Gå til innhold

Toshiba lanserer 4K-TV til jul


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor betyr 4k at det er rundt 4000 piksler HORISONTALT? 320p, 480p, 1080p osv er jo VERTIKALT

 

Det kommer fra filmbransjen, der skytes film i en hel masse forskjellige formater så dermed har de brukt den horisontale oppløsningen uansett om det er 1:1.85, 1:2.39, 16:9 eller noe mindre kjent. Det er heller ikke enighet som det skal være akkurat QuadHD (3840x2160 eller 2160p) eller ikke, i filmbransjen brukes blant annet 4096x1714 og 3996x2160. Snakker vi om film burde jo skjemen egentlig være enda bredere enn widescreen, filmer er sjelden laget i 16:9 format.

Lenke til kommentar

Får man utnyttet den fulle oppløsninga hvis man kobler den til en PC?

 

55 tommer er nok i største laget for kontorpulten, men det det er jo noen yrker som trenger vanvittig total oppløsning og sitter med en drøss skjermer i dag. Da tenker jeg på aksjemeglere, arkitekter, kameraovervåkning og nødnummersentralene. Hvis disse kunne erstatte de mange skjermene med en eller to så hadde det blitt mye penere og enklere å konfigurere.

Lenke til kommentar

Hvorfor betyr 4k at det er rundt 4000 piksler HORISONTALT? 320p, 480p, 1080p osv er jo VERTIKALT ... 4k høres såååå mye mer utrolig ut når man forestiller seg 4000 vertikale piksler :p

 

Det gir jo mye mer mening å oppgi det horisontalt, siden filmer har samme horisontale oppløsning, men forskjellig vertikal oppløsning, nesten ingen 1080p filmer har faktisk 1080 i vertikal oppløsning. En fornuftig overgang.

 

AtW

Lenke til kommentar

jonskja: Da regner jeg med din nåværende TV er rundt 10 år gammel og kostet rundt 30 000 den gangen. Det vil si rundt 3000 kr/år. Denne vil koste rundt 70 000 kr. Hvis du holder samme kostnad per år så vil den nye TVen vare i 23 år fra 2012 til 2034 før du kjøper ny neste gang. Alternativt kan du øke kostnaden til 6900 kr/år og la den vare i 10 år.

 

Med tanke på hvor langt etter din nåværende TV henger etter på kvaliteter så vil jeg anbefale deg å bruke pengene smartere. Dvs. kortere tid mellom hver gang du kjøper TV, uten å betale mer per år. Litt mer brutalt sagt: kjøp billigere TV oftere. Kjøp gjerne en full HD TV for 10 000 kr nå og la den vare 2-3 år før du kjøper quad HD til ca 10 000 kr. Da henger du mer med teknologiutviklingen uten at det koster deg mer. Gamle-TVen kan du la hytta/ungene/venner/foreldrene dine arve før den blir alt for utdatert.

Lenke til kommentar

Jeg har googlet litt.

 

DVI single link støtter vist denne oppløsnignen med 17 fps og 24 bit/pixel

DVI dual link støtter vist denne oppløsnignen med 33 fps og 24 bit/pixel

HDMI v1.4 støtter vist denne oppløsningen med 24 fps og 36 bit/pixel

Displayport støtter vist denne oppløsnignen med 60 fps og 30 bit/pixel

Lenke til kommentar

Jeg har googlet litt.

 

DVI single link støtter vist denne oppløsnignen med 17 fps og 24 bit/pixel

DVI dual link støtter vist denne oppløsnignen med 33 fps og 24 bit/pixel

HDMI v1.4 støtter vist denne oppløsningen med 24 fps og 36 bit/pixel

Displayport støtter vist denne oppløsnignen med 60 fps og 30 bit/pixel

intels ivy bridge skal vist nok ha støtte for denne oppløsningen (husker ikke helt hvor jeg leste det, så får ta det med en klype salt, selv om det ikke høres helt fjernt ut)

Lenke til kommentar

TV'en imponerer meg kraftig, men samtidig er prisen for millionærer, og tilgangen til 4K materialet er så å si ingenting. (tenker på blu ray og tv, ikke pc)

AKKURAT! NRK/TV2/TVN har så vidt startet sine HD sendinger. Jeg regner med at jeg er dau før de sender noe i 4K ...

 

Jeg kjøpte i sin tid en TV med stereo support. En prøvesending i uka på NRK... Tok over 10 år før dette ble vanlig.

 

Så jeg venter litt ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

æsj simen , nå mista jeg lysten på den , jeg er fullstendig avhengig av høy bildeoppdatering.

 

sitter med en hd skjerm som gjør 120 fps nå...

 

Du sitter neppe med en TV som tar 120 fps inn gjennom skjermkabelen.

 

AtW

nei det er dataen jeg snakker om, hadde før en 40 tommers tv til skjerm, men det var bare 60 hz oppdatering på den, så jeg byttet ned til en 24 tommmers spilleskjerm som yter 120 frames per second. skal man spille er det håpløst med under 90-100 fps.

Lenke til kommentar

æsj simen , nå mista jeg lysten på den , jeg er fullstendig avhengig av høy bildeoppdatering.

 

sitter med en hd skjerm som gjør 120 fps nå...

 

Du sitter neppe med en TV som tar 120 fps inn gjennom skjermkabelen.

 

AtW

nei det er dataen jeg snakker om, hadde før en 40 tommers tv til skjerm, men det var bare 60 hz oppdatering på den, så jeg byttet ned til en 24 tommmers spilleskjerm som yter 120 frames per second. skal man spille er det håpløst med under 90-100 fps.

 

Greit nok, men da er det jo ingen tilgjengelige TVer som vil oppfylle kravene dine.

 

AtW

Lenke til kommentar

jonskja: Da regner jeg med din nåværende TV er rundt 10 år gammel og kostet rundt 30 000 den gangen. Det vil si rundt 3000 kr/år. Denne vil koste rundt 70 000 kr. Hvis du holder samme kostnad per år så vil den nye TVen vare i 23 år fra 2012 til 2034 før du kjøper ny neste gang. Alternativt kan du øke kostnaden til 6900 kr/år og la den vare i 10 år.

 

Med tanke på hvor langt etter din nåværende TV henger etter på kvaliteter så vil jeg anbefale deg å bruke pengene smartere. Dvs. kortere tid mellom hver gang du kjøper TV, uten å betale mer per år. Litt mer brutalt sagt: kjøp billigere TV oftere. Kjøp gjerne en full HD TV for 10 000 kr nå og la den vare 2-3 år før du kjøper quad HD til ca 10 000 kr. Da henger du mer med teknologiutviklingen uten at det koster deg mer. Gamle-TVen kan du la hytta/ungene/venner/foreldrene dine arve før den blir alt for utdatert.

Miljøsvin! :p

 

Fra spøk til revolver: Noen som har noen teorier om når disse kryper under 20 lapper? 4K er fint og flott det. Kjøper jeg det blir det nok neppe for å se TV-sendinger, blir nok helst spill, PC og media server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...