Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diverse spørsmål om tung MC


Anbefalte innlegg

Jeg leker litt med å ta lappen på tung MC og har noen spørsmål rundt dette.

 

Spørsmål 1:

Hva kan jeg forvente og regne med at lappen på tung MC koster?

Jeg har vanlig klasse B fra før og tok lappen i 1994.

 

Spørsmål 2:

Jeg er heeeelt grønn når det kommer til MC og jeg har ikke den fjerneste anelse på hvs som gjelder av merker etc. med tanke på kvalitet og "trynefaktor".

 

Det jeg vet er at jeg evt. skulle hatt en sykkel noe ala dette:

http://leeres.no/leeres/?product=intruder-c1800r

 

Altså ikke en typisk "racer", men en sykkel som er god å kjøre og som har plass til to personer hvor den andre også sitter godt.

 

Det er også viktig med "godlyd" og med det så mener jeg at det ikke akkurat gjør noe om den buldrer litt :)

 

Så kommer det store spørsmålet. Siden jeg ALDRI har verken kjørt eller sittet på en sykkel så aner jeg heller ikke hvordan dette går med tanke på akksellerasjon og fart. Jeg er ikke ute etter en sykkel som går styggfort, men det gjør jo heller ikke noe om det røsker litt. Det eneste sammenligningsgrunnlaget jeg har er biler jeg har hatt og min nåværende bil er en Mercedes A-250 AMG Sport med 211HK'er som skal gjøre 0-100 på ca. 6.6sek.

 

Så hva er det som gjelder her?

600cc/750cc/800cc/1500cc/1800cc etc..?

 

Noe annet jeg bør være oppmerksom på ved evt. valg av sykkel?

 

Hvis jeg bestemmer meg, så kommer jeg til å kjøpe nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha en cruisesykkel/sykkel for to så ville jeg gått for minst 1000cc. Faren min har en 700cc Honda Deuville, den er flott til rolig crusing, men blir i min mening litt svak med sine 65 hk. Litt av poenget med MC er man skal ha det gøy, og da er det greit med litt krefter. Dog ikke for mye krefter :-)

 

Hvis du skal kjøre på langtur - spesielt om kona skal være med - er det fordelaktig med noe med vindskjerm/kåpe.

 

En sykkel der du sitter rett opp-og-ned, men som allikevel er morsom er Honda VFR. Honda er bunnsolide sykler, VFR er en relativt nøytral MC(altså en "vanlig" MC, ikke en nisjesykkel). http://www.finn.no/f...nnkode=42853654

 

Hvis du og kona er grove (200 kg tilsammen) er det greit med noe større, som f.eks en Goldwing. Disse er dog dyre.

 

Sist, men ikke minst; Ikke kjøp en splitter ny sykkel som første sykkel. Som med bil må du lære deg å kjøre sykkel, og det er sannsynlig at du har en eller annen form for ulykke den første tiden. Da er det kjedelig å sitte på en splitter ny Harley til 200 000. Kjøp heller en brukt og billig MC til første sykkel. 50-100 000 for en "normal" MC med lav km-stand blir nok veldig bra som førstesykkel!

 

EDIT: Skrivefeil

EDIT2: Denne er fin å starte med, men er kanskje litt for kraftig som 1. sykkel?

EDIT3: Kjøp sykkel med kardang. Det er mye enklere å vedlikeholde.

Endret av konduktans
Lenke til kommentar

Blir jo nødvendigvis mye synsing her da... :)

 

Lappen? Alt fra 25 og oppover. Hadde jeg vært deg; ikke ta de som er billigst. Ta de som gir deg det mest seriøse inntrykket. Å kjøre MC krever mer av deg som fører, og førerfeil kan oftere være fatale på en MC kontra bil. 9 år i bil sløver sansene (tro meg, jeg tok lappen på MC først, så kjørte det noen år, så bil (og bare bil), så begynte jeg å kjøre MC igjen. Det var et par ting jeg hadde glemt på de nokså få årene, så en god kjørelærer (og ikke minst medlemskap i NMCU og gjerne en lokal MCklubb som har kjørekurs) kan være smart.

