Gå til innhold

Staten bør styre minst mulig


blinc

Anbefalte innlegg

Det er fem moraler i denne historien

1. Du kan ikke få fattige inn i velstand ved å ta de rike ut av velstand.

2. Det en person får uten å jobbe for det må en annen jobbe for uten å få.

3. Staten kan ikke gi noe til noen som det ikke først har tatt fra andre.

4. Du kan ikke multiplisere velstand ved å dividere det!

5. Når halvparten skjønner at de ikke trenger å jobbe fordi den andre halvparten vil ta vare på dem og den andre halvparten skjønner at det ikke er noe vits å jobbe fordi noen andre vil få det de jobber for, da går det ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt ikke, der står det bare at noen land scorer bedre på visse indikatorer enn andre, hvis du skal konkludere med noe annet enn at de scorer bra må du vise årsakssammenheng.

Tror du det er tilfeldig at det var ca 0% økonomisk frihet i sovjetunionen i forhold til mat og samtidig ekstrem mangel på det? Helt tomme butikkhyller? Mens land der økonomisk frihet er 70-100% kan vi velge mellom drøssevis med matbutikker som huser enorme mengder mat for enhver smak? Endret av Warz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er du som troller. Det er du som ikke bidrar til noe i debatten og som ikke svarer på saklig måte ditt fjols.

Hva viser denne? Du er endog så feig at du ikke vil ta denne http://www.dinitside...emp/Innboks.jpg debatten i all offentlighet, men plager meg med private meldinger. Må jeg gjenta innholdet i de private meldingene for å vise at du er sjefstrollet på diskusjon.no?

Og du kjører svært mange diskusjoner i grøfta, og ødelegger for alle oss andre. Moderator stenger trådene du diskuterer i. KUTT DET UT!!!

Sier vinglekoppen som vel i morgen er FrP tilhenger? Så du vet hvorfor moderator stenger trådene? Jeg har min egen teori. Nå venter jeg bare på at din venn Rampage skal forsvare deg som han har gjort gjentatte ganger.

 

@Warz

 

Korrelasjonen du frembringer sier ingen ting om underliggende årsak. Korrelasjon er hverken en nødvendig eller tilstrekkelig betingelse for årsakssammenheng.

 

Der er også høy korrelasjon mellom antall mygg og turister i Nord Norge om sommeren.

Den underliggende årsak er grad av økonomisk frihet, kapitalisme, ...

 

Vet du hva en avhengig variabel og en uavhengig variabel er? De figurene dine blir verre enn falsk (spuriøs) korrelasjon. De blir verre enn figurer uten benevning på aksene. De har feil benevning på aksene.

 

... noe man kan se tydelig ved å ta en titt på de minst kapitalistiske samfunn man har hatt, eks sovjet og nord korea. Her er det gjennomgående mangel på menneskets viktigste basisbehov.

Nå får du gi deg. Hvorfor må dere liberalister stadig komme trekkende med en stat som er oppløst og en stat som vel snart går mot oppløsning.

 

Hvorfor er denne korrelasjonen korrekt?

Du har jo ikke vist denne korrelasjonen. Og som nevnt korrelasjon er hverken en nødvendig eller tilstekkelig betingelse for årsakssammenheng. Korrelasjon kan brukes til å vise en tilsynelatende samvariasjon mellom fenomener. Poenget er at dine figurer viser en annen samvariasjon enn den du begrunner ovenfor.

 

Fordi kapitalisme, økonomisk frihet, betyr konkurranske mellom aktører. Det vil derfor oppstå ett marked der konkurrerende parter tilbyr produkter til stadig lavere pris. Ganske basic stuff egentlig, du kan lære mer på mises.org

 

Lære mer på mises.org. Siten til den marginale østerrikske økonomen kjenner jeg godt og har brukt den selv i andre sammenhenger. Du devaluerer siten.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Korrelasjonen kan underbygges med en hel del økonomisk teori og sammenhenger som beviser kausalitet, her kan mises.org eller andre kilder brukes, men grafene har tatt hensyn til ulike former for økonomisk frihet, noe som utgjør en så vesentlig del av et lands politikk at det er liten grunn til å betvile at gjennomgående samsvar mellom fattighet og grad av økonomisk frihet.

