Gå til innhold

Intel byr på knøttemaskin som støtter Arduino


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående steingammel CPU og effektivitet så henviser effektivitet til ytelse/watt og ikke til ytelse alene. Ytelsen er sikkert mye dårligere enn siste generasjon Atom, men regn også med at den ikke bruker 10 watt, men kanskje 0,5 watt og dermed knapt trenger passiv kjøler en gang.

Med tanke på at den kjører på 400 MHz så regner jeg med det er en Pentium fra 90-tallet de har satt i produksjon igjen med ny prosessteknikk. Originale Pentium gikk på 50-66 MHz, var produsert på 800 nm teknikk og hadde rundt 5-10 Watt TDP. Produserer man samme prosessor på f.eks 65 nm så er det ikke usannsynlig den klarer 400 MHz på 0,5 Watt.

Merk, den har ikke en Pentium prosessor, men en Pentium® ISA kompatibel prosessor. Prosessoren heter Intel Quark SoC X1000.

Bare navnet Intel Quark tyder på at de satser betydelig lavere i TDP og ytelse enn Atom.

Ny info fra lanseringen av Quark:

The x86 chip will have to be secure, power efficient, flexible, and reliable. It is expected to be smaller than 10 square millimeters and operate on 10 milliwatts.

The 14-nanometer chip is codenamed Broadwell and it will be launched for mobile devices and PCs in 2014. Intel will also offer a next-generation Atom chip, based on a code-named Airmont chip architecture, next year. That chip will be five times smaller than today’s Atom chips and have 10 times lower power.

“The Quark [chip] is interesting, but what’s most interesting is what it means to business model,” said Patrick Moorhead, an analyst at Moor Insights & Strategy. “Intel can now effectively pop IP blocks in and out of an SOC with much less resources and expense. Taken to the extreme, they could license it to others and they can add their own IP. If successful, what does that mean to ARM?”

Regarding the cheap tablets, Moorhead said, “Low price tablets with a good experience could upset the current dynamics, but I think it would need to be at 14nm to make any headway versus the ARM-based incumbents.”
Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nais, noe slikt har jeg savnet. Rimelig kraftig maskinvare sammenlignet av det meste arduino-platformen har å by på, for å si det mildt. :=)

 

ARM-platformen er i følge kilder fra mine eks-klassekamerater rimelig håpløst komplisert i forhold til arduino, og vil nok være et mye bedre startsted for både nybegynner å semi-avanserte.

 

Rasberry PI orker jeg ikke engang prøve å sette meg inn i, for oppkommende prosjekter.

Lenke til kommentar

Nais, noe slikt har jeg savnet. Rimelig kraftig maskinvare sammenlignet av det meste arduino-platformen har å by på, for å si det mildt. :=)

 

ARM-platformen er i følge kilder fra mine eks-klassekamerater rimelig håpløst komplisert i forhold til arduino, og vil nok være et mye bedre startsted for både nybegynner å semi-avanserte.

 

Rasberry PI orker jeg ikke engang prøve å sette meg inn i, for oppkommende prosjekter.

 

ARM har en veldig bra instrukssett. Mye enklere enn x86 i hvert fall. Hvis du har tenkt å bruke et høyere programmeringsspråk (som f.eks C) har det vel ikke noe å si hva slags cpu du har. De Atmega AVR cpu-er arduino bruker er ikke så veldig ulik ARM, mens x86 er veldig annerledes.

Lenke til kommentar

Nais, noe slikt har jeg savnet. Rimelig kraftig maskinvare sammenlignet av det meste arduino-platformen har å by på, for å si det mildt. :=)

 

ARM-platformen er i følge kilder fra mine eks-klassekamerater rimelig håpløst komplisert i forhold til arduino, og vil nok være et mye bedre startsted for både nybegynner å semi-avanserte.

 

Rasberry PI orker jeg ikke engang prøve å sette meg inn i, for oppkommende prosjekter.

 

Ja, og tja. Så tilfeldigvis en interessant tråd her på arduino forumet: http://forum.arduino.cc/index.php?PHPSESSID=qolh2c8nfd1t1l370hvu14qod5&topic=191392.0

 

Hvor de påpeker at I/O pinnene er via I2C, og at maks frekvens pr. utgang blir 230 Hz (foreløpig...?). Det er visst et par pinner som er direkte tilgjengelig og derfor kan ha mye høyere frekvens. De skulle visst fikse det i senere versjoner sto det på arduino forumet men jeg har ikke søkt eller funnet noe ang. det.

Fant noe her om det også (søk etter "GPIO"): https://communities.intel.com/message/207620

 

Jeg vet ikke noe om de analoge inngangene, men hvis denne begrensningen også gjelder der er det jo ekstra kjipt. Audio prossessering f.eks. er jo helt ute av bildet da selv når man har en CPU på 400 Mhz.. (Lagde forøvrig en test- FFT ved hjelp av en annens integer 8-bit FFT funksjoner for et par år siden med vanlig Arduino. Som såvidt klarer bursts med ca. 10 kHz samplingsfrekvens, mener jeg det ble. Den er forøvrig laget som et Arduino library også, om noen skulle ha interesse av det (ikke av meg)).

 

 

En annen ting er at strømbelastning pr. I/O pin også er endel redusert i forhold til standard Atmega: 10 mA source eller 25 mA sink, hvorav maks sammenlagt er 80 mA source eller maks 200 mA sink.

 

Atmega 328 har 40 mA source/sink som absolutt maks pr. pin, men også den har en total belastning på 200 mA (men både source og sink mener jeg det var - tok en rask googlings, og tydeligvis er det 200 mA pr. Vcc og GND pin, noe jeg ikke visste fra før, så 400 mA totalt? Er fortsatt litt usikker).

 

Galileo's specs: http://arduino.cc/en/ArduinoCertified/IntelGalileo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...