Gå til innhold

Nedgangstid for slåssespela (3DS, PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Latterlig av Capcom å skylde på kanibalisering av markedet når det er de selv som står i fronten for det. Og de har gjort det før i tillegg. Skulle tro man lærte av gamle synder.

 

Alle har jo sett at sjangeren er på vei dit den var igjen, for i stedet for å tenke langsiktig profitt, vil Capcom ha så mye som mulig, på så kort tid som mulig.

 

Ser stadig at folk klager på EA og Activision, men det er jo i realiteten Capcom som er den største synderen av alle. Nylig lanserte Asura's Wrath er jo også et eksempel på dette.

 

Få et litt bredere synspunkt folkens, kan si mye rart om EA, men de går ikke aktivt inn for å ta livet av en sjanger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Capcom er ille også når det gjelder dag 1 dlc!Et selskap som er ute etter ca 20$ for at du skal få alt som egentlig ligger på spillplata... Sukk...

 

Det var vel ikke dag 1 dlc dette.

 

Forutså allerede før SF4 kom ut at vi ville få en haug av disse slitsomme Super-versjonene. Det er jo sikkert greit dersom man virkelig liker slåssespill, men for oss som er litt mer av 'variety gamer'-sorten så blir det rett og slett for mye av det gode.

 

For mange oppfølgere med for lite forandringer på for kort tid.

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar

Nå har de lovt å ikke lage flere versjoner av samme spill slik vi har sett tidligere av Marvel vs Capcom og Street Fighter 4. Istedet skal de nå fokusere på dlc-utgivelser til Street Fighter x Tekken, men som noen hadde nevnt tidligere så er disse på selve spillplaten, noe som har ført til at fans har mildt sagt blitt frustrert over selskapet. Nærmest en skandele ifølge mange gamer-nettsider. Det lave salgstallet kan skyldes på-disk-dlc'ene, men det kan også skyldes det nye introduserte fighting-systemet ("gems" for å spesifisere) som mange fans driver å klager over (spesielt på shoryuken.com).

 

Når det gjelder dlc'ene som ligger på spillplaten til SFxT, så kommer disse til å koste mye mer enn 200 kr. Dette med tanke på kommende dlc'er som skal utgis senere i år. Dette inkluderer 12 nye karakterer, en del nye skins og muligens nye "gems". Nåværende dlc-pakke for skins koster opptil 200 kr på PSN. For å kunne få alt som allerede ligger på spillplata så må man derfor betale like mye som et helt nytt spill koster - om ikke mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Capcom har gjort mye rart de siste åra, det er ikke rart de sliter.

Det aller siste er pop-up reklame ingame i Dragons Dogma, for DLC som sannsynligvis allerede er på disken

http://www.destructoid.com/capcom-rethinking-dlc-policy-following-fan-feedback-227486.phtml

 

sthusby har rett i at Capcom er blandt de verste, der oppe med Ubi, EA og Activision. Dog syntes jeg det virker som om EA går inn for å ødelegee blandt annet FPS- sjangeren (feks at det fantes bedre netcode og hitreg på 90- tallet enn hva man finner i BF3).

Lenke til kommentar

Nå har de lovt å ikke lage flere versjoner av samme spill slik vi har sett tidligere av Marvel vs Capcom og Street Fighter 4. Istedet skal de nå fokusere på dlc-utgivelser til Street Fighter x Tekken, men som noen hadde nevnt tidligere så er disse på selve spillplaten, noe som har ført til at fans har mildt sagt blitt frustrert over selskapet. Nærmest en skandele ifølge mange gamer-nettsider. Det lave salgstallet kan skyldes på-disk-dlc'ene, men det kan også skyldes det nye introduserte fighting-systemet ("gems" for å spesifisere) som mange fans driver å klager over (spesielt på shoryuken.com).

 

Når det gjelder dlc'ene som ligger på spillplaten til SFxT, så kommer disse til å koste mye mer enn 200 kr. Dette med tanke på kommende dlc'er som skal utgis senere i år. Dette inkluderer 12 nye karakterer, en del nye skins og muligens nye "gems". Nåværende dlc-pakke for skins koster opptil 200 kr på PSN. For å kunne få alt som allerede ligger på spillplata så må man derfor betale like mye som et helt nytt spill koster - om ikke mer.

 

Har ikke sett at de har lovt dette, men hvis du sier det skal jeg ikke nekte. Personlig antok jeg bare at de valgte å satse på nedlastbart innhold til Street Fighter X Tekken pågrunn av at de antakeligvis bare har en avtale med Namco som gjelder ett spill. Det ville altså vært avtalebrudd å lage et Super Street Fighter X Tekken.

 

At det nedlastbare innholdet finnes på discen til Street Fighter X Tekken er i mine øyne ikke noe som helst å klage på. For det første betyr det at man slipper situasjoner som det man opplevde i Mortal Kombat, der det ble utrolig mye tull fordi ikke alle lastet ned de gratis kompatibilitetspakkene som gjorde at de kunne spille mot folk med det nedlastbare innholdet. For det andre er det jo ikke akkurat som man har få karakterer å velge mellom i Capcom sine slåssespill tradisjonelt sett. Hvis det derimot viser seg å bli lignende problem med Street Fighter X Tekken som med Mortal Kombat, nullstilles såklart dette argumentet.

 

Når det gjelder det nedlastbare innholdet til Street Fighter X Tekken er det uansett en tapt sak. Innholdet kommer et halvt år etter at spillet treffer markedet, og da er ikke noen nye karakter nok til å dra tilbake spillere. Selve slåssingen i spillet er noe av det beste Capcom har laget, og selve idéen bak gems er knallgod. Dessvere ødelegges det fullstendig av den knotende menyen som gjør det utrolig kjedelig å fordele gems.