 

Det som er målt:

1: business freedom

Denne måler følgende:

• Starting a business—procedures (number);

• Starting a business—time (days);

• Starting a business—cost (% of income per capita);

• Starting a business—minimum capital (% of income per capita);

• Obtaining a license—procedures (number);

• Obtaining a license—time (days);

• Obtaining a license—cost (% of income per capita);

• Closing a business—time (years);

442 2009 Index of Economic Freedom

• Closing a business—cost (% of estate); and

• Closing a business—recovery rate (cents on the dollar).

Med andre ord den er et mål på hvor store hinder myndighetene legger i veien for å starte, drive og avslutte forretningsvirksomhet. Dette er i praksis et mål på fravær av strukturell vold. Dersom du har lest Hernando de Sotos “The Mystery of Capital” vet du hvor ekstremt viktig denne friheten er, særlig for de aller fattigste fordi stor strukturell vold på dette området stenger fattige ute fra forretningsvirksomhet.

2: Trade freedom

Måler toll og andre handelsbarrierer over landegrensene. Med andre ord måler frihet fra statlig vold innen import og eksport.

3: Fiscal Freedom

Måler frihet fra statlig skattevold.

4: Government size

Måler frihet fra statlig drift. (Beslektet med Fiscal Freedom)

5: Monetary freedom

Måler frihet fra statlig vold i form av inflasjon og statlig priskontroll.

6: Investment freedom

Måler friheten fra statlig vold mot investorer.

7: Financial freedom

Måler bankenes frihet fra statlig vold

8: Property rights

Måler i hvor stor grad rettsvesenet beskytter eiendomsretten. Økonomisk frihet kan ikke eksistere uten.

9: Freedom from corruption

Korrupsjon er en form for strukturell vold, og denne måler friheten fra korrupsjon.

10: labor freedom

måler arbeidsmarkedsfriheten.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Det er du som troller. Det er du som ikke bidrar til noe i debatten og som ikke svarer på saklig måte ditt fjols.

Hva viser denne? Du er endog så feig at du ikke vil ta denne http://www.dinitside...emp/Innboks.jpg debatten i all offentlighet, men plager meg med private meldinger. Må jeg gjenta innholdet i de private meldingene for å vise at du er sjefstrollet på diskusjon.no?

Nå er jo det bildet du viser til der sterkt manipulert. Slik så postkassen min ut:

 

 

Poenget mitt her er at du ikke kommer med noe som helst. Ingen gode argumenter, null og nada. Du bare troller!!!

 

Og du kjører svært mange diskusjoner i grøfta, og ødelegger for alle oss andre. Moderator stenger trådene du diskuterer i. KUTT DET UT!!!

Sier vinglekoppen som vel i morgen er FrP tilhenger? Så du vet hvorfor moderator stenger trådene? Jeg har min egen teori. Nå venter jeg bare på at din venn rampagne skal forsvare deg som han har gjort gjentatte ganger.

De fleste debatter som du har vært sterkt tilstedeværende er blitt låst av moderatorer.

Ja, jeg er vinglete i forhold til deg som er en fastlåst og dogmatisk fundamentalist...

Lenke til kommentar

Staten bør styre mest mulig synes nå jeg da.

 

For å unngå regionale forskjeller fra kommune til kommune - fra fylke til fylke.

 

Har ikke sansen for småkonger i kommuner - selv om det henvises til lokaldemokrati....

 

Har også sansen for øremerkede midler, der intet blir brukt til annet enn hva det var forutsett for å brukes til.

 

Har jo Terra kommunene som ett bevis på hvor galt det kan gå.....

Ingen av de ansvarlige ble stilt til ansvar.

 

 

Har staten mere av "styringen" slipper en dette kompis-kjøret som det er flust av i enkelte kommuner.

Er virkelig ìlle enkelte steder.

 

Til forklaring kan jeg nevne en fisker her i området som mistet sin båt - færing eller seksring på 18/1700-tallet.

 

Var helt avhengig av båt den tid da inntekt hentes fra sjøen og jorda.

 

Han sendte kongen ett brev og fikk etter en tid penger tilsendt fra kongen til en ny båt.

 

Etter dette ble han tiltalt som konge.....( sitt navn ) siden kongen gav ham penger, var intet å hente lokalt.

 

 

Jeg bor i en mindre kommune - og vil ha større statlig styre.

Synes det er alt for mye samrøre blandt lokale politikere, entreprenører, lærere, og kommunalt ansatte som også i stor grad er politikere.

 

Er nesten klin umulig å få gjort noe i en slik kommune der de ansatte også fungerer som politikere.

Det meste politisk og administrativt skjer bak lukkede dører og vegger, der de samme personer fyller flere funksjoner.

 

Endog til tider skal de kontrollere seg selv.

