Gå til innhold

Samletest: Hvilken opplysnings-app bør du velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En fordel med TrueCaller er at den kan gå gjennom telefonlisten din og legge inn gateadresser på alle telefonnumrene. Dette gidder man vanligvis ikke å gjøre selv, så det er kjekt å slippe.

Når adresselisten er ferdig oppdatert er det bare å avinstallere TrueCaller hvis man ikke trenger de andre funksjonene.

Lenke til kommentar

At 1881 søker opp nummer når noen ringe koster penger, derfor er den ikke gratis. Den har funksjoner som ikke iPhone-appen har, og jeg betaler gjerne for disse da de er bra. Den spør dessuten om den skal lagre nummeret du har ringt eller mottatt (med all info), så den er veldig kjekk..

 

Altså: "...og her får du også automatisk nummeroppslag når noen ringer deg..." Derfor koster den penger.

Lenke til kommentar

At 1881 søker opp nummer når noen ringe koster penger, derfor er den ikke gratis. Den har funksjoner som ikke iPhone-appen har, og jeg betaler gjerne for disse da de er bra. Den spør dessuten om den skal lagre nummeret du har ringt eller mottatt (med all info), så den er veldig kjekk..

 

Altså: "...og her får du også automatisk nummeroppslag når noen ringer deg..." Derfor koster den penger.

 

Ifølge artikkelen, så gjør jo gulsider-appen det også? Og den er jo gratis?

 

Ellers er min erfaring at 1881 i større grad finner nummeri databasen sin, har opplevd flere gnager numre som ikke ligger i gulesider men som man finner i 1881. Ikke at jeg gidder å betale en månedsavgift dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

Stemmer det virkelig at iPhone ikke tillater automatisk nummeroppslag? Dette er i såfall en dealbreaker for min del når det gjelder jobbtelefon.

 

Ellers så er jeg veldig fornøyd med Gulesider til min android-telefon. Og som AtW skriver, så har den automatisk oppslag og mulighet for lagring av nummer som ikke ligger i adresseboken fra før.

Endret av learntofly
Lenke til kommentar

Gulesider søker opp hvem som ringer sålenge du har 3g/Wifi-dekning. Jeg har brukt Gule sider ganske lenge.

 

1881 har jeg også brukt, men siden den koster penger og ikke slår opp nummer uten 3g/wifi, så ble det veldig dyrt for noe som ikke gjør jobben.

 

 

Det er kun på 3G og WiFi det er mulig å opprette en datatilkobling samtidig som man har et anrop (begrensninger i GPRS og EDGE-teknologiene).

I siste versjon av 1881 Mobilsøk så blir faktisk oppslagene mellomlagret, og dette kan i mange tilfeller gi deg informasjon om hvem som ringer uten å bruke datatilkoblingen (f.eks når man ikke har 3G-dekning) eller man er i utlandet.

Lenke til kommentar

At en vare eller tjeneste omtales som gratis, betyr ikke at man ikke betaler.

 

Gratis betyr her at man betaler med andre ting enn penger.

 

Her betaler man med opplysninger og overvåking av seg selv og sin omgangskrets.

Dette koster Gule Sider applikasjonen:

 

Det kan jo hende de juger, men gulesider gjør ganske nøye rede for hva informasjonen brukes til på appens sider, "overvåkning av deg og dine venner" er ikke akkurat karakteristikken jeg ville brukt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er jo noen ganske vesentlige funksjoner som ikke blir utført av nettleservarianten, om man trenger disse så skjønner jeg godt at folk foretrekker en app.

Hvilke funksjoner? En nummeropplysningstjeneste bør konsentrere seg om å være en søkemotor for navn, nummer, adresse og til nød kart koblet til adressen man fant. Jeg synes mange av funksjonene som nevnes i artikkelen er unødvendig bloating av tjenesten.

 

Annonser og kupponger vil jeg helst spares for.

 

GPS-kart funksjoner som finn nærmeste svømmehall vil jeg neppe få bruk for fordi jeg uansett må planlegge på forhånd å ta med badebukse etc. Å finne nærmeste cafe bør ikke være noe problem uten å ta opp telefonen. Nærmeste museum og sånt vil jeg garantert også planlegge på forhånd. Nærmeste butikk med en eller annen vare jeg leter etter kan muligens bli brukt en gang i året eller to, men jeg vil uansett foretrekke å ha en sånn funksjon i en egen kart-GPS tjeneste a la Google maps/earth, eller stedsavhengig søk på nettet via nettleseren.

 

Telefonsalg-reservasjon er noa man fikser via brreg.no en gang for alle og ikke trenger egen blokkerings-app for.

 

Automatisk søk på andre ukjente nummer som ringer kan sikkert være kjekt om man ofte ringes av ukjente og føler at man MÅ vite hvem det er og MÅ svare med en gang. TruCaller kontaktliste-spredning ser jeg ikke helt poenget med. Jeg vet jo godt hvem vennene mine er og har ikke problemer med å få tak i nummeret til venners venner om jeg skulle trenge det.

 

Alt i alt ser jeg ikke poenget med disutabelt nyttige ekstrafunksjoner. Særlig når alternativet er gratis, man slipper å installere det og det fungerer på alle OS. Det siste bør også være et tankekorts for utviklerne. Hvorfor jobbe en hel masse med et program som strengt tatt bare øker bloatfaktoren, gjør førstegangs bruk mer kronglete (innstallasjon) og innskrenker antall telefoner det kan brukes på?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Automatisk oppslag av innkommende nummer, med mulighet tfor lagring, og atomatisk kobling mot telefonlista med perifer informasjon (adresse osv) er det jeg ser på som nyttige ekstrafunksjone. Førstnevnte er nesten hele poenget med en slik app for min del. Jeg skjønner jo at ikke alle synes det er verdens kjekkeste funksjon, men når man bruker telefonen også i jobbsammenheng, så synes jeg det er veldig greit.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har hatt app-en til 1881 installert lenge på min HTC Desire. Og jeg har aldri blitt belastet for det. Dersom jeg hadde blitt belastet, hadde jeg slettet det med en gang. Men nå fungerer app-en utmerket, og virker raskere enn gulesider sin app, som jeg hadde tidligere. Akkurat hvorfor jeg har app-en(som jeg bruker aktivt) uten å betale vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...