Gå til innhold

Etterlysning: behøver assistanse til mulig politianmeldelse av en eller flere mobiloperatører


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Med bakgrunn i senere tiders oppslag i media, om:

 


  •  
  • (mildest talt) høye datapriser i utlandet
  • overprising av samtaler til visse nasjonale nummer
  • manglende kontroll med innholdstjenester

vurderer jeg å anmelde/innraportere disse forholdene til en eller flere kompetente myndigheter, slik at de kan vurdere om det foreligger straffbare forhold. Anmeldelsen vil i hovedsak bli skrevet av meg og gå i mitt navn. Jeg er en habil skribent med lange utredninger bak meg, men jeg har behov for assistanse fra forumbrukere med juridisk kompetanse. Hvis noen vil hjelpe meg, vil jeg gjerne at de tar kontakt på adressen [email protected]. Alle henvendelser vil bli behandlet konfidensielt. Dersom noen ønsker ytterligere opplysninger om anmeldelsen er de også velkommen til å poste kommentarer her, eller henvende seg til e-postadressen ovenfor.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med bakgrunn i senere tiders oppslag i media, om:

 


  •  
  • (mildest talt) høye datapriser i utlandet
  • overprising av samtaler til visse nasjonale nummer
  • manglende kontroll med innholdstjenester

vurderer jeg å anmelde/innraportere disse forholdene til en eller flere kompetente myndigheter, slik at de kan vurdere om det foreligger straffbare forhold. Anmeldelsen vil i hovedsak bli skrevet av meg og gå i mitt navn. Jeg er en habil skribent med lange utredninger bak meg, men jeg har behov for assistanse fra forumbrukere med juridisk kompetanse. Hvis noen vil hjelpe meg, vil jeg gjerne at de tar kontakt på adressen [email protected]. Alle henvendelser vil bli behandlet konfidensielt. Dersom noen ønsker ytterligere opplysninger om anmeldelsen er de også velkommen til å poste kommentarer her, eller henvende seg til e-postadressen ovenfor.

 

Tror du har et dårlig grunnlag for en anmeldelse. Høye priser er strengt tatt ikke ulovlig. Heller ikke å ha manglende kontronn med innholdstjenester. Så tror ikke du kommer veldig langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Tror du har et dårlig grunnlag for en anmeldelse. Høye priser er strengt tatt ikke ulovlig. Heller ikke å ha manglende kontronn med innholdstjenester. Så tror ikke du kommer veldig langt.

 

La oss i det minste gjøre et forsøk. :yes: Mediaoppslag har ingen virkning på de gutta der, men en en anmeldelse og evt omtale pga urimelige priser og evt. prissamarbeid burde i det minst efå påtalemyndighetene til å undersøke saken.

Lenke til kommentar

Tror du har et dårlig grunnlag for en anmeldelse. Høye priser er strengt tatt ikke ulovlig. Heller ikke å ha manglende kontronn med innholdstjenester. Så tror ikke du kommer veldig langt.

 

La oss i det minste gjøre et forsøk. :yes: Mediaoppslag har ingen virkning på de gutta der, men en en anmeldelse og evt omtale pga urimelige priser og evt. prissamarbeid burde i det minst efå påtalemyndighetene til å undersøke saken.

 

Synes faktisk det er ganske lite lurt å gjennomføre et sånt forslag. Og om du anmelder disse punktene du har listet over er jeg temmelig sikker på at du ikke kommer noen vei med påtalemyndingheter. La dem heller fokusere på ting som er viktig enn å bruke ressurser på å henlegge din anmeldelse.

 

Hvis du vil noen vei ville jeg heller forsøkt meg gjennom media, men jeg vil faktisk forsvare telefonselskapene. Når du sitter på internet i Tyrkia så må dem fkatisk leie nett av den operatøren som er i landet, og det er neppe billig. I tillegg samkjøre systemer og ha alt på plass så du ikke blir grinete fordi du ikke kan sløse bort penger i utlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

En generell kommentar: ikke forhåndsvurder effekten av en slik anmeldelse før dere har lest den. Den vil bli *vesentlig* mer gjennomarbeidet enn førsteposten.

