Gå til innhold

IPhone lages av 13-åringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor må alltid overskriftene nevne Apple når Foxxconn også produserer til alle store elektronikkjeder? Virker litt som dere prøver å sette Apple i et dårlig lys. Ikke at det lyset er så veldig bra fra før av ;)

 

"Alle"? En del, ja, men langt i fra alle. Blant andre Samsung og LG som for det meste opererer med egne fabrikker.

 

Apple er kanskje Foxconns største kunde, og det er kommet frem mest lugubre ting fra den avdelingen såvidt jeg vet, men som Bottekott sier var det snakk om Xbox i forrige uke. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel kina som faktisk er problemet her siden de tillater at det er sånne arbeidforohold. Og det at de forbyr fagforeninger gjør ikke akkurat saken bedre.

Jeg er ikke noe spesielt fan av apple men jeg trur det er akkurat like mye drit i alle fabrikkene der, uansett hvem som produserer tingene. Så her må det ryddes opp på nasjonalt nivå, ikke angripe enkeltfabrikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

er veldig synd at all den teknologien som er ment til å gjør livet for menneskene enklere og behageligere, gjør livet til en helveter for mest parten. Forholdene for disse arbeidene må være verre en i tidlig middelalder.

 

er vanskelig å handle elektronikk med god samvittighet :/

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar

Problemet er jo at det ikke er bare Apple og bare Foxxconn som hold på med slikt.

 

Og ja selvfølgelig har staten også skyld på slikt, men jeg tror det nesten er lettere å for bedriftene til å endre seg en kinesiske myndigheten, som ikke skal betyr at det er lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Skjønner ikke helt hva problemet er her. Eller mer spesifikt, jeg skjønner ikke denne vinklingen på problemet. Problemet er vel strengt talt at det er land i verden hvor barn må arbeide for at familien skal overleve. Det er et problem på landsbasis i Kina, grunnet sosial struktur og økonomi. Mener da folk at det problemet plutselig skal bli borte om Foxconn netker å ansette barn? Bedre å la dem sulte enn å la dem jobbe? Det er en helt forvælig situasjon det som skaper slike arbeidsmiljøer, men det her blir litt som å nekte noen medisin fordi de ikke burde behøve den til å begynne med.

Lenke til kommentar

Hvorfor må alltid overskriftene nevne Apple når Foxxconn også produserer til alle store elektronikkjeder? Virker litt som dere prøver å sette Apple i et dårlig lys. Ikke at det lyset er så veldig bra fra før av ;)

 

"Alle"? En del, ja, men langt i fra alle. Blant andre Samsung og LG som for det meste opererer med egne fabrikker.

 

Apple er kanskje Foxconns største kunde, og det er kommet frem mest lugubre ting fra den avdelingen såvidt jeg vet, men som Bottekott sier var det snakk om Xbox i forrige uke. ;)

 

Jeg tenkte på listen jeg så i artikkelen ;)

 

men lager også utstyr til Amazon (Kindle), Dell, HP, Intel, IBM, Lenovo, Microsoft, Nintendo, Nokia, Sony, Toshiba og Samsung.
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva problemet er her. Eller mer spesifikt, jeg skjønner ikke denne vinklingen på problemet. Problemet er vel strengt talt at det er land i verden hvor barn må arbeide for at familien skal overleve. Det er et problem på landsbasis i Kina, grunnet sosial struktur og økonomi. Mener da folk at det problemet plutselig skal bli borte om Foxconn netker å ansette barn? Bedre å la dem sulte enn å la dem jobbe? Det er en helt forvælig situasjon det som skaper slike arbeidsmiljøer, men det her blir litt som å nekte noen medisin fordi de ikke burde behøve den til å begynne med.

 

verken eller, la barna får gratis skoleutdanning, og gjennomføre fornuftige arbeidsvilkår, trygde osv. Men så er jo Kina ikke en velferdsstat, selv om de sikkert har økonomien til det.

Lenke til kommentar

http://e24.no/it/barnearbeidere-paa-apple-fabrikker/20142752

 

Synes de virker å ønske å få bukt med dette. Slike rapporter burde flere selskaper gi ut.

 

De fleste selskaper gir ut slike rapporter og gjør slike undersøkelser. Problemet er bare at de jevnt over viser seg knapt å være verdt papiret de er skrevet på.

 

I tillegg er de fleste brudd også brudd på kinesiske lover.

 

Raptor' timestamp='1326730106' post='18840948']

Tråkket vel ingen på tærne, jeg lurer bare på hvorfor det akkurat bare er Apple som forbrukerne skal straffe, og ikke alle de andre som bruker Foxxconn?

 

Nå er det vel ingen som mener (svært få) at det bare er Apple som forbrukerne skal straffe. Men Apple har i realiteten størst makt til å få gjort noe (har også de økonomiske musklene) med disse problemene. Apple er også litt spesiell i og med at de ikke har egen produksjon i det hele tatt, og i realiteten er den fremste eksponenten på denne type bedriftsstruktur.

 

Og selv om en mengde andre bør "straffes" like mye, så er det faktisk fornuftig å legge presset på den aktøren som på mange måter er størst, og som i tillegg liksom skal ha den beste profilen på dette området.

 

Samme diskusjonen hadde vi for en del år siden knyttet til f.eks joggesko (Særlig Nike og Adidas). Forbrukerpress mot disse medførte at Nike i 2005 valgte å offentliggjøre alle produksjonssteder (som den første i bransjen) og ta problemene mer alvorlig.

 

Det verste er det at arbeidsforholdene for de som utvinner råmaterialene som brukes i elektronikken har det uendelig mye verre ...

 

Til de grader - og det bør det settes mer søkelys på. Men også her kan man kun klare dette gjennom press mot aktører som Apple, Samsung m.fl.

 

Edit: Problemene i Kina vil også løse seg selv i løpet av en del år. Rekrutteringen av arbeidskraft til disse fabrikkene er sterkt synkende, derfor Foxconn skal automatisere så mye. Kina sin ettbarnspolitikk gjør at Kina er på full fart inn i en eldrebølge, og mange mener at om 5 - 10 år vil tilgangen til arbeidskraft til denne type bedrifter være halvert og lønnsnivået 3 - 4 doblet. Resten av Asia klarer nemlig ikke å overta Kina sin rolle som verdens fabrikk.

Endret av Bolson
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...