Gå til innhold

Den nye forsvarsgren - antiterrorforsvaret og forsvaret mot interne fiender


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

1. Bakgrunn

 

Denne tråden opprettes i etterpåklokskapens lys etter 22. juli 2011 og den foreliggende 22 juli kommisjonens rapport. Den er rettet mot den til en hver tid sittende regjering og storting og således politsik uavhengig.

 

2. Den moderne krig og det moderne trusselbildet.

 

Ekstremistens ansikt kan være like mangfoldig som et n-hodet troll. Jeg tror det var Lenin som sa at det var nok at 3 % av befolkningen i et samfunn var godt organisert for å gjøre revolusjon og overta makten i samfunnet. I så henseende utgjør internett med lukkede samfunn, subkulturer og globale nettverk en trussel man langt fra kan overse. Riskoen for angrep fra ekstreme miljøer vil sikkert øke i takt med at flere og flere tar internett i bruk. Det er hevdet at 22. juli terror angrepet ikke hadde funnet sted uten internett, ulike ekstreme fora og sosiale medie nettverk. Undervurder heller ikke teknologien bak nye teknologiske plattformer.

 

3. Holdninger og forebyggende arbeider.

 

Dette bør begynne allerede i barnehagen. Misforstå ikke. Barn skal få utfolde seg og gjerne mer enn de gjør i dag om det er mulig, men barn må følges opp. Innvandrerbarn må integreres mer enn de gjør i dag. Terroristen eller ekstremisten dannes ofte av en som trekker seg inn i seg selv og går mye for seg selv. Denne personen trenger ikke være aggressiv før det en gang i fremtiden koker over. Jeg vil ikke ha barn som oppfører seg som roboter. For meg er det viktig at barn lærer seg å bli glad i andre mennesker og sette pris på mangfold. Det er også viktig at de får kontakt med dyr og lærer seg å sette pris på liv ute i naturen. Asosiale avvike i den ene eller andre retning kan oppdages så tidelig som i barne og ungdomsår. At man faller utenfor på skolen kan være en tidelig indikasjon på at noe er galt. Da kan det være naturlig å spørre om noe alvorlig er galt.

 

4. Overvåkingssamfunnet eller trygghet for innbyggerne.

 

22 Juli kommisjonen konkluderer med at terrorangrepet kunne vært unngått om man ikke hadde sovet i timen. ABB opererte altså ikke under politiets og etterretningens radar. Et moderne samfunn trenger at ekstreme miljøer overvåkes. Det er nok prisen vi må betale for et tryggere samfunn. Men det trenger ikke skje i det synlige. Det trenger ikke skje ved at vi ser mer bevæpnet politi i gatene. Men ressuresen til denne overvåkingen, spesielt på internet som er den nye kommunikasjons og informasjon super motorveien må økes. De fleste steiler når de hører mer overvåking. Personlig mener jeg det er naiivt å ikke ta den trusselen som kommer fra internet på alvor.

 

5. Det nye antiterror forsvaret.

 

22 juli rapporten er en rapport om en beslutningskrise. Det kan være vanskelig å se om en hendelse sorterer under forsvaret eller politiet. Ideelt sett er derfor det nye anti terror forsvaret integrert. Den korporative stat i ulike avskygninger kan være farlig, men om ikke der skal være personer med en fot i forsvaret og en fot i politiet, så må politi og forsvar kunne operere tettere sammen. De må som et minimum øve sammen på mulige terrorangrep. Konkret ser jeg også for meg et forsvar der materiell vris mot dette forsvaret.

 

jeg ser for meg helikopterstasjoner på følgende steder:

  1. Kirkenes (gjerne i samarbeide med russerne).
  2. Tromsø.
  3. Bodø,
  4. Trondheim.
  5. Hamar.
  6. Bergen.
  7. Stavanger (på grunn av nærhet til oljeinstallsasjoner i Nordsjøen - Gjerne i samarbeide med engelskmennene).
  8. Oslo.
  9. Rygge (gjerne i smarbeide med svenskene).

