Gå til innhold

Canon 5D mk2 eller Pentax K-5?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ønsker bare å lufte noen tanker om et fremtidig kamerakjøp.

 

Har nå et Canon 50D med følgende optikk: EF-S 17-55mm, EF-S 60mm og EF-100mm.

 

Jeg har alltid hatt lyst på fullformatsensor, så sånn i forhold til pris tenkte jeg å hoppe på et eventuelt tilbud på et nytt 5D mk2 i nær fremtid, ettersom det snart blir erstattet av 5D mk3 i butikkene.

 

Men så hørte jeg rykter om Pentax sitt K-5 og det som skal ha legendarisk bildekvalitet og støyegenskaper på høy ISO, sammen med rikelige funksjoner og et værtett hus, som høres veldig fristende ut i forhold til prisen på det kamerahuset. Riktig nok ikke fullformat, men det kan jeg leve med dersom det kameraet virkelig er en "bargain".

 

Jeg kunne selvsagt ha byttet til 7D, for å slippe å bytte ut optikken, men jeg har hørt at forskjellene mellom 50D og 7D ikke er verdt den prisen 7D ligger på nå. Og at jeg igjen har hørt at K-5 er en god del bedre enn begge, på flere områder.

 

Jeg lurer med dette på hva du ville ha gjort dersom du skulle ha oppgradert fra mitt utstyr.

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å si at K-5 er legendarisk etc er en litt drøy påstand. Ingen tvil om at det er et knakende godt kamera, som konkurrerer i klassen til Nikon D7000, Canon 60D/7D etc. Og det er litt synd at ikke flere har kjøpt det. Selv stod jeg veldig og vippet mellom D7000 og K-5 og endte på D7000 grunnet større objektivutvalg, mens selve kamerahuset synes jeg var et ørlite hakk bedre på K-5.

 

50D er et veldig godt kamera, mulig at K-5 er litt "bedre" enn 50D, avhengig av hvilke faktorer du ser på. 7D er nok minst på høyden med K-5, og en oppgradering ift 50D. 5dmk2 er, som fullformatkamera, i en annnen liga. Mangler høy skuddtakt og litt sånn videosnacks etc som du får bedre på de nyeste kameraene, men bildekvaliteten er nok høyere enn på alle crop-formatkamera.

 

Vil tro du skulle kunne bruke noe av optikken du har på 5dmk2 om du går for det.

Lenke til kommentar

Har nå et Canon 50D med følgende optikk: EF-S 17-55mm, EF-S 60mm og EF-100mm.

Med den fine pakken med objektiver du har der, ville jeg satset på å kjøpe noe kompatibelt.

 

Ellers er K5, D7000, 7D og 5DII alle glimrende, dog på litt forskjellige områder.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Det økonomisk og strategisk smarteste er nok å vente på en etterfølger til 7D og kjøpe den. 7D er ikke den skarpeste kniven i skuffen på mange måter (høy ISO ytelse, DR på lav ISO og litt kraftig AA-filter). Men det er knakende godt på skuddtakt og autofokus. Etterfølgeren til 7D bør rette opp 7D-s svakheter og da kan det bli en knakende god totalpakke som også lar deg beholde alle de gamle objektivene dine. Med tanke på introprisen på 7D så tror jeg det prismessig vil konkurrere med K-5/D7000 + salg og nykjøp av objektiver. 7D startet vel på ca 12 000 når det kom. D7000 går for ca 8500 og K-5 for ca 7000 kr nå.

 

Velger du 5D2 så kan du ikke bruke de to EF-s objektivene lengre og må dermed regne med en litt kostbar utskiftning av objektiver. Særlig om du vil ha f/2,8-zoomer. 5D2 er i en annen klasse når det kommer til både skarphet og ISO, men autofokus og skuddtakt er ganske labert. DR er bare middelmålig. Vær også obs på at brennviddeforskjellen. 5D3 med tilsvarende objektiver som du har i dag, er nok det desidert dyreste alternativet.

