Gå til innhold

Acer med passiv 3D-skjerm for gamere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De 120 ekstra pixlene i høyden utgjør faktisk 10% av skjermen. Noe som gjør ganske mye når jeg jobber med ting som ikke er å se film. For eksempel ved koding av diverse ting.

To 16:10 skjermer kan snues på høykant til en stor 5:4, som er behagelig å jobbe med.

 

Av vane, føles 16:9 for lavt i høyden og for min del, har jeg ikke så mye plass på siden, men i høyden.

Lenke til kommentar

Har selv Acer GD245HQ, 120Hz skjermen de kom med for en stund siden. Må si jeg har vært svært fornøyd med den, selv om jeg ikke har brukt den til 3D, 120Hz i spill gir en mye bedre flyt :love:

 

Hvis denne skjermen holder samme kvalitet som GD245HQ kan jeg ikke si annet enn at den vil være et kupp for rundt 2000kr. Betalte selv 3000 for GD245HQ.

Lenke til kommentar

De 120 ekstra pixlene i høyden utgjør faktisk 10% av skjermen. Noe som gjør ganske mye når jeg jobber med ting som ikke er å se film. For eksempel ved koding av diverse ting.

To 16:10 skjermer kan snues på høykant til en stor 5:4, som er behagelig å jobbe med.

 

Av vane, føles 16:9 for lavt i høyden og for min del, har jeg ikke så mye plass på siden, men i høyden.

Enig. 1200px i høyden er minimum. Skulle faktisk gjerne hatt mer, men som sikkert flere andre er det et spørsmål om plass, økonomi og at skjermen også skal brukes til spilling. Skulle gjerne hatt en 3D klar 30 tommers 2560 x 1600 skjerm med 120Hz refresh og 2ms respons da, men tviler på at de finnes :)

Lenke til kommentar

Hva mere trenger man for å få frem 3D ? (jeg er klar over at det finnes både passive og aktive skjermer ) Samtidig er det hevdet at man også kan få til 3D på en hel alminnelig skjerm så hva er da vitsen ? Hvis jeg har forstått det riktig så er de aktive skjeme de man må bruke egne elektroniske briller til,mens de passive er de man kun trenger de fargende brillene til

Lenke til kommentar

Hva mere trenger man for å få frem 3D ? (jeg er klar over at det finnes både passive og aktive skjermer ) Samtidig er det hevdet at man også kan få til 3D på en hel alminnelig skjerm så hva er da vitsen ? Hvis jeg har forstått det riktig så er de aktive skjeme de man må bruke egne elektroniske briller til,mens de passive er de man kun trenger de fargende brillene til

Uansett teknologi må det sendes dobbelt så mange frames (ett til hvert øye) og det betyr en minimum refresh rate på 120Hz. Det er ingen PC skjermer som jeg vet om med en oppløselighet høyere enn 1080p som har dette.

Lenke til kommentar

Hva mere trenger man for å få frem 3D ? (jeg er klar over at det finnes både passive og aktive skjermer ) Samtidig er det hevdet at man også kan få til 3D på en hel alminnelig skjerm så hva er da vitsen ? Hvis jeg har forstått det riktig så er de aktive skjeme de man må bruke egne elektroniske briller til,mens de passive er de man kun trenger de fargende brillene til

Uansett teknologi må det sendes dobbelt så mange frames (ett til hvert øye) og det betyr en minimum refresh rate på 120Hz. Det er ingen PC skjermer som jeg vet om med en oppløselighet høyere enn 1080p som har dette.

 

En passiv skjerm som det her, antar jeg at har statisk polariseringen i annenhver vertikal LCD stripe. Så den reelle horisontale oppløsningen i 3D er 1920/2 = 960 pixler.

 

Og siden det er fysisk forskjellige pixler til hvert øye så trenger ikke refreshraten være det dobbelte. Man kan oppdatere hele skjermen på en gang og samtidig oppdatere bildet for begge øynene.

 

* Fargede briller (anaglyph 3D) fungerer på alle skjermer.

* Aktive briller fungerer på skjermer med 120hz refreshrate.

* Passive polariserte briller fungerer kun på skjermer med innebygd polarisering i LCD'en, 60Hz rfresh burde være godt nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok så 60Hz er mulig men da går det på akkord med kvaliteten. Så vidt jeg vet har passive løsninger også en begrensning på hvor mange som kan se på fordi det er x antall soner man kan sitte i for å få 3D effekt. På den andre siden er jo skarpheten en saga blott uansett 3D løsning så da kan man jo likesågodt gå for den rimeligste løsningen.

 

Jeg sier som jeg har nevnt i andre artikler at etter å ha prøvd et par aktive typer synes jeg hele 3D greia er bare tøv. Kanskje litt artig helt i starten, men slitsomt og irriterende i lengden.

 

Kort oppsummering: objekter som stikker litt for langt ut "skiller" seg ofte og får rare farger. Tekst har en tendens til å se dobbelt ut som gjør at øynene strever med å fokusere. Det er kun et område midt i scenen som er skarpt. Landskap rundt og objekter som har litt avstand fra sentrum forblir litt uklare som igjen gjør at om man beveger blikket litt fra senter så begynner øynene igjen å jobbe forgjeves for å fokusere. Hodepine, irritasjon, dårlig innlevelse i filmen. Det er mulig at med lang avstand til en stor skjerm så er det helt annerledes, men i den vanlige manns TV stue med 2-4 meter mellom sofa og TV fungerer det rett og slett ikke.

Lenke til kommentar

Ok så 60Hz er mulig men da går det på akkord med kvaliteten. Så vidt jeg vet har passive løsninger også en begrensning på hvor mange som kan se på fordi det er x antall soner man kan sitte i for å få 3D effekt

 

Nei, da snakker du om brilleløse 3D systemer og de er virkelig rævva.

Aha ... vel uansett. De to aktive systemene jeg har testet (Phillips og Samsung) med flere profilerte 3D filmer var bare dritt. Har ikke tester passive briller, men inbiller meg at det ikke er stor forskjell. Kanskje passivt er best rett og slett fordi brillene ikke er så tunge og mye mye billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...