Gå til innhold

Norgeshistoriens største veivalg.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Sjelden har vi i Norge hatt to klarere alternativer enn ved valget i 9 september 2013. I følge de siste meningsmålingene som jeg legger liten vekt på har FrP + Høyre rent flertall alene. Dersom de skulle vinne valget vil det bli den første regjeringen i Norges historien med Høyre i koalisjon med et parti til høyre for seg, med andre ord en blå blå koalisjon. Noen fabler om en koalisjon mellom Høyre, Venstre og KrF, men det er ikke noe realistisk alternativ. FrP har sagt at de ikke kommer til å støtte en borgerlig regjering der de ikke er med. Vi får jo håpe at partiet er så ansvarlig at de ihvertfall ikke skaper kaos i landet og at om det skulle bli tilfellet sørger for å støtte en fortsatt rødgrønn regjering. FrP har jo felt Høyre dominerte regjeringer tidligere, da Willoch regjeringen ble styrtet av FrP på å øke bensin avgiften med noen øre. Skatter og avgifter ser altså ut til å være mer hellige for FrP enn kyrne for Sp. Her

 

Kan Frp styre Norge?

 

Formuesskatt - Høyre mer ekstreme enn FrP

 

Kampen om havet og kyst Norge

 

Olje fisk og miljøvern. Hvem er mest troverdige?

 

Dette ser også ut til å bli den mest grisete valgkampen vi noen gang har sett i Norge. De som fulgte dagsnytt 18 sendingene i forrige uke fikk med seg at det nå betales millonbeløp for informasjon og kommunikasjon som ikke er offentlg tilgjengelig.

 

Kommunikasjonsbransjen får mer og mer makt viser ny rapport. Et demokratisk problem som bekymrer mener norsk journalistlag. (18.21 ute i sendingen)

 

Noen kommunikasjonsrådgivere bruker sin makt som dørvakt til kilder til informasjon for å pynte på virkeligheten.

 

 

Noe av det nye er nå at en avis (Dagbladet) siterer en annen avis (Finansavisen) som sier at undersøkelser fra SSB viser ... osv. Er dette det første eksemplet her på forumet?

 

Studer den tråden nøye om du vil få med deg den nye formen for "kritisk" journalistikk i Norge.

 

Så får vi jo håpe at

 

Høyre og alternativ nasjonal transportplan ikke ender i kjedekollisjoner siden de lovte transparens, men endte opp som en blindebukk.

 

FrP vet vi hvor vi har og hva står for. Av to onder velger man det minste og FrP og Siv Jensen fremstår ihvertfall mer redelige og ærlige enn Høyre. De vil heller ikke gi skattelette til de aller rikeste. Ting tyder på at direkte og indirekte kan strømme penger fra rike borgere i landet til en skitten valgkamp vi aldri har sett. Så

  1. Fortjener Norge dette eksperimentet?
  2. Hvordan vil det gå med arbeidsledigheten med FrP + Høyre?
  3. Hvor realistisk er et grønnblått alternativ som noen drømmer søtt om?
  4. Blir ett av de mindre partiene sittende på vippen eller blir de sittende med Svarteper?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Tenker du på Quislings NS som kuppet makten eller hva tenker du konkret på? Jeg utelukket NS på grunn av at de kom til makten uten noe valg?

 

Så nå er jeg svært interessert i å høre hvilket veivalg som er større?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er på tide med endring. For min egen del stemmer jeg uansett på Piratpartiet i år og håper de kommer i en vippeposisjon. Dette vil bli den første gangen i løpet av mitt liv som voksen hvor jeg føler at jeg stemmer FOR noe.

 

Og du er sikker på at det ikk blir som et slag i luften? Har det partiet avklart om de vil støtte en rødgrønn eller en borgerlig regjering?

Lenke til kommentar

Enig i at det er et stort veivalg til høsten. Men veivalget var imo like stort i 2005. Skjønt ikke like synlig. Mer synlig nå, derav velgerflukt mot høyre. Synd ikke partiet Høyre fikk fortsette da, med Frp som sidekick. Da hadde Norge vært foruten en kjent terrorist og annet faenskap.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og du er sikker på at det ikk blir som et slag i luften? Har det partiet avklart om de vil støtte en rødgrønn eller en borgerlig regjering?

 

Jeg antar at de vil danne de alliansene de trenger for å få gjennomslag for sine saker. Det er så liten forskjell på de borgerlige og sosialistiske blokkene uansett.

Lenke til kommentar

Når det gjelder veivalg så vil jeg si dette er ett temmelig lite ett.

