Gå til innhold

Husker du spillutvikleren Ocean?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fra wikipedia

Rainbow Islands (レインボーアイランド Reinbō Airando?) is a 1987 arcade game developed and published by Taito. The game is subtitled "The Story of Bubble Bobble 2" and is the sequel to Taito's hit game Bubble Bobble from the previous year. It is the second of four arcade games in the Bubble Bobble series (followed by Bubble Symphony and Bubble Memories, but itself has two direct sequels: Parasol Stars and Bubble Bobble Part 2). The game was ported for numerous home computers and game consoles.

The main characters are Bubblun and Bobblun, the protagonists of Bubble Bobble (known as "Bub and Bob" in the western releases). However, in this game they appear in their human forms as "Bubby" and "Bobby", as opposed to the "bubble dragons" of the first game (following on from the first game's true ending). Also unlike the first game, players must now "alternate" (i.e., take turns), with player one as Bubby (green shirt), and player 2 as Bobby (blue shirt) (as with the first game).

Lenke til kommentar

Rainbow Islands og New Zealand Story var artige spill utgitt av Ocean, men laget av Taito. I Rainbow Islands kunne man "skyte" ut regnbuer for å stoppe slemmingene og man skjøt også ut regnbuer for å klatre på dem slik at man kunne komme til toppen av brettene (som vel var hele målet hvis jeg ikke husker feil).

F29 Retaliator var en ganske bra flysimulator på den tiden.

Det ser også ut til at det var Ocean som ga ut det første Worms-spillet som jo har blitt en klassiker.

 

Det eneste jeg kommer på som deres eget studio lagde som faktisk var ganske morsomt er Beach Volley (mot kompiser).

 

Filmtitlene de ga ut var jo stort sett helt elendige.

Lenke til kommentar

Rainbow Islands og New Zealand Story var artige spill utgitt av Ocean, men laget av Taito.

På åttitallet var det ikke slik at de japanske arkadeprodusentene laget hjemmeversjoner av spillene sine selv. Taito laget originalspillene, mens Ocean kjøpte rettighetene til å lage hjemmeversjoner for det vestlige markedet. Disse utviklet de selv, eller fikk andre utviklere til å gjøre det (gjerne uten tilgang på originalspillets kildekode). I tilfellet Rainbow Islands tror jeg det var Graftgold som laget versjonene for C64 og Amiga (i alle fall Amiga).

 

Ang. Bubble Bobble/Rainbow Islands/Parasol Stars: Rainbow Islands er oppfølgeren til Bubble Bobble, Parasol Stars er oppfølgeren til Rainbow Islands. De har alle de samme hovedfigurene, Bub & Bob (som ikke er drager i "virkeligheten").

Lenke til kommentar

Jeg leste en artikkel om den Craftgold-versjonen i Retro Gamer i fjord en gang, og de fikk bare tilsendt en arkademaskin, så måtte de selv spille det ekstremt mye for å finne alle hemmeligheter og brett, ikke noe kode eller noe slikt. Mener derfor det er noe som mangler i de versjonene, men skal ikke si det helt sikkert.

Lenke til kommentar

Jeg leste en artikkel om den Craftgold-versjonen i Retro Gamer i fjord en gang, og de fikk bare tilsendt en arkademaskin, så måtte de selv spille det ekstremt mye for å finne alle hemmeligheter og brett, ikke noe kode eller noe slikt. Mener derfor det er noe som mangler i de versjonene, men skal ikke si det helt sikkert.

 

Haha så sprøtt! Kul historie.

 

By the way så har populariteten til denne episoden vist oss at vi kanskje bør lage flere studio-episoder. Vi skal nok lage en om US Gold snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...