 

Slikt blir det politikerforakt av.

Lenke til kommentar

Lokaldemokrati burde være så lokalt at det er jeg som bestemmer over meg, og du som bestemmer over deg. Jeg har helt motsatt erfaring enn deg. I vår kommunes tilfelle ble det bestemt av de høye herrer i Miljøverndepartementet (Staten) at en litt små-viktig vei vi har i kommunen skal stenges for godt i 2013, på grunn av at Avinor (Staten) ønsker å forlenge sikkerhetssonen på flyplassen sin. Dette er et overtramp ovenfor lokalbefolkningen av Staten. Vi går fra to til én vei gjennom et kritisk område som kommer til å få absurde mengder trafikk siden de aller fleste kjører på den veien som skal stenges i dag, og skjer det noe der som gjør at veien må stenges så blir vi (1500 mennesker) så godt som isolert.

 

Miljøverndepartementet kalte det en "utredning". Våre (ulovlige) telefonopptak sier noe annet.

 

Slikt blir det politikerforakt av.

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg helt ser disse voldsomme ødeleggelsene singapore og hong kong sine firmaer bedriver. Utdyp gjerne. Og hva slags utnyttelse av mennesker er det egentlig snakk om her?

Alvorlige ødeleggelser av naturen er kanskje litt vanskelig i disse "landene" da de kun har byområde, men jeg nevnte ikke Hong Kong eller Singapore spesiellt. Men jeg tror ikke de vanlige(ikke-priviligerte) innbyggerne har det så fantastisk.

 

Hele rankingen er svært merkelig. Man skulle tro at vestlige selskaper hadde verdsatt denne "økonomiske friheten" som finnes i vestlige land, men istedet velger mange å produsere sine produkter i asiatiske land. Kina som ligger på 138 plass burde jo vært et land de fleste som verdsatte "kapitalisme og frihet" burde holde seg unna, men likevel velger selskaper å ha fabrikker eller kontrakter med fabrikker i Kina. Selvsagt gjennspeiler ikke disse selskapene den utopiske forestillingen om den lokale bedriften som endelig unnslapp det statlige byråkratiet og kunne dermed kunne skape jobber som sikret velstand man aldri har sett før. Som sagt gjør de det de skal gjøre, og det er å skape profitt. Lover pleier ikke være noe problem for dem da de har enorm økonomisk makt, og kan både bestikke og true med lokalsamfunns (økonomiske)undergang - det er virkeligheten. At Hong Kong ender opp som den mest frie økonomien kan umulig stemme. En god artikkel som avmythifiserer Hong Kong

 

Det er egentlig snakk om grov utnyttelse av mennesker på de fleste mulige måter, men det jeg tenkte på i forhold til en markedsøkonomi var påvirkningen av et produkt på en tredjepart som hverken har solgt eller kjøpt produktet. Om jeg kjører en bil er det ingen tvil om at f.eks. eksosen er til ulempe for andre mennesker, og kan føre til mange alvorlige og mindre alvorlige sykdommer. Hvem skal da betale for deres regning? Skal de selv betale for noe jeg(og tusenvis av andre bilister) er skyldig i?

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar

Det er du som troller. Det er du som ikke bidrar til noe i debatten og som ikke svarer på saklig måte ditt fjols.

Hva viser denne? Du er endog så feig at du ikke vil ta denne http://www.dinitside...emp/Innboks.jpg debatten i all offentlighet, men plager meg med private meldinger. Må jeg gjenta innholdet i de private meldingene for å vise at du er sjefstrollet på diskusjon.no?

Nå er jo det bildet du viser til der sterkt manipulert. Slik så postkassen min ut:

 

Har du ikke glemt å redigere melding nr 3 slik at den sier 2012 og ikke 2011?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Korrelasjonen kan underbygges med en hel del økonomisk teori og sammenhenger som beviser kausalitet, her kan mises.org eller andre kilder brukes, men grafene har tatt hensyn til ulike former for økonomisk frihet, noe som utgjør en så vesentlig del av et lands politikk at det er liten grunn til å betvile at gjennomgående samsvar mellom fattighet og grad av økonomisk frihet.

 

Det som er målt:

1: business freedom

Denne måler følgende:

• Starting a business—procedures (number);

• Starting a business—time (days);

• Starting a business—cost (% of income per capita);

• Starting a business—minimum capital (% of income per capita);

• Obtaining a license—procedures (number);

• Obtaining a license—time (days);

• Obtaining a license—cost (% of income per capita);

• Closing a business—time (years);

442 2009 Index of Economic Freedom

• Closing a business—cost (% of estate); and

• Closing a business—recovery rate (cents on the dollar).

