Gå til innhold

Ser ut til at vi endelig får steam til Linux!


Anbefalte innlegg

Tror ikke det er så veldig økonomiske tap ved å utvikle for Linux. Det er mange Linux brukere som ønsker seg spill til Linux. Flere og flere Kickstarter prosjekter dukker opp hvor de porter spillet om de får nok støtte.

I tillegg så er det alltid Linux brukere som betaler mest ved Humbie Indie Bundles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Humble Indie Bundle er et veldig godt poeng. Når man ser på den faktiske kjøpekraften vi som gruppe har vist skulle man tro at et eller annet selskap i alle fall ville lansere en AAA tittel, spesielt med tanke på at konkurrentene er stort sett små indie tittler og snart 10 år gamle Quake kloner.

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker riktig så er beløpene som ble betalt for de pakkene (i snitt) ikke over $20. Så eksempelvis hvis windows brukere betalte $10 og linux brukere $15-20 i snitt, så spørs det om viljen til å betale mer gjør seg gjeldende når man begynner å komme opp i $50-60+ pr tittel, som er der hvor AAA titler gjerne befinner seg når de er nye. Under $20 er nok billig uansett, så jeg vil tro for mange så spiller det ikke så veldig stor rolle om de slenger på noen dollar ekstra når beløpet er så lavt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

=O Sånt liker jeg å høre. At Steam kommer til Linux hjelper lite, men en såpass populær framework vil gi muligheten for en haug av Linux spill. Lurer på om jeg bør prøve ut Unity selv nå.

 

Nå kommer ikke bare Steam til Linux, men Source i tillegg, noe jeg vil påstå er vel så viktig som Unity 3D.

Lenke til kommentar

Source er ikke like-- omfattende. Source er open source, men for å få et source spill til å funke på Linux trenger man faktisk porting. Når du lager noe i Unity så er alt relativt til Unity, så du trenger bare å trykke på Linux knappen og kompilere spillet ditt på nytt. Desutten er det bare Valve spillene, Eye, og en liten håndfull andre spill som bruker Source, mens Unity, selv om det ikke er like mye høyprofilt, blir brukt av enormt mange spill.

Lenke til kommentar

Alle nylige Valve-spill bruker Source. Hvordan er ikke det omfattende? Når Valve da faktisk får en del profitt utifra Linux-spillere, og siden Steam allerede er portet på Linux vil jeg da gå utifra at det har mye mer potensiale til å tiltrekke Linux-utviklere enn Unity? Jeg vet også om en god del folk som gjerne hadde brukt Linux hadde TF2 eksistert for Linux.

 

That said, så håper jeg at dette ikke utvikler seg til å bli en proprietær shitfest, der vi får en haug med faggots fra Windows-verden som skifter fordi spill eksisterer til Linux, og i samme slengen drar med seg en hel drøss med proprietære utviklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Finnes det noen konkret info på hva som gjør at det er "for Ubuntu" og ikke "for Linux"?

Ja ett helt avsnitt, og legg merke til at jeg skrev i første omgang.

Why Ubuntu? There are a couple of reasons for that. First, we’re just starting development and working with a single distribution is critical when you are experimenting, as we are. It reduces the variability of the testing space and makes early iteration easier and faster. Secondly, Ubuntu is a popular distribution and has recognition with the general gaming and developer communities. This doesn’t mean that Ubuntu will be the only distribution we support. Based on the success of our efforts around Ubuntu, we will look at supporting other distributions in the future.
Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Jeg leste artikkelen, men står ingen konkret teknisk grunn til hvorfor det markedsføres som "Steam for Ubuntu" og ikke "Steam på Ubuntu". Forskjellen er vesentlig, f. eks om de bruker Ubuntu-spesifikke hacks eller om de bare utvikler og tester det på Ubuntu.

Lenke til kommentar

Jeg leste artikkelen, men står ingen konkret teknisk grunn til hvorfor det markedsføres som "Steam for Ubuntu" og ikke "Steam på Ubuntu".

Hvor markedsføres det som "Steam for Ubuntu" i motsetning til "Steam på Ubuntu"?

 

Forskjellen er vesentlig, f. eks om de bruker Ubuntu-spesifikke hacks eller om de bare utvikler og tester det på Ubuntu.

De skriver at de ønsker å støtte flere distribusjoner i fremtiden, så jeg vil vel tippe at de ikke bruker Ubuntu-spesifikke hacks. Det er bare Ubuntu de tester klienten på nå, så er vel derfor det er det eneste de sier de støtter offisielt.

Lenke til kommentar

Vil ikke si det markedsføres som Steam for Ubuntu. All referanse til Ubuntu leser jeg kun som at det er den distribusjonen de jobber mot i øyeblikket. Andre steder i bloggen så blir det nevnt bl.a.

For some time, Gabe has been interested in the possibility of moving Steam and the Source game engine to Linux.
Currently, our focus is on the following projects:
  • getting the Steam client onto Linux with full functionality
  • ...

 

Forskjellen er vesentlig, f. eks om de bruker Ubuntu-spesifikke hacks eller om de bare utvikler og tester det på Ubuntu.

Tja det kommer an på. Dette blir primært ett problem for Valve, hvis de velger å støtte flere linux distribusjoner, så må de gå vekk i fra distribusjons spesifikke hacks slik at de slipper å utvikle og vedlikeholde ett mangfold av Steam utgaver til ymse distribusjoner (selv om det nok vil begrense seg til de mest populære).

Hvis distribusjonen din er støttet, spiller det noen rolle hvordan Valve har valgt å løse den støtten så lenge det fungerer optimalt?

Lenke til kommentar

Hvor markedsføres det som "Steam for Ubuntu" i motsetning til "Steam på Ubuntu"?

Vil ikke si det markedsføres som Steam for Ubuntu. All referanse til Ubuntu leser jeg kun som at det er den distribusjonen de jobber mot i øyeblikket.

 

At that time, the team only consisted of a few people whose main purpose was investigating the possibility of moving the Steam client and Left 4 Dead 2 over to Ubuntu.

After successfully porting L4D2 to Ubuntu

The goal of the Steam client project is a fully-featured Steam client running on Ubuntu 12.04.

Les artikkelen i sin helhet, også de punktene jeg tok med her, så ser du at de lager og snakker om Steam/L4D2 til/for/på Ubuntu. Forhåpentligvis er dette dårlig formulert og de bruker ikke Ubuntu-spesifikke hacks (og senere evt. andre distro-spesifikke hacks), men jeg har ikke helt det inntrykket.

 

Hvis distribusjonen din er støttet, spiller det noen rolle hvordan Valve har valgt å løse den støtten så lenge det fungerer optimalt?

Selvsagt! Ved å lage klienter som er distro-spesifikke vil vi se et hav av hacks, fragmentering og dårlig strøm av felles support (á slik det er med Ubuntu allerede vs. resten av distribusjonene).

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...