Gå til innhold

Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill (iPad, iPhone)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint at dere fortsetter iOS-dekningen, men jeg finner det mildt sagt upassende at et spill som Super Crate Box blir utropt som Genialt, spesielt med den forkrøplede kontrollen iOS-versjonen blir presentert med. Vi snakker tross alt om et spill som er svakere enn Donkey Kong til Gameboy på alle måter, og det er ikke akkurat Nintendos sterkeste spill. Super Crate Box er et godt spill, bevares, men det er langt fra iOS's beste. Mener du virkelig at det er et spill som passer til denne beskrivelsen:

 

Et spill som får denne karakteren, har klart å bevege oss på måter vi bare kunne drømme om, det har dratt oss inn og gjort oss til frenetiske forkynnere av spillets guddommelige styrker. Dette er spillene vi virkelig elsker, dette er spillene vi kjøper to eksemplarer av bare for å ha et av dem i en vakumpakket pose slik at det ikke blir tilstøvet. Dette er spillene som gjorde oss til spilljournalister i utgangspunktet.

?

 

Jeg er klar over at å anmelde iOS-spill er utfordrende med de karakterdefinisjonene Gamer.no opererer med, Where's My Water er ikke akkurat heller noen uomtvistelig klassiker, men definitivt verdt noen kroner, så hva er det egentlig du vurderer? Gamer har gang på gang slått fast at pris ikke er en del av vurderingen deres, så jeg må nesten anta at du oppriktig mener at de tre spillene du gir klassikerstempelet faktisk er klassikere. Det er synd, både for iOS-plattformen og for Gamer, at dere ikke viser mer takt, men bidrar til at iOS blir enda mer latterliggjort av kjernespilleren, som umulig kan akseptere denne typen vurderinger som god fisk.

 

Uansett har jeg kjøpt Terra Noctis, og håper at det lever opp til de vidløftige beskrivelsene dine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

 

Og takk for en god kommentar.

 

Som du er inne på, er det vrient å skulle kjøre mobilspill inn i karakterparadigmet som brukes for tradisjonelle spill. Selv mener jeg at kjøpsterskelen og omfanget på spillene er så liten at man kanskje kunne klart seg uten å ha med karakterene i det hele tatt. Men av redaksjonelle behov er de nødt til å være med.

 

Siden dette først og fremst er anbefalingsartikler er jeg nødt til å ha en måte å trekke frem de spillene som jeg virkelig synes er så gode at de skiller seg ut i en gruppe på ti spill som jeg allerede, i og med at det er en anbefalingsartikkel, har sagt er gode. Om jeg tøyer karakterskalaen mer, altså gir seksere og femmere, undergraver det poenget til artikkelen. Er en femmer virkelig noe man kan ta med i det som skal være en anbefalingsartikkel?

 

Men som du sier er det motsatte, altså å gi niere og tiere, også ganske problematisk. Da går det inflasjon i "klassikerne", og det blir vanskelig å se det som noe annet enn mangel på redaksjonell disiplin, om man skal bruke de kriteriene og forventningene man har skapt seg rundt det paradigmet som allerede er tilstede fra tjue år med anmeldelser av konsoll- og PC-spill.

 

Kompromisset blir da å skulle lage en artikkel full av avmålte syvere og åttere, noe jeg noen ganger har endt opp med å gjøre og ikke syns er en god løsning. Det burde være lov til å si "dette er et spill jeg hadde det fantastisk gøy med, og jeg vil gi det den høyeste anbefalingen jeg kan gi", uten at man samtidig antyder at det burde vært utstilt på Munch-museet og gravd ned i en tidskapsel for de neste tre hundre år. Men her er meningene delte og jeg ser den andre siden av problemet også, når det er sagt.

 

Hva gjelder Super Crate Box, har jeg ikke lagt merke til noen problemer med styringen som hemmet opplevelsen min av spillet, men opplevelser er jo av natur personlige og jeg ser godt at andre kan oppleve det annerledes. For meg er det i hvert fall så godt som et strøkent spill, som oppnår alt det prøver på og mer til.

 

Takk skal du ha, uansett, for at du tar opp dette og inviterer til diskusjon og debatt. Du får se hva du syns om Terra Noctis, og om det lever opp til det som er en nier i dine øyne. I mine øyne gjorde det i hvert fall det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...