Med andre ord den er et mål på hvor store hinder myndighetene legger i veien for å starte, drive og avslutte forretningsvirksomhet. Dette er i praksis et mål på fravær av strukturell vold. Dersom du har lest Hernando de Sotos “The Mystery of Capital” vet du hvor ekstremt viktig denne friheten er, særlig for de aller fattigste fordi stor strukturell vold på dette området stenger fattige ute fra forretningsvirksomhet.

2: Trade freedom

Måler toll og andre handelsbarrierer over landegrensene. Med andre ord måler frihet fra statlig vold innen import og eksport.

3: Fiscal Freedom

Måler frihet fra statlig skattevold.

4: Government size

Måler frihet fra statlig drift. (Beslektet med Fiscal Freedom)

5: Monetary freedom

Måler frihet fra statlig vold i form av inflasjon og statlig priskontroll.

6: Investment freedom

Måler friheten fra statlig vold mot investorer.

7: Financial freedom

Måler bankenes frihet fra statlig vold

8: Property rights

Måler i hvor stor grad rettsvesenet beskytter eiendomsretten. Økonomisk frihet kan ikke eksistere uten.

9: Freedom from corruption

Korrupsjon er en form for strukturell vold, og denne måler friheten fra korrupsjon.

10: labor freedom

måler arbeidsmarkedsfriheten.

 

De figurene dine skal måle alt det. Kan du ikke ta deg et elementært kurs i statistikk?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nå er jo det bildet du viser til der sterkt manipulert. Slik så postkassen min ut:

 

Løgn er vel det eneste du kan produsere for å prøve å redde ditt ansikt Kjell T. Ringen. Fortsett så får vi se om vi ender i retten.

 

At moderatorer og administratorer tillater dette er uforståelig.

 

Har du ikke glemt å redigere melding nr 3 slik at den sier 2012 og ikke 2011?

 

Takk. Glimrende observasjon. Jeg har ikke sendt ham noen av de tre meldingene til venstre. Jeg har kun svart på meldinger fra ham.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det er du som troller. Det er du som ikke bidrar til noe i debatten og som ikke svarer på saklig måte ditt fjols.

Hva viser denne? Du er endog så feig at du ikke vil ta denne http://www.dinitside...emp/Innboks.jpg debatten i all offentlighet, men plager meg med private meldinger. Må jeg gjenta innholdet i de private meldingene for å vise at du er sjefstrollet på diskusjon.no?

Nå er jo det bildet du viser til der sterkt manipulert. Slik så postkassen min ut:

 

Har du ikke glemt å redigere melding nr 3 slik at den sier 2012 og ikke 2011?

Det er et screenshot. Den tredje meldingen ble ikke skrevet i 2012. =) Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kjell T. Ringen, jeg ler så jeg ruller.... Si Kjell T. Ringen, sammenhengende uten pusterom... Hva er det du sier da?

Hahahaha.

 

Dersom du leter opp Facebook profilen til Kjell T. Ringen, har personen jeg finner et profilbilde som minner svært om det du hadde før. Jeg kan selvsagt ta feil. Uansett, om du ikke er Kjell T. Ringen så har du jo selv i denne og andre tråder vist hvem du er:

 

Diskusjon.no sitt sjefstroll eller kjeltringen om du foretrekker det uttrykket.

 

Han er veldig flink til å dra inn andre debatter inn i debattene bare for å kunne angripe meg. Hva har for eksempel inboxen hans med denne debatten å gjøre? Ingen ting... Syntes det bare er tåpelig, jeg.

 

Jo det har det, når du til stadighet skrver at andre er torll eller troller.

 

Så du har heller ikke manipulert bildet som viser din innboks? Svar ja eller nei så jeg en gang for alltid kan få avkreftet om du er en løgner eller ikke.

 

Det kan jo også være greitt for andre å vite at når du er tom for argumenter, så tyr du til personagrep og i verste tilfelle løgn.

 

Ta deg en utdannelse turbonello, les noen bøker, gjerne om økonomi så har du mulighet til å komme deg ut av uførekøen. Du har for høyt energinivå til å sitte på nettet og sluke liberalistisk tøv og skrive om økonomi som du ikke har greie på. Du nevner og siterer til stadighet de østerrikske økonomene. Begynn gjerne med å studere dem, for eksempel Eugen Böhm von Bawerk som jeg personlig mener er den største av dem. Han har gitt nyttige bidrag til investeringsteorien.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Nå sporer vi veldig av her kgun. Det vi skriver er sannsynligvis av null interesse for andre her inne.

