Gå til innhold

Canon 5D mk2 eller Pentax K-5?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg lurer med dette på hva du ville ha gjort dersom du skulle ha oppgradert fra mitt utstyr.

 

 

 

Jeg ville solgt EF-S optikken, 50D`n og kjøpt 5D mk2. har du lyst på fullformat, får du det ikke billigere en det er nå.

 

Setter du på en 35L på denne er det ikke mye mer du trenger:-) Grunner er god nær-grense, og mange piksler å beskjære for litt avstand.

 

Liker du liten dybdeskarphet? med FF på 2 meter hold vil 35mm f/1.4 gi 27cm dof. på 7D må du ha ca f/0.8 på tilsvarende brennvidde (23mm) for å få så tynn dof.

For meg var dette avgjørende, og det har gitt meg mye fotoglede.

 

 

 

P-E

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Seriøst - igjen - trådstarter - du får ikke nevneverdig bedre bildekvalitet ved å oppgradere hus. Du får som sagt litt mindre støy ved å gå til fullframe, og du får litt bedre dynamikk ved å gå til den nyere Sony-sensoren.

 

Hvis du savner funksjonalitet - oppgrader hus.

Hvis ikke - kjøp heller mer og bedre optikk. Kikk på 70-200/4IS hvis du vil ha mer tele, 85/1.2L hvis du vil ta portretter, Sigma 8-16 hvis du vil ha hemningsløs vidvinkel eller andre spennende oppgraderinger.

Men ikke forvent nevneverdig bedre bildekvalitet for pengene, med mindre du betaler gjennom nesa for fullframe. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Pentax er jo ett banne ord i Canon kirken :innocent:

 

Etter å ha lest denne tråden virker det som om det er Pentax-folka som har problemer. Canon-folka som svarer her er høflige, objektive og forklarende, mens dere går ned i skyttergraven umiddelbart.

 

Selv finner jeg det vanskelig å begripe at det å råde noen til systembytte, uansett hvilket system de har, er veldig lurt, spesielt når han som spør sitter med tre aldeles utmerkede objektiver, og i en tid der det ene kameraet han etterspør kan fåes til en spesielt rimelig penge.

 

Nå som han har forklart bruksområdet sitt litt bedre, samtidig som han skriver at han alltid har lyst på fullformat, burde egentlig svaret gi seg selv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Pentax er jo ett banne ord i Canon kirken :innocent:

 

Etter å ha lest denne tråden virker det som om det er Pentax-folka som har problemer. Canon-folka som svarer her er høflige, objektive og forklarende, mens dere går ned i skyttergraven umiddelbart.

 

Selv finner jeg det vanskelig å begripe at det å råde noen til systembytte, uansett hvilket system de har, er veldig lurt, spesielt når han som spør sitter med tre aldeles utmerkede objektiver, og i en tid der det ene kameraet han etterspør kan fåes til en spesielt rimelig penge.

 

Nå som han har forklart bruksområdet sitt litt bedre, samtidig som han skriver at han alltid har lyst på fullformat, burde egentlig svaret gi seg selv.

 

 

Ikke rart det. Blir jo skutt på med canoner... :mad:

Lenke til kommentar

Det som veldig få ser vitsen med er å bytte system og ende opp med noe som ser mer eller mindre identisk ut som det man hadde. Ut i fra et slikt ståsted er klart at det virker teit å bytte fra Canon crop til Pentax crop.

 

Jeg er ikke like sikker på at alle hadde vært like enig i at det hadde vært teit hvis man hadde vurdert å gå fra Pentax crop til Canon eller Nikon crop.

 

I dette tilfellet er det dog ikke det smarteste ettersom trådstarter tydeligvis er mest sugen etter FF. Men ettersom h*n må bytte ut det meste av optikken i det tilfellet, så burde vel egentlig Nikon FF vurderes i samme slengen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Pentax er jo ett banne ord i Canon kirken :innocent:

 

Etter å ha lest denne tråden virker det som om det er Pentax-folka som har problemer. Canon-folka som svarer her er høflige, objektive og forklarende, mens dere går ned i skyttergraven umiddelbart.

 

Selv finner jeg det vanskelig å begripe at det å råde noen til systembytte, uansett hvilket system de har, er veldig lurt, spesielt når han som spør sitter med tre aldeles utmerkede objektiver, og i en tid der det ene kameraet han etterspør kan fåes til en spesielt rimelig penge.

 

Nå som han har forklart bruksområdet sitt litt bedre, samtidig som han skriver at han alltid har lyst på fullformat, burde egentlig svaret gi seg selv.

