Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kontrollprøve BI matematikk for økonomer vår 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som kunne være så snille å ha hjulpet meg med å løse disse oppgavene? Hadde vært evig takknemlig. Er hentet fra årets kontrolleksamen i matte for økonomer

 

oppgave 2.

Løs likningen og ulikheten:

 

xe^2x=0 og xe^2x<0

 

Oppgave. 3

I denne oppgaven ser vi på funksjonen f(x)=(x-2)e^x

a) Når er f(x)=0, f(x)>0 og f(x)<0

b) Beregn f'(x). Finn ut når f(x) er voksende og når f(x)er avtagende. Finn eventuelle lokale maksimums eller minimumspunkter.

c) Beregn f''(x). Finn ut når f(x) er konveks og når f(x) er konkav. Finn eventuelle vendepunkter.

d) Skisser grafen til f(x).

 

Oppgave 4

Sammenhengen mellom prisen p per enhet av en vare og antall enheter x som selges av varen er gitt ved p=72−2x.

a) Skriv opp uttrykket for innskuddsfunksjonen I(x).

b) Hva er etterspørselen xog prisen pnår inntekten er maksimal?

c) Finn et uttrykk etterspørselen x som funksjon av prisen p.

d) Finn et utrykk for elastisiteten Ep av etterspørselen med hensyn på p.

Lenke til kommentar

Noen som kunne være så snille å ha hjulpet meg med å løse disse oppgavene? Hadde vært evig takknemlig. Er hentet fra årets kontrolleksamen i matte for økonomer

 

oppgave 2.

Løs likningen og ulikheten:

 

xe^2x=0 og xe^2x<0

 

Oppgave. 3

I denne oppgaven ser vi på funksjonen f(x)=(x-2)e^x

a) Når er f(x)=0, f(x)>0 og f(x)<0

b) Beregn f'(x). Finn ut når f(x) er voksende og når f(x)er avtagende. Finn eventuelle lokale maksimums eller minimumspunkter.

c) Beregn f''(x). Finn ut når f(x) er konveks og når f(x) er konkav. Finn eventuelle vendepunkter.

d) Skisser grafen til f(x).

 

Oppgave 4

Sammenhengen mellom prisen p per enhet av en vare og antall enheter x som selges av varen er gitt ved p=72−2x.

a) Skriv opp uttrykket for innskuddsfunksjonen I(x).

b) Hva er etterspørselen xog prisen pnår inntekten er maksimal?

c) Finn et uttrykk etterspørselen x som funksjon av prisen p.

d) Finn et utrykk for elastisiteten Ep av etterspørselen med hensyn på p.

 

Oppgave 3 sliter jeg skikkelig med.. Skjønner ikke en dritt as!

Lenke til kommentar

oppg. 3 a) Sett opp ligninge, løs for x. No prob. Må muligens bruke logaritmer.

b) Samme som i a) bare at man ser på f'(x) istedenfor f(x).

c) Samme som i b) og a) bare at f''(x).

d) Skisser graf.

 

Hvordan regner du ut likningen f(x)? Jeg har ikke fått taket på hvordan man regner en likning med tallet e.

Lenke til kommentar

f(x) i seg selv er ingen ligning. Jeg kan regne tilfellet chart?cht=tx&chl=f(x)=0 for deg, så kan du prøve på de andre selv.

Vi ønsker altså å løse:

chart?cht=tx&chl=(x-2)e^x=0 for x. Siden vi har to faktorer og produktet skal være null må minst en av faktorene være null, altså: chart?cht=tx&chl=(x-2)=0 eller chart?cht=tx&chl=e^x=0. Vi vet (overbevis deg selv om dette!) at chart?cht=tx&chl=e^x>0 uansett hva x måtte være, derfor må vi altså ha at chart?cht=tx&chl=x-2=0 eller chart?cht=tx&chl=x=2 som den eneste løsningen på ligningen. Var dette greit?

Lenke til kommentar

f(x) i seg selv er ingen ligning. Jeg kan regne tilfellet chart?cht=tx&chl=f(x)=0 for deg, så kan du prøve på de andre selv.

Vi ønsker altså å løse:

chart?cht=tx&chl=(x-2)e^x=0 for x. Siden vi har to faktorer og produktet skal være null må minst en av faktorene være null, altså: chart?cht=tx&chl=(x-2)=0 eller chart?cht=tx&chl=e^x=0. Vi vet (overbevis deg selv om dette!) at chart?cht=tx&chl=e^x>0 uansett hva x måtte være, derfor må vi altså ha at chart?cht=tx&chl=x-2=0 eller chart?cht=tx&chl=x=2 som den eneste løsningen på ligningen. Var dette greit?

Har prøvd litt selv, og har funnet litt ut av det. Dette hjalp veldig! Hvordan blir da likningen xe^2x=0?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal gjøre hele denne imorgen.

Kan da ta bilde av sidene, og legge ut løsningsforslaget her, om det er ønsket. :)

 

Oppfordrer da og bruke dette til å lære, og ikke skrive av. Skriver du av, stryker du på eksamen uansett.

Endret av Simennzz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal gjøre hele denne imorgen.

Kan da ta bilde av sidene, og legge ut løsningsforslaget her, om det er ønsket. :)

 

Oppfordrer da og bruke dette til å lære, og ikke skrive av. Skriver du av, stryker du på eksamen uansett.

 

Kan du gjøre oppgave 4 også ? Nei meningen er ikke å skrive av, jeg trenger bare å få se hvor jeg gjør feil eller hvordan oppgaven bør bli løst. Setter stor pris på hjelpen :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...