Dette vil jo kreve investeringer i milliardklassen. Et forsvar har vi uansett og det koster millarder. Det moderne forsvar kan vri mer i retning av det anti teorror forsvaret jeg ser for meg. Vi kjøper nye kamplfly i flere 100 milliarders klassen. det kan være viktig nok i forsvaret av våre havområder og lange kyst. Me nejg minnes en diskusjon på Cnn om Reagens og Bush sine rakettskjold. En terrorist ville kunne plasser en atombombe i en bil eller koffert på Manhatten. Et pinnsvin er godt beskyttet mot en huggorm ved å krølle seg sammen i en haug med piggene ut, men hva nytter det når pinnsvinet dør av forgiftning som skyldes omgivelsene og miljøet.

 

Dette materialet trenger slevsagt ikke stå ubrukt. De kan benyttes til syketransport, i rednngstjenesten på havet og i bilulykker etc.

 

6. Konklusjon.

 

Logistikk vidt definert er viktig i et moderne forsvar. Her trenger vi ikke bare snakke om logistikk av fysiske gjenstander, men også om

  1. Datalogistikk,
  2. Kommunikasjonslogistikk.
  3. Informasjonslogistikk.
  4. Digital logistikk.

Balanse er viktig, så hvilken rolle skal ulike elementer i dette nye tidstilpassede forsvaret tjene? Hvor viktig er:

  1. Holdningsdannende arbeide?
  2. Undervisning?
  3. Arbeide med gode og velfungerende kulturer?
  4. Fjerning av flaskehalser, jfr. logistikk ovenfor?
  5. Ny organisering og utstyr?
  6. Ledere som har og tar ansvar? Det vil si ledere som må ta sin hatt å gå om de ikke leverer varen som samfunnet etterspør.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekstremisme er ofte et symptom. Et symptom på synlig råkapitalisme, undertrykkelse, oversette problemer, en politikerklasse som lever i sin egen boble, og generelt evne fra myndighetenes side til å ikke ta ansvar.

Et eventuelt terrorpoliti ville være å fraskrive seg ansvaret, og gå direkte fra sykdomsbehandling til symptombehandling. Vi burde ikke overvåke de ekstreme, men heller finne roten i hvorfor de kan samle seg om sin sak.

Enten det er Arbeiderklassen mot Byggherrene, kommunistene i en kapitalistisk stat, eller fremveksten av Fascisme i en økonomisk periode som ødelegger folk. Fellestrekkene for alle de ovenfor er mangel av statelig løsninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ekstremisme er ofte et symptom. Et symptom på synlig råkapitalisme, undertrykkelse, oversette problemer, en politikerklasse som lever i sin egen boble, og generelt evne fra myndighetenes side til å ikke ta ansvar.

 

I så fall siden dette mest sannsynlig er et (økende) internasjonalt problem må det gjelde de fleste stater og samfunn.

 

Et eventuelt terrorpoliti ville være å fraskrive seg ansvaret, og gå direkte fra sykdomsbehandling til symptombehandling. Vi burde ikke overvåke de ekstreme, men heller finne roten i hvorfor de kan samle seg om sin sak.

 

Fortsatt naivitet etter mitt syn i en verden som stadig utvikler seg. Første verdenskrigs skyttergravskrig vil vi neppe møte i stort omfang igjen, selv om jeg lærte å grave skyttergraver under min førstegangstjeneste. Opplæreingen av den norske politimann og soldat bør tilpasses den nye tid og det nye trusselbildet. 22 juli kommisjonens rapport er knusende ærlig og dokumenterer til fulle at vi har vært naive og sovet i timen.

 

Enten det er Arbeiderklassen mot Byggherrene, kommunistene i en kapitalistisk stat, eller fremveksten av Fascisme i en økonomisk periode som ødelegger folk. Fellestrekkene for alle de ovenfor er mangel av statelig løsninger.

 

Mitt innlegg for et innspill til dette temaet og forsøk på å få i gang en debatt som vil komme med økende tyngde i årene som kommer antar jeg.

Lenke til kommentar

I så fall siden dette mest sannsynlig er et (økende) internasjonalt problem må det gjelde de fleste stater og samfunn.

Det er ikke et økende problem, det er en ren gjentagelse av 1920 årene. Intet annet.

 

Fortsatt naivitet etter mitt syn i en verden som stadig utvikler seg. Første verdenskrigs skyttergravskrig vil vi neppe møte i stort omfang igjen, selv om jeg lærte å grave skyttergraver under min førstegangstjeneste. Opplæreingen av den norske politimann og soldat bør tilpasses den nye tid og det nye trusselbildet. 22 juli kommisjonens rapport er knusende ærlig og dokumenterer til fulle at vi har vært naive og sovet i timen.
Mitt innlegg for et innspill til dette temaet og forsøk på å få i gang en debatt som vil komme med økende tyngde i årene som kommer antar jeg.

