Gå til innhold

Piratpartiet er offisielt landsdekkende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bra at Hw.no dekker dette, spesielt da dette partiet står for ting som faktisk står for forfall i samfunnet idag.

Slik som ytringsfrihet, demokrati og selvsagt den økte fokuseringen på overvåkning.

Temaer som dette burde egentlig legges mer vekt på enn fildelingsdebatten og derfor vil jeg stemme Piratpartiet om jeg finner seddelen i lokalet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

De må ha 4% av stemmene i Norge for å komme inn med en representant. Med andre ord må de bli på størrelse med det SV, Venstre eller KrF er i dag. Det kan bli tøft... men ikke umulig.

Sperregrensen gjelder for fordeling av utjevningsmandater. Man kan få inn en eller flere distriktsrepresentanter (avhengig av oppslutting i et gitt fylke) selv om man havner under 4% på landsbasis.

Lenke til kommentar

Piratpartiet er ikke et parti de er en intresseorganisasjon. For og bli et parti må de i vart fall ha et partiprogram, noe de ikke har.

Pariets fem søyler virker slagordspreget og jeg mangeler all form for dokumentasjon på hvordan de skal gjenomføres og hva det vil bety, og koste, på deres hjemmeside.

 

Det er så søtt at de kokketerer med å anmelde kaptein Sabeltann...Zzzzzzz

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
De må ha 4% av stemmene i Norge for å komme inn med en representant.

 

Det stemmer heldigvis ikke. Stortinget har 169 mandater, og hvert fylke får et visst antall representanter på tinget. Sperregrensen på 4% avgjør om hvorvidt du får noen av de 19 <i>utjevningsmandatene</i>, men ikke om hvorvidt du får en stortingsrepresentant.

 

Oslo og Akershus får henholdsvis 19 og 17 mandater. I de fylkene har Piratpartiet en god sjangs. Undertegnede står på førsteplass på stortingslista for Oslo fylke og Geir Aaslid står på førsteplass for Akershus. Vi har regnet oss frem til at vi må ha 14.000 stemmer i Oslo, blant de 600.000 innbyggerne (dog langt fra alle er stemmeberettigede). Det er overkommelig.

 

Eksempelet på dette er Bastesen som kom inn på tinget for Kystpartiet.

 

Les mer på http://no.wikipedia.org/wiki/Stortinget

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Piratpartiet er ikke et parti de er en intresseorganisasjon. For og bli et parti må de i vart fall ha et partiprogram, noe de ikke har. Pariets fem søyler virker slagordspreget og jeg mangeler all form for dokumentasjon på hvordan de skal gjenomføres og hva det vil bety, og koste, på deres hjemmeside.Det er så søtt at de kokketerer med å anmelde kaptein Sabeltann...Zzzzzzz

 

En interresseorganisajon ønsker å påvirke bl.a. politikere. Når de ikke lytter, må de erstattes. Rom var ikke bygd på en dag, og det står beskrevet i kjerneprogrammet hvordan vi skal bygge politikk etterhvert. Vi har etablert et sett prinsipper, og skal bygge resten ut fra det.

 

Les litt her så skjønner du kanskje: http://piratpartiet.no/2013/04/piratpartiet-er-norges-nyeste-landsdekkende-parti/

 

Å bygge et nytt politisk system vil ta tid, spesielt når mange er vant til at den eneste måten politikk kan skapes på er ved å lage enorme "take it or leave it" smørbrødlister hvor du har valget mellom en håndfull menyer - en gang hvert 4. år. Politikk kan være noe helt annerledes!

 

Og PS Kaptein Sabeltann greia var en aprilspøk.. sjekk kalenderen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Øystein, hvordan stiller piratpartiet seg til "åpen demokrati"?

Da mener jeg feks ting som wikileaks, at alt politikerne gjør skal vi, folket, som har gitt dem denne makten, vite.

Litt klønete formulert, håper du fortstod hva jeg mente.

Lenke til kommentar
Øystein, hvordan stiller piratpartiet seg til "åpen demokrati"?

 

Da mener jeg feks ting som wikileaks, at alt politikerne gjør skal vi, folket, som har gitt dem denne makten, vite.

 

Du er inne på essensen til Piratpartiet! Åpenhet, innsyn og etterrettelighet er ikke bare fluff-ord som vi brer om oss, det er kjernen i partiet.

 

Når jeg holdt innlegg for Referansegruppen For Fildeling ønsket jeg å sette fra meg mobilen og live-streame innlegget via Bambuser. Det ble ikke sett på med blide øyne.

