Gå til innhold

Valve med egen konsoll? (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste forskjellen på en konsoll og en PC var jo at konsollene var begrenset til å kjøre spill, mens en PC var mer "general purpose" i det at den kunne kjøre all type programvare. Dette skillet viskes i midlertid mer og mer ut og vi ser nå at konsoller får stadig flere funksjoner utover den rene spillfunksjonen. Mediaavspilling, mediastreaming, applikasjoner for sosiale nettverk, osv. De neste generasjonene med konsoller vil antageligvis ha støtte for apper som kan brukes til litt av hvert...

 

Så å påstå at det eksisterer en klar avgrensing mellom konsoller og PC-er er ikke helt riktig. For konsoller er personlige datamaskiner, men de er forløplig begrenset til å kjøre spill og den programvaren tilbyderen har godkjent. Med andre ord en låst og veldig proprietær personlig datamaskin, men en personlig datamaskin "non the less".

Lenke til kommentar

Tror det kan slå gjennom faktisk.

Med tanke på at man har Steam som bakgrunns platform, og høyst sansynlig vil kunne importere/laste ned spill man allerede eier på steam vil mange av dagens Steam brukere ha endel spill å starte med. Valve vil på det viset få "en fot innenfor døra" når de skal introdusere denne.

 

På en annen side, de fleste som spiller aktivt via Steam i dag har en ganske grei PC fra før av(ifølge Steam stats) - så om det er noen interesse for selve boksen får vi bare vente og se.

 

Det at de ikke vil blokkere konkurrenter(Feks Origin) er en god ting. Det kan riktignok føre til krøll "down the road" når EA introduserer sin egen "konsoll" for å holde tritt med Steam, men det at de I det hele tatt er åpne for konkurranse er i mine øyne positivt.

 

Om prisen ikke blir skyhøy kan det være vanlige konsoll brukere tar skrittet vekk fra forrige generasjon konsoller og over til denne(med tanke på at PS3 kostet rundt 6k ved release så burde de forsøke å få en lik eller lavere pris).

Lenke til kommentar

Det første som slår meg er at tanken bak boksen er at man setter en øvre grense for hardware.

På den måten så må utvikleren lage spill som er myntet på nettopp innholdet i boksen.

Jeg ser også for meg at de vil komme med "eget" OS. Sikkert noe som er bygget på unix.

Tja. Hvis boksen skal være kompitabel med hele Steam-katalogen og andre distribusjonsplatformer som Origin må de nok basere seg på Windows, med mindre de skal kjøre en eller annen emulerings-funksjon for DirectX-baserte spill. Det hadde selvsagt vært positivt fra et åpenhets-perspektiv om de baserte seg på Unix (eller til og med Linux-kjernen for OS-et), men det spørs nok.

 

For min egen del er det ikke så farlig hvilket OS de baserer seg på, bare det fungerer. Drømmen hadde selvsagt vært om den kjørte Ubuntu TV (up and coming Ubuntu-distro), som kan ha rollen som media center, og Steam-platformen oppå der igjen. Man kan jo drømme. ^^

Lenke til kommentar
PS3 er jo en "konsoll", og den har Linux. Hadde.
De støtter vell ikke linux nå lengre?

Nei, derfor "hadde". Men det er fortsatt mange som bruker Linux på eldre modeller.

 

Det er uansett ikke noe magisk skille mellom "konsoll" og "pc". Konsoller er bare datamaskiner med færre bruksområder.

Lenke til kommentar

Eneste forskjellen på en konsoll og en PC var jo at konsollene var begrenset til å kjøre spill, mens en PC var mer "general purpose" i det at den kunne kjøre all type programvare. Dette skillet viskes i midlertid mer og mer ut og vi ser nå at konsoller får stadig flere funksjoner utover den rene spillfunksjonen. Mediaavspilling, mediastreaming, applikasjoner for sosiale nettverk, osv. De neste generasjonene med konsoller vil antageligvis ha støtte for apper som kan brukes til litt av hvert...

 

Så å påstå at det eksisterer en klar avgrensing mellom konsoller og PC-er er ikke helt riktig. For konsoller er personlige datamaskiner, men de er forløplig begrenset til å kjøre spill og den programvaren tilbyderen har godkjent. Med andre ord en låst og veldig proprietær personlig datamaskin, men en personlig datamaskin "non the less".

 

Konsoller er jo som du er inne på ett properitært system, der utgiving av spill er styrt av konsollprodusenten. Å kvitte seg med dagens konsollstil hadde vært en stor fordel. Mere åpne plattformer. Jeg synes det skilelt er ganske klart

 

AtW

Lenke til kommentar

Konsollenes store fordel er at man slipper kjøret med utskifting av hardware for å følge med og dermed slipper mange av problemene som kan oppstå når drivere ikke kommuniserer slik de skal. Konsoll er derfor langt mer sytalaust enn PC. Om Valve klarer å lage noe slikt til windows-platformen kan det ha noe for seg.

Lenke til kommentar

Konsollenes store fordel er at man slipper kjøret med utskifting av hardware for å følge med og dermed slipper mange av problemene som kan oppstå når drivere ikke kommuniserer slik de skal. Konsoll er derfor langt mer sytalaust enn PC. Om Valve klarer å lage noe slikt til windows-platformen kan det ha noe for seg.

Nå er jeg av den oppfatning at dette "kjøret med utskifting av hardware" i stor grad er et konstruert problem. Jeg opplever ikke dette problemet som PC-spiller, og kunne fint klart meg med samme PC i fire år, for så å kjøpe ny eller bytte ut maskinvare. I den grad jeg oppgraderer datamaskinen min er det fordi jeg bruker den til så mye mer enn spilling og ønsker å ha god ytelse på et generelt nivå.

 

Problemet er heller at utviklere må ta hensyn til veldig varierende maskinvare-problemer, og der ligger altså et vesentlig problem både i forhold til implementasjonen og testingen av spillene og spillmotorene. Hvis Steam klarer å definere et minstekrav og et relativt standard sett med maskinvare kan det fort bli lettere å optimalisere spillene, vel for akkurat Steam sin platform-definisjon. PC-er ellers vil fortsatt være ganske differensierte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...