 

Da vi valgte om vi skulle være nøytrale eller knytte oss opp mot NATO gjorde vi ett stort veivalg.

Da vi valgte nøytralitet fremfor å gå med de allierte under krigen gjorde vi ett stort veivalg.

Landsvikoppgjøret og veien etter krigen var ett stort veivalg.

 

Valget mellom en borgelig eller sosialistisk regjering i 2013? Not so much.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Større veivalg enn tidligere? Har vært flere slike valg oppigjennom tidene, senest forrige stortingsvalg. Kanskje det er litt klarer alternativ nå, som borgerlig side endelig har klart å sette sammen et klart alternativ uten å krangle seg imellom (fortsatt litt sutring fra sentrumpartiene også dette valget).

 

Jeg håper meningsmålingene ikke representerer det norske folk på valgdagen, og håper på en tredje periode for de rødgrønne -- helst med et mye sterkere SV. :)

Lenke til kommentar

Man må være blind for ikke å se at Erna og Høyre posisjonerer seg til å styre i en ren mindretallsregjering.

 

AP og Høyre krangler om småting. Det vil ikke bli større endringer. Eneste er at LO blir kastet ut av regjeringskontorene, noe jeg mener er bra for demokratiet.

 

Å framstille dette som et veiskille er bare retorikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjelden har vi i Norge hatt to klarere alternativer enn ved valget i 9 september 2013.

 

Tull og tøys.

 

Folk har ikke noe "alternativ" ved valget. Uansett hvem som kommer i regjering, så det i hovetrekk ført samme politikk.

Folk vil bli undertrykket, overvåket og flådd med skatter og avgifter som før. Kursen i politikken blir akkurat den samme, og politikerne vill jobbe sammen for å fremme sin egen agenda på folkets bekostning som før.

Det vil kun bli mindre justeringer, som feks litt mindre skatteøkning om høyre og frp vinner valget. Disse justeringene vil bli utført kun for å lure folket og gi dem den illusjonen at det blir ført en annen politikk.

 

Men det kan jo hende at vi får en eller flere små eller større "terroraksjoner" før valget, slik at folk igjen slutter bevisstløst opp om ap, slik som etter 22 juli 2011.

Om 3 verdenskrig bryter ut før valget, så vil nok ap antakelig også bruke dette til å utsette valget på ubestemt tid.

 

Mao det er slett ikke sikkert at høyre og FRP får flertall, og det er slett ikke sikkert at det blir noe valg.

Men uansett hva som skjer så vil politikerne vinne, og folket vil tape.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tull og tøys.

 

Folk har ikke noe "alternativ" ved valget. Uansett hvem som kommer i regjering, så det i hovetrekk ført samme politikk.

Folk vil bli undertrykket, overvåket og flådd med skatter og avgifter som før. Kursen i politikken blir akkurat den samme, og politikerne vill jobbe sammen for å fremme sin egen agenda på folkets bekostning som før.

Det vil kun bli mindre justeringer, som feks litt mindre skatteøkning om høyre og frp vinner valget. Disse justeringene vil bli utført kun for å lure folket og gi dem den illusjonen at det blir ført en annen politikk.

 

Men det kan jo hende at vi får en eller flere små eller større "terroraksjoner" før valget, slik at folk igjen slutter bevisstløst opp om ap, slik som etter 22 juli 2011.

Om 3 verdenskrig bryter ut før valget, så vil nok ap antakelig også bruke dette til å utsette valget på ubestemt tid.

 

Mao det er slett ikke sikkert at høyre og FRP får flertall, og det er slett ikke sikkert at det blir noe valg.

Men uansett hva som skjer så vil politikerne vinne, og folket vil tape.

 

Når kommer egentlig denne verdenskrigen din? Du har jo messet om den ganske lenge uten at det har skjedd noe. Tør du tidfeste noe?

Lenke til kommentar

Og hva med -DLD, piratsaken, romfolk, utenlandsk kriminalitet, utlendinger som drar nytte av norske velferdsgoder gjennom EØS, masseinnvandring Skal Norge fortsette å ha en regjering som ser sitt eget folk som fienden?

 

Skal vi ha en regjering som gir blaffen i alle som allerede bor i dette landet, innvandrere inkludert, og istedet utnevner seg selv til hele verdens helse og sosial- etat?

 

Og skal Norge ha en regjering som ser på sine allierte som fiender, og sine fiender som venner?

 

Det er på tide med endring. For min egen del stemmer jeg uansett på Piratpartiet i år og håper de kommer i en vippeposisjon. Dette vil bli den første gangen i løpet av mitt liv som voksen hvor jeg føler at jeg stemmer FOR noe.

