Gå til innhold

Hva skal vi gjøre for tiggerne?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Se dabatten i kveld 21.30 på NrK 1.

 

Politiet og politikerne frykter tidenes tiggersommer, og krangler om forbud eller ikke forbud. Hva ER løsningen på tiggerproblemet? Direktesendt debattprogram fra Litteraturhuset i Oslo. Programleder er Erik Wold.

 

Bare å sette dem på bussen hjem sier Carl I Hagen. Man bør sette Carl I. Hagen på bussen nedover Europa svarer Venstres Trine Skei Grande.

 

Se også:

 

Politisk splittelse om tiggeforbud

 

Spørsmålet om tigging splitter partiene på Stortinget. Frp, Høyre og Senterpartiet vil ha på plass et forbud, mens Venstre, KrF og SV tillate det. Arbeiderpartiet går for en mellomløsning.

 

– Norge følger ikke med i timen

 

Thorbjørn Jagland undrer seg over at norske politikere oppdager tiggerproblemet i mai hvert år, og at de i så liten grad ser til hva som er gjort i Europa.

 

Jagland engasjerer seg sterk i situasjonen for romfolk i Europa. Da han startet som generalsekretær for Europarådet tok han blant annet initiativ til et felles møte med 47 land, der de vedtok en handlingsplan for å hjelpe romfolk.

– Vi har til nå utdannet over 1000 eksperter som plasserer rundt i lokalsamfunn for å hjelpe romfolk til å få adgang til offentlige goder.

Den siste tiden har det vært et sterkt søkelys på romfolk, og deres situasjon i Norge. Senest i dag aksjonerte politiet mot romfolk som hadde okkupert en bygning på Skøyen i Oslo. 14 personer forlot bygget.

Erna Solberg lover tiggeforbud dersom hun blir statsminister

 

Rød ungdom vil sove ute i Oslo for å solidarisere seg med uteliggere og tiggere.

 

Dette ser jeg for meg kommer til å bli en opphetet debatt.

 

Vil man også forby fattigdom?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Det skal jo bli svært interessant å se Hagen mot den potensielle samarbeidspartneren Venstre. Gleder meg. Personlig bryr jeg meg ikke så lenge de ikke plager meg og oppførere seg som mennesker og ikke apekatter som hopper ned fra trærne og skiter der det passer dem.

 

Myndighetene får sette opp noen latriner og steder der de kan vaske seg.

 

For øvrig var det i dag diskusjon om vår uhjelp på NrkK 18.00 nyhetene. Jeg mener at vi kunne hjelpe de fattige i Europa før vi hjelper andre vi ikke kjenner så godt.

 

Personlig ville jeg støttet et forskag om å gi x millioner kroner til hærberge, utdanning for foreldreløse barn av rom folket. Jeg hadde vel støttet en milliard / år.

Lenke til kommentar

Den debatten skal jeg jammen få med meg :green:

 

Har forøvrig en teori om at det eksisterer overdreven tro på virkningen av tigger-forbud. Litt mindre tiggere muligens, men teori og praksis er veldig forskjellig.

 

Tja det er mye interessant her da, rumenere har jo tigging som livsstil og jobb, de slutter ikke uansett hva vi gjør. Hvis vi lager til rette for de med toalett og husly vil ryktet gå i jungeltelegrafen og unnskyld uttrykket, men helvete vil være løst på oss. Forby hele skiten, vi trenger ikke tigging i Norge, de få det egentlig gjelder får tilbud om hjelp, vi kan ikke ta inn hele romania.

Hva partiene gjør i den saken her kommer nok til å påvirke meg mye mtp. valget og hva jeg stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg støttet et forskag om å gi x millioner kroner til hærberge, utdanning for foreldreløse barn av rom folket. Jeg hadde vel støttet en milliard / år.

 

Tror vi må skille mellom "tradisjonelle" sigøynere som Caroli og co. som vel delvis har slått seg til ro (bofast) vs. disse tilreisende tiggerne fra Romania. Sistnevnte har vel ikke til hensikt (eller ønske?) om å slå seg til ro? I følge Caroli er disse ikke "ekte" romfolk heller, hvis jeg husker rett. Er noe med blodslinjer og clan'er

Lenke til kommentar

Er det forresten noen bibel-kyndige her som vet om skriften evt. gir beskyttelse til tiggere? "salig er den fattige som tigger" etc.?