Siden du ikke har kjørt MC før, ville jeg startet med noe langt mer lettkjørt enn den cruiseren du lenker til. En helt ordinær gatesykkel, eller kanskje en rampesykkel (som diverse KTM-er) kan være smarte valg. Disse er langt lettere å bli venn med, og du lærer deg kjøreteknikk på en trygg måte. Nå er du ikke akkurat en fjortis lenger, så vil tro du har vett til å la vær å dra på mer en noenlunde fornuftig, så om du etter reglene kan ta lappen direkte på A uten begrensninger (jeg kan ikke reglene på dette med effektbegrensning, sikkert andre her som kan det) så trenger du ikke være redd for å ta en sykkel med godt med hester: En moderne sykkel er som regel såpass fint tilpasset at selv med latterlig mye hester så er de snill å kjøre om du prøver å kjøre snilt :green:

Nesten alt av MC vil være et råskinn i.f.t bilen din m.t.p. motorkraft, men bla.a. den cruiseren du lenker til er noe du må ta det rolig med i svingene, iallfall inntil du er mer erfaren. Slike cruisere har gjerne lav bakkeklaring og veldig lang akselavstand, og det er mer enn 1 som har gjort den tabben å dra på for hardt gjennom svingen med en slik. F.eks denne kan du ha det ganske så gøy med. Går mer enn godt nok for de første sesongene/første sesongen, og er lettsolgt senere når du har funnet ut hva du heller vil ha. Den er fint til båre by og landevei. Denne er latterlig lettkjørt, ypperlig å lære seg kjøreteknikk, men kanskje best til bykjøring / kortere turer.

Hva vil du bruke sykkelen til tror du? Småkjøring i bykjernen og andre korte turer på svingete veier, eller er det mer landevei og sluke mange mil?

 

Grovt sett gir mer kubikk roligere kjørestil, men ingen regel uten unntak. F.eks er typiske R-japser på 600 ccm moro å kjøre, men du må gjerne gire mer enn med tilsvarende sykkel med 1000-1300cc. Større kubikk gir større vekt, og min snart 25 år lange kjøretrening med sykkel tilsier at personlig liker jeg sykler med lav vekt og ikke nødvendigvis så stor motor. Men så kjører jeg mest på svingete vei, og bruker sykkelen til og fra arbeid, langtur er uaktuelt for min del. Pr idag kjører jeg en lett og liten 250 (26 HK 130KG) slett ingen racer men morsom og lett å leke seg med.

 

Godlyd er jo ytterst subjektivt, men med en V2 eller V4 skal det godt gjøres å bomme, men du må nok ut å handle eksos. I så fall ville jeg først ha kjøpt sykkelen, kjøre den inn, og så ta kontakt med en interesseklubb/forum for akkurat din sykkel, og der få anbefaling til eksos og anna gøy. Det er ikke bare-bare å bytte eksos på en ny sykkel, tenning, blanding og eksosanlegget må passe sammen.

 

Ble mye skribbel-rabbel her, men kanskje det hjelper deg litt likevel :dribble:

Lenke til kommentar

Takker for svar konduktans :)

 

Jeg har egentlig ingen aning om hvor mye "muskler" det bor i en 700ccm sykkel, og hvor mye en slik gjør fra 0-100km/t. Men å ha noe som går treigere enn bilen jeg har blir vel litt tamt tror jeg. :)

 

Sikkert ikke dumt å kjøpe brukt den første gangen, så det skal jeg tenke på.

 

En kompis av meg hadde en gang en Honda CBR 600 og mente på at denne var raskere enn en CBR 1100 da sistnevnte var tyngre. Gjelder dette også såkalte touring sykler?

