Gå til innhold

Test: MacBook Pro Retina 15 (Sen 2013)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan anbefale en test av Asus N550JV til 8200 kroner. Jeg nevner bare kort:

 

- 1920x1080 Matt IPS av ypperste sort (1400:1 kontrast, 0,21 cd/m^2 sortnivå, DeltaE-2000 deviasjon mindre enn 5)

- Bang & Olufsen ICEpower høyttalere

- 7 timer batteri idle, 4 timer med WiFi

- Haswell i7 Quad Core + GT 750M grafikk

- Enkel tilgang til vifter og andre komponenter

- BluRay

 

Jeg ser overhodet ingen grunn til å kjøpe en MacBook Pro 15R, med mindre en absolutt må ha OSX. 17 000 kroner er en fantasipris.

 

Og ja, innser at batteritiden er dårligere, men da kan en like gjerne gå for Samsung ATIV Book 8 som varer 6 timer 28 min ved bruk av WiFi, også den med dedikert grafikk og full HD skjerm, samt markedets beste høyttalere (JBL). Koster 8750,- på Ledfal.

 

MacBook Air 13 er den mest fornuftige maskinen til Apple for øyeblikket. Om de oppdaterer med en full HD IPS skjerm, er det en nokså perfekt ultraportabel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opp til 8 timer videoavspilling er gitt ved bruk av iTunes! Sikkert litt mer krevende klipp dere bruker med vlc. Tenkte bare jeg skulle nevne det.

Min holder forøvrig 8 timer som oppgitt ved lett bruk. Med dreamweaver, mamp server, 5-10 faner i safar,i et par Dokumenter åpne i Pages og konstant tilkobling opp mot skolens nettverk holdt den ut ca 6 timer før den gikk tom ( eller jeg skrudde den av og gikk hjem ved 3%. Har modellen med gt750 :)

 

Fantastisk maskin. Overpriset? Tja, kommer Ann på øyet som ser. Men jeg skjønner jo hvorfor noen mener den er det :) pris vs ytelse er ikke alltid førsteprioriteten til alle, respekter det istedenfor å snakke nedlatende om de som kjøper en slik maskin.

 

Det dere også bør nevne, som kan være relevant for noen, er at Iris Pro GRUSER i OpenCL. Mener å ha lest tester hvor det parkerer F.eks nvidia sine toppkort. Selv er jeg ikke avhengig av det, så ta det med en klype salt Evt søk det opp om det er av interesse.

Endret av krs10jan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hatt min Macbook pro siden 2009, ikke hatt et eneste problem og den funker helt fint ennå.

 

Ja prisene er høye men er faktisk verdt det, alle problemer jeg slapp etter jeg gikk over til macbook kan ikke settes noe pris på..

 

Se på samsung sin nye 13" ultrabook som alle snakker om mye over 13k i utsalgs pris, så Apple er ikke så ekstremt dyrt..

 

Alt kommer til preferanse..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hatt min Macbook pro siden 2009, ikke hatt et eneste problem og den funker helt fint ennå.

 

Ja prisene er høye men er faktisk verdt det, alle problemer jeg slapp etter jeg gikk over til macbook kan ikke settes noe pris på..

 

Se på samsung sin nye 13" ultrabook som alle snakker om mye over 13k i utsalgs pris, så Apple er ikke så ekstremt dyrt..

 

Alt kommer til preferanse..

Kjøper man skikkelig, så slipper du problemer uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samsung har det beste kjøpet for ultrabooks per nå med sin Samsung 900X3F til 9000 kroner. Da får du høy klasse 1080p IPS og identisk ytre med den modellen du annonserer til 13 000. Forskjellen er i praksis minimal, med unntak av noe høyere batteritid på den nye. Ja, skjerm er teknisk sett skarpere, men det er marginalt. Mye større skille mellom Air sitt 1366x768 panel og 1080p IPS panelet til Samsung.

 

Til gjengjeld har MacBook Air 13 mye bedre batteritid og lettere opplevd vekt pga bedre vektfordeling. Jeg personlig synes at en såpass dårlig skjerm på MacBook Air er en større deal breaker enn det å ha et kurant batteri kontra et formidabelt ett, men medgir at med en gang Apple får oppdatert skjermen sin til 2013 standard, så har de den suverent beste modellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ja det viser jo bare at det er en god del dumme mennesker her i verden.

Og endel dumme forumposter...

 

Å karakterisere alle som er villig til å betale 17 000 for dumme, er ikke så veldig smart vil jeg påstå. I jobbsammenheng feks er dette en liten pris å betale for et verktøy som gjør jobben bra og effektivt i en vekt og størrelse som er kurant å drasse med seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

17000,- ! Eple sjefene må jo le seg skakke av at folk kaster disse summene etter dem.

 

ja det viser jo bare at det er en god del dumme mennesker her i verden.

Hm... artig filosofi... Er alle som foretrekker litt kvalitet, dumme? Apple sine bærbare er faktisk utrolig gode maskiner. Byggekvalitet, støynivå, vekt og størrelse(design) og ikke minst operativsystem er kanskje viktigere enn spillytelse for mange.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hatt min Macbook pro siden 2009, ikke hatt et eneste problem og den funker helt fint ennå.

 

Ja prisene er høye men er faktisk verdt det, alle problemer jeg slapp etter jeg gikk over til macbook kan ikke settes noe pris på..

 

Se på samsung sin nye 13" ultrabook som alle snakker om mye over 13k i utsalgs pris, så Apple er ikke så ekstremt dyrt..

 

Alt kommer til preferanse..

