Gå til innhold

Schneider annonserer 14mm f/2 til mFT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er alltid hyggelig med nye objektiver, men jeg lurer litt på hvem målgruppen er. Det finnes allerede et 14/2.5 pannekakeobjektiv fra Panasonic, og hvis man vil ha mer lysstyrke og enda bedre kvalitet, er 12/2.0 fra Olympus et brukbart men dyrere alternativ.

 

60/2.8 makro fra Olympus er allerede annonsert, så det blir 30/1.4 der Schneider vil ha størst mulighet til å hevde seg. Selv det er ikke akkurat en veldig praktisk brennvidde - har Sigma 30/1.4 (4:3, ikke micro), og jeg har brukt det forholdsvis lite.

Lenke til kommentar

Tipper at dette objektivet er skarpt og retttegnende allerede på f/2. Noe Panasonic sin 14mm ikke er. Misforstå meg rett, jeg liker Panasonic sin 14mm f/2,5, og den gir mye for pengene. Men det er nok marked for en mer lyssterkt utgave. Og 14mm er forskjellig nok fra 12mm til at at der rom for begge.

 

Kan være enig i at 30mm er en litt uvanlig brennvidde på µ-4/3. Men det hindret ikke meg i å kjøpe Sigma's nye 30mm f/2.8.

Lenke til kommentar

Det er alltid hyggelig med nye objektiver, men jeg lurer litt på hvem målgruppen er. Det finnes allerede et 14/2.5 pannekakeobjektiv fra Panasonic, og hvis man vil ha mer lysstyrke og enda bedre kvalitet, er 12/2.0 fra Olympus et brukbart men dyrere alternativ. 60/2.8 makro fra Olympus er allerede annonsert, så det blir 30/1.4 der Schneider vil ha størst mulighet til å hevde seg. Selv det er ikke akkurat en veldig praktisk brennvidde - har Sigma 30/1.4 (4:3, ikke micro), og jeg har brukt det forholdsvis lite.

 

Olympus 12mm f2.0 er vel billigere enn denne her 14mm f2.0?..

 

Personlig syns jeg 11000,- er alt for stiv pris for objektiv til kamerasystem som koster på sitt bedre 5000,-

 

Jeg eynes mFT har et temmelig bra utvalg objektiver. Er det egentlig noen huller igjen å tette?

 

Olympus 75mm 1.8 er vel den største lyssterk tele, så her er det litt å gå på syns jeg. Hadde vært fint med noe som tilsvarte 200mm f2.8

 

Proff-pakken er nesten komplett på mFT:

14-24 f2.8 ~ Panasonic 7–14mm f4

24-70 f2.8 = Panasonic 12-35mm f2.8

70-200 f2.8 ~ her venter vi på Panasonic 35-100mm f2 eller f2.8

16 f2.8 fish-eye ~ Panasonic Fisheye 8mm f3.5

105 f2.8 ~ Panasonic Leica 45mm f2.8

50 f1.4 = Panasonic Leica 25mm f1.4

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Jeg eynes mFT har et temmelig bra utvalg objektiver. Er det egentlig noen huller igjen å tette?

 

GCardinal oppsummerte ting ganske greit egentlig - jeg kunne tenkt meg en ny vidvinkel som erstatter 7-14/f4, enten mer lyssterk eller mulighet for bruk av filter (eller begge deler, nåværende pris er noe stiv med tanke på disse minusene). Det er også mangel på teleobjektiv med fast brennvidde, og jeg vil tippe at nå når kameraene etterhvert blir værtette så kan det være en fordel med tettede varianter av objektivene også.

 

Ikke glem også at Panasonic ikke har bildestabilisering i kamerahuset, men er avhengig av at objektivet har det. Dette er ikke særlig fordelaktig ved bruk av Olympus-objektiver, og nå når Olympus endelig har kommet ut med en modell som konkurrerer på lik linje med GH-variantene til Panasonic, har de et problem. Så vidt jeg vet er det ingen tredjepartsobjektiver som tilbyr bildestabilisering heller. Personlig håper jeg at de kryper til korset og tilbyr stabilisering i kamerahuset, og utvikler et skikkelig system for blitzstyring - da slipper jeg å bytte til Olympus.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
×
×
  • Opprett ny...