Gå til innhold

Microsoft spådde fremtiden i år 2000 ? gjorde ingenting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke helt rett å si at de gjorde "ingenting". De gjorde for eksempel to versjoner av XP Tablet PC Edition i 2002/2005. Det var ingen stor suksess, hardwaren ble veldig dyr, men de prøvde.

Videre hadde de i alle høyeste grad videokommunikasjon og deling av innhold i f.eks. Messenger, og stemmegjenkjenning har de da også hatt...?

Dette er ikke konsepter, det er gjennomførte produkter som ikke fikk hypen som Apple ville ha fått til.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hvis man følger litt med på hva Microsoft Research holder på med, så er det litt som å se på bilmesser der produsentene viser prototyper og konseptbiler. Du får en skikkelig WæoW-følelse og tenker neste år blir det året jeg kjøper ny bil.

 

Men så kommer neste års biler, og du oppdager at det som regel er trauste oppdateringer av de som kom året før.

 

Gjerne må man vente mange år før man får et hopp der man kan se tilbake og si, jo, nå kom endelig de greiene jeg så på bilshowet for ti år siden. Da gjerne på et annet bilmerke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er da noe i videoen de har klart å realisere hvis man ser på SharePoint platformen og samhandling av dokumenter.

 

Mye av det man ser i videoen ville krevd en massiv omveltning i hvordan Microsoft den da fungerte og som andre nevnte så kastet de seg på tablet bølgen veldig tidlig men fikk ingen suksess grunnet teknologien ikke var moden nok

Lenke til kommentar

Jeg syntes MS har hatt mange gode ideer opp gjennom tidene. Dessverre har mange av dem vært dårlig gjennomført eller lansert før teknologien var moden.

 

Ta f.eks origami-prosjektet fra 2006. Markedsføringen i forkant av produktlanseringen var genial, og minnet mye om Apples markedsføring. Dessverre bygget det seg en helt urealistisk forventning hos mange (deriblant meg) om hvor bra produktet kom til å bli. Husker jeg så for meg noe ala Xperia Tablet Z, og det ble derfor ganske skuffet når sløret endelig ble fjernet fra det virkelige produktet. Ideen var god, men teknologien var ikke klar og gjennomføringen dårlig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Grunnen til at MS aldri lanserte disse ideene er at MS ikke fant ut hvordan de skulle nekta alle andre aktører å delta på likefot. MS er sykelig opptatt av hvordan de skal skvise folk for penger og har null fokus på å bruke teknologi til alles beste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

En annen grunn jeg har hørt er at Microsoft Research som regel har fått arbeide mer eller mindre helt uavhengig av annen produktutvikling, og dermed ikke hatt den "politiske" kraften innad i Microsoft til å få gjennomslag for sine ideer.

Lenke til kommentar

Imponerende hvordan den har greid å forutse fremtiden, det meste der finnes jo i dag i en eller anna form, mye også fra ms.

 

Dog er det en ting dem ALTID bommer på i fremtidsfilmer: voice commands.

Det eksisterer, og det går ann og bruke, men det fungerer dårlig og det er ingen som faktisk bruker det (kanskje noen?)

Lenke til kommentar

Er det en mann som kan overta som sjef og har vist han kan være modig, men ikke har vist noe innovasjon, er det favorittkandidaten Elop. Hans spesialitet er å ende livssyklusen på firmaene (Boston Chicken: konkurs, Macromedia: kjøpt opp av konkurrenten, Nokia: kjøpt opp av leverandøren). Sånn sett vil det være ganske modig av Microsoft å forfremme ham også, men kanskje ikke så innovativt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Er det en mann som kan overta som sjef og har vist han kan være modig, men ikke har vist noe innovasjon, er det favorittkandidaten Elop. Hans spesialitet er å ende livssyklusen på firmaene (Boston Chicken: konkurs, Macromedia: kjøpt opp av konkurrenten, Nokia: kjøpt opp av leverandøren). Sånn sett vil det være ganske modig av Microsoft å forfremme ham også, men kanskje ikke så innovativt.

Ikke si slik da! En får jo nesten tårer i øynene av fremtidshåp når du forteller slik. MS er så ødelagt som selskap at det beste vil være å rive det i filler. Så kan vi håpe vrakrestene hver for seg klarer å bygge opp noe fornuftig og innovativt over tid.

Lenke til kommentar

Det kan du si. Personlig foretrekker jeg at konkurrentene innoverer seg fram og vokser forbi (mye sånn som Android/mobile enheter presser Windows nå) framfor at en av de konkurransedrivende aktørene hopper av konkurransen (som AMD gjorde på desktop CPU-markedet, eller som med Nokia gjorde med Maemo/Symbian).

 

Jeg vil heller se et Microsoft med synkende markedsandel, enn et rasert PC-marked der man enten må bruke utdaterte versjoner eller skru på Wine for å kjøre Windows-programvare.

 

Med Elop til rors forventer jeg at Windows erklærer at Windows er en brennende platform og ikke bør satses på i 2014, forsvinner fra leverandørkjedene umiddelbart, kjøper en lisens til å selge IOS på sine devices i 2015, for så å selge Devices-enheten sin til Apple for en mrd kroner i 2017. Deretter kan de rendyrke sin tjeneste-avdeling og leve av Office-clouden inntil private skyer gjør Microsoft-skyen irrelevant. Forutser ikke så mye innovasjon, men Elop får jo på CV'n at han har ledet en avdeling i Apple i noen måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...