 

Ja, nå har ikke jeg hatt et eneste problem med mine 5 siste PC'er. Poenget ditt var?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Skal du spille spill fra senere enn 2010 er tendensen klar; hold deg fortsatt et stykke unna integrert grafikk. Likevel skal det sies at 23 FPS i et moderne og kanskje ikke helt optimalisert spill, ikke er noe å skamme seg over for en integrert grafikkbrikke.

På en skjerm på 2880x1800 klarer den ikke høyere enn 23 FPS i 1280x720(!) i Lost Cause 2?

 

 

Kan anbefale en test av Asus N550JV til 8200 kroner. Jeg nevner bare kort:

 

- 1920x1080 Matt IPS av ypperste sort (1400:1 kontrast, 0,21 cd/m^2 sortnivå, DeltaE-2000 deviasjon mindre enn 5)

- Bang & Olufsen ICEpower høyttalere

- 7 timer batteri idle, 4 timer med WiFi

- Haswell i7 Quad Core + GT 750M grafikk

- Enkel tilgang til vifter og andre komponenter

- BluRay

 

Jeg ser overhodet ingen grunn til å kjøpe en MacBook Pro 15R, med mindre en absolutt må ha OSX. 17 000 kroner er en fantasipris.

 

Og ja, innser at batteritiden er dårligere, men da kan en like gjerne gå for Samsung ATIV Book 8 som varer 6 timer 28 min ved bruk av WiFi, også den med dedikert grafikk og full HD skjerm, samt markedets beste høyttalere (JBL). Koster 8750,- på Ledfal.

 

MacBook Air 13 er den mest fornuftige maskinen til Apple for øyeblikket. Om de oppdaterer med en full HD IPS skjerm, er det en nokså perfekt ultraportabel.

Du er absolutt inne på noe, det finnes mengder av gode laptoper (avhengig av brukernes kriterier), men under så godt som ingen kriterier er nye MacBook Pro på topplisten. MacBook Pro har ikke lenger god byggekvalitet, maskinvaren er ikke topp og den blanke skjermen er uegnet til arbeid. Det er tydelig at testeren ikke er kvalifisert og lar seg blende av blanke overflater og høy oppløsning fremfor faktisk god bildekvalitet og brukbarhet. De som velger disse maskinene i dag må være veldig dårlig informerte eller hardbarka fanboys for å velge noe så overpriset boks av juggel av en maskin (med forbehold om at noen ytterst få kan ha særbehov, men ellers gjelder poenget). Forrige modell var faktisk et bedre kjøp, dette er rett og slett en tragedie.

 

Det er også utrolig hvor stor oppmerksomhet disse maskinene får på tross av at de ikke har en stor markedsandel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Skal du spille spill fra senere enn 2010 er tendensen klar; hold deg fortsatt et stykke unna integrert grafikk. Likevel skal det sies at 23 FPS i et moderne og kanskje ikke helt optimalisert spill, ikke er noe å skamme seg over for en integrert grafikkbrikke.

På en skjerm på 2880x1800 klarer den ikke høyere enn 23 FPS i 1280x720(!) i Lost Cause 2?

 

Kan anbefale en test av Asus N550JV til 8200 kroner. Jeg nevner bare kort:

 

- 1920x1080 Matt IPS av ypperste sort (1400:1 kontrast, 0,21 cd/m^2 sortnivå, DeltaE-2000 deviasjon mindre enn 5)

- Bang & Olufsen ICEpower høyttalere

- 7 timer batteri idle, 4 timer med WiFi

- Haswell i7 Quad Core + GT 750M grafikk

- Enkel tilgang til vifter og andre komponenter

- BluRay

 

Jeg ser overhodet ingen grunn til å kjøpe en MacBook Pro 15R, med mindre en absolutt må ha OSX. 17 000 kroner er en fantasipris.

 

Og ja, innser at batteritiden er dårligere, men da kan en like gjerne gå for Samsung ATIV Book 8 som varer 6 timer 28 min ved bruk av WiFi, også den med dedikert grafikk og full HD skjerm, samt markedets beste høyttalere (JBL). Koster 8750,- på Ledfal.

 

MacBook Air 13 er den mest fornuftige maskinen til Apple for øyeblikket. Om de oppdaterer med en full HD IPS skjerm, er det en nokså perfekt ultraportabel.

Du er absolutt inne på noe, det finnes mengder av gode laptoper (avhengig av brukernes kriterier), men under så godt som ingen kriterier er nye MacBook Pro på topplisten. MacBook Pro har ikke lenger god byggekvalitet, maskinvaren er ikke topp og den blanke skjermen er uegnet til arbeid. Det er tydelig at testeren ikke er kvalifisert og lar seg blende av blanke overflater og høy oppløsning fremfor faktisk god bildekvalitet og brukbarhet. De som velger disse maskinene i dag må være veldig dårlig informerte eller hardbarka fanboys for å velge noe så overpriset boks av juggel av en maskin (med forbehold om at noen ytterst få kan ha særbehov, men ellers gjelder poenget). Forrige modell var faktisk et bedre kjøp, dette er rett og slett en tragedie.

 

Det er også utrolig hvor stor oppmerksomhet disse maskinene får på tross av at de ikke har en stor markedsandel.

Slike kommentarer gjør meg trist.

 

Mennesker kjøper data basert på personlige preferanser.

Det finnes menneser som kjøper tastatur til +1000kr fordi de skal game. Dét er bortkastede penger for noen, men ikke for de som vil ha det.

 

Apple har, og kommer alltid til å ha den beste helhetsopplevelsen når det kommer til hardware. Kanskje ikke for gAmErboJ1337haxXxor, men for folk flest

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...