 

K-5 og D7000 er omtrent like gode på mange områder. De viktigste forskjellene er nok at K-5 er hakket mindre, lettere og mer robust enn D7000. K-5 kan gi deg hakket mer DR siden den har ISO 80 mulighet (D7000 har ISO 100 som laveste). Objektivutvalgene er ulike, med hver sine styrker. Her må du nesten bare finne ut hva som faller i din smak. Forskjell betyr ikke at den ene er bedre enn den andre, bare at de har ulike styrker. Med både K-5 og D7000 må du skifte ut alle tre objektivene, men i begge tilfeller er det et rimeligere utskifte enn om du går for 5D2. K-5 er det eneste av disse som tilbyr værtettet kit-objektiv om du trenger et sånt i veska for uværsdager. K-5 har også en fin timelaps-funksjon, lagring til DNG og stabilisering som fungerer på alt av objektiver, uten ekstra kostnad. Det rare er at K-5 likevel er rimeligere enn D7000.

 

Hvis jeg skal prøve å koke ned anbefalingen så ville D7000 vært det som koker raskest bort pga K-5. Etterfølgeren til 7D vet vi ikke noe om, men den kan potensielt bli det beste valget du kan gjøre. Haken ved den er tolmodighetsprøven. 5D2 er mye bedre enn K-5 på ISO, men veier mer og koster ganske mye mer når man tar optikken med i regnestykket. K-5 har mye raskere fokus og skuddtakt enn 5D2 og er mindre, lettere og totalt sett mye billigere.

 

I essens: Etterfølgeren til 7D vs K-5 vs 5D2.

 

Her må du nok inn med litt egne vurderinger, prioriteter og magefølelse for å komme nærmere en heldig utvalgt modell.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du bør bytte til kommer vel helt an på hva du fotograferer.

 

For egen del vil den viktigste grunnen til å fortsette med crop være teledelen. Skal du ha noe over 3-400mm, og det må du fort til FF hvis du f.eks. skal fotografere fugler, så begynner objektivene på rundt 50000 kroner, og hobbyen går fra dyr til fryktelig dyrt.

 

 

Og hva ligger i begrepet "bedre" (når du skriver at K5 er bedre på mange områder). Det er et ganske diffust begrep. Såvidt jeg vet har K5 værtetting, og det er jo "bedre" enn 7D (som har noe tvilsom værtetting), men det er ikke spesielt mye bedre for deg dersom du kun er ute i solskinn, og hvis K5 har ørlite bedre ISO-egenskaper enn 7D, blir det først relevant for deg dersom du tar mye bilder på høy ISO. Hvis 99 % av bildene dine tas på ISO200 er det kanskje ikke så relevant at du får 1/3 stopp bedre ISO-egenskaper (hvis du får det) når du bruker 6400 (som du uansett aldri bruker).

 

Spørsmålet er om man trenger de egenskapene der visse modeller er "bedre".

 

Og er det kun snakk om bildekvalitet har du allerede et kamera som er kapabelt til å ta fantastiske bilder med de rette objektivene (og du har noen av de rette objektivene), men kanskje det du egentlig trenger er f.eks. en 70-200 f/2.8?

 

Hvis du ikke har prekære behov kan det sikkert være greit å vente litt, da det vel ikke er helt usannsynlig at Canon lanserer 7DmkII iløpet av året, og det er sikkert fort gjort å bli sugen på noe nytt når det kommer med den hypen nye kamerahus ofte kommer med, og angrer du nok på at du har svidd av 10000 kroner nå. ;)

 

Fikk forresten mail av FotoVideo nå, og de selger 7D til 8999, dog forutsetter det innbytte av gammel speilrefleks. Funker kanskje hvis du har en gammel 350D liggende og slenge, men jeg ville nok ikke levert inn 50D for den prisen.

