Gå til innhold

Nokia Lumia 520 - det holder i massevis!


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

For noen dager siden utfordret forumbruker miothehunk oss andre forumbrukere til å kjøpe en Nokia Lumia 520 for å bli kjent med operativsystemet. Jeg har herved tatt opp utfordringen. Lørdag gikk jeg til anskaffelse av nevnte telefon, og her følger min rapport.

 

Jeg vet ærlig talt ikke hva som har skjedd etter at jeg i rask rekkefølge har skaffet meg og kvittet meg med både Nokia 820, Nokia 620 og HTC 8S. For nå virker det plutselig! Noe er skjedd med WP8, og de aller fleste av mine inngrodde motforestillinger er nå rede for søppelkassa.

 

For 999 kr får man en helt kurant telefon. Byggekvaliteten er ok, man kan utvide minnekapasiteten med minnekort, skjermen er helt ok, og den reagerer raskt på sveiping og trykking på ikoner. Grensesnittet er ikke så fargerikt som hos Android og iOS, men det får man bare leve med. WP8 er stabilt, og så langt har jeg ikke funnet bugs eller opplevd at telefonen har låst seg.

 

Utvalget av apper er ok, men jeg savner fortsatt noen av appene som jeg har både i Android og iOS. I mange tilfeller finnes det helt ok erstatninger som virker bra eller bedre i WP8, uten at jeg har forsket særlig mye på det. Jeg nøyer meg bare med å konstatere at utvalget av apper er viktig for mange som skal velge mobil, men at årsakene til å velge bort WP8 blir færre dag for dag.

 

Mens vi snakker om apper. Hjemmeskjermen er delt i to. Til venstre har du en skjerm der du kan legge de mest brukte appene dine, og til høyre har du den komplette lista. Enkelt og greitt. Et pluss for at mange av de forhåndsinstallerte appene kan slettes. Takk og pris, for der var det mye rart.

 

Det aller største fremskrittet er at dra-og-slipp fungerer, også for musikk. Slik var det dessverre ikke før, tror jeg. Den innebygde mediespilleren finner alt jeg legger over, så det er et stort pluss. Hvis dette også virker med 64 GB minnekort, så er jeg herved lykkelig.

 

Det heter seg at telefonen har 8 GB minne. 2 GB av dette går med til operativsystemet, og etter to dagers bruk har den kryptiske posten «other» vokst til 1 GB, uten at jeg aner hva dette kan være. Noen som vet hva det er og hvordan det kan slettes?

 

Og konklusjonen? For 999 kroner får man en helt kompetent telefon, med god skjerm og byggekvalitet, ok ytelser og et greitt utvalg av apper. Løp og kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ærlig talt ikke hva som har skjedd etter at jeg i rask rekkefølge har skaffet meg og kvittet meg med både Nokia 820, Nokia 620 og HTC 8S. For nå virker det plutselig! Noe er skjedd med WP8, og de aller fleste av mine inngrodde motforestillinger er nå rede for søppelkassa.

Ikke for å virke vanskelig eller noe, men det har ikke vært noe radikale endringer i WP8. Kanskje endringen har skjedd et annet sted? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint å høre at du synes telefonen var bra mia_tuk.

Dersom du går til innstillinger, lagringskontroll og så på detaljer vil du på sett og vis få tilbake noe av det telefonen bruker til "other" Bla deg ned til midlertidige filer og trykk "fjern"

 

Nokia er flinke på dette med enkelte hjelpeprogrammer, og det kommer oppdateringer fortløpende. Som du sier er det en del fjas som ikke interesserer. Glam me osv osv.

 

Hvilke apper er det du savner?

 

Siden 520 bare har 8 GB minne er det vel viktig at du legger så mye data på minnekortet som mulig. Musikk, bilder, videoer etc. Min telefon har ikke minnekort så jeg vet ikke om man kan legge apper og kjøre disse fra minnekort.

 

Jeg er spent på hva GDR2 vil by på av oppdateringer. Lykke til videre med telefonen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hyggelig å høre at du synes den er bra :)

gdr1 kom med litt småfiks, så har nok blitt noe bedre. ( er nok ikke bare hodet ;)) ser fram til gdr2/amber for å få fm-radio og annet...

Data Sense blir også bra, muligheter til å styre hvor mye data appene får bruke og oversikt over bruk.

Hvis da ikke Telenor kutter støtte for den, eneste årsak evnt. må da være at de ikke vil vi skal se om forbruket stemmer... ;)

Telenor, JEG VIL HA DATASENSE!!!

De bør vel snart være klare til å sende ut, ser fram til litt oppdateringer. (og så blir det å vente på gdr3)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For noen dager siden utfordret forumbruker miothehunk oss andre forumbrukere til å kjøpe en Nokia Lumia 520 for å bli kjent med operativsystemet. Jeg har herved tatt opp utfordringen. Lørdag gikk jeg til anskaffelse av nevnte telefon, og her følger min rapport.

