Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fra forliksråd til tingretten, hvordan er prosessen i det?


StinaStina

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp vært i en forliksrådssak. Og det ble ingen dom der pga forliksrådet hadde ikke kompetanse til å ta beslutning i saken. Det ble heller ingen forlik.

Jeg lurer på hva som skjer videre nå. Saken kan tas opp i tingretten hørte jeg. Men jeg håper klager ikke tar saken til tingretten, og at jeg kan leve helt i fred og tryggt uten å bekymre meg for det. Vet dere om klager må henvende seg med å skrive prosessskriv til tingretten for at den skal bli tatt opp der, eller hva skjer? Jeg håper det blir totalt stillt nå og at jeg får fred fra klager, og at han lar meg leve videre uten problemer....

 

Hva er forskjell på forliksråd og tingrett...

 

Tar det ca et år før den kommer opp i tingretten etter å ha vært i forliksrådet? noen som kan med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Here we go again?

 

Uten å være helt sikker så tror eg det er rimelig stor tjangs for at eksen din tar saken videre til tingretten. Den ugunstige(for deg) avtalen dere har kan skaffe han mye penger, og siden du godtar å bli herset med kommer han nok til å fortsette til han får pengene sine.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så du tror klager vil ta saken inn videre for tingretten? Det er jo et helt år til den i såtilfelle kommer opp... og er det ro mellom oss i et år.... så håper jeg at klager lar meg få fred. Men det er et helt år til saken mulig kommer opp... og derfor får jeg bare krysse fingrene, men jeg tror også at klager vil kjøre på. Men får håpe at klager tar til vett.

Lenke til kommentar

Sett i lys av de andre innleggene dine om denne saken så kan eg ikke se for meg at det hverken blir ro i mellom dere eller at eksen din lar saken ligge. Du klarer ikke å glemme saken og er lett å pushe, mens for eksen din er det penger i det.

 

Og etter x-antall år med denne saken skal du være ekstremt naiv for å tro at han plutselig nå skal ta til vett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg har blokket han på facebook, slik at han ikke kan søke meg opp der. Itillegg så kommer jeg aldri til å kontakte han mer i mitt liv. Det bestemte jeg meg for et halvt år siden for. Jeg vil ikke ha noe med en person som behandler meg sånn som han gjør. Men heldigvis var ikke klager med inn i forliksrådet. Så møtet gikk fint og rolig for seg, tiltross for at det ikke er noe koselig med en sånn type sak. Men hadde klager vært der... så ville det nok han vært ganske sur og sint mot meg. Men jeg har faktisk aldri hatt ønske om at det skal være krangel mellom meg og klager jeg.... men virker ut som om klager har ligget et hat på meg.... Men uansett så håper jeg at han tar til vett, og at han forstår hva blokken på facebook betyr. Det betyr at jeg tar full avstand fra all kontakt med han for godt. Og at jeg håper at han lar meg leve mitt liv videre uten mer sak.

Lenke til kommentar

Og vet ikke om han må sende inn papirer til tingretten for å få saken opp dit... Men jeg håper at han ikke gjør det, og lar meg få kose meg videre i livet uten problemer med han.

Men det er en lettelse at forliksrådssaken er over nå. Og at den var faktisk behagelig, pga at det var kun hans advokat som kom, og ikke klager selv.

Jeg håper dette ordner seg jeg :)

Lenke til kommentar

La saken ligge.

 

Det er ingenting du kan gjøre med dette uansett, eller, det er ingenting du vil gjøre uansett. Du har opprettet titalls tråder her om det samme temaet. Du får det samme rådet flere ganger(skaff advokat), men du benytter det aldri.

 

Sannsynligvis måtte eksen din igjennom forliksrådet før saken kunne bli akseptert i tingretten, og siden saken er såpass komplisert var det veldig stor sannsynlighet for at forliksrådet ikke ville gjøre noe ettersom de ikke har den type kompetanse. Derfor møtte bare advokaten opp. Neste steg er garantert tingretten, og der har de kompetanse. Ikke tro noe annet.

 

Du oppretter tråd etter tråd med samme råd som resultat, hver gang. Så lenge du ikke følger dette rådet så kan du bare forberede deg på at saken vil komme for tingretten, og du kan først som sist forberede deg på å bli overkjørt. Synd, men sant.

 

Men det er ikke vits i å bekymre seg over det i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hadde du vært smart hadde du hatt med deg advokat i forliksrådet så han kunne argumentert for deg der, kanskje det hadde blitt et annet utfall og du hadde sluppet å bekymre deg over at dette nå kommer videre opp i tingretten som det med overhengende sannsynlighet gjør.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Jeg håper det beste. Lar alt ligge. Skal koble alt ut, og så ser jeg bare hva som skjer. Det er ingenting annet å gjøre.

 

Var det rett av meg å blokkere han på facebook? Eller tror dere at det kan provosere/ og ihvertfall ville ha pengene av meg? Noen sier at det kan gjøre han enda mer interessert i å ta penger fra meg?

 

Det gikk fint i forliksrådet på den måten, at advokaten hans ihvertfall var hyggelig ovenfor meg. Snakket med han før, og etter sak, og han var hyggelig. Hadde bare klienten vært likedann så hadde jeg sluppet dette her tror jeg. Det er noe som heter å kommunisere seg frem til løsninger, og kommunisere seg fra et problem, men det vil ikke klager.

 

Jeg skaffer advokat hvis saken går til tingretten, men det vet jeg jo ikke ennå. Men nå skal jeg prøve å ikke tenke for mye, og la dette ligge og håpe på en fredlig løsning mellom meg og klager. For jeg ville aldri være klagers fiende, om jeg kunne velget selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg håper det beste. Lar alt ligge. Skal koble alt ut, og så ser jeg bare hva som skjer. Det er ingenting annet å gjøre.

 

Feil.

 

Var det rett av meg å blokkere han på facebook? Eller tror dere at det kan provosere/ og ihvertfall ville ha pengene av meg? Noen sier at det kan gjøre han enda mer interessert i å ta penger fra meg?

 

Irrelevant for hva som strengt tatt skal diskuteres her, det juridiske.

 

Det gikk fint i forliksrådet på den måten, at advokaten hans ihvertfall var hyggelig ovenfor meg.

 

Han representerer motparten. Hans eneste mål i dette er å knuse din sak fullstendig uansett hvor hyggelig han virker.

 

Snakket med han før, og etter sak, og han var hyggelig. Hadde bare klienten vært likedann så hadde jeg sluppet dette her tror jeg. Det er noe som heter å kommunisere seg frem til løsninger, og kommunisere seg fra et problem, men det vil ikke klager.

 

Han kommuniserer via det Norske rettsystemet. Han kommuniserer bra, du kommuniserer dårlig, du kommer til å tape.

 

Jeg skaffer advokat hvis saken går til tingretten, men det vet jeg jo ikke ennå. Men nå skal jeg prøve å ikke tenke for mye, og la dette ligge og håpe på en fredlig løsning mellom meg og klager. For jeg ville aldri være klagers fiende, om jeg kunne velget selv.

 

Det er en helt feil innstilling.

Lenke til kommentar

jaja, jeg er ihvertfall ferdig med den fyren. Og håper at han også kan vise at han er ferdig med meg uten å ruinere meg for penger.

 

Da får jeg kontakte advokat, og få han til å prøve å få fyren til å gi seg da... hvis han ikke gir seg av seg selv.....

 

Da kutter vi å prate om saken her. Klager er ikke verdt noen form for oppmerksomhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...