 

I programmet har vi konkret beskrevet

  • Støtte for "Holder de ord" i kjerneprogrammet
  • Økt varslerbeskyttelse
  • Rett til anonyme ytringer
  • Forhindre medvirkeransvar for tjenesteleverandører
  • Gi rettigheter til infrastruktur, inkludert betaling, kommunikasjon og transport for å beskytte de mot overgrep - også fra staten
  • Lovfestet nettnøytralitet
  • Styrking og reform av sivilombudsmannen
  • Økt resurser og mandat til datalagringsdirektivet

Ut fra disse punktene ser du en trend, en visjon og en dedikasjon til prinsipper om åpenhet, innsyn og å invitere til aktiv deltagelse fra allmuen. Vi er det motsatte av hemmelighold og maktmisbruk, sær-interresser og bakromsforhandlinger.

 

Kommer jeg på tinget, vil jeg instruere min assistent til å dokumentere samtlige møter jeg er på. Han vil ha til oppgave til å skrive hva han vil, uten påvirkning fra meg. Det er opp til den personens skjønn å ta med det som er relevant for samfunnet, og utelate det som er person-sensitivt. Helst skulle denne personen vært ansatt av en uavhengig organisasjon (som f.eks. Democracy International ).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er jo bare vås. Har man ikke viktigere ting i livet enn å forsvare anonyme ytringer, så er man ikke voksen. Konsekvensen av anonymitet på nett er masse stygge og hatefulle ytringer.

Man ser det gang på gang hvordan nettet fungerer som en søppelkasse uten moderering og med anonymitet.

 

Det er forsåvid greit med deler av programmet, men dette er ikke noe som man ikke kan påvirke i de vanlige politiske partiene. Livet leves tross alt i hovedsak ut i det virkelige liv, ikke virtuelt.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare vås. Har man ikke viktigere ting i livet enn å forsvare anonyme ytringer, så er man ikke voksen. Konsekvensen av anonymitet på nett er masse stygge og hatefulle ytringer.

Man ser det gang på gang hvordan nettet fungerer som en søppelkasse uten moderering og med anonymitet.

 

Det er forsåvid greit med deler av programmet, men dette er ikke noe som man ikke kan påvirke i de vanlige politiske partiene. Livet leves tross alt i hovedsak ut i det virkelige liv, ikke virtuelt.

 

Der nok ikke bare det de vil dekke med anonyme ytringer, for eksempel folk som tyster om forhold som er ganske kritikkverdige for eksempel, mange eksempler hvor ett anonymt tips kunne ha spart liv.

Uansett, anonymitet på nettet mener jeg burde være relevant også, ja du får kanskje litt søppelmeninger, men det å holde nettlivet separat fra det virkelige slik som man ble lært på 90 tallet er slik det burde være.

Og vil du ikke se X type innlegg så burde det være opp til BRUKEREN å modere ved å ignorere, for eksempel her på diskusjon.no har vi en fin ignorer bruker funksjon for eksempel.

Lenke til kommentar

Kjekt at Piratpartiet står for nettnøytralitet og frihet på nettet.

 

Bare synd at de fremdeles ikke ønsker frihet over egne penger, siden ikke de heller har problemer med å sløse våre skattepenger på unødvendig tull.

 

Om Piratpartiet en gang skulle bli mer liberalistisk, ville jeg vurdert en stemme på dem. Men til den tid, ser jeg fortsatt partiet som ganske venstrevridd.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare vås. Har man ikke viktigere ting i livet enn å forsvare anonyme ytringer, så er man ikke voksen. Konsekvensen av anonymitet på nett er masse stygge og hatefulle ytringer.

Man ser det gang på gang hvordan nettet fungerer som en søppelkasse uten moderering og med anonymitet.

 

Det er forsåvid greit med deler av programmet, men dette er ikke noe som man ikke kan påvirke i de vanlige politiske partiene. Livet leves tross alt i hovedsak ut i det virkelige liv, ikke virtuelt.

 

Jaha? Synes diskusjon.no har høyere kvalitet enn feks vg sine diskusjonssider, enda førstnevnte er anonymt. Sikker på at du ikke legger skylda på feil faktor i "uten moderering og med anonymitet".

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjekt at Piratpartiet står for nettnøytralitet og frihet på nettet.Bare synd at de fremdeles ikke ønsker frihet over egne penger, siden ikke de heller har problemer med å sløse våre skattepenger på unødvendig tull.Om Piratpartiet en gang skulle bli mer liberalistisk, ville jeg vurdert en stemme på dem. Men til den tid, ser jeg fortsatt partiet som ganske venstrevridd.

 

Jeg hadde aldri gitt dem den minste stemme dersom de ble liberalistiske. Isåfall kunne man like gjerne stemt frp, de har flere politikere som er imot åndsverksloven. Dette skal ikke være noe ekstremistparti. Jeg synes det bør være ganske sentrums-vendt slik at partiet blir oppfattet seriøst, noe som igjen vil føre til at sakene blir oppfattet mer seriøst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...