Gå til innhold

Fujifilm X100s vs Sony RX1


Anbefalte innlegg

Sannheten er vel egentlig at jeg innerst inne er litt skuffet over at RX1 ble like bra som det så ut som til å begynne med. Det gikk fra og i mine øyne være tidenes kompaktkamera til å bli en overpriset konkurrent til X100/X100s.

 

X100s har som sagt langt bedre autofokus, like gode ISO egenskaper, tilnermet lik bildekvalitet, optisk OG elektronisk søker som er fasedetekterende etc.

 

Så selv om RX1 er et meget flott kamera, så må jeg si at jeg ble litt småskuffet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løkruller :)

 

Hadde jeg ikke hatt behov for god høy-ISO ytelse, så hadde jeg vært en glad gutt med mer penger på konto :)

 

Ja utendørs med mindre lys, konserter og sånn drar jeg hardt i ISO valgene selv, men har knapt noen bilder tatt innendørs med blitser hvor har endret ISO over 200 med unntak av noen ytterst så eksperimentelle bilder.

Lenke til kommentar

Du er egentlig ikke ordentlig i tvil, Ove. Det blir en X100s når det kommer i hyllene. Men jeg skjønner hvor du kommer fra, jeg er litt vinglepetter selv, men ofte bare på lissom...

 

Nå håper jeg bare du holder ut ventetiden, det ville jo ikke vært en bombe om den skulle være forsinket. Som det meste av nylanserte, elektroniske produkter.

 

 

 

Lenke til kommentar

Sannheten er vel egentlig at jeg innerst inne er litt skuffet over at RX1 ble like bra som det så ut som til å begynne med. Det gikk fra og i mine øyne være tidenes kompaktkamera til å bli en overpriset konkurrent til X100/X100s.

 

X100s har som sagt langt bedre autofokus, like gode ISO egenskaper, tilnermet lik bildekvalitet, optisk OG elektronisk søker som er fasedetekterende etc.

 

Så selv om RX1 er et meget flott kamera, så må jeg si at jeg ble litt småskuffet.

 

Heftig konklusjon på ett kamera som INGEN har testet ?

 

Og naturlig nok ikke testet mot Sony sitt heller av samme årsak og jeg klarer heller ikke finne en skikkelig test mot X100.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er lett å bli glad i det kameraet. Lite søtt kompaktkamera med FF brikke.

Det beste er å vente, RX1 kommer til å få knallhard konkurranse med Fuji's nye X100s som koster nesten 1/3 av det RX1 koster med søker.

 

Jeg prøver å få HelenaN til å skrive litt om hennes erfaringer, men hun er bare opptatt med å ta bilder :p

 

Fra billedtråden til Trondheims treffet:

Jeg er helt forelsket i det. Det er ikke perfekt (men hvilket kamera er det?), men er det beste jeg noensinne har bruket. Skarpt både på närt og langt hold, fin bokeh og filene tåler nesten uendelig etterbehandling föles det som.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å få HelenaN til å skrive litt om hennes erfaringer, men hun er bare opptatt med å ta bilder :p

Det er kanskje flere som burde bruke tiden på, istedet for å lage kverulanttråder som bare blir vas. Og da tenkte jeg ikke på deg, kelux ;)

 

Jeg er også spent på X100s resultatene; jeg synes ikke RX1 virket noe bedre når det gjelder byggekkvaliteten enn X100.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er lett å bli glad i det kameraet. Lite søtt kompaktkamera med FF brikke.

Det beste er å vente, RX1 kommer til å få knallhard konkurranse med Fuji's nye X100s som koster nesten 1/3 av det RX1 koster med søker.

 

Jeg prøver å få HelenaN til å skrive litt om hennes erfaringer, men hun er bare opptatt med å ta bilder :p

 

Fra billedtråden til Trondheims treffet:

 

Ha ha, ja, det blir mye fotografering. :) Inspirerende kamera. Kommer ikke på noe å si foruten det du tok med fra fototrefftråden. X100s blir sikkert et flott kamera, men jeg falt for Sonyn og angrer det ikke. Alt jeg har postet på Flickr siden mitten av Desember har jeg tatt med RX1.

Endret av HelenaN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kanskje flere som burde bruke tiden på, istedet for å lage kverulanttråder som bare blir vas. Og da tenkte jeg ikke på deg, kelux ;)

 

Jeg er også spent på X100s resultatene; jeg synes ikke RX1 virket noe bedre når det gjelder byggekkvaliteten enn X100.

Da er vi to. Jeg har vært innom Fotovideo to ganger i de siste to ukene og den DP2Men som står der frister, med det gjør også X100s og RX1. Husker lite av X100 da jeg prøvde kaian's i København, men da jeg prøvde den på FV virket den bedre. Søkeren var flottere enn det jeg husker, muligens det har noe med at jeg ikke har søker nå. RX1 er bra, men prisen må drastisk ned på kamerahus og OVF/EVF. RX1 til 18K og EVF/OVF til 2K/stk. er i området når man kan få en X100s med OVF og EVF i samme hus til 10K.

 

Skal heller prøve å bruke det jeg har. DP2M, RX1 og X100s er like bra om 6-8måneder, bare billigere (litt Onecall reklame :p )

Tar med meg Canon G1X til Oslo, skal prøve å få brukt den litt mens jeg er der de neste ukene.