 

beklager litt vaklende spørsmål her, men er helt grønn på dette med MC og har heller ikke mulighet til å låne/prøve en sykkel, da jeg ikke har lappen.

 

Jeg vil vertfall ikek ha en sykkel som fiser av gårde med 40.000 omdreinger og høres ut som en småkåt humle. jeg er ute etter en litt buldrende cruiser som er god å kjøre og som er sterk på lave turtall.

Lenke til kommentar

Blir jo nødvendigvis mye synsing her da... :)

 

Lappen? Alt fra 25 og oppover. Hadde jeg vært deg; ikke ta de som er billigst. Ta de som gir deg det mest seriøse inntrykket. Å kjøre MC krever mer av deg som fører, og førerfeil kan oftere være fatale på en MC kontra bil. 9 år i bil sløver sansene (tro meg, jeg tok lappen på MC først, så kjørte det noen år, så bil (og bare bil), så begynte jeg å kjøre MC igjen. Det var et par ting jeg hadde glemt på de nokså få årene, så en god kjørelærer (og ikke minst medlemskap i NMCU og gjerne en lokal MCklubb som har kjørekurs) kan være smart.

Siden du ikke har kjørt MC før, ville jeg startet med noe langt mer lettkjørt enn den cruiseren du lenker til. En helt ordinær gatesykkel, eller kanskje en rampesykkel (som diverse KTM-er) kan være smarte valg. Disse er langt lettere å bli venn med, og du lærer deg kjøreteknikk på en trygg måte. Nå er du ikke akkurat en fjortis lenger, så vil tro du har vett til å la vær å dra på mer en noenlunde fornuftig, så om du etter reglene kan ta lappen direkte på A uten begrensninger (jeg kan ikke reglene på dette med effektbegrensning, sikkert andre her som kan det) så trenger du ikke være redd for å ta en sykkel med godt med hester: En moderne sykkel er som regel såpass fint tilpasset at selv med latterlig mye hester så er de snill å kjøre om du prøver å kjøre snilt :green:

Nesten alt av MC vil være et råskinn i.f.t bilen din m.t.p. motorkraft, men bla.a. den cruiseren du lenker til er noe du må ta det rolig med i svingene, iallfall inntil du er mer erfaren. Slike cruisere har gjerne lav bakkeklaring og veldig lang akselavstand, og det er mer enn 1 som har gjort den tabben å dra på for hardt gjennom svingen med en slik. F.eks denne kan du ha det ganske så gøy med. Går mer enn godt nok for de første sesongene/første sesongen, og er lettsolgt senere når du har funnet ut hva du heller vil ha. Den er fint til båre by og landevei. Denne er latterlig lettkjørt, ypperlig å lære seg kjøreteknikk, men kanskje best til bykjøring / kortere turer.

Hva vil du bruke sykkelen til tror du? Småkjøring i bykjernen og andre korte turer på svingete veier, eller er det mer landevei og sluke mange mil?

 

Grovt sett gir mer kubikk roligere kjørestil, men ingen regel uten unntak. F.eks er typiske R-japser på 600 ccm moro å kjøre, men du må gjerne gire mer enn med tilsvarende sykkel med 1000-1300cc. Større kubikk gir større vekt, og min snart 25 år lange kjøretrening med sykkel tilsier at personlig liker jeg sykler med lav vekt og ikke nødvendigvis så stor motor. Men så kjører jeg mest på svingete vei, og bruker sykkelen til og fra arbeid, langtur er uaktuelt for min del. Pr idag kjører jeg en lett og liten 250 (26 HK 130KG) slett ingen racer men morsom og lett å leke seg med.

 

Godlyd er jo ytterst subjektivt, men med en V2 eller V4 skal det godt gjøres å bomme, men du må nok ut å handle eksos. I så fall ville jeg først ha kjøpt sykkelen, kjøre den inn, og så ta kontakt med en interesseklubb/forum for akkurat din sykkel, og der få anbefaling til eksos og anna gøy. Det er ikke bare-bare å bytte eksos på en ny sykkel, tenning, blanding og eksosanlegget må passe sammen.