 

Edit: og selv om anmeldelsen ikke skulle føre frem vil vi sitte igjen med et godt stykke arbeid som kan brukes i presse/debatt etc.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Hva mener du med dårlig kontroll på innholdstjenester? Innholdstjenesteleverandører har da vitterlig ingenting med mobiloperatøren din å gjøre.

 

Og hvilket grunnlag har du for å si at dataprisene i utlandet er høye? Vet du hva norske mobiloperatører betaler for leie av de forskjellige utenlandske nettene?

 

Og hvilke nasjonale nummer er det du hevder er overpriset? Er det snakk om 815, 820 og 829-nummer, er heller ikke dette noe operatøren har kontroll på.

Lenke til kommentar

Og hvilket grunnlag har du for å si at dataprisene i utlandet er høye? Vet du hva norske mobiloperatører betaler for leie av de forskjellige utenlandske nettene?

I EU så vet vi at de betaler maks €0.80 per MB, mens vi må betale typisk 25 kr/MB.

Så bruk forbrukermakten din til å velge en leverandør som har best pris på datatrafikk i utlandet da, der er da ikke ulovlig for mobiloperatører å tjene penger.

Lenke til kommentar

Og hvilket grunnlag har du for å si at dataprisene i utlandet er høye? Vet du hva norske mobiloperatører betaler for leie av de forskjellige utenlandske nettene?

I EU så vet vi at de betaler maks €0.80 per MB, mens vi må betale typisk 25 kr/MB.

 

Men hva koster det for dette EU abonnementet per mb i Norge? Kan ikke sammenligne slik du gjør. Det er faktisk HELT feil.

Lenke til kommentar

Tror du har et dårlig grunnlag for en anmeldelse. Høye priser er strengt tatt ikke ulovlig. Heller ikke å ha manglende kontronn med innholdstjenester. Så tror ikke du kommer veldig langt.

Joisst kan det være ulovlig.

Pristiltaksloven:

§ 2. Urimelige priser og forretningsvilkår.

 

Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser.

 

Med pris menes i denne lov vederlag av enhver art, uten hensyn til om det ellers brukes andre betegnelser som godtgjørelse, salær, honorar, frakt, takst, leieavgift eller liknende.

 

Straffeloven:

§ 295. For åger straffes den som ved rettshandel utnytter noens nød, lettsinn, uforstand eller avhengighetsforhold til å oppnå eller betinge et vederlag, som etter de foreliggende omstendigheter står i et påtakelig misforhold til det som ytes, eller som medvirker hertil.

 

Det samme gjelder den som, etter å ha ervervet et krav som utspringer av rettshandelen med kjennskap til dennes beskaffenhet, gjør kravet gjeldende eller overdrar det til en annen, eller som medvirker hertil.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Og hvilket grunnlag har du for å si at dataprisene i utlandet er høye? Vet du hva norske mobiloperatører betaler for leie av de forskjellige utenlandske nettene?

I EU så vet vi at de betaler maks €0.80 per MB, mens vi må betale typisk 25 kr/MB.

 

Norge er ikke medlem av EU, så problemstillingen er ikke-eksisterende.

Kunne du også svart på de andre spørsmålene mine?

 

Og til Isbilen: I forhold til kjøpekraft er nok ikke prisene urimelige.

Endret av negnirty
Lenke til kommentar

Lei inn en advokat, anmeld han etterpå fordi han er dyr.

 

Hvilke lovbrudd har blitt begått forresten?

Så vidt jeg har fått med meg er ikke overprising ulovlig, heller ikke å ta betalt for utgifter man har ved f.eks leie av nett i utlandet.

Det er heller ikke ulovlig å selge tjenester via mobilen

 

Hvilke pris-samarbeid har de forresten?

Slik jeg ser det er det veldig billig når du bruker mobilen på vanlig måte, når man laster ned filmer via mobilen i Kongo kan man regne med at operatørene i Kongo også skal ha sin bit av kaka 4 kaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva koster det for dette EU abonnementet per mb i Norge? Kan ikke sammenligne slik du gjør. Det er faktisk HELT feil.