 

I så fall er de vel tiggerne grunnlovsbeskyttet siden den kristne lutherske lære er statens offisielle religion?

 

Blir kanskje neste moment for advokater som kommer på banen

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Jeg hadde vel støttet en milliard / år.

er du såpass rik at du kan gi en milliard til et folk som uansett ikke kommer til forandre seg ? bra for deg det, hold meg og mine skattepenger utenfor det..

Takk.

 

Tror vi må skille mellom "tradisjonelle" sigøynere som Caroli og co. som vel delvis har slått seg til ro (bofast) vs. disse tilreisende tiggerne fra Romania. Sistnevnte har vel ikke til hensikt (eller ønske?) om å slå seg til ro? I følge Caroli er disse ikke "ekte" romfolk heller, hvis jeg husker rett. Er noe med blodslinjer og clan'er

Karoli, søk de opp på facebook, de burde alle bo på institusjon for de mindre begavet.

Lenke til kommentar

Joda, man kan mene mye om Karoli & co, men de er i det minste integrerte (dog med eget justisvesen :green:

 

Og de har kommet for å bli. (i motsetning til tiggerne)

integrerte er de ikke akkurat, de kan så vidt snakke språket har en slags Karoli tvist på Norsken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

er du såpass rik at du kan gi en milliard til et folk som uansett ikke kommer til forandre seg ? bra for deg det, hold meg og mine skattepenger utenfor det..

Takk..

  1. Jeg gir aldri penger til tiggere på gaten. Penger snakker og gir du dem en 100 lapp eller mer i året, er det en stemme på at de kan være her.
  2. Siden de oppholder seg her er det tydeligvis nok mennesker som stemmer med lommeboka.
  3. Jeg hadde støttet dem med 100 til 200 / år via skatteseddelen.
  4. Privat støtter jeg kun en organisasjon, leger uten grenser.
  5. Gir av og til frelsesarmeen, men ikke systematisk.
  6. Jeg er ikke noen generøs giver. Mine barn er flinkere.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

En tigger i Trodheim hadde en plakat der det stod. "Vær så snill å hjelpe. Jeg har 6 barn og ikke noe hus." Uken etter hadde hun i følge plakaten kun 3 barn. Det er sikkert synd på noen, men enkelte driver med lurestreker som folk biter på.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

jaja, da var den tv-debatten ferdig.

 

Fasiten må vel bli at det ikke blir lett å løse dette issuet.

 

Bla.fremkom at hvis man skal praktisere utvisning etter 3-måneder, så vil hver og en ha krav på individuell saksbehandling, dvs. advokater, ankemuligheter, og hele pakka.

 

Så den Carl. I Hagen quick-fix'en "sett dem på bussen" var bare et luftslott (ikke overraskende)

 

Tror programledern har rett, at man nok har akkurat samme tv-debatt neste år, om "hva skal vil gjøre?"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det virket som Trine Skei Grande hadde satt seg grundig inn i temaet og snakket med flere tiggere. Jeg fikk mye sans for det hun sa. Jeg er spent på regjeringens nye lovforslag og tiltakspakke som kommer om noen dager.

 

Der finnes nok ikke noen quick fix.

 

Carl I. Hagen har jo som vanlig en quick fix, men han er ikke enig med eget parti som vil stanse dem på grensen. Han mener dette måtte fjernes fra partiets hjemmeside. Grete Faremo sa siden i 22.00 nyhetene at FrPs forslag om å stanse dem på grensen grenser til rasisme.

 

Trine Skei Grande sa også at det ikke kun dreier seg om en folkegruppe, men om flere som:

  1. Ungarere.
  2. Spanjoler.
  3. Grekere.

Tigging er ikke ulovlig. Det er ikke ulovlig å være fattig. En interessant debatt som viser den ekstreme polariseringen mellom FrP og Venstre.

Lenke til kommentar

Tro det eller ei, men det er faktisk ulovlig å være fattig i Norge. Selv turister og ulovlige innvandrere er dekket opp under lov om sosialtjenester. Samtidig har vi også en annen lov som sier at politiet har anledning til å kaste ut de som misbruker denne ordningen, ellers kan du være sikker på at romfolkene ville stått i kø på NAV også.