Hehe, jeg stemmer Venstre av samme grunner som du oppgir ovenfor. :)
Lenke til kommentar

Sjelden har vi i Norge hatt to klarere alternativer enn ved valget i 9 september 2013.

Er det sjelden? Det er vel ikke akkurat to alternativer heller. Det er i alle fall tre alternativer... Om ikke fire eller fem. Det er bare når FrP og KrF ønsker en arbeiderparti-regjering at det blir det... Sist gang hadde jo også de borgerlige partiene flere stemmer enn dere, over hundre tusen flere stemmer faktisk. Men siden de ikke kom til enighet seg i mellom, så ble vi tvunget til å godta det... Heldigvis ser det mer lyst ut for oss som ønsker frihet, samhold, rettferdighet og solidaritet denne gang, enn sist gang. Skattelette til de lavtlønnede og de som har minst, og så videre... Bekjempelse av fattigdom og ikke av rikdom, osv. tror jeg er veien å gå.

 

Jeg var dessverre en av de dumme menneskene som ikke hadde satt meg godt nok inn i politikken og som stemte arbeiderpartiet sist stortingsvalg, hovedsakelig på grunn av at jeg ble villedet av arbeiderpartiets propagandaaparat den gang, og kjøpte alle løgnene deres. Jeg angrer skikkelig på at jeg gjorde det. Men det er jo litt prøving og feiling på dette området som på alle andre... :)

 

Om man stiller programmet til Venstre og Arbeiderpartiet ved siden av hverandre, og studerer dem i sømmene, så vil jeg tro at de aller fleste som gjør dette (jeg tror de aller færreste gjør dette) vil si at Venstres program er bedre, og mer gjenomtenkt...

 

For eksempel vil folk ha mer igjen for å jobbe ved at vi i første omgang reduserer/fjerner skatt på arbeid, slik at det blir lønnsomt å arbeide, og på sikt fjerne skatt på arbeid. Fjerne den urettferdige arveavgiften.

Fokusere på mer kunnskap i skolen, med bedre og mer utdannede lærere og ikke flere ufaglærte lærere i den offentlige skolen. Satse mye mer på forskning på medisin, og på fornybare energikilder, og liknende (forskning generelt)...

 

Fjerne lover og reguleringer som bare er til bry, og som bare sosialdemokrater er opptatt av å beholde.

 

Likestille privat og offentlige tjenester der hovedmålet er best mulige tilbud til folket, og sørge for at alle har de samme mulighetene og rettighetene.

 

Sørge for at f.eks. humanistskolen blir behandlet på samme måte som steinerskolen, og kristne privatskoler. Altså at de får statsstøtte, og blir behandlet likeverdig i motsetning til i dag, som AP og SV ser på disse som en trussel da de kan tilby bedre kvalitet enn dagens offentlige skoler, osv. Vi i venstre ønsker å heve kvaliteten på skolen i stedet for å prioritere feil slik dere gjør, når dere prioriterer epler og bananer i stedet for helsesøstre i skolen, vidreutdanning av lærere, og bedre lønninger til lærere som velger å vidreutdanne seg, og høyt kompetente folk på grunnskole nivå og så videre...

 

 

I følge de siste meningsmålingene som jeg legger liten vekt på har FrP + Høyre rent flertall alene.

Tror du dette kan ha noe med at mange er lei av den politikken dere har ført i så mange år som dere har gjort? Kan det hende at dere har gjort noe dere nå blir straffet for? Kan det hende retorikken deres er litt gal og at dere nærmest presser folk til ytterkantene av norsk politikk?

 

Om man ikke ønsker en ren FrP Høyre regjering, så går det fremdeles ann å stemme Venstre...

Men det blir kanskje ikke venstrevridd nok? = ) Jeg ser ikke for meg behovet for å bevege meg mer til venstre i alle fall... Samfunnet blir faktisk bedre og mer vellykket med en borgerlig regjering med Venstre, enn det du får med et blodrødt eller et mørkeblått...

Lenke til kommentar

Dersom de skulle vinne valget vil det bli den første regjeringen i Norges historien med Høyre i koalisjon med et parti til høyre for seg, med andre ord en blå blå koalisjon.