 

Kanskje det du, men poenget er at en hver forbedring skal være en korrekt forbedring. Svekking av utringsfriheten og potensiel lynsjing av folk som er litt ute på kanten av det politiske akkseptable er ingen løsning. Det eneste det vil føre til er en større legitimitet for hvilken som helst avvikning fra samfunnet. Og enda bedre: Nok en unskyldning for at staten skal stanse potensielt nye politiske rettninger.

Videre handler ikke 22 juli rapporten om så utrolig mye. Vi har med vår kulturarv stått her på Berget, med useriøse politikkere, broilere, og janteloven. Problemene kan spores langt tilbake, så i og seg selv er det ikke noe trusselbilde som ikke eksiterte for 20+ år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til å svekke forsvarsevnen ytterligere ved å rette militæret mot aksjoner i det sivile samfunnet. Isåfall kan vi like godt legge ned hele driten og heller satse på ett spissere politi, ikke at jeg tror vi er tjent med dette. Jeg tror den fordelingen vi har i dag er den riktige, men at politiet må være mye flinkere til å be forsvaret om bistand. Garden styrket vaktholdet av alle sine vaktsteder umiddelbart etter første bombe, likevell tok det lang tid før denne avdelingen, som kanskje er den i Norge med kortest reaksjonstid, ble bedt om støtte til vakt og sikring. I mellomtiden var vaktholdet steder mangelfullt. Jeg har faktisk størst tro på å ha større garnisoner som kan bistå i slike situasjoner, ala det garden er i dag. Det fungerte jo også uendelig mye bedre enn HV eller det lekespesialsoldatene fra HV kunne gjort. I tillegg vil det kunne bidra til at vi har ett landforsvar som faktisk kan forsvare landet og ikke bare late som.

 

Saken er jo den at Forsvaret allerede i dag vil kunne gjøre en stor forskjell ved terrorannslag i Norge, men da er man avhengig av å bli brukt og varslet i tide, ikke når noen til slutt får ut fingern. Ellers er jeg ikke uenig i at luftvåpenet gjerne kan bytte ut de gamle halvsivile maskinene sine, men jeg tror ærlig talt vi hadde tjent mer på en helikopteravdeling i Hæren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

PST etterforsker islamistisk trusselbrev

 

I et brev fra en norsk islamistgruppe trues det med et terrorangrep på norsk jord.

 

I brevet, som er sendt både til politikere og redaksjoner, advares det mot «11. september på norsk jord, eller større angrep enn 22. juli», skriver VG.

 

Norge er et mål på grunn av krigføringen i Afghanistan, og statsminister Jens Stoltenberg, utenriksminister Jonas Gahr Støre og forsvarsminister Espen Barth Eide nevnes spesielt. De tre Ap-statsrådene er ifølge brevskriverne «spesielt utsatte da det er de som gir direkte ordre om angrep på muslimer.»

 

Kilde: http://www.dagbladet.no/2012/08/17/nyheter/innenriks/terror/trussel/23012084/

 

Se også: http://www.dagbladet.no/2012/08/17/nyheter/terror/gronland/ansar_ul-sunnah/pst/23012341/

Lenke til kommentar

En i min familie var en del av en spesial gruppe innen forsvaret som smarte politikere la ned,blant deres oppgaver var offensive operasjoner nasjonalt..

 

snakker vi om HV016 og isåfall, hvilken forskjell mener du de kunne gjort?

har ikke noe int av snakke om hvilken og kan uansett ikke, men den du nevner i full operativ tilstand ved et større angrep kunne ha bistått hvertfall i Oslo med sikre diverse steder samt nøytralisere diverse trusler hvis de dukket opp.Delta var eneste som kunne svare såpass raskt som de gjorde, når man tenker på de var i Oslo.

HV016 kunne som eks bistått i Oslo imens delta var ute ved utøya i tilfelle noe mer skjedde i Oslo som eks flere folk bak hvis det var som et eks Islamist grupper med flere aktive celle grupper/personer, noe man ikke viste noe om før litt ut i de kaotiske tilstandene.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke liker denne ideen er enkel. - Hvis det er noe vi har forstått, er det at stater er dynamiske og forandres hele tiden.