Lenke til kommentar

@sthusby:

Nå hadde jeg tenkt til å sitere det innlegget du sitterte meg osv. Tror jeg står over det, med tanke på at det kan fort bli tungvint når begge har skrevet så mye.

 

Back to topic:

Angående det med at Capcom har lovt å ikke lage flere versjoner av samme spill, så mener jeg og husker at jeg har lest dette på shoryuken.com. Det spillet dette gjelder er Street Fighter x Tekken (SFxT). Nå betyr dette nødvendigvis ikke at alle kommende fighting-spill fra Capcom skal bli behandlet på samme måte. Men for de som ennå tror at det skal lages en "Super SFxT", så kan dette være avgjørende om det blir et kjøp. Med andre ord kan dette være en faktor som underbygger det lave salgstallet som vi har nå sett i det siste fra Capcom. Men hvem kan klandre disse stakkarene når Capcom har gang på gang laget en "super-duper-ultimate-versjon" av sine spill? I dette tilfellet har mange følt seg lurt, spesielt når det gjelder "Marvel vs Capcom 3". Spillet ble ifjor lansert i februar/mars, men senere det samme året (i november om jeg ikke husker feil) ga de ut en "ultimate"-versjon av spillet, og som de kalte for "Ultimate Marvel vs Capcom 3". Det nye spillet inneholdt blant annet ti nye karakterer og en "balance-patch". Mange følte derfor at det første spillet var en beta-versjon, og dermed følte de også lurt av Capcom. Noen har gått så langt som å boikotte fighting-spillene fra selskapet. Om dette er virkelig satt i praksis, vet jeg ikke - men truslene er i hvert fall der.

 

Det er nå også slik at man må se dette i to forskjellige synspunkter; (1) turnerings-fokuserte potensielle kjøpere, og (2) casual-players. Det sistnevnte er vel det jeg sikter mest til, mens det førstnevnte mener jeg å ha støttet spillet uansett pga at de spiller i turneringer osv.

Kort summert kan en spekulere i at Capcom's lave salgstall for SFxT er forårsaket av disse tre punktene:

 

1) Mange tror det skal komme en ny versjon av SFxT, og velger derfor å ikke kjøpe spillet og heller vente på den kommende versjonen (noe som ikke skjer ifølge nyhetsinnlegg fra bl.a. shoryuken.com).

 

2) Lite støtte rundt det nye introduserte fighting-systemet "Gems" før spillet ble lansert.

 

3) DLC'er på disk. Frustrasjonen rundt det at hackere har tilgang til de 12 nye karakterene allerede kort tid etter lanseringen av spillet, og mange har møtt disse gjennom flerspillerdelen på nett (enten Xbox Live eller PSN). Videre er disse ikke tilgjengelig på lovligvis før høsten (ved lanseringen av SFxT på PS Vita) - noe som mange kanskje mener er altfor sent i produktets livssyklus. At de 12 nye karakterene kommer så sent betyr også at folk som spiller på turneringer må også bruke masse tid til å tilpasse strategien sin - mht match-ups osv.

 

Personlig føler jeg at det ikke er et særlig stort problem når det gjelder SFxT DLC innhold som allerede ligger på spillplaten. Jeg har selv kjøpt de fleste DLC'ene utgitt av Capcom og alle super-duper versjonene av Street Fighter IV og Marvel vs Capcom. Men med tanke på at SFxT DLC'ene er ferdiglaget fra dag én og kunne ha vært utgitt allerede fra lanseringen av spillet - noe som er argumentene hos mange - så deler nok ikke disse folka det samme synspunktet som oss (mOi and sthusby). De føler seg rett og slett lurt av selskapet - og dermed velger de videre å ikke støtte flere av Capcom's fighting-spill. Selv håper jeg det blir flere som går over til å spille fighting-spill, noe jeg føler er ganske få, spesielt her i Norge. Men det er kanskje noe vanskelig å overtale disse når Capcom er beskrevet hos mange drevet av grådighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er fan av slosspill, kjøpte SFxT for et par dager siden, og synes det er nokså bra. Problemet jeg har med slosspill i dag er:

 

1: Online-miljøet blir fragmentert. Mange slosspill, samt hyppige releaser av en serie, i tillegg til remakes, vil spre online spillere utover forskjellige versjoner av spillet, og vil nok i mange tilfeller gjøre det vanskeligere å finne noen på nett.

 

2: DLC. Ikke det at jeg har noe imot å kjøpe ting som DLC, og synes dette kan være bedre enn en ny release i mange tilfeller. Problemet med hyppige releaser er at jeg ofte ikke gidder å kjøpe noe DLC da jeg antar det kommer en ny utgave av spillet i løpet av kort tid.

 

3: Ting som tar vekk fokus fra slossingen. Tag-systemet synes jeg i mange tilfeller kan ødelegge for mange slosspill. Gems vet jeg ikke helt om jeg liker, men pleier ikke å bry meg om å sette meg inn i slikt i slosspill. Arcana Hearts har over 500 forskjellige character-kombinasjoner, som kan være forrvirrende når man skal velge karakter.

 

4. Mange spill manglder gode tutorials. Til tross for at mange spill har en training mode hvor du kan bla igjennom en liste over comboer og slikt, er det mange spill som mangler en god løsning til å gi gamere en rask og god forståelse av et spill. VF og BlazBlue mener jeg å huske har gode tutorials for hvordan spillsystemet fungerer, og gode muligheter til å trene med de forskjellige karakterene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...