Endret av Keyzer28
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ef-s-objektiver passer ikke fysisk på fullformathusene (og 1D-husene) til Canon. Så det eneste objektivet som er brukbart på fullformat er 100mm.

 

Ellers kommer dette helt an på hvor mye penger du er villig til å bruke - dog tror jeg neppe jeg hadde bytta til et annet crop-system med den objektivparken der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du har lyst på?

 

Høy skuddtakt og superb autofokus?

Kikk på 7D, D300s, D800, 5DmkIII.

Her betaler du en del ekstra for autofokus, høy skuddtakt og stort buffer.

 

Elektronisk søker?

Sony A77, A65

Det er flere fordeler med elektronisk søk, men også noen ulemper. Autofokus mens man bruker liveview er topp. De har også mulighet for høy skuddtakt.

 

Nyere hus?

Pentax K-5, Nikon D7000, Canon 60D

Oppdatert hus med video. Flere gode features, enkelte hus har spesielle fordeler, som K-5 med god værtetting.

 

Speilløst hus?

Sony NEX, micro four thirds, Samsung NX etc..

 

 

Fullframe?

Krever fullframeoptikk. Litt mindre støy (litt over blendertrinn forskjell i støy), mulighet for mindre dybdeskarphet for normal og lett tele. Optikken litt mer kresen på ytelse i kantene, men henter mer ut av optikken. Større søker. Og - du skal betale en god del penger for dette aller siste.

Canon 5DmkII, 5DmkIII, Nikon D700, D800, D800E, Sony A850

 

 

Så - hva savner du på 50D?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trondster: Du mangler K-5 i listen under "Høy skuddtakt og superb autofokus". Ellers så virker det som både 5D3 og D800 er godt over det prissjiktet han sikter seg inn mot. Og er 4 bps høy skuddtakt? (D800)

 

 

Autofocus speed / accuracy

 

The K-5's AF system is new, and Pentax's claims that it is faster and more accurate than the system used in the K-7 are bourne out in our shooting. It has the same SAFOX IX+ designation that is carried in the medium format Pentax 645D, - the 'x' denoting that the AF sensor is sensitive to light color, as well as intensity.

 

Whilst we do not have a specific testing regimen for AF, we have used the K-5 extensively, and we have found that its AF system is extremely capable, in both bright and very low ambient lighting conditions. In the dull interiors of bars and museums, the K-5 doesn't give 100% accuracy, but out of the hundreds of frames which we shot, only a handful are marred by focus errors. Autofocus acquisition is extremely fast and positive, with both conventional screw-driven AF lenses and SDM (ultrasonic-type) optics.

 

Continuous Shooting and Buffering

 

The following timings were originally made with firmware version 1.0 - we have since re-tested the K-5's continuous shooting performance with firmware 1.0.1, and updated timings follow below.

 

The Pentax K5 offers pretty impressive continuous shooting performance - a maximum frame rate of 7fps (although we have found that it wavers slightly, between 6.3-7fps) for 20-30 JPEG images (depending on JPEG quality settings) images. This compares very favorably both to the Canon EOS60D and the Nikon D7000, but isn't quite as good as the Nikon D300S or Canon EOS 7D, which both have significantly bigger buffers in JPEG mode. In RAW mode, the K-5 (with updated firmware) gives very good performance, and manages 24 images in a high-speed burst (increased from 8, with original firmware).

 

The following figures are the result of our own timings - all operations are performed and timed three times, with the average given.

 

JPEG (4 star - highest quality): 6.3 - 7fps for 25 frames, then 1.5 - 2.5fps in short bursts. Approx 15 seconds to recover.

JPEG (3 star - standard quality): 6.3 - 7fps for 30 frames, then 1.5 - 2.5fps in short bursts. Approx 10 seconds to recover.

RAW (DNG): 6.3 - 7 fps for 24 frames, then 1.2fps. Approx 18 seconds to recover.