Trådstarter vurderte K5 .. det var det som starta bråket :D

Jeg kan ikke se at jeg har gått i noen skyttergrav..jeg summerte opp endel fakta og opplysninger om Pentax systemet , så mannen kunne få se selv /vurdere selv. Jeg har i egne øyne, vært høflig , objektiv og forklarende. At folk som har Pentax blir tillagt meninger de ikke har , må stå for utroperens regning :)

 

Men nå kan jeg ikke si mere , vi har en avstemming om hvem som skal være Vår Herre i vår lille sekt , i neste uke :D Ha en fortsatt trivelig kveld , og til trådstarter:

Lykke til med valget , du gjør helt sikkert det som du finner formålstjenelig for ditt bruk ! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som veldig få ser vitsen med er å bytte system og ende opp med noe som ser mer eller mindre identisk ut som det man hadde. Ut i fra et slikt ståsted er klart at det virker teit å bytte fra Canon crop til Pentax crop.

 

Jeg er ikke like sikker på at alle hadde vært like enig i at det hadde vært teit hvis man hadde vurdert å gå fra Pentax crop til Canon eller Nikon crop.

 

I dette tilfellet er det dog ikke det smarteste ettersom trådstarter tydeligvis er mest sugen etter FF. Men ettersom h*n må bytte ut det meste av optikken i det tilfellet, så burde vel egentlig Nikon FF vurderes i samme slengen?

Enkelte er nok mer enige i bytting til/fra spesifikke merker, mens andre er mer "altanbefalende".

 

Og ja - skal trådstarter først vurdere å pælme nesten alt sammen, så gjerne også Nikon fullframe, hvis man først vil ha det. Og faller trådstarter for Sonys elektroniske søker, men helst vil ha fullframe, så er det fristende å be vedkommende å vente og se om Sony ikke kommer med noen nye fullframehus med elektronisk søker.

Og kikke på speilløst.

Ahem.

 

 

Og - med mindre man er veldig sugen på det bare spesifikke merker kan tilby*), som den elektroniske søkeren til Sony, størrelsen til Panolympus, værtetting og pannekaker til Pentax eller optikkutvalget til Canikon, så er jeg fullstendig enig - å bytte system i vilden sky er bare dyrt, dumt og unødvendig.

 

 

Her bør trådstarter gå i tenkeboksen og se om det er noe funksjonalitet vedkommende savner, samt å gå i butikken og kjenne på husene og optikken til de forskjellige aktørene og se om noe føles spesielt mye grønnere.

Men enormt med endring i bildekvalitet som sådan blir det nok ikke. Kjøp for å få mer/bedre fotoglede, funksjonalitet og optikk! :)

 

 

 

*) Med mindre man får en veldig god magefølelse for et spesielt merke - så er det bare å bytte - hvis man finner et merke som gir en godfølelsen, så hold fast på det! Så har man utstyr som man liker å bruke, og det er noe av det aller, aller viktigste. Så kommer du også til å bruke det, og dermed gir det mye mer valuta for pengene, nesten uansett pris. Ja, Leica, jeg kikker rett på deg. Derfor "nesten uansett pris".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som veldig få ser vitsen med er å bytte system og ende opp med noe som ser mer eller mindre identisk ut som det man hadde. Ut i fra et slikt ståsted er klart at det virker teit å bytte fra Canon crop til Pentax crop.

 

Jeg er ikke like sikker på at alle hadde vært like enig i at det hadde vært teit hvis man hadde vurdert å gå fra Pentax crop til Canon eller Nikon crop.

 

I dette tilfellet er det dog ikke det smarteste ettersom trådstarter tydeligvis er mest sugen etter FF. Men ettersom h*n må bytte ut det meste av optikken i det tilfellet, så burde vel egentlig Nikon FF vurderes i samme slengen?

Det finnes fanatikere som bruker alle merker, helt klart.

 

Enig i at Nikon FF burde vurderes.

Lenke til kommentar

 

 

Pentax er jo ett banne ord i Canon kirken :innocent:

 

Etter å ha lest denne tråden virker det som om det er Pentax-folka som har problemer. Canon-folka som svarer her er høflige, objektive og forklarende, mens dere går ned i skyttergraven umiddelbart.

 

Selv finner jeg det vanskelig å begripe at det å råde noen til systembytte, uansett hvilket system de har, er veldig lurt, spesielt når han som spør sitter med tre aldeles utmerkede objektiver, og i en tid der det ene kameraet han etterspør kan fåes til en spesielt rimelig penge.

 

Nå som han har forklart bruksområdet sitt litt bedre, samtidig som han skriver at han alltid har lyst på fullformat, burde egentlig svaret gi seg selv.

