Gå til innhold

Norsk hacker arrestert i massiv FBI-aksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden denne strafferammen er såpass høy, så må det vel være snakk om amerikanske lover som er brutt i så fall?

 

Hva er strafferammen på dette i norge f.eks.

 

Det er nok den norske strafferammen som er nevnt. I USA kan du få mye mer.

 

Slik jeg har fortstått det er det amerikanske lover. De som er bosatt i statene og som er siktet for det samme forholdet som nordmannen, er ført opp med samme maksimumsstraff.

Lenke til kommentar
Da er det vel flott at man ikke utleverer nordmenn til USA.
Kanskje de burde utlevert folk som drev med internasjonal kriminalitet.

 

Hvorfor skal de bures inn i USA hvis de driver med internasjonal kriminalitet?

Det er ikke internasjonale lover de dømmes etter. De kan dømmes for brudd på hvert enkelt lands lover. Har de gjort seg skyldig i lovbrudd i USA, kan de dømmes etter brudd på amerikanske lover.

Og, jo utlevering er en mulighet. Det er bare dersom strafferammen inkluderer dødsstraff at utlevering ikke kan skje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden denne strafferammen er såpass høy, så må det vel være snakk om amerikanske lover som er brutt i så fall?

 

Hva er strafferammen på dette i norge f.eks.

 

Det er nok den norske strafferammen som er nevnt. I USA kan du få mye mer.

 

Slik jeg har fortstått det er det amerikanske lover. De som er bosatt i statene og som er siktet for det samme forholdet som nordmannen, er ført opp med samme maksimumsstraff.

 

Nå har Kripos uttalt seg, og jeg har oppdatert saken. Det er FBI som har siktet mannen for forholdene som er er nevnt i saken, iht. amerikanske lover og straffer. Men nordmannen blir behandlet i en egen norsk straffesak.

Lenke til kommentar
Da er det vel flott at man ikke utleverer nordmenn til USA.
Kanskje de burde utlevert folk som drev med internasjonal kriminalitet.
Hvorfor skal de bures inn i USA hvis de driver med internasjonal kriminalitet?
Det er ikke internasjonale lover de dømmes etter. De kan dømmes for brudd på hvert enkelt lands lover. Har de gjort seg skyldig i lovbrudd i USA, kan de dømmes etter brudd på amerikanske lover.Og, jo utlevering er en mulighet. Det er bare dersom strafferammen inkluderer dødsstraff at utlevering ikke kan skje.

 

Så vidt meg bekjent så krever Norge en viss standard på fengslene før de utleverer norske statsborgere. I de forente stater er standarden på fengslene så lav at norske myndigheter mener at fangene ikke taes godt nok vare på (aka. ikke humane nok fengsler) og nekter dermed utlevering.

 

Selvfølgelig er dette noe som kan endre seg over tid, men jeg liker å tro at det norske rettsystemet brukes i slike tilfeller som dette i stedet for å selge sjela til det norske folk til utlandet.

Lenke til kommentar

Send pakket til USA og la han gjøre opp for seg der.

Ser ingen god grunn til at han skal nyte godt av nasjonaliteten(Les: latterlig lav straff og fengsel som minner om en blanding av SFO/hotellopphold Skal vi beskytte og betale for sånne?

 

Nei, det er jo ingen grunn til at nordmenn skal nye godt av nasjonaliteten.... Hva med annen kriminalitet, sende de til andre land? Og hvordan mener du vi skal hindre å betale for kriminelle?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hold han er, ikke pokkern at vi skal støtte den største buisness modellen de har der for privateide fengsel hvor de krever i kontrakten at de skal ha nok insatte til 90% av tilgjengelige plasser.

Ikke rart at lovverket over there raser av skaftet, og slikt burde vi IKKE støtte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...