Gå til innhold

Lyssterk ugle fra Zeiss


Anbefalte innlegg

Må si at dette var skuffende saker... Denne kan ikke enngang sammenlignes med 50mm til Leica og som mange har nevnt her er det alt for sært objektiv som ser ut å være produsert for pixel-peepers og er dyrket i labben...

 

Du vil heller ha et objektiv som lager flares, er mindre skarpt, har dårligere kontrast etc?

Hvis ikke, så er det jo et slikt objektiv som dette du er ute etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si at dette var skuffende saker... Denne kan ikke enngang sammenlignes med 50mm til Leica og som mange har nevnt her er det alt for sært objektiv som ser ut å være produsert for pixel-peepers og er dyrket i labben...

?

Hva er skuffende?

Hvilken Leica 50mm kan den ikke sammenlignes med, og på hvilke områder matcher det ikke disse?

Sært? Jeg vil vel kanskje heller si at objektivet mangler særheter, at det tegner noe i retning av klinisk....

Lenke til kommentar

Du vil heller ha et objektiv som lager flares, er mindre skarpt, har dårligere kontrast etc?

Hvis ikke, så er det jo et slikt objektiv som dette du er ute etter.

Veit ikke når jeg sist har klart å produsere flares, selv med 14-24mm er det vanskelig. Kontrast på Zeiss har historisk vært mye flatere enn på tilsvarende objektiver fra Nikon/Canon for å ikke nevne kontrast rike Leica objektiver.

 

?

Hva er skuffende?

Hvilken Leica 50mm kan den ikke sammenlignes med, og på hvilke områder matcher det ikke disse?

Sært? Jeg vil vel kanskje heller si at objektivet mangler særheter, at det tegner noe i retning av klinisk....

Surrete DOF, synlig vignetting, flate og kjedelig bilder uten kontrast...

 

De bildene som er presentert på den linken over vil 60mm macro til Nikon klart minst like bra om ikke bedre...

 

Hvilken som helst Leica 50mm over 10000,- kr vil klare jobben bedre og vil fotografisk mer tiltrekkende bilder - her med tanken på DOF. For å ikke nevne at det er faktisk mulig å få til skarpt bilde med rangerfinder - noe som er mildt sagt håpløst med D800E uten å ty til 3dje parts fokusglass.

 

"litt skarpere" i midten er ikke godt nok argument for proff bruk. Da går jeg heller for Nikon 58mm f/1.2 som faktisk har unike egenskaper man kan utnytte kommersielt.

 

Denne Zeiss objektiver er ment hovedsaklig for amatører med feite lommebøker og "liksom proffe fotografer" (som vi har mange av i Norge) som ikke lever av foto men av å bli sponset av utstyrs produsenter. Begge faller i ett "pixel-ronkers" kategorien.

 

Når jeg handler etter nytt objektiver er jeg på jakt etter objektiv som gir meg bestemt funksjonalitet: unik om natta (nikon 58 1.2), skarp all-arounder (nikon 60 macro), bryr meg ikke om den blir ødelagt (nikon 50 1.4), tilt-shift med klinisk perfekt optikk (schneider 50mm eller nikon 45mm), liksom-lomo-på-dslr (eldre zeiss planar) osv.

 

Denne her - gir absolutt ingenting.

Lenke til kommentar

 

Surrete DOF, synlig vignetting, flate og kjedelig bilder uten kontrast...

 

De bildene som er presentert på den linken over vil 60mm macro til Nikon klart minst like bra om ikke bedre...

 

Hvilken som helst Leica 50mm over 10000,- kr vil klare jobben bedre og vil fotografisk mer tiltrekkende bilder - her med tanken på DOF. For å ikke nevne at det er faktisk mulig å få til skarpt bilde med rangerfinder - noe som er mildt sagt håpløst med D800E uten å ty til 3dje parts fokusglass.

 

"litt skarpere" i midten er ikke godt nok argument for proff bruk. Da går jeg heller for Nikon 58mm f/1.2 som faktisk har unike egenskaper man kan utnytte kommersielt.

 

Denne Zeiss objektiver er ment hovedsaklig for amatører med feite lommebøker og "liksom proffe fotografer" (som vi har mange av i Norge) som ikke lever av foto men av å bli sponset av utstyrs produsenter. Begge faller i ett "pixel-ronkers" kategorien.

 

Når jeg handler etter nytt objektiver er jeg på jakt etter objektiv som gir meg bestemt funksjonalitet: unik om natta (nikon 58 1.2), skarp all-arounder (nikon 60 macro), bryr meg ikke om den blir ødelagt (nikon 50 1.4), tilt-shift med klinisk perfekt optikk (schneider 50mm eller nikon 45mm), liksom-lomo-på-dslr (eldre zeiss planar) osv.