RAW+ JPEG (standard): 6.3 - 7 fps for 24 frames, then around 0.7 fps. Approx 18 seconds to recover.

 

All tests conducted at 1/250 sec in AF-S mode with a 16GB Lexar Professional 133x Class 10 SDHC card.

 

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk5/11

 

Merk at etter denne meget gode omtalen av både seriebildehastighet og autofokus har firmware 1.02 og 1.03 forbedret begge deler ytterligere.

 

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
og hvis K5 har ørlite bedre ISO-egenskaper enn 7D, blir det først relevant for deg dersom du tar mye bilder på høy ISO. Hvis 99 % av bildene dine tas på ISO200 er det kanskje ikke så relevant at du får 1/3 stopp bedre ISO-egenskaper (hvis du får det) når du bruker 6400 (som du uansett aldri bruker).

1/3 trinn stemmer sånn omtrent for lyse og 18% grå toner, men mot mørkere toner (1% eksponering og lavere) er forskjellen større, i K-5 sin favør. Og jo lavere ISO jo større blir gevinsten. På laveste ISO er det ren utklassing på støynivå i mørke toner. Det er det som er årsaken til at K-5 har mye høyere DR enn 7D.

 

Som sagt, K-7 er knallbra på fokus og seriebildeopptak. K-5 er omtrent like bra (bedre?) på AF og litt dårligere på seriebildehastighet (7 vs 8 fps), men til gjengjeld er DR ren utklassing og ISO litt bedre. Bedre ISO er en fordel over hele ISO-skalaen, ikke bare på de høye verdiene.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg ønsker bare å lufte noen tanker om et fremtidig kamerakjøp.

 

Har nå et Canon 50D med følgende optikk: EF-S 17-55mm, EF-S 60mm og EF-100mm.

 

Jeg har alltid hatt lyst på fullformatsensor, så sånn i forhold til pris tenkte jeg å hoppe på et eventuelt tilbud på et nytt 5D mk2 i nær fremtid, ettersom det snart blir erstattet av 5D mk3 i butikkene.

 

Men så hørte jeg rykter om Pentax sitt K-5 og det som skal ha legendarisk bildekvalitet og støyegenskaper på høy ISO, sammen med rikelige funksjoner og et værtett hus, som høres veldig fristende ut i forhold til prisen på det kamerahuset. Riktig nok ikke fullformat, men det kan jeg leve med dersom det kameraet virkelig er en "bargain".

 

Jeg kunne selvsagt ha byttet til 7D, for å slippe å bytte ut optikken, men jeg har hørt at forskjellene mellom 50D og 7D ikke er verdt den prisen 7D ligger på nå. Og at jeg igjen har hørt at K-5 er en god del bedre enn begge, på flere områder.

 

Jeg lurer med dette på hva du ville ha gjort dersom du skulle ha oppgradert fra mitt utstyr.

 

På forhånd takk! :)

Du får Pentax K5 for 7.500 for tiden , du har Ltd serien av optikk , du har DA* serien som er værtetta pro optikk. Rikelig med funksjoner som du selv sier, værtetta synes du høres fristende ut...

Be Different .. Pentax :)

Velkommen til familien :)

 

Og ..det glemte jeg ..alt det snakket om at optikk ikke passer på den eller den modellen. Pentax har K-fatningen som gjør at du kan skru et manuelt objektiv fra 70 tallet rett på ett hus laget i 2012 .. Og alt i mellom..

Endret av Mundus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, huff, jeg skulle nok skrevet skråstrek i stedet for "og", eller kun skrevet "superb autofokus". Det ødela sikkert alt sammen for mange lesere.

 

Neida,men har forstått det er slik at det er yhyre viktig å presisere nøyaktig hva en mener,slik at andre debatanter ikke blir villedet, dette er vistnok svært viktig .

Da D800 ikke har høy skuddtakt burde det vel stått " høy skuddtakt og/eller superb autofokus"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...