Gå til innhold

Førsteinntrykk: The Walking Dead: Season Two


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke den mest informative sniktitten synes jeg....

 

 

 

Ellers fungerer dette mye på samme måte som tidligere.

 

Ja, og nei. Spillet har nå blitt dummet ned ytterligere (skulle ikke tro det var mulig :p ), og spillingen består nå kun av QTE (som det er for mange av), QTE-dialogvalg og å trykke på markerte punkter på skjermen . Gåtene for spedbarn, som det fantes noen av i sesong 1 er kuttet helt ut, og spiller legger seg her på samme linje som A Wolf Among Us. Det mer tradisjonelle dialogtreet er også kuttet helt ut. Det finnes fremdeles i Wolf Among Us, så blir spennende å se om dette kun gjelder for denne episoden, eller for hele serien.

 

Veldig skuffet over valgene i denne episoden. De er veldig opplagte, (bortsett fra det siste valget), og i en verden som ikke er svart/hvitt, så er dette for dårlig.

 

 


Den første episoden i skoene til Clementine er helt på linje med de beste avsnittene fra originalsesongen, og langt bedre enn åpningen på Lees eventyr, med mer spenning, mer dramatikk og bedre flyt.

 

Veldig uenig i dette. Sammenlignet med første sesong ligger den helt i den nedre delen av skiktet. Flyten er veldig svak, fordi Walking Deads store styrke er dynamikken mellom karakterene, og mesteparten av denne episoden surrer man rundt alene, og siden gameplay er ikke-eksisterende, så er det ganske uinteressant.

 

I tillegg ser man savnet av Sean Vanaman, som skrev første sesong av Walking Dead, men som nå har forlatt Telltale. Her får man en dustete sekvens med en hund som fikk meg til å himle med øynene, og de nye historiefortellerne må forstå at å torturere Clementine mest mulig absolutt hele tiden ikke automatisk gjør spillerne tristere, det gjør ting bare kleint. Spesielt en scene i denne episoden som er direkte pinlig.

 

Allikevel, så har jeg håp for fortsettelsen av denne sesongen. Clementine er en strålende karakter, og er fremdeles det, og når man først får snakke med folk, så er det spennende og interessant. Siste del av episoden er veldig bra, det tar bare litt for lang tid å komme dit, men sniktitten på episode 2 virker å inneholde mer av det som gjør Walking Dead til en interessant opplevelse.

Lenke til kommentar

Nøyaktig fem setninger i hele artikkelen blir brukt til å beskrive spillmekanismene (gameplay), og alle går med til å rose QTE-systemet. Imponerende.

 

Har du spilt et telltale-spill? :) Grunnen til at anmelder skriver lite om gameplay, er nok rett og slett fordi disse spillene inneholder veldig lite gameplay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gleder meg til å se hvordan det fortsetter, må si at det startet veldig raskt og hoppet raskt fra scene til scene. Men generelt hadde jeg en veldig god opplevelse med dette spillet, gleder meg til å se videre episoder. Føler ikke det er noe særlig mer dummet ned enn forgjengern, jeg spilte faktisk igjennom sesong 1 over to dager pga en savegame bug, og kan ikke si jeg følte det første spillet var så særlig mye mer avansert.

 

Dette er jo ikke akkurat det spillet du spiller for mest interaktiv gameplay heller.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Har du spilt et telltale-spill? :) Grunnen til at anmelder skriver lite om gameplay, er nok rett og slett fordi disse spillene inneholder veldig lite gameplay.

 

Jeg har spilt flere Telltale-spill før, ja. Forrige Walking Dead-sesong hadde i det minste inkludert noen eventyrspill-mekanismer, som riktignok dessverre var latterlig enkle på sitt vanskeligste. Hovedgrunnen til at jeg leste artikkelen var for å se om disse hadde blitt gjort vanskeligere denne gangen, men det står det ikke noe om i det hele tatt. Ser at det skrives over her at disse mekanismene har blitt helt fjernet, så da får jeg tro på det.

 

Alt i alt virker det uansett som om dette lover enda dårligere enn det Telltale leverte i forrige sesong. Men det skal sies at de ikke var spesielt gode til å lage tradisjonelle eventyrspill heller den gangen de drev med slikt for en del år siden, så det at de har kjørt seg fast i denne QTE-gjørma er ikke akkurat noe stort tap for industrien.

