Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ble tatt av uttrykningspolitiet i veldig høy fart. Hva kan jeg gjøre for å bedre min situasjon?


Anbefalte innlegg

Først og fremst, dette er et jussforum, ikke et moralforum. Hold tråden saklig.

 

Jeg ble tatt i 165 i 80-sonen på motorsykkelen min på en motorvei med relativt få biler. Blålys dukket opp i speilet og nå sitter jeg her med skjegget fullt av postkasser.

 

Da politiet hadde godt videobevis, samtykket jeg til inndragelse av førerkort på stedet og erkjente straffeskyld.

 

Nå er spørsmålet mitt; hva gjør jeg fremover for å fremme min situasjon? Politiet sa at jeg må i retten og kan ha med meg advokat hvis jeg vil. Jeg har lite penger, så kan ikke bruke penger på slikt.

 

Målet: Minimere lengden på straffen så mye som mulig. Alt annet er satt til siden

 

Planen er å legge meg helt flat, fortelle hvor idiotisk jeg var, at på grunn av at jeg har forstått hvor dumt dette var så kommer det ikke til å skje igjen, og foreslå at jeg heller kan gi noe tilbake til samfunnet via f.eks samfunnstraff enn å miste lappen over lenger tid.

 

Politiet anslo - off the record - 24-25 måneder uten førerkort.

 

Setter pris på alle seriøse innspill.

 

Takk. Anonym poster: 105aa57f3ce4bf7c6c2cc99b48024438

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste gjennom en dom nå om en som kjørte forbi politiet i 137 km/t i 80-sone. Han tilstod alt, og trengte i tillegg lappen da han jobbet som yrkessjåfør.

Det ble faktisk ikke lagt vekt på tilståelsen, da det bare medførte en prosessøkonomisk besparelse.

Resultatet ble 14 dagers betinget fengsel og 11 måneder uten lappen.

Lenke til kommentar

Vurderte ikke engang å kjøre fra. Så på videoen at de kom opp i 200 bak meg. Hadde ikke kjørt fra dem da. Uansett så er det ikke spesielt smart å kjøre fra dem når de har skiltet mitt på video og jeg bor 10 minutter unna...

 

Back on topic, takk for svar. Har snakket med en kamerat som er utdannet advokat (i utlandet, vel å merke). Han sa at jeg ikke kan gjøre noe i det hele tatt annet enn å vente, og oppføre meg pent. Dersom jeg fikk innkalling til retten der det nevnes fengsel sa han jeg ikke skulle dra i retten uten advokat.

 

Noen som har erfaring med å slippe bot ved å f.eks sone eller ta samfunnstraff? Tjener dårlig selv om jeg jobber "heltid"(har deltidskontrakt), og har generelt veldig lite penger til overs. Soning kommer vel på rullebladet, og er ikke spesielt interessant.

Lenke til kommentar

Vurderte ikke engang å kjøre fra. Så på videoen at de kom opp i 200 bak meg. Hadde ikke kjørt fra dem da. Uansett så er det ikke spesielt smart å kjøre fra dem når de har skiltet mitt på video og jeg bor 10 minutter unna...

 

Back on topic, takk for svar. Har snakket med en kamerat som er utdannet advokat (i utlandet, vel å merke). Han sa at jeg ikke kan gjøre noe i det hele tatt annet enn å vente, og oppføre meg pent. Dersom jeg fikk innkalling til retten der det nevnes fengsel sa han jeg ikke skulle dra i retten uten advokat.

 

Noen som har erfaring med å slippe bot ved å f.eks sone eller ta samfunnstraff? Tjener dårlig selv om jeg jobber "heltid"(har deltidskontrakt), og har generelt veldig lite penger til overs. Soning kommer vel på rullebladet, og er ikke spesielt interessant.

 

Bare så du er fult klar over det. Politiet må ha bevis på at du kjørte, de må ha sett deg igjennom hjelmen. De kan ikke bare linke ett skilt nr, da kan du f.eks melde sykkelen stjelt. Du kan si at du lånte den bort til en kompis. Og når de da kommer på døren kan du nekte å si hvem kompisen din er, eller at du var på besøk hos en venn også kom du hjem og fant sykkelen din borte.

 

Ja, de kan jo ta deg for å hindre en politisak. Men de kan ikke tvinge deg til å tilsto noe du "ikke" har gjort. Så lenge de ikke har noe bevis så går saken bare gjennom mølla og rett i søppla som 10.000 andre.

Lenke til kommentar

Utrolig vanskelig å gjøre det siden jeg faktisk satt i bilen sammen med dem rett etter overtredelsen...

 

Ja, men derfor du ikke stopper.

 

Nå har jeg en venn av familie som har rekorden for flest politi biler etter seg i oslo på motorsykkel. Og han har ikke hatt lappen siden han gjorde dette. For godt over 10 år siden, og han søker vært år om å få tatt den men det kommer nok aldri til å skje grunnet det.

 

Men såklart best å stoppe og legge alt på bordet. Du kan være heldig, men sannsynligheten er større for og greie å kjøre fra dem enn og ikke miste lappen i den farten du ble tatt i.

Lenke til kommentar

Det skulle bare mangle ved doblet hastighet fra fartsgrensen. Det er et problem for sertifikatet ditt hvis du sier du IKKE merket det.

 

Han kan jo prøve og dra den at han var fartsblind siden han kjørte på motorvei. F.eks han hadde fulgt etter en annen bil i 2 timer og holdt rundt samme hastighet som som den bilen da han trodde han kjørte i riktig hastighet.

Endret av R3pulsive
Lenke til kommentar

Han kan jo prøve og dra den at han kom fra motorveien å var fartsblind. F.eks at han hadde kjørt 2 timer nettopp på motorveien, og holdt rundt samme hastighet som en annen bil på veien siden hans speedometer fungerer dårlig.

 

funker nok ikke det, er man målt til en hastighet har de målt deg over lenger tid, man har selv ansvar for å se hvilke hastighet man kjører i..

Lenke til kommentar

Han kunne muligens dratt historien om fartsblind dersom det var 120 km/t. Det er også rart å i etterkant komme på en historie om at speedometeret ikke virker. Det er noe man bør si til politiet der og da hvis det skal virke troverdig.

Eventuelt kan man be om en uavhengig teknisk undersøkelse av motorsykkelen, så får retten vite at det bare er løgn og bedrag, og tiltaltes troverdighet på andre punkter blir bare lavere. Har man i utgangspunktet en dårlig sak er det ikke veldig lurt å lyve i retten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...