Gå til innhold

Synkende etterspørsel etter speilløst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At kompaktkameraer "forsvinner" har vi jo egentlig visst lenge, og produsentene har visst det også - de har kanskje bare undervurdert tempoet. Produsentene lanserer ikke lenger 8 segmenter av kompaktkameraer - det fokuseres gjerne på å holde modeller som gjør det de skal skikkelig. F.eks undervannsmodeller fra ulike merker, entusiastkameraer, og noen "amatør"-kompakt - bare for å ha det og.

 

At Nikon sin satsing ikke helt har truffet blink, visste nok mange allerede før det første nådde butikkhyllen..., men jeg må si at jeg synes de har solgt overraskende mange basert på tallene presentert i artikkelen.

 

Olympus/mFT har solgt godt, men kanskje mindre enn forventet, men det henger nok sammen med "Det må jo være speilrefleks"-holdningen til alle som i dag kjøper seg kamera. Mange selgere henger faktisk også i samme sump med at det kan da umulig være bra så lenge det ikke er stort og har speil. - og redaksjonen her på akam har også fått litt pepper fra meg når de lanserer guider for "speilrefleks" - da det skulle stått systemkamera.

 

Et eksempel fra en av mine bryllupsshoots i sommer; noen av gjestene kom bort til meg og lurte på hvorfor jeg hadde et sånn lite kamera. De hadde jo "store speilrefleks". De ble overrasket over hvilke funksjoner som var pakket inn i en så liten kropp - som jo ble enda mindre når jeg skrudde av grep og satte på et pancake objektiv.

Endret av kiskogl
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Olympus/mFT har solgt godt, men kanskje mindre enn forventet, men det henger nok sammen med "Det må jo være speilrefleks"-holdningen til alle som i dag kjøper seg kamera. Mange selgere henger faktisk også i samme sump med at det kan da umulig være bra så lenge det ikke er stort og har speil. - og redaksjonen her på akam har også fått litt pepper fra meg når de lanserer guider for "speilrefleks" - da det skulle stått systemkamera.

Ja, jeg synes dette er litt rart. Jeg kjenner mange som lar speilrefleksen sin ligge hjemme pågrunn av størrelsen. Og, nå når de speilløse er blitt såpass gode på autofokus, ISO-ytelse og objektivutvalg etc. så mener jeg at speilløst er et bedre valg for de aller aller fleste som kjøper nytt systemkamera i dag. Likevel så pusher de fleste elektronikk/foto-butikker klart mest speilrefleks og det samme føler jeg skjer på de fleste fotoforum inkludert dette...

 

...jeg mistenker det kan ha noe med at de fleste fotoentusiaster har speilrefleks selv og for lite kunnskap om kvalitetene til speilløse... :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en liten grafikk jeg lagde basert på CIPA-tallene for japansk kameraeksport. (Merk at Samsung ikke er med i regnestykket)

 

post-3851-0-25289500-1376379107_thumb.png

 

Telefonene overtar for de fysisk minste kompaktkameraene, men vil neppe overta for de med mye zoom, tele eller stor bildebrikke (CX/m43 eller større). Folk vil i overskuelig fremtid neppe gå tilbake til telefoner med mursteinstørrelse for å få det.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror også kameramarkedet har sovet litt i timen angående folkemassens bildebruk. Folk forventer at dingsene (telefonene) deres er på nett og enkelt kan dele bilder i sosiale media, trådløst, tagges med navn, sendes til en privat og sikker backuptjeneste, avisenes tipssider etc. Kameraene er kanskje også unødvendig store på grunn av skjermene. Folk har som regel mer egnede skjermer på telefonene og nettbrettene sine for gjennomsyn av bildene, samt fjernstyringsfunksjoner som live view og utløser. I lys av hvordan bilder brukes på telefoner fremstår dedikerte kameraer som gammeldags, men det behøver slett ikke være sånn. Kameraprodusentene trenger sårt friske impulser og nytenking. Samsung Galaxy NX er et friskt pust, men dessverre alt for dyrt og bare ett eneste kamera. Det må komme flere i samme gate som det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At to produsenter ikke har salg i henhold til hva de har håpt er ikke det samme som at etterspørselen etter speilløse synker. Overskriften passer ikke helt med innholdet.