 

Det er ikke ulovlig å tigge - men det BØR være det. Turister er dessuten pliktige til å kunne sørge for seg selv økonomisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spesialordninger for rumenere vil diskriminere fattige turister fra andre land. Catch 22.

Norske velferdstilbud til alle i hele verden (ingen diskriminering) har vi ikke råd til. Catch 22.

 

Samme hvor ubarmhjertig det høres ut har vi ikke så mye annet valg enn å behandle de som normale betalende turister (med unntak av kriminelle som selvsagt bør behandles som kriminelle). Selv verdens rikeste land har ikke råd til å bli Romanias, Europas eller verdens NAV-kontor. Norge har ansvar for å bygge sikkerhetsnett for våre innbyggere og det gjør vi blant annet via NAV. Andre land, deriblant Romania, har ansvar for å bygge sikkerhetsnett for deres egne innbyggere. At de ikke klarer det like godt som vår NAV er ingen grunn til at vi skal begynne å tilby norske velferdsgoder til rumenere.

 

Norge har riktignok påtatt oss frivillig internasjonal støtte mot blant annet fattigdom og krig i verden. Regnet per innbygger bidrar vi ganske mye på den fronten og det er slik vi kan påvirke fattigdom i verden. Vi kan sikkert diskutere i det vide og brede om hvilke tiltak som hjelper hvor og hvor satsingen skal konsentreres, men så vidt jeg prioriteres andre steder i verden enn Romania rett og slett fordi situasjonen er verre der enn i Romania. Jeg tror de fleste vil være enige i at vi bør hjelpe der hjelpen trengs mest og effekten er størst.

 

Folk bør få perspektiv på forholdene i verden og rette innsatsen dit det er verst og hjelper mest. Jeg er temmelig sikker på at hverken penger i bøssa til rumenske tiggere eller norske velferdsgoder til rumenere er best bruk av pengene. Oppfordring: Hver gang du ser en rumensk tigger og får lyst til å gi eller støtte de, spar pengen og husk tanken til du kommer hjem. Der går du i nettbanken og fører over summen du tenkte på til Amnesty, Leger uten grenser, Ingeniører uten grenser, Røde kors eller lignende. Pengene vil gjøre mye bedre nytte der enn for at rumenere skal kjøpe mat og drikke til norske priser, oppsparing til bensin for returen eller lignende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tigging er ikke ulovlig.

Som sagt, vi har ikke mulighet til å bli verdens NAV-kontor. Vi kan ikke utvide norske velferdsgoder til å gjelde alle fattige i verden. Det er ikke ulovlig å være fattig, men vi har fantastiske velferdsordninger for alle de fattige vi har og tar ansvar for, norske innbyggere. Disse velferdsordningene gjør det overflødig for norske innbyggere å tigge. Vi kan altså forby tigging uten at det går ut over norske innbyggere.

 

Romania bør på sin side ta ansvar for fattige rumenere og gjøre tigging overflødig for de også. Vi kan jo mene mangt om hva Romania bør foreta seg, men det koker egentlig ned til økonomi og politisk styring. Jeg kan ingenting om rumensk politikk, men den økonomiske situasjonen taler for seg. Forholdene kunne vært mye bedre der og det handler i stor grad om politikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Oppfordring: Hver gang du ser en rumensk tigger og får lyst til å gi eller støtte de, spar pengen og husk tanken til du kommer hjem. Der går du i nettbanken og fører over summen du tenkte på til Amnesty, Leger uten grenser, Ingeniører uten grenser, Røde kors eller lignende. Pengene vil gjøre mye bedre nytte der enn for at rumenere skal kjøpe mat og drikke til norske priser, oppsparing til bensin for returen eller lignende.

 

Ganske enig med deg der. Men jeg vil ikke forby tigging. Da gjenstår det to muligheter:

  1. Status Quo.
  2. Regjeringens forslag til ny lov om tid og sted samt tiltak.

Jeg synes regjeringen bør få vise hvordan situasjonen blir med 2. Alternativer er som sagt for meg personlig 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...