 

 

Kverulanttråder er ikke alltid gøy, men være troll i noen poster kan være det :ninja:

Endret av kelux
Lenke til kommentar

Ha ha, ja, det blir mye fotografering. :) Inspirerende kamera. Kommer ikke på noe å si foruten det du tok med fra fototrefftråden. X100s blir sikkert et flott kamera, men jeg falt for Sonyn og angrer det ikke. Alt jeg har postet på Flickr siden mitten av Desember har jeg tatt med RX1.

 

Har du funnet noen minus med dette med unntak av låst brennvidde ?

Lenke til kommentar

Da er vi to. Jeg har vært innom Fotovideo to ganger i de siste to ukene og den DP2Men som står der frister, med det gjør også X100s og RX1. Husker lite av X100 da jeg prøvde kaian's i København, men da jeg prøvde den på FV virket den bedre. Søkeren var flottere enn det jeg husker, muligens det har noe med at jeg ikke har søker nå. RX1 er bra, men prisen må drastisk ned på kamerahus og OVF/EVF. RX1 til 18K og EVF/OVF til 2K/stk. er i området når man kan få en X100s med OVF og EVF i samme hus til 10K.

Mener å huske at de beste firmware-oppgraderingene til X100 kom etter Københavnturen. Har inntrykk at Fuji har vært flinke til å lytte på brukerene og fikse det som er galt på alt de holder på med. EHar faktisk begynt å leke med tanken på å se på X-E1 ...

 

RX-1 kunne vært aktuell den; men da til en helt annen pris. DPM2 er ikke aktuell for min del - den har for lav batteri-levetid, er kun interessant på lav ISO, og mangler støtte utenfor Sigmas programvare. At den er litt treg kan jeg leve med.

 

Skal heller prøve å bruke det jeg har. DP2M, RX1 og X100s er like bra om 6-8måneder, bare billigere (litt Onecall reklame :p )

Tar med meg Canon G1X til Oslo, skal prøve å få brukt den litt mens jeg er der de neste ukene.

Et godt poeng. Gi beskjed når du er i byen, så får vi ha et lite foto-treff.

 

Kverulanttråder er ikke alltid gøy, men være troll i noen poster kan være det :ninja:

Sant nok :)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Alt jeg har postet på Flickr siden mitten av Desember har jeg tatt med RX1.

Mye fine bilder der ja. Likte at du hadde tatt bilder fra Havstein kirke. Jeg gikk dit da jeg kjøpte mitt første digitale kamera, en Casio til 4000kr. Det må ha vært i 2003, bildene mine så ikke slik ut. Tyskekirkegård/gravplassen har alltid fascinert meg. Jeg bodde like ved, i karolinerveien.

 

Har du søker? Tilfelle ja, hvilket? Noe annet ekstra utstyr?

 

Info om nytt utstyr er som mat for mons for oss kamera geeks. :)

Lenke til kommentar

Har du funnet noen minus med dette med unntak av låst brennvidde ?

 

Hmm, vanskelig å svare på... Når jeg er fornöyd med noe tenker jeg ikke på det som er negativt. Men ja, en innebygd söker hadde jeg gjerne hatt og AF kunne väre litt kjappere. Den er dog god nok for min bruk. Jeg skulle ikke bruke RX1 til å fotografere bryllup eller små barn som löper rundt i dårlig lys, men vanlige familiebilder har jeg ikke hatt noen problemer med.

 

 

Mye fine bilder der ja. Likte at du hadde tatt bilder fra Havstein kirke. Jeg gikk dit da jeg kjøpte mitt første digitale kamera, en Casio til 4000kr. Det må ha vært i 2003, bildene mine så ikke slik ut. Tyskekirkegård/gravplassen har alltid fascinert meg. Jeg bodde like ved, i karolinerveien.

 

Har du søker? Tilfelle ja, hvilket? Noe annet ekstra utstyr?

 

Info om nytt utstyr er som mat for mons for oss kamera geeks. :)

 

Takker! Tyskekirkegården har jeg ikke besökt, hyggelig med fototips.

 

Har ingen söker ennå, men planerer å kjöpe den originale EVF:en. Klarer meg uventet bra uten nå, men det blir sikkert verre når det blir lysere ute. Kunne väre kjekt å ha også når det er mörkt, for mer stabilitet.

 

Jeg har kjöpt en slik solblender på eBay. $7 inklusive frakt! Föles solid (laget i metall) og passer perfekt. Skal også kjöpe en ekstern batterilader.

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar

Jeg har solgt min "gamle" X100 og har satt meg på venteliste med tanke på X100s som er like rundt hjørnet.

Fortsatt på venteliste eller har du funnet noe annet?

 

Etter å ha gått fram og tilbake i tenkeboksen så fikk jeg endelig bestemt meg. Håper de kommer i butikk snart.... :dribble:

Bestiller batterier og diverse utstyr på ebay nå, da har jeg det når kameraet kommer. Har bestilt X100s fra mpx, 9430kr. med rabatt.

 

 

http://youtu.be/tdh__mEyTeM

Endret av kelux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...