 

Det eneste som sørger for at staten ikke tar full kontroll over livene våre, er oss (folket). Om staten går for langt i å ta friheter, blir folket irritert, og gjør opprør. - Dette holder staten i sjakk.

 

Ulempen med denne nye forsvarsgrenen, er at den kan brukes mot folket i et slikt opprør, og gjør det umulig å stå opp mot statens overtramp av rettigheter. Skulle noen være så dumme at de står opp mot den, er man en "intern fiende" og må stoppes.

 

Samme grunn som at folket i Nord-Korea aksepterer staten sin, altså.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis Norge hadde okkupert "vestbredden av Trysilelva" langt innover i Sverige, kunne HV016 sikkert ha fått viktige oppgaver med vakthold og terroristjakt der ...

 

I dagens Norge har vi ikke noe bruk for en avdeling som HV016. Terrorbekjempelse er en politioppgave.

(Norsk politi gjør ikke denne jobben noe dårlige og reagerer ikke noe tregere enn sammenlignbare politistyrker.

Det er bare når man sammenligner med det "perfekte politi" at den kritikken som har kommet mot norsk politi kan anses som berettiget.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En i min familie var en del av en spesial gruppe innen forsvaret som smarte politikere la ned,blant deres oppgaver var offensive operasjoner nasjonalt..

 

snakker vi om HV016 og isåfall, hvilken forskjell mener du de kunne gjort?

har ikke noe int av snakke om hvilken og kan uansett ikke, men den du nevner i full operativ tilstand ved et større angrep kunne ha bistått hvertfall i Oslo med sikre diverse steder samt nøytralisere diverse trusler hvis de dukket opp.Delta var eneste som kunne svare såpass raskt som de gjorde, når man tenker på de var i Oslo.

HV016 kunne som eks bistått i Oslo imens delta var ute ved utøya i tilfelle noe mer skjedde i Oslo som eks flere folk bak hvis det var som et eks Islamist grupper med flere aktive celle grupper/personer, noe man ikke viste noe om før litt ut i de kaotiske tilstandene.

 

Så de hadde med andre ord ikke gjort noen reel forskjell?

 

Mange mener at 22. Juli var ett klart eksempel på at man trengte 016, noe jeg ikke er udelt enig i. 22. Juli viste at Garden er viktig og ikke minst at HV må treffe tiltak med tanke på reaksjonstid og beredskapsutstyr. Oppfatningen mange har om 016 som spesialavdeling er rett og slett feil. Det ville til syvende og sist vært enda en gjeng som stod på gatehjørner. Ikke noe galt i det.

 

snakker vi om HV016 og isåfall, hvilken forskjell mener du de kunne gjort?

 

Latt være å dirigere trafikk?

 

Du vet man ikke trenger HV for å la være å dirigere trafikk?

Lenke til kommentar

En i min familie var en del av en spesial gruppe innen forsvaret som smarte politikere la ned,blant deres oppgaver var offensive operasjoner nasjonalt..

 

snakker vi om HV016 og isåfall, hvilken forskjell mener du de kunne gjort?

har ikke noe int av snakke om hvilken og kan uansett ikke, men den du nevner i full operativ tilstand ved et større angrep kunne ha bistått hvertfall i Oslo med sikre diverse steder samt nøytralisere diverse trusler hvis de dukket opp.Delta var eneste som kunne svare såpass raskt som de gjorde, når man tenker på de var i Oslo.

HV016 kunne som eks bistått i Oslo imens delta var ute ved utøya i tilfelle noe mer skjedde i Oslo som eks flere folk bak hvis det var som et eks Islamist grupper med flere aktive celle grupper/personer, noe man ikke viste noe om før litt ut i de kaotiske tilstandene.

 

Så de hadde med andre ord ikke gjort noen reel forskjell?

 

Mange mener at 22. Juli var ett klart eksempel på at man trengte 016, noe jeg ikke er udelt enig i. 22. Juli viste at Garden er viktig og ikke minst at HV må treffe tiltak med tanke på reaksjonstid og beredskapsutstyr. Oppfatningen mange har om 016 som spesialavdeling er rett og slett feil. Det ville til syvende og sist vært enda en gjeng som stod på gatehjørner. Ikke noe galt i det.