Lenke til kommentar

 

 

Har du spilt et telltale-spill? :) Grunnen til at anmelder skriver lite om gameplay, er nok rett og slett fordi disse spillene inneholder veldig lite gameplay.

Jeg har spilt flere Telltale-spill før, ja. Forrige Walking Dead-sesong hadde i det minste inkludert noen eventyrspill-mekanismer, som riktignok dessverre var latterlig enkle på sitt vanskeligste. Hovedgrunnen til at jeg leste artikkelen var for å se om disse hadde blitt gjort vanskeligere denne gangen, men det står det ikke noe om i det hele tatt. Ser at det skrives over her at disse mekanismene har blitt helt fjernet, så da får jeg tro på det.

 

Alt i alt virker det uansett som om dette lover enda dårligere enn det Telltale leverte i forrige sesong. Men det skal sies at de ikke var spesielt gode til å lage tradisjonelle eventyrspill heller den gangen de drev med slikt for en del år siden, så det at de har kjørt seg fast i denne QTE-gjørma er ikke akkurat noe stort tap for industrien.

Vel, hvis dette er innstillingen din så har ikke mye forandret seg i din favør i sesong to. Tidlig i artikkelen lister jeg opp de tingene man vil ta seg til i løpet av åpningsepisoden: «Ellers fungerer dette mye på samme måte som tidligere. Som med alle eventyrspill Telltale har lagd i løpet av de siste par årene er dette historiepregede saker, med en liten dose utforskning, en solid dæsj dialogvalg og et par sentrale veivalg som, forhåpentligvis, vil forandre handlingen på betydningsfulle måter.» Alt jeg skriver som omkranser dette vil jeg da si er en beskrivelse av spillets "gameplay".

 

Som 1337BoX sier, det er ikke mye gameplay her, og for meg er det helt greit. Ikke alle vil ha de samme tingene i et spill, og et større fokus på historie er noe jeg personlig setter pris på. QTE har jeg ikke noe spesielt imot, og de fungerer til sitt bruk - heller det enn å sitte som en passiv tilskuer under actionsekvensene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spiller dette på HTPC'en i stua med gamepad. Fungerer utmerket, og siden disse spillene er mer en "filmopplevelse" enn en spillopplevelse er det deilig å sitte i godstolen med en kontroller og oppleve grafikken på en storskjerm. Det er faktisk så bra at samboeren satte seg ned å så på hele episode 1, og kjefta på meg siden jeg ikke hadde fortalt om sesong 1.

 

Vanskelighetsgraden er jo ikke-eksisterende, og det er litt dumt. Det kunne godt vært noen fler puslespill man måtte legge sammen. Men alt i alt er dette god underholdning. Gleder meg til neste episode!

Lenke til kommentar

(...) Alt jeg skriver som omkranser dette vil jeg da si er en beskrivelse av spillets "gameplay".

 

(...)

 

 

Det er greit, selv om beskrivelsene i de to setningene du siterer er altfor generelle til å gi noe særlig informasjon i mine øyne. La oss da si at du har 7 setninger om gameplay. Men likevel er du kanskje selv enig i at artikkelen din inneholder for lite informasjon om gameplay'et om du leser den igjen nå? Dersom jeg ikke hadde kjent til Telltale eller TWD fra før av, ville jeg nok ha slitt veldig med å skjønne hvordan spillmekanismene fungerer i dette spillet. Muligens ville jeg ha gått i den samme fellen jeg gikk i med TWD sesong 1, der jeg ikke gjorde noe særlig research, men bare noterte meg at dette var spill som (merkelig nok) ble plassert i eventyrsjangeren og fikk kjempekritikk.

 

Det viktigste en spill-skribent skal beskrive er tross alt spillmekanismene/gameplay'et. Det er en av få viktige faktorer man kan skrive helt objektivt om, og det er selvsagt nøkkelinformasjon for uvitne lesere i avgjørelsen om de ønsker å kjøpe spillet eller ikke. Da bør det gjennomgås utførlig i artikler som denne. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...