 

Ble mye skribbel-rabbel her, men kanskje det hjelper deg litt likevel :dribble:

Takker for et meget informativt svar fikse! :)

 

Når du sier at alt av motorsykler vil virke som råskinn i forhold til bilen jeg har i dag gjør at jeg får en anelse om hva jeg bør forvente meg og hvilke kubikk det er som gjelder, så den takker jeg for :)

 

Jeg kommer nok til å kun bruke sykkelen på godversdager og aller heslt på halvdags/dagsturer på landelige veier samt en del på E6. Har lenge drømt om å ta turen til Trollstigen med sykkel, men har ikke den fjerneste anelse om hvordan det er å kjøre så langt med en sykkel kontra en bil.

 

Sykkelen blir nok kun brukt på godversdager og siden jeg har bil ved siden av, så kan man vel si at den kun vil bli brukt rundt 3-4mnd. i året.

 

Jeg har sett mange kjøre sykkel opp trollstigen etc. og jeg må si at det ser veldig befriende og sosialt ut, kontra det å sitte inni en bil.

 

medlem av en motorsykkelklubb er et must, men også her er jeg helt blank. jeg avstår gjerne fra slåsskamper/torpedovirksomhet/heroin etc. og jeg har heller ikke lyst til å prise herren for å bli medlem i en klubb, for det finens vel også slike kristne klubber og det kan jeg godt spare meg for.

 

Men det viktigste aller først er å få litt innsikt i hva jeg kan forvente av sykkelen og ikke minst hvilken sykkel jeg bør gå for. Men det er ingen tvil om at jeg har lyst på en cruiser som buldrer litt og som har krefter nok til å gi meg et større smil om munnen enn det min personbil gjør :)

Lenke til kommentar

Joda, CBR600 er rasende morsomt det, men det var dette med den humlen du snakker om da.. Den våkner til live først på høye turtall.

Noe som burde være "porno" for en som vil ha buldrelyd og kraft på lave turtall, er denne . Der har du brukbare kjøreegenskaper også. Men kanskje noe ekstremt som førstesykkel :)

Jeg tror nok jeg muligesn er ute etter en mer cruiser enn denne. Jeg vil ha en sykkel som jeg slipper å ligge over tanken. Sittestilling er svært viktig og at den er god å kjøre teller aller høyst :)

Lenke til kommentar

Ang krefter så varierer det stort, men veldig mye (ikke alt!) av du finner på markedet idag er ganske mye kvikkere enn bilen din. Jeg hadde en Deauville 650, som jeg spritet litt opp. Ca 65HK på 240KG. I overkant av 5 sekunder på 0-100. Ganske slappe greier i MC-sammenheng, men jeg trivdes fint med den. Kvikkere enn bilen din, men det røkker ikke i armene akkurat. Det som jeg likte med den var at jeg kunne trives med å kjøre i noenlunde edruelige hastigheter. Fruen hadde en CBR600. Hysterisk morsomt i hastigheter langt forbi det fornuftige, kjedelig i norske hastigheter. Jeg fikk problemer med at horna vokste ut av pannen, så jeg måtte gi meg med å kjøre den. Alt annet enn stram vaier var uaktuelt, og en blir ikke gammel i MC-gamet med en slik holdning :ph34r:

Angående sittestilling, og det faktum at du vil ut å kjøre litt langtur, da må du være litt obs. Noen cruisere kan være ganske så bra, men mange av disse vil være direkte feil for ryggen. Lang akselavstand og høy vekt gjør en stor cruiser til en heller tung opplevelse å dra med seg gjennom skarpe svinger. Du bør ha en _litt_ foroverlent stilling, som en tourer, om du vil kjøre mange timer. Vindskjerm og kåpe er heller ikke feil, dvs du bør ha det. Langkjøring med sykkel uten skjerm er relativt slitsomt.