? EU regulerer maksprisen på tale og SMS for roaming i EU+EØS, og maksprisen operatørene får lov til å ta per MB for roaming. Dermed vet vi maksprisen Telenor må betale når jeg bruker internett i Hellas på telefonen. Faktisk vet vi at de i snitt betaler mindre for dataroaming enn grensen EU har satt:

 

Average EU tariffs remain in general very close to the price caps defined by the 2009 Regulation; the only exception are wholesale data roaming tariffs which were in Q2 2010 63,6% below the cap of 1 EUR/MB (which is however further declining to 0,5 EUR/MB on 1 July 2011). Competitive market forces are thus not reducing the roaming prices much further;

 

http://ec.europa.eu/information_society/activities/roaming/docs/impac_ass_11.pdf

 

Nyeste roamingpriser per 1. juli 2011

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Norge er ikke medlem av EU, så problemstillingen er ikke-eksisterende.

Kunne du også svart på de andre spørsmålene mine?

Hvorfor skal jeg svare på de andre spørsmålene dine når jeg ikke er nødvendigvis er enig med trådstarter?

 

Alt jeg gjorde var å komme med en faktaopplysning, men tilbake får jeg bare masse svada.

 

Norge er ikke medlem av EU nei, men vi er medlem av EØS.

 

The scope of the Roaming Regulation has now been extended to the European Economic Area (EEA) Member States (Norway, Iceland and Liechtenstein), pursuant to the EU/EEA Agreement.

 

http://erg.eu.int/doc/publications/erg_07_86_rev2_int_roaming_reg_guid_081215.pdf

Endret av eisa01
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med dårlig kontroll på innholdstjenester? Innholdstjenesteleverandører har da vitterlig ingenting med mobiloperatøren din å gjøre.

 

Mange såkalte innholdstjenester er jo rene svindelforetak som sender ut SMS-er til hundrevis av kroner uten at noen noensinne har bestilt dem (for la oss være ærlige: ingen, absolutt ingen, ønsker disse såkalte tjenestene). Jada, du må bare svare med «stopp», noe du ikke gjør om du er en gammel pensjonist som synes disse SMS-greiene er for komplisert å sette seg inn i. Teleselskapene krever inn penger for disse svindlerne gjennom telefonregningen.

Lenke til kommentar

Norge er ikke medlem av EU, så problemstillingen er ikke-eksisterende.

Kunne du også svart på de andre spørsmålene mine?

Hvorfor skal jeg svare på de andre spørsmålene dine når jeg ikke er nødvendigvis er enig med trådstarter?

 

Alt jeg gjorde var å komme med en faktaopplysning, men tilbake får jeg bare masse svada.

 

Norge er ikke medlem av EU nei, men vi er medlem av EØS.

 

The scope of the Roaming Regulation has now been extended to the European Economic Area (EEA) Member States (Norway, Iceland and Liechtenstein), pursuant to the EU/EEA Agreement.

 

http://erg.eu.int/doc/publications/erg_07_86_rev2_int_roaming_reg_guid_081215.pdf

 

 

Hehe, beklager så mye, forvekslet deg med TS :) Men jeg tenker som så at det står jo vitterlig urimelige priser, og det kan vel ikke klassifiseres som urimelig dersom kjøpekraften er såpass sterk som den er her til lands..? Bare en tanke, mulig jeg er helt på bærtur.

Lenke til kommentar

Hva mener du med dårlig kontroll på innholdstjenester? Innholdstjenesteleverandører har da vitterlig ingenting med mobiloperatøren din å gjøre.

 

Mange såkalte innholdstjenester er jo rene svindelforetak som sender ut SMS-er til hundrevis av kroner uten at noen noensinne har bestilt dem (for la oss være ærlige: ingen, absolutt ingen, ønsker disse såkalte tjenestene). Jada, du må bare svare med «stopp», noe du ikke gjør om du er en gammel pensjonist som synes disse SMS-greiene er for komplisert å sette seg inn i. Teleselskapene krever inn penger for disse svindlerne gjennom telefonregningen.

 

 

Ja, fordi disse såkalte "svindelselskapene" krever penger fra operatørene. Du kan velge å anmelde innholdstjenesteleverandøren for dette, men ikke din mobiloperatør. Å anmelde operatører for dette blir som å anmelde Rema 1000 for at du fant en spiker inni juleskinka fra Gilde.

 

Operatøren din har ingen krav eller rett til å sjekke ut hva du bestiller av innholdstjenester. Dersom en innholdstjenesteleverandør har feilaktig belastet deg gjennom din operatør, MÅ du faktisk ta det med innholdstjenesteleverandøren.

Endret av negnirty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...