Anders :)

Lenke til kommentar

Synes dette er helt konge jeg. Håper bare at dette her tar av, slik at Steam-maskiner bytte ut konsollene vi kjenner i dag. Aldri mer spill laget for konsoll med en elendig port til PC for å tjene et par ekstra slanter.

 

Det blir aldri å skje. De som kjøper spillkonsoller har helt andre behov enn PC-spillere. Det å ha det mest mulig lettvint, aldri trenge å oppdatere maskinen sin, muligheten til å bytte, dele, selge og gi bort spillene sine.

 

At Microsoft tullet med fysiske disker var katastrofe for konsolleiere, men jeg har ikke hørt et ord negativt om mangelen på diskdrev på Steam-konsollene.

Lenke til kommentar

Synes dette er helt konge jeg. Håper bare at dette her tar av, slik at Steam-maskiner bytte ut konsollene vi kjenner i dag. Aldri mer spill laget for konsoll med en elendig port til PC for å tjene et par ekstra slanter.

 

Michael Pachter svarte egentlig ganske greit på dette i en episode av Pach-Attack. Første spørsmålet (15 sekunder inn i videoen).

 

Lenke til kommentar

den medfølgende styrespaken.

Hei Anders,

har du kilde på at styrespaken medfølger?

 

Min forståelse er at Steam Machines er helt vanlige PC-er som kan brukes 100% som en vanlig PC.

 

Valve har i tillegg tenkt å produsere en styrespake, men denne er verken påkrevd eller følger med Steam Machines som annet et opsjonelt ekstravalg hos enkelte leverandører.

 

Det er veldig mye feilinformasjon og feil forståelse av hva dette er og hva det konkurrerer med, og veldig mange som er veldig redde for at deres kjære PC er under angrep, så det er viktig å holde seg til verifisert informasjon fra Valve og ikke anta for mye. Jeg skal ikke påstå at jeg har all korrekt informasjon fra Valve, men så skriver heller ikke jeg artikler om det.

 

Og nei, jeg er ikke sint eller trist, jeg bare skriver på en slik måte for tiden. :)

Lenke til kommentar

Det blir aldri å skje. De som kjøper spillkonsoller har helt andre behov enn PC-spillere. Det å ha det mest mulig lettvint, aldri trenge å oppdatere maskinen sin, muligheten til å bytte, dele, selge og gi bort spillene sine.

Mest mulig lettvindt: Check

Aldri oppdatere maskinen: Check

Mulighet for å bytte, dele, selge og gi bort spill: Dele er mulig i Steam. Bytte, selve og gi bort kan bli mulig i EU basert på saker under vurdering i Tyskland(?), så det kan være at vi om et år har en "check" på alle punkter under Steam.

 

Så en Steam Machine har potensiale til å dekke alle punktene du mener en konsollspiller krever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mest mulig lettvindt: Check

Aldri oppdatere maskinen: Check

Mulighet for å bytte, dele, selge og gi bort spill: Dele er mulig i Steam. Bytte, selve og gi bort kan bli mulig i EU basert på saker under vurdering i Tyskland(?), så det kan være at vi om et år har en "check" på alle punkter under Steam.

 

Så en Steam Machine har potensiale til å dekke alle punktene du mener en konsollspiller krever.

 

Det er allikevel en grunn til at Microsoft måtte inn og reversere alt som i utgangspunktet gjorde Xbox One til en Steam Machine. Behovene er helt forskjellige. Og delefunksjonen på Steam kan på ingen måte sammenlignes med funksjonen dagens spillkonsoller har å tilby, hvor du faktisk kan kjøpe spill som forblir dine eiendeler, og ikke lisenser.

Lenke til kommentar

Så hva er egentlig forskjellen på disse maskinene og en ordinær PC? At de er merket med Steam og kommer med Steam OS?

Noen er kanskje mer låst enn andre. Med mindre Valve setter krav til at maskinene skal kunne fikles med (e.g. bytte innmat, etc.)

 

"Med Steam Machines kastes tastatur og mus på dynga."

 

Altså mindre funksjon enn en vanlig PC.

Du kan fint bruke mus og tastatur på Steambox. Både på spill og i OS-et eller Windows om du ønsker å installere det på maskinen. 

 

Michael Pachter svarte egentlig ganske greit på dette i en episode av Pach-Attack. Første spørsmålet (15 sekunder inn i videoen).

Det høres jo ikke ut som om han vet hva konseptet går ut på.

 

Det er ikke en boks som skal snakke med PC-en din og hente informasjon fra PC-en din, men den KAN, så du kan streame Windows-spill på en Steambox. Du KAN bruke den som en PC. Og det er ikke som Apple-TV.

 

 

Du kan spørre deg selv hva som skiller en konsoll fra en PC:

 

Operativsystemet. SteamOS vil være mer likt slik vi ser på TV-konsoller, så følelsen vil nok være nokså lik i grensesnittet på mange måter. SteamOS ser ut til å være basert på Debian (som er basert på Linux), PS4 bruker Orbit (som er basert på Unix). PS4 har brukt til å lage supermaskiner pga prosessorkraft og at den tidligste versjonen kunne kjøre Linux-distribusjoner, men om du hadde installert Windows på PS4 eller One, og brukt dem som dette, kunne du kalt dem en "PC" da? Og hvor PS4 ville en PC blitt om du hadde installert Orbit og fått alt til å fungere som en PS4 på en PC? Kilde på kluster av PS4 brukt til å lage en supermaskin for forsvaret i USA: http://www.popsci.com/technology/article/2010-12/air-forces-new-supercomputer-made-1760-playstation-3s

 

TV-konsoller har veldig lukket maskinvare (enkelte komponenter kan byttes ut), men enkelte PC-er har også dette. Valve har gitt ut dokumentasjon for støttet maskinvare, så ikke like fritt som PC, men friere enn TV-konsoller.

 

SteamOS vil ikke ha diskdrev i motsetning til både PC-er og TV-konsoller, men du kan lage din egen SteamBox med diskdrev. I motsetning til TV-konsollene, kan du også bruke en Steambox som en PC, det skal være mulig å installere Linux-distribusjoner og Windows på Steambox.

 

Om Steam klarer å bygge broen mellom PC og spillkonsoller, tror jeg de har noe veldig bra på gang. En fordel her er at utviklingen ikke er låst til en produsent som det er med dagens TV-konsoller.

Endret av Tamarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...