Gå til innhold

Gjenoppliver eldgamle patenter med 3D-printing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bokmerket/penneholderen kan ekstruderes i aluminium for brøkdelen av kostnaden for å 3D-printe produktet. Ekstrudering betyr å presse aluminiumsbarer gjennom en dyse slik at det kommer ut en "makaronistreng" i andre enden. Aluminiumen presses gjennom dysa med høyt trykk, f.eks tretti tonn (ingen oppvarming av aluminiumsbarene er nødvendig).

 

Et såpass enkelt ekstruderingverktøy som det som trengs til bokmerket/penneholderen koster neppe mer enn ti tusen kroner. Man ekstruderer tverrsnittet i lengder på ca fem meter (mange lengder) og kapper profilene opp i passe bokmerkebredder. Så tromles bokmerkene sammen med småstein i digre "sementblandere" for å runde kantene og vips har man et fint bokmerke med integrert penneholder. Produksjonskostnad per bokmerke overstiger neppe femti øre. At en erfaren patentbyråmedarbeider ikke vet såpass er egentlig svært overraskende (selv er jeg industridesigner og har vært med på å utvikle mange aluprofiler for ulike formål).

 

Ekstruderingsmetoden bruker allerede i dag til mange produkter, bl.a flaskeåpnere, aluprofiler i bilunderstell, sideveggene i togvogner og en million andre bruksområder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mange ideer som fortsatt er gode kun på papiret selv om de nå er tilgjengelige ved 3D-printing..

 

Den beste av de ideene som er valgt ut her må jo være den kombinert pen-holderen og bokmerke, men det designet er ikke så veldig egnet for 3D-printing. Med mindre man skal skreddersy design og utseende selvsagt.

 

Lurer litt på hva den ekstreme "salt-børsa" skal være godt for. Den har iallfall det designet som potensielt har mest å hente vha 3D-printing.

Lenke til kommentar

Den beste av de ideene som er valgt ut her må jo være den kombinert pen-holderen og bokmerke, men det designet er ikke så veldig egnet for 3D-printing. Med mindre man skal skreddersy design og utseende selvsagt.

 

Bokmerke og pen-holderen passer utmerket til å bli printet ut. Generelt sett så ser jeg ikke poenget med å poste designe til thingevers med mindre den er tilpasset produksjonsmetoder som 3d printing, laserskjering osv.

 

Bokmerket/penneholderen kan ekstruderes i aluminium for brøkdelen av kostnaden for å 3D-printe produktet. Ekstrudering betyr å presse aluminiumsbarer gjennom en dyse slik at det kommer ut en "makaronistreng" i andre enden. Aluminiumen presses gjennom dysa med høyt trykk, f.eks tretti tonn (ingen oppvarming av aluminiumsbarene er nødvendig).

...

 

Aluminium er ganske kostbar materialet i seg selv og den teknikken du snakker om, egner seg ikke helt på stuebordet. 1kg print materialet til 3d skriver ligger idag på mellom 100-300kr. 3D skrivere får du idag kjøpt for under 5000,- kr. Enkelhet ved å bruke 3d printere kan neppe sammenlignes med noe annet - du trenger ikke å kunne noe som helst - trykker på print - og dings er ferdig.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

 

Aluminium er ganske kostbar materialet i seg selv og den teknikken du snakker om, egner seg ikke helt på stuebordet. 1kg print materialet til 3d skriver ligger idag på mellom 100-300kr. 3D skrivere får du idag kjøpt for under 5000,- kr. Enkelhet ved å bruke 3d printere kan neppe sammenlignes med noe annet - du trenger ikke å kunne noe som helst - trykker på print - og dings er ferdig.

 

I dette tilfellet var det ikke snakk om en sammenligning mellom stykk-produksjon ved de forskjellige metodene, men at akkurat dette designet er godt egnet for serieproduksjon gjennom ekstrudering av aluminium.

 

Forøvrig har jeg hatt dårlig erfaring med slike "snap-låser" og 3D-printet materiale, da det ble utmattet veldig fort. Jeg husker ikke hvilken type plast det var som ble brukt på denne maskinen, men det var det samme som stort sett blir brukt på printere i 15000kr klassen.

 

Edit: Designet er lett å lage ved hjelp av 3D-printing, men det utnytter seg dårlig av fordelene ved 3D-printing, med mindre man inkluderer en grad av skreddersøm, som sagt. Derfor vil jeg si at dette designet er lite egnet for 3D-printing.

Endret av Meinang
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

 

Enten så tilpasser man designet til pennen og håper på at plast på pennen er kraftig nok og blir ikke slitt av aluminium eller så velger man fleksibel ABS plast (samme som brukes i LEGO) og tilpasser designet slikt at margiene blir der etter. Kan ikke tenke meg i vildeste fantasier at "snap" vil være bedre i aliminium.

 

Materialer 3D printere bruke er som regel enten PLA eller ABS basert - det er ganske så uavhengig av pris så lenge det er snakk om maskiner til under 20000,- kr. Noe mer eksotiske materialler er å finne i maskiner i klasse over.