BMW har mye flotte touring-tilpassede sykler med enorm komfort, men så var det dette med lyden da... Jeg har ennå ikke hørt en BMW med tøff lyd. Klarer du deg uten lyd, og synes at BMW sine _ser_ OK ut, så kan det være noe å vurdere.

Så sant du ikke har planer om å dra på bakhjulet, så se etter kardang. Mye mindre stell (dvs ingen stell), kontra kjede som krever en god del stell. Bakdelen med kardang er økt vekt, og på noen sykler så løfter baken seg når en akser, og ikke alle liker det.

Personlig ville jeg gitt lillefingen for å få kardang på den lille tassen jeg har idag, men så kjører jeg om vinteren også (= latterlig mye stell av kjedet).

Lenke til kommentar

Ang krefter så varierer det stort, men veldig mye (ikke alt!) av du finner på markedet idag er ganske mye kvikkere enn bilen din. Jeg hadde en Deauville 650, som jeg spritet litt opp. Ca 65HK på 240KG. I overkant av 5 sekunder på 0-100. Ganske slappe greier i MC-sammenheng, men jeg trivdes fint med den. Kvikkere enn bilen din, men det røkker ikke i armene akkurat. Det som jeg likte med den var at jeg kunne trives med å kjøre i noenlunde edruelige hastigheter. Fruen hadde en CBR600. Hysterisk morsomt i hastigheter langt forbi det fornuftige, kjedelig i norske hastigheter. Jeg fikk problemer med at horna vokste ut av pannen, så jeg måtte gi meg med å kjøre den. Alt annet enn stram vaier var uaktuelt, og en blir ikke gammel i MC-gamet med en slik holdning :ph34r:

Angående sittestilling, og det faktum at du vil ut å kjøre litt langtur, da må du være litt obs. Noen cruisere kan være ganske så bra, men mange av disse vil være direkte feil for ryggen. Lang akselavstand og høy vekt gjør en stor cruiser til en heller tung opplevelse å dra med seg gjennom skarpe svinger. Du bør ha en _litt_ foroverlent stilling, som en tourer, om du vil kjøre mange timer. Vindskjerm og kåpe er heller ikke feil, dvs du bør ha det. Langkjøring med sykkel uten skjerm er relativt slitsomt.

BMW har mye flotte touring-tilpassede sykler med enorm komfort, men så var det dette med lyden da... Jeg har ennå ikke hørt en BMW med tøff lyd. Klarer du deg uten lyd, og synes at BMW sine _ser_ OK ut, så kan det være noe å vurdere.

Så sant du ikke har planer om å dra på bakhjulet, så se etter kardang. Mye mindre stell (dvs ingen stell), kontra kjede som krever en god del stell. Bakdelen med kardang er økt vekt, og på noen sykler så løfter baken seg når en akser, og ikke alle liker det.

Personlig ville jeg gitt lillefingen for å få kardang på den lille tassen jeg har idag, men så kjører jeg om vinteren også (= latterlig mye stell av kjedet).

Jeg ser kanskej at behovet mitt er litt annerledes enn det jeg faktisk har lyst på, og da kan det bli litt vanskelig, hehe.

 

Jeg har på ingen måte noen interesse av å dra på bakhjulet, men vil ha en sykkel som er sterk på lavt turtall og som buldrer litt. Høye hastigheter og "banekjøring" er ikke noe som interreserer meg. jeg føler vel at jeg har vokst fra meg akkurat den biten. Jeg liker god aksellerasjon, men toppfart og idiotkjøring er ikke helt meg.

 

Jeg er ute etter en sykkel jeg kan kose meg med som har mer enn nok krefter til å dra forbi en bobil opp trollstigen på noen sekunder uten at dette føles anstrengende med høyt turtall.