 

 

Og konklusjonen? For 999 kroner får man en helt kompetent telefon, med god skjerm og byggekvalitet, ok ytelser og et greitt utvalg av apper. Løp og kjøp.

 

 

Men fortsatt en utrolig kjedelig telefon og et nitrist grensesnitt. 500 spenn på Finn?

Uff. Det var da trist å høre.

Om jeg får lov å spørre. Hva er det egentlig som skuffer deg. Jeg skjønner at du ikke liker grensesnittet. Men hva gjør WP så kjedelig?

Jeg har og bruker fast både WP og Android, og sitter med stikk motsatt oppfatning. Android er rotete, uorganisert, nesten umulig å finne gode apper i myldret av unyttige ting.

Har du forresten fått GDR2 oppdateringen? Ikke at den er så stor men..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

 

Uff. Det var da trist å høre.

Om jeg får lov å spørre. Hva er det egentlig som skuffer deg. Jeg skjønner at du ikke liker grensesnittet. Men hva gjør WP så kjedelig?

Jeg har og bruker fast både WP og Android, og sitter med stikk motsatt oppfatning. Android er rotete, uorganisert, nesten umulig å finne gode apper i myldret av unyttige ting.

Har du forresten fått GDR2 oppdateringen? Ikke at den er så stor men..

Hei, Miothehunk

 

Jeg har lagt den ut på Finn. Dette er en billigtelefon, og da passer den ikke inn i systemet mitt. Dette er en ren forretningsavgjørelse. Med ni (!) androider og en iPhone blir det rett og slett for mange telefoner for meg, og da selger jeg den fremfor å bare ha den i skuffen. Noen blir sikkert glad for å få den for 600 kroner.

 

Edit: Men jeg vurderer fortsatt en Lumia 925. Kanskje jeg skulle selge iPhonen (4S 64 GB), og steppe opp?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Android er rotete, uorganisert, nesten umulig å finne gode apper i myldret av unyttige ting.

 

Også jeg synes at det er vanskelig å skille klinten fra hveten i Android. Jeg føler at søkeresultatene i Play Store reflekterer hvilken sortering Google har interesse av, ikke hvilken sortering som passer min profil / mitt søk. Det er for å fremme Googles interesser at det f.eks. ikke går an å sortere søkeresultatene.

 

Det jeg synes er dårlig der er altså selve Play Store appen, som jeg føler gir resultat basert på Googles forretningslogikk framfor søkeekspertise. Dette er ikke ment som kritikk av Android. Jeg synes ikke Android som OS er rotete eller uorganisert.

 

Jeg søker heller etter "rett" app via vanlige google-søk på desktoppen enn via Play Store på mobilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mulig det. Du forsøkte å frata en annen den subjektive meningen han hadde gjort seg opp. Det går ikke an. Strengt tatt skal det ikke engang være ønskelig. ;)

Problemet var at meningen hans var ubegrunnet og derfor fullstendig intetsigende. Hvis vi ikke skal diskutere den subjektive meningen, så hvorfor poste den på et forum? Mia_tuk er overveiende positiv i første post, og deretter blir telefonen plutselig "kjedelig" med et "nitrist grensenitt" 5-6 poster lenger nede (se forøvrig post #3). Det hang ikke sammen, og det var altså mer naturlig å anta at han snakket om en annen telefon.

 

Kanskje han hadde postet i feil forum? ;)

 

Man skal ikke frata andre sine subjektive meninger. Dette er et fritt land og alle har lov til å ta feil ( ;) ). Men man skal heller ikke gjøre det vanskelig, for ikke å si umulig, for andre å argumentere hvis man er interessert i diskusjon. :)

"Telefonen er dum fordi den er dum" er vanskelig å svare skikkelig på.

Lenke til kommentar

Hei, Miothehunk

 

Jeg har lagt den ut på Finn. Dette er en billigtelefon, og da passer den ikke inn i systemet mitt. Dette er en ren forretningsavgjørelse. Med ni (!) androider og en iPhone blir det rett og slett for mange telefoner for meg, og da selger jeg den fremfor å bare ha den i skuffen. Noen blir sikkert glad for å få den for 600 kroner.

 

Edit: Men jeg vurderer fortsatt en Lumia 925. Kanskje jeg skulle selge iPhonen (4S 64 GB), og steppe opp?

Ok. Forstår. Men det er respektabelt at du tok meg på ordet. 520 har jo mange begrensninger men er en grei innstegsmobil. Du har kanskje lest annetsteds på forumet at min 920 døde og jeg oppgraderte til 925. Er strålende fornøyd med denne, men jeg er da også svært fornøyd med WP og ser bare spenede ting i horisonten.

925 er jo egentlig veldig forskjellig designmessig fra de andre Lumiatelefonene også.

Som sagt, det var sporty av deg å prøve. :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

Som sagt, det var sporty av deg å prøve. :-)

Takk!

 

Edit: Men som sagt, en ren forretningsavgjørelse.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...