Lenke til kommentar

Man kan selvsagt ekstrudere bokmerket/penneholderen i plast også. Å presse pennen ned i en snap vil imidlertid ganske snart brekke av plasten, nesten uansett hva slags plast det er snakk om. Pennen bør derfor stikkes inn fra siden som i et hull.

 

Plast er forøvrig slett ikke et billig materiale (selv om mange feilaktig tror det), råvareprisen per volum ABS er ikke langt under tilsvarende for aluminium.

 

Aluminium egner seg dessuten godt for resirkulering og det kan resirkuleres uten at materialet forringes. Resirkulering av aluminium krever kun 5% av energien som er nødvendig for å lage råaluminium.

 

Aluminium kan dessuten sintres, en prosess som brukes i visse 3D-printere. Spesielt innen industrien er 3D-printing av aluminium interessant.

 

Jeg kimser ikke av plast, plast er et ypperlig materiale til mye. Men det finnes mange alternativer som ofte er like gode, lure og billige. En flaskeåpner av plast hadde vært håpløst, en flaskeåpner laget av en aluminiumsprofil er faktisk minst like billig å lage (forutsatt selvsagt at man lager flere enn én) og langt mer holdbar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så må du spørre deg selv - hvor ofte har du savnet å ha en kombinert penneholder og et bokmerke? Spiller det egentlig noen rolle om penneholderen/bokmerket er av metall eller printet ut på en 3D printer?

 

Selv leser jeg 3-4 bøker hver øke og har aldri savnet dette, eselører har fungert som bokmerke i alle år. Og pennen kan jeg jo bare legge på bordet. Selv ikke når jeg var flittig student var dette et savn eller noe jeg hadde orket å bruke en eneste krone på. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så må du spørre deg selv - hvor ofte har du savnet å ha en kombinert penneholder og et bokmerke? Spiller det egentlig noen rolle om penneholderen/bokmerket er av metall eller printet ut på en 3D printer?

 

Selv leser jeg 3-4 bøker hver øke og har aldri savnet dette, eselører har fungert som bokmerke i alle år. Og pennen kan jeg jo bare legge på bordet. Selv ikke når jeg var flittig student var dette et savn eller noe jeg hadde orket å bruke en eneste krone på. :)

 

Jeg har faktisk savnet det i flere situasjoner. Ofte, både i jobb og privat sammenheng har jeg med meg en liten notisblokk som ikke har noe feste for pen. Jeg bruker som regel billige og små bøker da sider ofte rives ut og gis til noen andre, og generelt brukes sidene for opp. I tillegg blokken i skitne miljø hvor jeg ikke ville ha brukt en finere notisblokk.

 

Men, verken mitt eller ditt bruksmønster er representativt for et eventuelt marked.

Lenke til kommentar

Bokmerket/penneholderen kan ekstruderes i aluminium for brøkdelen av kostnaden for å 3D-printe produktet. Ekstrudering betyr å presse aluminiumsbarer gjennom en dyse slik at det kommer ut en "makaronistreng" i andre enden. Aluminiumen presses gjennom dysa med høyt trykk, f.eks tretti tonn (ingen oppvarming av aluminiumsbarene er nødvendig).Et såpass enkelt ekstruderingverktøy som det som trengs til bokmerket/penneholderen koster neppe mer enn ti tusen kroner. Man ekstruderer tverrsnittet i lengder på ca fem meter (mange lengder) og kapper profilene opp i passe bokmerkebredder. Så tromles bokmerkene sammen med småstein i digre "sementblandere" for å runde kantene og vips har man et fint bokmerke med integrert penneholder. Produksjonskostnad per bokmerke overstiger neppe femti øre. At en erfaren patentbyråmedarbeider ikke vet såpass er egentlig svært overraskende (selv er jeg industridesigner og har vært med på å utvikle mange aluprofiler for ulike formål).Ekstruderingsmetoden bruker allerede i dag til mange produkter, bl.a flaskeåpnere, aluprofiler i bilunderstell, sideveggene i togvogner og en million andre bruksområder.

 

poenget er vel ikke at det kan produseres billigere, men at det ikke finnes et marked for masseproduksjon... Det er en god ide men hvor mange sånne forventer man å selge? Skal man bare ha 100 er 10000 kroner i oppstartkostnad mye dyrere enn 3d prining.

Lenke til kommentar

3d-printing er og vil forbli i lang lang tid en ekstremt ineffektiv og idiotisk måte å produsere noe annet enn prototyper med..... jeg gleder meg til om 1-2 års tid når 3d-printing-hysteriet forsvinner for alltid. Jeg jobber med profesjonell bruk av 3d-printere og ser den virkelige bruken men ingenting av det som kommer opp her eller i media har noen ting for seg og alle har totalt misforstått egenskapene til en 3d-printer.....

