Gå til innhold

Test av helgetur til Tbilisi med Air Baltic


robertaas

Anbefalte innlegg

Har ikke tatt bilder eller gjort notater spesielt for tripreport, men tenkte jeg likevel skulle skrive en liten rapport.

 

Betalte 139 euro som ble 1076 NOK for selve billetten, men la til ekstra for setereservasjon. De tar også ekstra for innsjekket bagasje og mat og drikke ombord.

 

fredag 18:35-21:25 Osl-Riga BT154

fredag 22:30-04:00 Riga-Tbilisi BT722

 

mandag 07:00-08:35 Tbilisi-Riga BT723

mandag 09:20-10:15 Riga-Osl BT151

 

Bestilte som vanlig et halvt år i forveien for å få billig flight, men et vanlig problem med Air Baltic er de mange ruteendringene og kanseleringene man da får. Turen blir av og til ikke den samme, men jeg fikk omtrent det samme som var utgangspunktet. Et annet problem er at om de gjør endringer på ruten så er bestillingen ikke lengere mulig å se på deres website.

 

flightmap-tbs.gif

 

Online innsjekking er fra 12.00 dagen før. Bommet på setereservasjonen på det første flyet. Rad 6 hadde ikke vindu, men jeg overlevde likevel. Av maten de selger ombord anbefales lakse-sandwich til 6,5 euro som er polarbrød med mye egg. Pakken med parmesan-pølser til 2,5 euro er også god nødproviant å ta med seg videre.

 

Transfer i Riga gikk raskt, 2 minutter i passkø og ingen sikkerhetssjekk før neste gate.

 

Ankomst grytidlig I Tbilisi. Med kjennskap til byråkrati i østblokkland hadde jeg bestilt bil til hotellet 5:00. Hotellet foreslo at sjåføren skulle stå der samtidig som flyet etter ruten touchet rullebane og så ville han dra etter 15 minutter om jeg ikke var ved utgangen. Det gikk mye raskere enn jeg trodde og i passkontrollen delte de ut små vinflasker til alle turister. De er veldig krye av at Georgia har de eldste spor etter vinproduksjon som går 8000 år tilbake og ordet vin skal også komme derifra.

 

IMG_09774.jpg

 

De ønsker også å få igang vineksport vestlige land etter som de er i konflikt med deres tidligere hovedsamarbesland Russland. Faktisk hadde de også etter krigen med Russland skiftet ut nesten alt av skilter som tidligere var på georgisk (de har også eget alfabet) og russisk med kyrillisk skift med nye skilt som er på georgisk og engelsk. Som vestlig turist var det derfor mye enklere å orientere seg etter skilt enn i andre østblokkland. Engelskkunnskapene var derimot begrenset blandt de fleste, der var det fremdeles georgisk eller russisk som dominerte.

 

Hadde nylig overraskende fått tilsendt gullkort fra Marriott så jeg lot meg lokke til å booke med dem på Courtyard Tbilisi for å sjekke det. Fikk oppgradering til største rom på etasjen og gratis wlan som man ellers måtte betale for. Frokost fikk jeg derimot ikke som man får med gull hos Hilton. For tidlig innsjekking før 9:00 betaler man for en halv dag ekstra.

 

Etter at jeg hadde slappet av litt og tatt en dusj hentet sjåfør og guide meg på hotellet. Tbilisi ligger på omtrent samme breddegrad som Napoli og Barcelona så det skulle fortsatt være ypperlig vær til utflukter selv i begnnelsen av november. Været ble i løpet av dagen litt vel bra med 20 grader og blå himmel.

 

IMG_09778.jpg

 

Tok en klassikt tur hvor vi først dro til den gamle hovedstaden Mtskheta med kirken ved klosteret Jvari som ble bygd rundt år 600. http://en.wikipedia....%28monastery%29

 

IMG_09784.JPG

 

Det lå på en høyde med god utsikt over byen.

 

IMG_09787.jpg

 

IMG_09788.jpg

 

 

Dette var en reise tilbake i tid. Folk var mye mer religiøse enn hva man er vant med, det var enda mere en hva man er i Polen. Selv vanlige tenåringer bukker og korser seg om de ser et ikonbilde eller hører en kirkeklokke.