 

Stort sett blir det nok bare meg på sykkelen, og den vil nok også bli veldig lite brukt. (Bortsett fra i begynnelsen da :) ). Blir mest som hobby. Kjøre sammens med gutta i klubben og dra på noen dagsturer sommerstid. Kanskje litt jobbkjøring på sommeren.

 

Siden jeg bor i en by som også snart blir innrammet av flotte bomstasjoner som jeg må passere hver dag på vei til jobb, så skader det jo heller ikke med en sykkel :)

Lenke til kommentar

Sjekket forresten forsikring hos Gjensidige på en Suzuki Intruder 1600. :)

 

2.100,- i året :lol:

 

Ikke akkurat det jeg hadde sett for meg, hehe.

 

Men jeg har jo full bonus fra før (80%) og er 37 sommre gammel, så det er nok kanskje formildende, men må si jeg ble overasket i positiv grad :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Takker for et meget informativt svar fikse! :)

 

Når du sier at alt av motorsykler vil virke som råskinn i forhold til bilen jeg har i dag gjør at jeg får en anelse om hva jeg bør forvente meg og hvilke kubikk det er som gjelder, så den takker jeg for :)

 

 

Jeg har sett mange kjøre sykkel opp trollstigen etc. og jeg må si at det ser veldig befriende og sosialt ut, kontra det å sitte inni en bil.

 

medlem av en motorsykkelklubb er et must, men også her er jeg helt blank. jeg avstår gjerne fra slåsskamper/torpedovirksomhet/heroin etc. og jeg har heller ikke lyst til å prise herren for å bli medlem i en klubb, for det finens vel også slike kristne klubber og det kan jeg godt spare meg for.

 

 

Bare hyggelig :-)

 

Som sagt, ikke alt av sykler, men det meste av det en får tak i vil være en god del kvikkere. En annen ting er at du får en helt annen opplevelse av vær og vind og natur. Dvs du merker en akselerasjon/retardasjon/svinger på en helt annen måte, og ikke minst du merker naturen på en helt annen måte: Kjører du gjennom et område med furuskog så kjenner du furulukten. Kjører du bak en dieselbil med dårlige dyser og mye sot, så merker du det og :eek:

 

Derfor kjøper du en sykkel med motor nok til å smette forbi vogntog :wee: Den Deauville-en jeg hadde var noe svak til å "smette" forbi vogntog i motbakke og med kort sikt. Med bil gjør du bare ikke slikt. Med MC med f.eks 100HK på 200KG så er en slik manøver en lek. Men den Vstrom-en jeg lenket til tidligere er slett ikke dum. Der har du sittestiling og komfort, du kan få lyd, og heller ingen sinke. For noen år siden var fokuset veldig på R-sykler, med masse HK og sinnsyk toppfart. Du får dette i dag og, men heldigvis har dette roet seg endel. Nå finner du mye spennede sykler med rikelig med kraft til edruelige hastigheter og heftig akselerasjon uten at du må ha 200HK. Du trenger ikke en sykkel som har 300KM/t som maks for å kose deg maks her i Norge. Her har vi så mye svinger at kjøreegenskaper teller vel så mye, og forskjellene er betydelig fra en typisk cruiser til en tourer/sportstourer. Min dagligsykkel har som sagt kun 26HK på 130KG. Drar ikke skinnet av pølsen akkurat, men med en giring som gir maks 130KM/t så er aksen faktisk ikke så gærn. Det skal en nokså frisk bil for å holde følge med meg opp til 80, så bykjøring går frisk unna. Her jeg bor er det uansett ikke lov å kjøre fortere enn 80 noensteder, så....(dere på Østlandet fikk 100KM/t mens her på vestlandet gikk vi ned fra 90 til 80, sukk).