Trådstarter vurderte K5 .. det var det som starta bråket :D

Jeg kan ikke se at jeg har gått i noen skyttergrav..jeg summerte opp endel fakta og opplysninger om Pentax systemet , så mannen kunne få se selv /vurdere selv. Jeg har i egne øyne, vært høflig , objektiv og forklarende. At folk som har Pentax blir tillagt meninger de ikke har , må stå for utroperens regning :)

 

Men nå kan jeg ikke si mere , vi har en avstemming om hvem som skal være Vår Herre i vår lille sekt , i neste uke :D Ha en fortsatt trivelig kveld , og til trådstarter:

Lykke til med valget , du gjør helt sikkert det som du finner formålstjenelig for ditt bruk ! :)

 

Oki, jeg var kanskje litt rask med å slenge alle i en skuff, men enkelte av Pentax-fansa skriker så høyt at jeg muligens ikke la merke til mer edruelige tips. ;)

 

Jeg ville for øvrig skrevet det samme dersom det var Canon-folket som småhissig argumentere for sin Gud. Jeg sliter generelt med å forstå denne ekstreme lojaliteten til eget merke man ser ganske mye av på fotoforum, og fråtsing i ulikheter ned til et pixelnivå som uansett ikke har noen praktisk betydning for 99 % av oss. ;)

 

Skulle jeg argumentert for Pentax ville jeg nok hengt meg mer opp i stabiliseringen i husene enn i marginale forskjeller i ren bildekvalitet. Akkurat denne stabiliseringen hadde det ikke vært meg imot å ha på hvert eneste objektiv, selv om den kanskje ikke holder nivået til Canon og Nikons 4-trinns stabilisatorer. Heller et par-tre stopp på alt enn fire (ofte dyre) stopp på noe.

 

Men i bunn og grunn ville jeg nok gått i butikken og klådd litt på kameraene. F.eks. synes jeg personlig Pentax K-5 er alt for lite. Men det er jo en smakssak. Det er dog en smakssak som betyr uendelig mye mer for meg enn ørlite bedre ISO-egenskaper eller noe bedre dynamikk. Er det noe jeg legger merke til på alle bildene jeg har sett på det siste året, er det at de mest utrolige bilder kan tas med betydelig eldre kameraer enn dagens, så lenge man slenger på et vettugt objektiv, og det at vi alltid skal ha det desidert nyeste og potensielt beste, ser litt norsk ut. Men det er kanskje en bivirkning av å bo i verdens rikeste land.

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar
Er det fanboyisme å bli oppriktig overrasket og forventningsfull når det er mulighet for å få nok en fyr inn i et miljø som viser seg å være et utrolig koselig og inkluderende et?

Det å fremheve de positive sidene -som i grunnen taler for seg- uten å hakke ned på andre må da kunne aksepteres som ivrighet og stolthet over et valg man tok som viser seg å være noe som forandret livet og måten man ser hverandre på?

Nei jeg synest ikke det er fanboyisme , jeg synest heller de som bastant hakker ned på andre og kaller dem fanboy er de virkelige fanboyene og verstingene .

For meg og mange med meg så er vel miljøet i fotoklubb, blandt fotovenner det som betyr noe og ja det skulle bare mangle at ikke andre enn nikonister og enkelte canonister skal kunne være stolte og skryte av det produktet som for dem er det riktige valg, uten å bli skutt hode av .

Ja jeg vet av erfaring at det ikke er bra å stikke hode frem, men jeg er såpass hard i skallen at jeg alikevel gjør det her og poster min mening uten å bli skremt .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det som veldig få ser vitsen med er å bytte system og ende opp med noe som ser mer eller mindre identisk ut som det man hadde. Ut i fra et slikt ståsted er klart at det virker teit å bytte fra Canon crop til Pentax crop.

 

Jeg er ikke like sikker på at alle hadde vært like enig i at det hadde vært teit hvis man hadde vurdert å gå fra Pentax crop til Canon eller Nikon crop.

 

I dette tilfellet er det dog ikke det smarteste ettersom trådstarter tydeligvis er mest sugen etter FF. Men ettersom h*n må bytte ut det meste av optikken i det tilfellet, så burde vel egentlig Nikon FF vurderes i samme slengen?

 

Og burde det da ikke ringe en bjelle for noen og enhver.

Det virker som om "de tre vise menn" og en liten håndfull hjelpere absolutt må råde grunnen her på forumet og at deres ord stort sett er lov ,etter tilbakemeldinger jeg selv har motatt er det faktisk enkelte som ikke "tør" poste sin mening/syn her og heller sender støtteerklering via mail, slik bør det etter mitt syn ikke være .:hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne tråden virker det som om det er Pentax-folka som har problemer. Canon-folka som svarer her er høflige, objektive og forklarende, mens dere går ned i skyttergraven umiddelbart.

 

Det ville vært interessant å få vite hvilket innlegg fra Pentax folka som _ikke_ er høflig, objektivt og forklarende.

 

Selv finner jeg det vanskelig å begripe at det å råde noen til systembytte, uansett hvilket system de har, er veldig lurt, spesielt når han som spør sitter med tre aldeles utmerkede objektiver, og i en tid der det ene kameraet han etterspør kan fåes til en spesielt rimelig penge.

 

Systembytte er det folk som gjør hele tiden. Med tre objektiver er det jo ikke akkurat en kjempesamling å bytte ut.

 

Nå som han har forklart bruksområdet sitt litt bedre, samtidig som han skriver at han alltid har lyst på fullformat, burde egentlig svaret gi seg selv.

 

Ups, der råder du jo han til systembytte med utbytting av objektiver som konsekvens. Hm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...