Gå til innhold

Denne Blu-ray-platen varer i 1000 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanlige BD-R er dyrt nok fra før, tør ikke tenke på hva disse vil koste...

 

Sitter med akkurat samme tanken, Blu-Ray tapte kampen for lenge siden om backups til harddisker og NAS'er tar over markedet så det koster etter.

Slenger du på en dash med ZFS så er du ganske så sikret, selv om du muligens må skife harddisker etter hvert, men mengden plass du får er ganske overlegen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Jeg vet ikke om jeg blir så imponert jeg da. Det kan godt hende om noen hundre år at man sitter der med en gammel bluray-plate. Men om man ikke har en avspiller, eller et interface for spilleren til hva de nå måtte ha i stedet for en PC i fremtiden, hjelper dette lite. Kan man lagre det i 30 år burde det være rikelig med tid for at man kan overføre sine data til nye medier.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg blir så imponert jeg da. Det kan godt hende om noen hundre år at man sitter der med en gammel bluray-plate. Men om man ikke har en avspiller, eller et interface for spilleren til hva de nå måtte ha i stedet for en PC i fremtiden, hjelper dette lite. Kan man lagre det i 30 år burde det være rikelig med tid for at man kan overføre sine data til nye medier.

 

Tror du ikke at en plate som varer i 1000 år også varer i 30 år da? ;-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1000 år ???

Dette er noe forbanna tull denne platen er vel like uslitelig som cd-platen engang skulle være. Man skal tross alt også ha både lesere for å lese dataene og software for å tolke/vise det. Om man idag sitter med en kassett eller en 5 1/4'' diskett kan du klø deg i hue å ræva for å få spilt/lest av, selv om selve lagringsmediet tåler lagring. Og disse mediene er bare 40 år gamle. Men for all del kjekt at det kommer lagringsmedier som tåler å ligge litt lenger enn "over natta" før dataene begynner å bli uleselige.

Lenke til kommentar

1000 år ???

Dette er noe forbanna tull denne platen er vel like uslitelig som cd-platen engang skulle være. Man skal tross alt også ha både lesere for å lese dataene og software for å tolke/vise det. Om man idag sitter med en kassett eller en 5 1/4'' diskett kan du klø deg i hue å ræva for å få spilt/lest av, selv om selve lagringsmediet tåler lagring. Og disse mediene er bare 40 år gamle. Men for all del kjekt at det kommer lagringsmedier som tåler å ligge litt lenger enn "over natta" før dataene begynner å bli uleselige.

 

Sistnevnte er det største problemet, faktisk ett større problem enn selve lagringsmediumet.

Og her kommer åpne formater til kort også, riktignok har disse en lengere levetid enn properitære filformater for eksempel Microsoft office formatene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...