Om du ikke føler deg ferdig, så kan du jo ta det opp i en PM eller noe, i stedet for å komme slentrende med det samme om og om igjen her på forumet, og med det plage og forpeste forumet, samt kjøre diskusjonene i grøfta... Når det gjelder det siste du skrev: Ta deg en bolle... Du skjønner ikke at man kan diskutere slik for å samle inn kunnskaper. Du har ikke kommet med ett eneste godt argument mot noe jeg har sagt, og begrunnet det. Det eneste du kommer med er påstander uten noen som helst begrunnelse. Hadde du i det minste begrunnet og argumentert for dine påstander, så ville jeg og de andre her vært fornøyd, men det kommer ingen ting annet enn påstander og ren svada. Du svarer heller aldri direkte på det du blir spurt om, og henviser til stadighet noe som ikke har noe med saken/debatten å gjøre. Dette er ikke bare i denne debatten, men i stort sett alle debattene du er med i.

Lenke til kommentar

Du kan jo manne deg opp til å svare ja eller nei til det jeg spør deg om, så stopper vi denne diskusjonen.

OK: Ja. Bildet er redigert. Håper vi kan legge det som hører fortiden til bak oss, nå, og at når jeg spør deg om noe, og ber deg utdype, så gjør du det uten denne nedlatende tonen du har, samt at du slutter med å hente inn ting fra tidligere debatter som ikke har noe med de saken/temaene vi i fremtiden diskuterer å gjøre...
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men turbonello, jeg har ikke tid til å forklare eller utdype. Først i dag har jeg hatt tid til å skrive en kort artikkle på mine egne siter. Det er den første på over et halvt år.

 

En kamerat av meg døde helt plutselig og jeg fikk sjokk. Siden har jeg gått og gått og gått ned over 10 kg i vekt, bare ved å vri kostholdet svakt i annen retning. Jeg har også sett at stress er noe av det som forkorter livet. Det er faktisk langt mindre stressende å jobbe med egne siter eller delta på WebProWorld. Norske vkinger er ikke de letteste å sloss med og de bruker en tone som er ukjent på for eksempel WebProWorld.

 

Så lange forklaringer kan du desverre ikke vente av meg.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Den Norske stat har jo som kjent et styringsansvar og et tilbudsansvar. Sistnevnte innebærer et krav om finansiering, men ikke nødvendigvis et krav om offentlig tjenesteyting og produksjon. Markedssvikt er en av årsakene til at staten har et tilbudsansvar. Denne svikten oppstår i forbindelse med fellesgoder, ufullkommen konkurranse, eksterne virkninger (eksternaliteter) og et par andre mindre relevante ting.

Wikipedia har faktisk en grei oversikt over markedssvikt.

 

F.eks:

Fellesgoder er produkter eller tjenester som et marked ikke kan tilby effektivt. Disse kjennetegnes av at man vanskelig kan ekskludere folk fra å nyte godet, og at en persons bruk av godet ikke ekskluderer andre fra å bruke det. Hvordan skal du som privat tilbyder av f.eks gatelys, miljøtiltak eller forsvarstjenester forsikre deg om at alle som nyter godt av disse tjenestene betaler for seg?

 

Jeg mener det viktigste er at vi ser nøye på akkurat HVA staten styrer og finansierer - ikke OM den skal. Den kan gjerne ha sine to ansvarsområder for min del, men vi må kutte vekk litt ineffektive ordninger og redusere detaljstyringen på enkelte områder.

 

 

PS: Denne tråden er en harryfest full av tåpelige bilder og ustrukturerte innlegg. Dere kunne med fordel droppet disse "morsomme" bildene og fokusert på skrivingen i stedet.

 

PPS: Så kan dere jo titte på hvordan regjeringen selv begrunner sine valg - ganske greit skrevet:

 

En viktig egenskap ved et fellesgode er at det i mange tilfeller ikke vil være mulig å stykke det opp og selge det i et marked. Det er derfor ikke mulig å håndheve eksklusive bruksretter. Dette er en viktig årsak til at det sjelden vil eksistere velfungerende markeder for fellesgoder. Markedsmekanismen fungerer best når kjøperen erverver en eksklusiv bruksrett til varen.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/1997/nou-1997-27/6.html?id=116365

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...