 

Ang MC-klubb så ville jeg kanskje først ha hørt litt inne på f.eks mcsiden. Der finner du flere som garantert vil kunne gi deg bedre hjelp enn jeg kan, jeg aner jo du bor på Østlandet. Jeg bor utenfor Bergen, så litt vanskelig å tipse om klubber :tease:

Forøvrig vil du på mcsiden kunne treffe mange som er "voksne" og erfarne, og som kan tipse om både kjøreskoler, type sykkel, kjøreutstyr, og så videre.

Du vet, 99% av MCister er helt ordinære mennesker. Advokater, prester, lærere, arbeidsledige, ingeniører, politi... 1% er banditter, og et ytterst beskjedent antall vil prøve å dytte jesus på deg :rofl: Men ikke alle klubber er såvidt store at de kan tilby deg kjøretrening, men det vil overraske meg om det ikke finnes noen slike på Østlandet også.

Lenke til kommentar

Sjekket forresten forsikring hos Gjensidige på en Suzuki Intruder 1600. :)

 

2.100,- i året :lol:

 

Ikke akkurat det jeg hadde sett for meg, hehe.

 

Men jeg har jo full bonus fra før (80%) og er 37 sommre gammel, så det er nok kanskje formildende, men må si jeg ble overasket i positiv grad :)

Forskjellene på forsikring på MC er ganske ekstreme! Grovt sett kan du si at jo flere "R" i navnet, jo dyrere. Ekstremsykkel gir ekstrem pris. Så finner du en sykkel du vil ha, så kan det være smart å sjekke med et par selskap før du kjøper, for prisene varierer til langt utenfor det logiske.

Men, får du bonus med deg fra bil til MC da? Trodde ikke det jeg, men... At du er 37 hjelper nok endel, tror Gjensidige har 30 år som en magisk grense.

Min lille 250 var dyr hos Gjensidige, men rimelig hos If (under halv pris).

Lenke til kommentar

Jeg bommet litt med den bonusen, og siden jeg også skal ha bil, så blir det jo startbonus 20% som blir det riktige. Kjørte en ny beregning hos Gjensidige med 20% bonus kontra 80% og prisen ble da 2.900,- pr. år. Slett ikke galt det heller, hehe.

 

Det er litt irriterende at jeg aldri får opplevd hvilke fartsegenskaper det er i en sykkel før jeg evt. begynner på førerkurset, så jeg føler jeg kanskje må søke litt på youtube for å finen noen videoer med MC kontra bil med tanke på aksellerasjon etc.

 

Jeg er som sagt ikke ute etter noen racingsykkel som går fra 0-100 på 2sek. på bakhjulet og høres ut som en sinna veps som sagt, og jeg akter ikke å ha en sykkel som kan sidestilles med Bugatti Veyron på flatmark. Jeg er ute etter en sykkel som drar veldig bra fra 0-100km/t og helst på lavt buldrende turtall. Toppfart er lite interresant. Og med veldig bra så mener jeg at den bør kjøre fra min nåværende bil med god margin med tanke på aksellerasjon.

 

Aksellerasjon i fart er også viktig som feks. forbikjøring. I mine øyne så gjør dette en sykkel morsom å kjøre, men jeg vet som sagt ikke hva jeg kan forvente meg. Er som sagt HELT fersk på dette, hehe.

 

Det å kjøre rundt med sort skinnjakke med et harry klubbemblem påsydd er ikke helt meg. Jeg har heller ikke tenkt til å se ut som en julenisse og tatovere meg. Mulig jeg har et veldig feil bilde av hvordan slike klubber egentlig er, men det jeg har lest i avisen de siste årene har ikke akkurat gjort at jeg har stillt meg i kø for å bli medlem :)

Lenke til kommentar

Lappen skal jeg ikke si noe om, min er 20 år gammel og prisene er vel drastisk endret siden da.

 

Ang sykkel vil jeg ikke anbefale "muskelsykkel" som førstekjøp nei. Men ikke noe undermotorisert som kan bli kjedelig heller. Som nevnt VFR, er et meget bra alternativ. Har lenge vært på 800kubikk, nå er det også kommet en med 1200. Super tursykkel som har et godt sportslig preg (begynner å nappe litt rundt 2000rpm og under). Yamaha sin XJ900 kjørte jeg en del for noen år siden og den var herlig på tur (kardang).