Lenke til kommentar

3d-printing er og vil forbli i lang lang tid en ekstremt ineffektiv og idiotisk måte å produsere noe annet enn prototyper med..... jeg gleder meg til om 1-2 års tid når 3d-printing-hysteriet forsvinner for alltid. Jeg jobber med profesjonell bruk av 3d-printere og ser den virkelige bruken men ingenting av det som kommer opp her eller i media har noen ting for seg og alle har totalt misforstått egenskapene til en 3d-printer.....

 

"Hysteri" er å dra det litt langt. Alle har ikke misforstått dette, det er du som har misforstått at dette er en artig hobby for mange. Profesjonell bruk og privat bruk er veldig forskjellig. Denne artikkelen handler ikke om at man skal bruke dette "profesjonellt", disse tegningene er her fordi hobbybrukere skal ha noe artig å gjøre uten å finne opp ting selv. Synes at du kunne ha spart deg for den kommentaren din, men det er min mening og du har selvfølgelig lov å legge ut din mening også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

3d-printing er og vil forbli i lang lang tid en ekstremt ineffektiv og idiotisk måte å produsere noe annet enn prototyper med..... jeg gleder meg til om 1-2 års tid når 3d-printing-hysteriet forsvinner for alltid. Jeg jobber med profesjonell bruk av 3d-printere og ser den virkelige bruken men ingenting av det som kommer opp her eller i media har noen ting for seg og alle har totalt misforstått egenskapene til en 3d-printer.....

 

Du tror ikke at du har missforstått det?.. At din professionelle tilnerming står i veien for å ha det gøy med denne teknologien og for å løse hverdagslig oppgaver med.

 

Jeg printer ting dag og bruker flere ting daglig - ja det er erstatning for ting jeg kan kjøpe i butikk, men når det gjelder deler til f.eks. kamera og div andre nice-to-have elementer er det gul verdt.

 

Største bruken for 3D printere er nok i opplæringen - det at du kan rask produsere ting og lære ganske mye i prosessen er nok fremtiden for 3D printere.

Lenke til kommentar

3d-printing er og vil forbli i lang lang tid en ekstremt ineffektiv og idiotisk måte å produsere noe annet enn prototyper med..... jeg gleder meg til om 1-2 års tid når 3d-printing-hysteriet forsvinner for alltid. Jeg jobber med profesjonell bruk av 3d-printere og ser den virkelige bruken men ingenting av det som kommer opp her eller i media har noen ting for seg og alle har totalt misforstått egenskapene til en 3d-printer.....

 

Den vise har talt, alle sammen. Det er bare å pakke sammen for hele industrien.

 

Her er tre (av mange) gode eksempler som viser at produksjon ved hjelp av 3D-printing er alt annet enn en "ekstremt ineffektivt og idiotisk" måte å produsere på:

 

- Høreapparat som kan skreddersys for din egen ørekanal, scann av ditt øre of ferdig produkt levert samme dag

- Hofteleddstimplantat av titan som skreddersys til din kropp, kan potensielt gjøres raskere og billigere en ved konvensjonelle metoder

- Airbus reduserer vekt av fly ved hjelp av 3D-printing, noe som gir en enorm besparelse i drivstoffutgiter, materialsvinn og redusert utslipp.

 

Det er enorme muligheter som ligger i additiv tilvirkning, og tiden da prosessen kun kunne brukes til prototyper er over. Og er du enda ikke overbevist anbefaler jeg deg å lese litt om de potensielle mulighetene innen nanoteknologi som nå er mulig ved hjelp av teknologien du fordømmer.

Lenke til kommentar

Om man vil ha ting i metall så kan man muligens gjøre en modifikasjon på skriveren slik at man skriver ut veldig hard voks. Når det så er en realitet kan man putte voks modellen i en "trekasse", for så å hardpakke sand rundt objektet, deretter putte dette i en varmovn slik at voksen renner ut. Eventuelt la voksen trekke inn i sanden? For så helle inn et metall. Skjønner at dette vil bli problematisk om man skal lage noe som er hult og eller har en kompleks struktur, spesielt når modellen er hul, men om man kan klare å la voksen trekke inn i sanden, kanskje sanden vil holde sammen selv på de mest avanserte hule strukturer... Bare en tanke men det kan fungere beroende på hvor flink man er og hvor god sand man bruker. Selvsagt også viktig å printe kanaler for å lede frem metallet til alle steder, samt ventil sjakter/luft sjakter for å sørge for at metallet flyter på plass så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Eller man tar med seg voksmodellen til en gjørtler, og lar vedkommende ta seg av sandstøpinga av metallet.http://no.wikipedia.org/wiki/Gjørtler

 

Om det ikke er super dyrt med Gjørtler så har jeg en masse mekaniske oppfinnelser jeg kunne tenkt meg å skrive ut i voks! Men først til tegnebrettet for å lage en voks mater, og det er en utfordring jeg kan tenke meg vil å være en gledelig en. Anbefaler likevel meg selv til å bli min egen Gjørtler og selvlært/selvlærdom er medisin for egen sjel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...