Gå til innhold

Guide: Slik overlever mobilen din påskeferien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

550 kr + frakt for en plastpose er jo ran på høylys dag. Kjøp plastpose med glideåpning i dagligvarebutikken. Det koster ca 20 kr for en pakke med 20 stk. Sikkert ikke godt nok for dykkere og svømmere, men godt nok i massevis for de som skal ha en aktiv påske i snøen eller marineres og grilles på stranda til sommeren. Skal man dykke eller svømme får man neppe brukt telefonen samtidig så da vil jeg anbefale å la den ligge igjen på land sammen med håndkle, klær og lommebok.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

post-131485-0-01681200-1364394987_thumb.jpg

 

post-131485-0-34147900-1364395001_thumb.jpg

 

Posene gir en overflate på 30C. Zip-posen på eksempelet her var i største laget, skaff en som passer bedre. Noen ørsmå huller stikkes i lynlås-posen for å gi luft til kjemisk prosess og for å få ut varm og fuktig luft som måtte være i posen da den ble lukket.

 

Posene gir varme i 10 timer og koster en dollar ved kjøp i utlandet. Posene inneholder jernpulver og aktivt kull, og er luktfrie.

 

Legger dette i fryseboksen nå og legger ut rapport om 2-3 timer.

Lenke til kommentar

Første forsøk feilet pga varmeputene måtte dekkes til for å virke optimalt. Dette leste jeg i ettertid på posene...

 

Beklager dårlig fokus på nærbilder, men som man ser er skjermen allikevel silkeglatt og fin. Det er kun pga AMOLED. Det som jeg prøver å vise fra 0:45 er temperaturen på batteriet som ble -15C pga varmeputene som hadde lagt ut :D

 

Så som et antikondens-eksperiment ble det stryk, og skal prøve på nytt igjen når jeg har funnet måten å installere putene riktig. Det kan også være pga posene hadde ikke fått startet den kjemiske prosessen da jeg la pakken nedi fryseren. De var ennå kalde da. Take 2...

 

(Var kjapp å slå av mobilen etter snutten ble tatt)

 

 

Unboxing, pun intended:

 

http://youtu.be/-gyv2PCUESI

Lenke til kommentar

Klarte å bade min galaxy s3 en times tid i en vannpytt på ferie med lommelykt på (hele telefonen under vann) og den fungerer overraskende nok enda uten større problemer. Den lå og lyste da jeg fant den. Så min erfaring er at telefonen tåler en god del mer enn jeg trodde :p

Lenke til kommentar

post-131485-0-53419100-1364407271_thumb.jpg

 

Av alle ting... Men det må være så forsvinnende lite at jeg vedder helsa på mobilen på det. Lynlåsposen er perforert til en viss grad slik at varm luft slipper ut og drar med seg fukt pga overtrykket.

 

Hvis det andre førsøket som er i gang nå viser seg å gi batteritemp på over +15C og hvis jeg ikke ser dugg inni lynlåsposen når den kommer inn i romtemp, så konkluderer jeg med "god knall".

 

Nå er varmeputene varme og gode, og ligger inni ull når jeg la pakken i fryseren.

 

Edit: Uansett er dette er helt ekstrem test satt på spissen med en fryser. Ingen har vel mobilen sin utenfor jakka si i to timer i -18C (unntatt meg som bruker å ha mobilen som gps på dekk i kajakk (i etui))

 

Edit 2: Disse varmeputene er nok ikke de beste. Ser det er salt i de også... Men gir meg ikke, skal finne andre varmeputer og teste mere senere. Tror jeg er inne på gull:)

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Jeg har brukt en slik ferdiglaget pose med dobbel ziplock til mine mobiler i mange år nå. Fungerer meget bra. Konseptet med vakumpakking (dersom det er et reelt vakum, og ikke en gimmick) virker mot sin hensikt i mine øyne. Dersom du er uheldig og får en lekkasje, vil jo dette trekke vann inn i posen i mye større grad enn dersom det var en vanlig pose.

 

Når det kommer til kondens, så lar jeg mobilen ligge i posen til den har oppnådd romtemperatur igjen. Helt problemfritt.

 

Billig ziplock poser finnes selvfølgelig i dagligvaren, og er i de fleste tilfeller mer enn godt nok.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...