 

Denne her - gir absolutt ingenting.

 

Er all kunnskap om denne nye Zeissen basert på de nedskalerte bildene du ser på diglloyd?

 

Det eneste 100 % utsnittet jeg fant er tatt på F1,4. Din Nikon 60mm macro, som du skryter av, starter vel først på F2.8? ... Og det å kommentere kontrast basert på hvordan èn fotograf har valgt å redigere bildene sine er vel litt bak mål?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil dette objektivet være et greit supplement til Sigma 35mm F1.4 A DG HSM ? Kan det levere tilsvarende kvalitet ? Noen som har testet?

Jeg har ikke testet dette objektivet og bare synser vilt.

 

Ja, objektivet vil være et greit supplement. 55mm er såpass forskjellig i brennvidde til 35mm at de passer godt sammen.

 

Tja. Hvis ikke Otus er klart bedre enn Sigma sin 35mm, så vil jeg bli skuffet. Men så snakker om Lexus versus Porsche i pris og kvalitet ...

Lenke til kommentar

Kan det kanskje være like greit å kjøre Sigma 35mm i DX-mode på FF og samtidig ha AF?

Det blir ikke det samme ;)

 

Hvis du ikke er villig til å leve med manuell fokus, så er du nok ikke klar for en otus ...

 

Jeg selv hadde ikke giddet å bruke masse penger på dette objektivet - selv om det sannsynligvis er meget meget bra. Det er andre ting jeg bør bruke en slik sum på - photo workshops osv.

Lenke til kommentar

Et fotografisk liv uten AF er ikke aktuelt, men man kan jo alltids vippe av AF på Sigma 35mm... ;)

Det å sette 35mm-en i manuellt blir ikke det samme.

 

Jeg er heller ingen fan av manuelle objektiver, men skal jeg først bruke slike, så fortrekker jeg et speilløst kamera med EVF, slik at jeg kan få focus-peaking rett på øyet. Da er ikke AF like viktig lenger.

Lenke til kommentar


flageborg, den 18 Okt 2013 - 20:43, sa:

Et fotografisk liv uten AF er ikke aktuelt, men man kan jo alltids vippe av AF på Sigma 35mm... ;)

snapback.png

Det å sette 35mm-en i manuellt blir ikke det samme.

 

 

Spennende....det må prøves ut ;)

Kanskje kombinere test hos FotoVideo med en tur til Oslo Motorshow neste helg :)

Endret av flageborg
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

*sikle, sikle*

http://www.lensrentals.com/blog/2013/11/otus-is-scharf#more-16137

 

Skarp som pokker, pen bokeh og seriøs pop-effekt. har lyst på en sånn en - bare synd den er så dømrade dyr.. :)

 

Trenger du egentlig mere skarphet enn det du får fra Zeiss 50MP, kanskje du heller skulle vurdere en ny sensor?

Dette er Zeiss Makro-Planar 2/50 på Sony A7r

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

 

Trenger du egentlig mere skarphet enn det du får fra Zeiss 50MP, kanskje du heller skulle vurdere en ny sensor?

Dette er Zeiss Makro-Planar 2/50 på Sony A7r

 

ja, skarphet er fascinerende...jeg fikk anledning til å teste Sigmas nye 35mm med AF på f/1.4 - 1/8000s...og en ny sensor

Fokuspunktet skal være bussen... ;)

(PS! BigMa & BigPa ble ikke med på denne turen)

 

post-226353-0-63555100-1384819161_thumb.jpg

Endret av flageborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Trenger"? Nei, nei - på ingen måte.

"Gøy å ha"? Åh ja!! :D

Joda, skulle gjerne likt å leke litt med den. Ikke først å fremst pga. overlegen skarphet, men først og fremst fordi den er så godt korrigert for fargebrytningsfeil, objektivet gir fantastisk rene klare farger og bokeh..

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Ser for meg endel produkt og modell fotografer 'trenger' denne. Tjener man penger på foto ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kjøpe det beste.

 

Med 5D III, D800e, A7R etc vil nok denne være en perle og kanskje ett bedre kjøp enn to-tre nesten like gode objektiver i veska. Er veldig fristet men Zeiss MP 100 eller 135 er mer realistisk kjøp med det første for min del.

 

Hadde vært utrolig gøy å prøvd denne en hel dag - kunne blitt dyrt og.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...