 

IMG_09797.jpg

 

 

IMG_09807.jpg

 

Nede i byen hadde de en katedral som var bygd på 1100-tallet på stedet hvor de sier at Jeso kjortel ble begravd. Det hadde stått andre kirker der før, men Georgia har vært invadert 40 ganger opp gjennom historien og å skade deres landemerker har vært populært. http://en.wikipedia..../Svetitskhoveli

 

IMG_09815.jpg

 

Dekor med vinranker på katedralen.

 

IMG_09820.jpg

 

IMG_09836.jpg

 

Det er ikke åp vanlig å ha zodiaken illustrert inni en kirke.

 

IMG_09846.jpg

 

Folksomt inne et kapell hvor en prest messet mens han fikk rundt med røykelsen.

 

 

IMG_09849.jpg

 

Her var det mye avlat.

 

IMG_09851.jpg

 

Joda, de har palmer her.

 

IMG_09863.jpg

 

Ved siden av motorveien mot Gori ligger det flere flyktningeleire. Denne skal være den største med 50.000 flyktninger. De har totalt 500.000 internt flyktninger i Georgia. Folk i vesten fikk med seg at det var krigshandlinger da Russland tok over kontrollen av 2 regioner i Georgia. Krigshandlingene er over, men det er likevel ikke trygt å bo der for de som ikke er pro-russiske. Dette er en konflikt vesten er lite oppmerksom på.

 

 

IMG_09894.jpg

 

Om sommeren blir det veldig varmt og vinranker som lager skygge man kan gå i er da velkommen.

Endret av robertaas
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IMG_09915.jpg

 

I Uplistsikhe har byen ligget flere steder. Der nede lå den tidligere inntil man oggdaget at det var på en gammel gravplass. http://en.wikipedia.org/wiki/Uplistsikhe

 

IMG_09921.jpg

 

Det eldste området hadde huler som var brukt til forskjellige funksjoner. Karavanene som gikk silkeveien var innom her. Og det minnet faktisk ikke lite om hulene i den nedre delen av Petra.

 

 

IMG_09958.jpg

 

IMG_09964.jpg

 

Spiser man skal det mange retter med solid bondekost på bordet. Kyllingen med hvitløk var utrolig god. Man spiser godt og billig i Georgia. For de som ikke vil prøve seg på den lokale vinen kan den lokale pærebrusen anbefales.

 

IMG_09978.jpg

 

I Gogi hadde de bygget et mausoleum rundt huset hvor Stalen ble født.

 

IMG_09983.jpg

 

Not in Kansas any more...

 

IMG_09985.jpg

 

De har også prøvd seg på å noe mer moderne nær Tbilisi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så over til Tbilisi.

 

IMG_09992.jpg

 

Det var mye stål og glass for alle nye konstruksjoner. Her "Bridge of Peace"

 

IMG_10007.jpg

 

Katedralen var ganske dominerende i Tbilisi, selv om natten.

 

IMG_10029.jpg

 

Telia Sonera var inne i landet og det var morsomt å se hvordan 3D-versjoner av deres logo var brukt som juledekorasjon hengende midt over flere gågater i sentrum. Klarte ikke ta noen gode bilder av det...

 

IMG_10039.jpg

 

Store glyphoner.

 

IMG_10042.jpg

 

Selvsagt må man ha med St Georgs kamp med dragen på den mest sentrale plassen i Georgia. Hotellet mitt i bakgrunnen.

 

IMG_10048.jpg

 

Utgravinger integrert i bybildet.

 

IMG_10055.jpg

 

 

IMG_10058.jpg

 

IMG_10071.jpg

 

Det skjeve klokketårnet i Tbilisi.

 

IMG_10082.jpg

 

IMG_10087.jpg

 

Mange slitne hus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IMG_10091.jpg

 

Ett av få nye bygg som ikke bare er glass og stål.

 

IMG_10099.jpg

 

Stiller brudgommen i dress her så er det skikkelig bom.

