Gå til innhold

Nå kan du skrive på PC-en i løse luften


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser tungt ut å skrive uten å hvile håndleddene. Forøvrig er framtiden stemmegjenkjenning, selv om gubben i videoen benekter det ;)

 

Fremtiden er stemmegjenkjenning? Da er jo fremtiden her allerede. Et tastatur er bedre enn stemmegjenkjenning på mange ting. Stemmegjenkjenning blir vel, elelr har blitt innført der det gir mening i dag (i stuen, bilen, på telefonen/nettbrettet).

Lenke til kommentar

Ser tungt ut å skrive uten å hvile håndleddene. Forøvrig er framtiden stemmegjenkjenning, selv om gubben i videoen benekter det ;)

 

Stemmegjenkjenning? Veldig praktisk når man sitter flere i nærheten av hverandre.. Dessuten er det vanskelig å få det så bra at man ikke uansett må inn og korrigere litt underveis.

 

Har mer troen på "gestures" ala Leap Motion, kanskje også "øyestyring", før man eventuelt får en direkte link mellom hjerne og maskin.

Lenke til kommentar

Og hvorfor skulle jeg ville bruke dette fremfor et tastatur? Dette går jo sinnsykt mye treigere enn et tastatur. Det er testet opp og i mente, og det er ikke noe som er raskere enn å skrive på et mekanisk tastatur, der man har en dedikert tast til hver bokstav. Jeg kan se for meg at dette er noe som kanskje kan fungere på en TV eller sånt, der man gjerne ikke har tilgang på et tastatur. Mobilen ser også mye mer tungvint ut enn det som allerede finnes av skriveløsninger.

Lenke til kommentar

Og hvorfor skulle jeg ville bruke dette fremfor et tastatur? Dette går jo sinnsykt mye treigere enn et tastatur. Det er testet opp og i mente, og det er ikke noe som er raskere enn å skrive på et mekanisk tastatur, der man har en dedikert tast til hver bokstav. Jeg kan se for meg at dette er noe som kanskje kan fungere på en TV eller sånt, der man gjerne ikke har tilgang på et tastatur. Mobilen ser også mye mer tungvint ut enn det som allerede finnes av skriveløsninger.

 

Leap motion er ikke BARE beregnet på tastatur, går ann å vøre litt mindre ensidig ;)

 

Men, kom ikke dette for snart et år siden da? Kan huske å ha sett det til salgs flere steder.

Lenke til kommentar

Stemmegjenkjenning har selvsagt sine begrensninger, men å si at det er "ferdig utviklet" i dag er ikke sant. Den er derimot i stadig bedring og vil etterhvert bli den raskeste måten å legge inn egen tekst på.

 

Etter det, så vil man kanskje få overført fra cortex, men det blir vel en stund til det blir velfungerende.

 

Ellers blir det vel noe "trobasert" det som skrives her :-) Vi får vente litt og se hva som slår an og hva som finner en nisje som varer. Jeg kommer hvertfall ikke til å vifte mye med hendene i lufta :-) I såfall må det dreie seg om enkle ting som å bytte kanal på TV.

Lenke til kommentar

Spennende med nye måter å gjøre ting på, men å legge det frem som om det kommer til å erstatte tastaturet blir søkt. Det så tregt og slitsomt ut, som flere har påpekt allerede.

 

Jeg kan se for meg mange områder hvor dette kan være nyttig, men ikke som en erstatter for tastaturet jeg skriver på nå. Bare tanken på å jobbe 8 timer med hendene i luften... Minority Report er en kul fremtid, men ikke særlig realistisk. Fremtiden å jobbe på er nok ikke større bevegelser og mer bruk av energi på å gjøre det samme eller mindre enn i dag. ;)

 

For områder der det kan være ønskelig å unngå kontakt kan det være fornuftig. Ikke bare det er det skal være sterilt, men også det av ulike grunner kan være ønskelig å minske kontakt. F.eks tastatur ved innsjekking på flyplassen osv.

 

Talestyring/gjenkjenning fungerer greit i dag, men har et stykke igjen før det er "ferdig". Det hender jeg bruker det på mobil, og det fungerer stort sett greit. Men når det ikke gjør det bruker jeg lengre tid enn om jeg bare hadde tastet inn teksten. Jeg vet det brukes på noen sykehus til blant annet journalføring, men da er det gjerne justert mot stemmen til brukeren. Likevel må de gjerne gå over teksten å rette en del etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...