Kawazakis nye K1000 kjentes ok ut, også med en bakpå. Plenty med kraft. Og BMW har K1200GT som skal være svært bra (varmt anbefalt av kollega) for langturer.

 

MC-klubber skal du ikke være redd. Det er massevis av klubber for "gjennomsnittsnordmannen", som ikke driver med hverken kriminalitet eller religionshjernevasking. ;-)

Lenke til kommentar

Nok et dumt spørsmål fra min side, men for å få et lite perspektiv på hva man kan forvente så drister jeg meg til å fyre løs:

 

Hva kan man forvente av aksellerasjon (typisk 0-100km/t) av feks. disse syklene:

http://leeres.no/leeres/?product=intruder-c800

 

http://leeres.no/leeres/?product=intruder-c1800r

 

http://leeres.no/leeres/?product=vt-750-black-spirit

Lenke til kommentar

Dette er absolutt ikke syklene som har akselerasjon som fokus, men 114hk og 350kg burde klare 0-100 på 5-6 sek. Har aldri vært noen tilhenger av customsyklene og har kjørt dem dertil lite, men det jeg har prøvd har ikke skuffet fartsmessig så lenge man har realistiske forventninger ift sykkeltype.

Du parkerer alle normale biler uansett.

Lenke til kommentar

Er i samma båt som deg, men kan dessverre ikkje ta noko større enn mellom-tung MC lappen for nå.

Eg har regna ut at lappen kjem på minimum 20 000kr om eg regnar med 2 kjøretimar utenom veiledningstimane. For tung kan du regne med rundt 3-4000kr ekstra fordi det er lengere sikkerhetskurs på veg.

 

http://www.atlnettadmin.no/skole/1048/priser/

 

Når det gjeld sykkel er me kanskje litt forskjellige, men kan fortelle deg om mine erfaringar. Har kjørt både Intruder 1400 og 800, dei er eigentleg ganske like, 1400 drar så vidt litt bedre, men er i forhold til 800 myyykje seigare. Kan cruise rundt på 5. gir "overalt".

Fartsoppfattelsen på ein sykkel er også noko heilt anna enn i ein bil. Føles ut som både aks og fart er mykje meir enn det den i realiteten er.

 

Eg har nettopp kjøpt meg ein Honda Shadow 600 med org. 34hk. Går greit med bare meg på (95kg), men blir i minste laget for to. Forbikjøring må også planleggast i mykje større grad på grunn av det lave hk antallet og forholdsvis tung sykkel.

 

Veit ikkje om du fekk svar på noko særleg av det du lurte på, men bare spør om det er noko anna du lurar på som eg kanskje kan svare på.

Lenke til kommentar

Men er det stort sett det samme hva man velger av Kawasaki/Honda/Suzuki/Ducati/Yamaha etc. med tanke på kvalitet?

 

Er det noe spesielt merke som skiller seg ut spesielt med tanke på kvalitet og driftsikkerhet?

 

Når det gjelder biler, så er jo Toyota et merke som leverer kvalitet, men spesielt spennende er det kanskje ikke.

Lenke til kommentar

Men er det stort sett det samme hva man velger av Kawasaki/Honda/Suzuki/Ducati/Yamaha etc. med tanke på kvalitet?

 

Er det noe spesielt merke som skiller seg ut spesielt med tanke på kvalitet og driftsikkerhet?

 

Når det gjelder biler, så er jo Toyota et merke som leverer kvalitet, men spesielt spennende er det kanskje ikke.

 

Honda og Yamaha er det jeg sitter igjen med som generelt sett det beste når det kommer til antall feil. Men de fleste kjente merker har både "idiotsikre" modeller, og svake modeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...