 

IMG_10100.jpg

 

 

IMG_10110.jpg

 

Folk i kø for å kysse ikoner.

 

IMG_10121.jpg

 

Denne var veldig populær og man kunne bruke vanlig busskort.

 

IMG_10132.jpg

 

IMG_10136.jpg

 

 

IMG_10144.jpg

 

IMG_10177.jpg

 

Svovelbadene.

 

 

IMG_10184.jpg

 

Lite ressurser i botanisk hage.

 

IMG_10194.jpg

 

Heldigvis mye som grodde av seg selv.

 

IMG_10207.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IMG_10221.jpg

 

Ved svovelbadene.

 

IMG_10235.jpg

 

På taket av badene.

 

IMG_10240.jpg

 

IMG_10246.jpg

 

IMG_10247.jpg

 

Mange dårlige hus og mye under restaurering i byen.

 

IMG_10264.jpg

 

På returen kunne vi se Europas høyeste fjell Elbrus på 5642 meter. http://en.wikipedia.org/wiki/Elbrus

 

Georgia ligger i Asia, men Elbrus rett nord for grensen ligger i den europeiske delen av Russland.

 

Georgia var et land som prøver å vende seg mot vesten og få vestlige turister etter konflikten har vanskeliggjort forholdet til Russland. Her er turistløypa enda ikke helt gått opp og det er mye å se i landet for de med interesse for historie og kultur. Hadde lyst til å dra til svartehavskysten til Batumi, men var litt usikker på veiene. Gjennomfartsårene var uansett i mye bedre stand enn hva man finner i Norge. Ikke behov for visum for nordmenn.

 

 

Andre turer:

Test av billigtur med KLM til New York - Mars 2009

Test av Finnair til Sydney - April 2009

Test av billigtur med Icelandair til Toronto - Mai 2009

Test av billigtur med Austrian Airlines til Moskva - Mai 2009

Test av Continental til New Orleans - Februar 2010

Test av British Airways via Heathrow til Miami - Mai 2010

Test av Emirates til Seychellene - August 2010

Test av Swiss til Oman - November 2010

Test av Air China + Cebu Pacific til Filippinene - Januar 2011

Test av Air France + Air Tahiti (Nui) til Bora Bora - August 2011

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kult, Tblisi skulle jeg faktisk ha besøkt selv i slutten av Oktober, men sliter litt med Air Baltic, har en følelse av at transfer i Riga enten er 1 time eller mindre, så er rimelig avhengig av at flyet er i rute. Eller så er det gjerne en overnatting i Riga før neste flight. Riga er en flott by det, men har sett den et par ganger nå så. Turen gikk til Moldova isteden, fikk såpass god pris med Austrian så det var bare å løpe og kjøpe. 2400,- faktisk.

Var det muligheter å komme seg over til Armenia å Yerevan derfra for en rimelig penge? Er jo mye dyrere å fly til Yerevan enn Tblisi. Leste senest et reisebrev fra Georga i går at taxi skulle være veldig billig der?

Lenke til kommentar

Har hatt flere korte transfers i Riga uten problemer. Selv ville jeg tatt sjangsen.

 

2400,- til Moldova var ganske dyrt. De er jo vanligvis billigere enn Tbilisi.

 

SIden det bare var en helgetur vurderte jeg ikke å dra til andre land, jeg vurderte bare å dra til svartehavskysten hvor naturen er frodigere. Yerevan ville jeg tatt som en separat tur.Det burde være lett å finne billigere enn din billett til Moldova. Tsiteli Khidi som vises på veiskiltet ovenfor er grensepassasjen til Armenia så det er ikke langt unna.

Lenke til kommentar

Har ikke tatt bilder eller gjort notater spesielt for tripreport, men tenkte jeg likevel skulle skrive en liten rapport.

... men dette er da langt mer interessant enn noen trip report oppsatt på presis måling av setebredder, temperaturen på champagnen etc. Takk for en fin rapport.

 

(Georgia er et artig land i et interessant område -- jeg har vært mest opptatt av armenerne (og reist deretter), kan anbefale Philip Marsdens The Crossing Place.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...