Men hva er grunnen til at det er blitt slik? Er det fordi dere har vært så flinke til å styre landet at folk rett og slett bare kjeder seg litt? At folk bare ønsker litt spenning i hverdagen, og at de tenker som så at: jaja, vi har jo valg bare fire år etterpå, og da stemmer vi det "trygge arbeiderpartiet" igjen? Tror du det? I så fall vil jeg våge å påstå at du lider av en stor vrangforestilling. Det må ha foregått en massehypnose innad i det norske arbeiderpartiet... Er dette det dere blir lært? At folk bare syntes at dere er litt kjedelige, og at det er derfor de går til ytterpunktene i politikken? Stemmer på partier som dere advarer sterkest i mot? Ønsker de kanskje å se om dere lyver eller ikke? Altså om det er noe sannhet i det dere sier? :)

 

Det er jo innlysende at dere bruker denne retorikken, for å selv øke deres makt og innflytelse. For at folk skal stemme på dere. Dere har ikke noe spesielt god politikk. Det ser vi jo hver dag i avisene! Så når dere ikke har noen god politikk, og gjør en middelmådig jobb, er maktarogante (kameraderi, nepotisme, mye lobbyvirksomhet osv) - hva er det da som får folk til å stemme på dere i det hele tatt? Jo, skremselspropagandaen deres... Den som gir et vrengebilde av det borgerlige alternativet vi har. Det gjør at mange mennesker ikke tørr å stemme på noe annet.. Så den velgergruppen dere stort sett henvender dere til, det er altså de mer eller mindre uvitende massene. De som lar seg påvirke av dommedags-retorikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du dette kan ha noe med at mange er lei av den politikken dere har ført i så mange år som dere har gjort? Kan det hende at dere har gjort noe dere nå blir straffet for? Kan det hende retorikken deres er litt gal og at dere nærmest presser folk til ytterkantene av norsk politikk?

 

Gresset er alltid grønnere på den andre siden. Du vil sikkert se mye av den samme retorikken rettet mot Høyre/Frp om det blir et regjeringsskifte. I realiteten vil nok lite endre seg, da de fleste partiene er relativt enige om norsk politikk. Vi har tross alt har et samfunn som fungerer veldig bra med minimale problemer selv om media og andre liker å krisemaksimere alle småting for å øke salget av egne "produkter".

Lenke til kommentar

Gresset er alltid grønnere på den andre siden.

Det kommer helt ann på det du... Og hvis man ikke er blind/fargeblind, så kan man se det. :)

 

Du vil sikkert se mye av den samme retorikken rettet mot Høyre/Frp om det blir et regjeringsskifte.

Nei. Ikke den samme retorikken, for det er forskjellige ting man vektlegger og prioriterer. Jeg tror folk flest trives best i et fritt samfunn der de har større frihet og makt over sitt eget liv enn nå... Du vil ikke se det endetidsscenarioet som arbeiderpartiet beskriver, snarere tvert i mot...

 

Hva i all verden er det som er bra med AP, SV, SP? Hva er bedre med dem enn med de borgerlige alternativene? Jeg kan ikke se noe...

 

I realiteten vil nok lite endre seg, da de fleste partiene er relativt enige om norsk politikk.

Du vil ikke få noen voldsom forandring, nei... Det er ikke snakk om noen revolusjon for å si det slik. Men vi vil få mer valgfrihet, og frihet generelt... Du vil få MER demokrati. Mindre statlig overstyring osv. Rett og slett fordi de borgerlige partiene vil gi mer makt til lokaldemokratiet osv. (Snu pyramidene (...) ) Og du vil sitte igjen med mer penger selv, å bruke på akkurat det du selv vil.. (Mindre skatt på arbeid osv). Mindre fattigdom vil også bli et resultat dersom det blir en blågrønn regjering. Proteksjonismen som AP fører nå, ødelegger blant annet for fattige bønder i fattige land. Det er usolidarisk.

 

Vi har tross alt har et samfunn som fungerer veldig bra

Igjen: Da er det rart at flertallet ønsker seg en annen regjering enn den sittende...

Det kan ikke være fordi de har gjort alt riktig, og gjør de riktige prioriteringene.

 

med minimale problemer selv om media og andre liker å krisemaksimere alle småting for å øke salget av egne "produkter".

Vel.... Minimale problemer... For deg kanskje?

Med arbeiderpartiet så går man i retning av et enda mer autoritært og regulert samfunn, og mindre frihet.

 

Ønsker man denne retningen?

 

Får man en bedre skole dersom man krever inn milliarder av kroner av folket for å finansiere frukt og grønt i skolen? Eller får man en bedre skole dersom man fokuserer på bedre lærer og kunnskap i skolen? Får vi det bedre når AP sender millioner av norske kroner til tenketanker i USA? .... Får vi det bedre når alle deler av livet vårt blir regulert og bestemt sentralt i Oslo? Når vi blir fratatt ansvaret for oss selv, og vi har politikere som tar til orde for at de alltid vet bedre enn oss? ...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...