 

 

Aldri sagt at de kunne utgjort noe særlig forskjell 22juli, HV016 hvis du kjenner folk internt der så vet du hva de er kapable til, så ikke undervurdere hva de kunne gjort om terror anslaget var større som eks at det ble angrepet flere steder samtidig..

 

Terror anslag er FSK eller tidligere hv016 sin oppgave, og helst ikke Politiet ref til nebrewfoz..Men Politiet må jo bistå å da spesielt DELTA.

HV016 hadde ikke gjort samme feil som Delta på Utøya, men det er totalt urelevant til denne diskusjonen.

 

snakker vi om HV016 og isåfall, hvilken forskjell mener du de kunne gjort?

 

Latt være å dirigere trafikk?

Slik som de ble styrt hadde de ikke kommet seg på Utøya før lenge etter delta, og delta gjorde noen feil ja, men sånn er det, de er generelt som en styrke veldig flinke..Et par feil ifra en sjef på stedet den dagen burde ikke sverte alle gutta i Delta..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke liker denne ideen er enkel. - Hvis det er noe vi har forstått, er det at stater er dynamiske og forandres hele tiden.

 

Det eneste som sørger for at staten ikke tar full kontroll over livene våre, er oss (folket). Om staten går for langt i å ta friheter, blir folket irritert, og gjør opprør. - Dette holder staten i sjakk.

 

Ulempen med denne nye forsvarsgrenen, er at den kan brukes mot folket i et slikt opprør, og gjør det umulig å stå opp mot statens overtramp av rettigheter. Skulle noen være så dumme at de står opp mot den, er man en "intern fiende" og må stoppes.

 

Samme grunn som at folket i Nord-Korea aksepterer staten sin, altså.

er jo derfor folk i USA tviholder på sin rett til å eie våpen, vi i Norge er kastrert for lenge siden.. Kan ikke engang ha en kniv i bilen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner folk som var i 016 ja, og for å være ærlig er jeg ikke imponert. Helt sikkert masse bra mennesker men om du snakker med folk ellers i forsvaret er det nok en del som vil dra litt på smilebåndet av "HVspess".

 

De var helt sikkert på ett mye høyere nivå enn resten av HV og flinke i mye, men det bildet en del av dem tegnet av seg selv i mediene ble rett og slett for dumt. Derfor er det mange som ser ut til å tro at 016 var en spesialavdeling som kunne gjort en forskjell 22. Juli når sannheten er at man antagelig ville fått mye mer igjen for ett ekstra gardekompani.

Lenke til kommentar

Kjenner folk som var i 016 ja, og for å være ærlig er jeg ikke imponert. Helt sikkert masse bra mennesker men om du snakker med folk ellers i forsvaret er det nok en del som vil dra litt på smilebåndet av "HVspess".

 

De var helt sikkert på ett mye høyere nivå enn resten av HV og flinke i mye, men det bildet en del av dem tegnet av seg selv i mediene ble rett og slett for dumt. Derfor er det mange som ser ut til å tro at 016 var en spesialavdeling som kunne gjort en forskjell 22. Juli når sannheten er at man antagelig ville fått mye mer igjen for ett ekstra gardekompani.

En av mine gode barndoms venner er aktiv FSK og han drar ikke på smilebåndet av hv016, men selvsagt var ting som kunne forbedres der de skulle aldri være på nivået til som eks FSK uansett.

Er enig med deg de kunne ikke gjort noe forskjell slik som 22juli utspilte seg, de var aldri en operative gruppe som Delta som kan rykke ut raskt..

Garden var raskt på plass og de var utrolig flinke å skal ha all skryt, hyggelig var de også for oss som var i Oslo den dagen..

Lenke til kommentar

Terror anslag er FSK eller tidligere hv016 sin oppgave, og helst ikke Politiet ref til nebrewfoz..Men Politiet må jo bistå å da spesielt DELTA.

HV016 hadde ikke gjort samme feil som Delta på Utøya, men det er totalt urelevant til denne diskusjonen.

Høh? Hvilken definisjon av "terror anslag" legger du til grunn her? Et militært angrep er Forsvarets gebet, men snikskyttere, massemordere, bombesprenginger og annen form for sabotasje sorterer da under Politiet.

 

"Kalendergutta" i HV016 kunne sikkert ha løst oppgaven bedre enn Delta, men når? Dagen etter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...