 

AtW

 

Jeg tror også kameramarkedet har sovet litt i timen angående folkemassens bildebruk. Folk forventer at dingsene (telefonene) deres er på nett og enkelt kan dele bilder i sosiale media, trådløst, tagges med navn, sendes til en privat og sikker backuptjeneste, avisenes tipssider etc. Kameraene er kanskje også unødvendig store på grunn av skjermene. Folk har som regel mer egnede skjermer på telefonene og nettbrettene sine for gjennomsyn av bildene, samt fjernstyringsfunksjoner som live view og utløser. I lys av hvordan bilder brukes på telefoner fremstår dedikerte kameraer som gammeldags, men det behøver slett ikke være sånn. Kameraprodusentene trenger sårt friske impulser og nytenking. Samsung Galaxy NX er et friskt pust, men dessverre alt for dyrt og bare ett eneste kamera. Det må komme flere i samme gate som det.

 

Enig, de henger etter der. De burde legge inn støtte for applikasjoner i kameraene sine.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ender nok med at folk har speilrefleks til å fotografere anledninger, og bruker mobilkameraet til alt annet.

 

Du har nok rett der, flere bekjente har dslr som de kun bruker ved høytidelige anledninger, det pga. av at da skal bildene være "profesjonelle" da kjøper de det største dslr de finner som har full auto for da blir jo bildene superb :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

At kompaktkameraer "forsvinner" har vi jo egentlig visst lenge, og produsentene har visst det også - de har kanskje bare undervurdert tempoet. Produsentene lanserer ikke lenger 8 segmenter av kompaktkameraer - det fokuseres gjerne på å holde modeller som gjør det de skal skikkelig. F.eks undervannsmodeller fra ulike merker, entusiastkameraer, og noen "amatør"-kompakt - bare for å ha det og.At Nikon sin satsing ikke helt har truffet blink, visste nok mange allerede før det første nådde butikkhyllen..., men jeg må si at jeg synes de har solgt overraskende mange basert på tallene presentert i artikkelen.Olympus/mFT har solgt godt, men kanskje mindre enn forventet, men det henger nok sammen med "Det må jo være speilrefleks"-holdningen til alle som i dag kjøper seg kamera. Mange selgere henger faktisk også i samme sump med at det kan da umulig være bra så lenge det ikke er stort og har speil. - og redaksjonen her på akam har også fått litt pepper fra meg når de lanserer guider for "speilrefleks" - da det skulle stått systemkamera.Et eksempel fra en av mine bryllupsshoots i sommer; noen av gjestene kom bort til meg og lurte på hvorfor jeg hadde et sånn lite kamera. De hadde jo "store speilrefleks". De ble overrasket over hvilke funksjoner som var pakket inn i en så liten kropp - som jo ble enda mindre når jeg skrudde av grep og satte på et pancake objektiv.

 

Har selv ett hybridkamera av typen Sony Nex-6. Litt lite utvalg i objektiver kanskje, men foreløpig dekker det mine behov. Er egentlig superfornøyd med ett slikt lite og hendig kamera, og så kan jeg putte det i lomma med standard objektivet på. Kvalitet på bilder står heller ikke tilbake for speilrefleks. Folkens her er det bare å tørre å tenke nytt og ikke tro at alt må være med speil. :-)

Lenke til kommentar

Og det er heller ikke det jeg sier. Jeg spør dere som er frelste. Er hovedprioriteringen å putte kameraet i lomma? Det nevnes alltid, gjerne først.

Om jeg skule valgt mellom speilløst og DSLR? Ja, da er hovedgrunnen at kamera-systemet er mye mindre. Sjelden jeg putter det i lomma om jeg ikke skal på fest, men det er vesentlig enklere å frakte med seg på generell basis.

 

AtW

 

Er en motesak, dette med speilløst :)

 

Jeg sier ja takk begge deler, har både speil og et meget lite kamera som går i lomma.

Tviler jeg på, det vil spise mer og mer, og speil vil forbli en liten nisje, det vil ikke gå i bølger over tid, eller forsvinne igjen, som motetrender gjerne gjør.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...